REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie nowa metoda amortyzacji dla małych firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić zachętę do inwestowania. Zaproponowało więc tzw. małym podatnikom nową metodę amortyzacji uproszczonej.

Projekt zmian przedstawiony przez Ministerstwo Finansów obejmuje między innymi regulacje dotyczące amortyzacji określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wiele z zaproponowanych zmian ma co prawda jedynie charakter redakcyjny, można jednak odnaleźć w projekcie kilka mniej lub bardziej istotnych o charakterze merytorycznym.

Wkłady niepieniężne

Jedna z nich dotyczy art. 22g regulującego kwestie wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W przepisie tym nowym elementem jest określenie wysokość wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych przez podatników w razie likwidacji osoby prawnej. W związku z tym został dodany przepis, który nie pozwala określać takiej wartości ponad wartość rynkową.
Ponadto nowym uregulowaniem jest przepis, zgodnie z którym podatnicy otrzymujący wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części będą ustalali wartość otrzymanego majątku w wartości początkowej ustalonej w księgach zbywcy.
Zmiany mają dotyczyć również art. 22h i również podatników, którzy otrzymywali wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Po zmianach będą oni mieli obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Muszą przy tym uwzględnić metody amortyzacji i wysokości dokonanych odpisów amortyzacyjnych, które stosował do tej pory zbywca.

Budynki niemieszkalne

Kolejna propozycja, którą zaproponował resort finansów, odnosi się do uregulowań zawartych w artykule 22j. Dotyczą one budynków niemieszkalnych, których okres amortyzacji podatkowej wynosi 40 lat. Nowe brzmienie tego przepisu nakazywać będzie nabywcy budynku amortyzację uwzględniającą dotychczasowy okres amortyzacji ustalony przez zbywcę. Należy jednak pamiętać, że okres, w którym będzie amortyzował budynek nowy właściciel, nie może być krótszy niż 10 lat.

Jednorazowa amortyzacja

Najbardziej istotne zmiany przewidziano w art. 22k, który reguluje sferę dotyczącą odpisów od wartości początkowej maszyn i urządzeń. Ustawodawca zamierza w tym przypadku uchylić ustępy 4, 5 i 6, a w zamian dodać nowe od 7 do 12. W związku z tym wprowadzona będzie nowa metoda jednorazowej amortyzacji dla małych podatników oraz tych, którzy rozpoczynają działalności i przewidują, że do tej grupy podatników będą się zaliczać. Kryterium, jakim posłuży się ustawodawca w określaniu małych i dużych, jest wysokość przychodów ze sprzedaży w roku poprzednim (lub też przewidywanych dla podatników rozpoczynających działalność). Limit wynosi równowartość 800 000 euro (określony jest on w ustawie o rachunkowości). Należy przy tym przypomnieć, że w takim przypadku osoby przed rozpoczęciem roku obrotowego zobowiązane są do zawiadomienia o tym urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zasady amortyzacji, które wprowadzają znowelizowane przepisy, polegają na możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych dokonywanych jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, iż łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie przekroczy równowartości kwoty 50 000 euro.
Nowe zasady amortyzacji wykluczą natomiast możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych w pierwszym roku podatkowym w wysokości 30 proc. tej wartości.

Samochód osobowy

W związku z regulacjami dotyczącymi amortyzacji należy zauważyć, że Ministerstwo Finansów proponuje nową definicję samochodu osobowego. Według obecnych uregulowań samochód osobowy to ten, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg. Resort finansów zamierza usunąć tę regulację (art. 23 ustęp 3a), a w zamian dodać w art. 5a pkt 19. Zmiana wprowadzać będzie definicję, która jest taka sama jak ta, którą zawiera (art. 86 ust. 3) ustawa z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 53, poz. 523 z późn. zm.).

JAKIE ZMIANY PROPONUJE MINISTERSTWO
Najważniejsze zmiany dotyczące amortyzacji:
• otrzymujący wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części:
– będą ustalali wartość otrzymanego majątku w wartości początkowej ustalonej w księgach zbywcy,
– będą dokonywać odpisów amortyzacyjnych uwzględniające metody amortyzacji i wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych zbywcy,
• nabyte budynki niemieszkalne o okresie amortyzacji 40 lat będzie trzeba amortyzować, uwzględniając dotychczasowy okres, w jakim był amortyzowany przez zbywcę, ale nie krócej niż 10 lat,
• mali podatnicy będą mogli dokonać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, iż łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości kwoty 50 000 euro.

Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA