REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie nowa metoda amortyzacji dla małych firm

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić zachętę do inwestowania. Zaproponowało więc tzw. małym podatnikom nową metodę amortyzacji uproszczonej.

Projekt zmian przedstawiony przez Ministerstwo Finansów obejmuje między innymi regulacje dotyczące amortyzacji określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wiele z zaproponowanych zmian ma co prawda jedynie charakter redakcyjny, można jednak odnaleźć w projekcie kilka mniej lub bardziej istotnych o charakterze merytorycznym.

Wkłady niepieniężne

Jedna z nich dotyczy art. 22g regulującego kwestie wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W przepisie tym nowym elementem jest określenie wysokość wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych przez podatników w razie likwidacji osoby prawnej. W związku z tym został dodany przepis, który nie pozwala określać takiej wartości ponad wartość rynkową.
Ponadto nowym uregulowaniem jest przepis, zgodnie z którym podatnicy otrzymujący wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części będą ustalali wartość otrzymanego majątku w wartości początkowej ustalonej w księgach zbywcy.
Zmiany mają dotyczyć również art. 22h i również podatników, którzy otrzymywali wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Po zmianach będą oni mieli obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Muszą przy tym uwzględnić metody amortyzacji i wysokości dokonanych odpisów amortyzacyjnych, które stosował do tej pory zbywca.

Budynki niemieszkalne

Kolejna propozycja, którą zaproponował resort finansów, odnosi się do uregulowań zawartych w artykule 22j. Dotyczą one budynków niemieszkalnych, których okres amortyzacji podatkowej wynosi 40 lat. Nowe brzmienie tego przepisu nakazywać będzie nabywcy budynku amortyzację uwzględniającą dotychczasowy okres amortyzacji ustalony przez zbywcę. Należy jednak pamiętać, że okres, w którym będzie amortyzował budynek nowy właściciel, nie może być krótszy niż 10 lat.

Jednorazowa amortyzacja

Najbardziej istotne zmiany przewidziano w art. 22k, który reguluje sferę dotyczącą odpisów od wartości początkowej maszyn i urządzeń. Ustawodawca zamierza w tym przypadku uchylić ustępy 4, 5 i 6, a w zamian dodać nowe od 7 do 12. W związku z tym wprowadzona będzie nowa metoda jednorazowej amortyzacji dla małych podatników oraz tych, którzy rozpoczynają działalności i przewidują, że do tej grupy podatników będą się zaliczać. Kryterium, jakim posłuży się ustawodawca w określaniu małych i dużych, jest wysokość przychodów ze sprzedaży w roku poprzednim (lub też przewidywanych dla podatników rozpoczynających działalność). Limit wynosi równowartość 800 000 euro (określony jest on w ustawie o rachunkowości). Należy przy tym przypomnieć, że w takim przypadku osoby przed rozpoczęciem roku obrotowego zobowiązane są do zawiadomienia o tym urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zasady amortyzacji, które wprowadzają znowelizowane przepisy, polegają na możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych dokonywanych jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, iż łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie przekroczy równowartości kwoty 50 000 euro.
Nowe zasady amortyzacji wykluczą natomiast możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych w pierwszym roku podatkowym w wysokości 30 proc. tej wartości.

Samochód osobowy

W związku z regulacjami dotyczącymi amortyzacji należy zauważyć, że Ministerstwo Finansów proponuje nową definicję samochodu osobowego. Według obecnych uregulowań samochód osobowy to ten, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg. Resort finansów zamierza usunąć tę regulację (art. 23 ustęp 3a), a w zamian dodać w art. 5a pkt 19. Zmiana wprowadzać będzie definicję, która jest taka sama jak ta, którą zawiera (art. 86 ust. 3) ustawa z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 53, poz. 523 z późn. zm.).

JAKIE ZMIANY PROPONUJE MINISTERSTWO
Najważniejsze zmiany dotyczące amortyzacji:
• otrzymujący wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części:
– będą ustalali wartość otrzymanego majątku w wartości początkowej ustalonej w księgach zbywcy,
– będą dokonywać odpisów amortyzacyjnych uwzględniające metody amortyzacji i wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych zbywcy,
• nabyte budynki niemieszkalne o okresie amortyzacji 40 lat będzie trzeba amortyzować, uwzględniając dotychczasowy okres, w jakim był amortyzowany przez zbywcę, ale nie krócej niż 10 lat,
• mali podatnicy będą mogli dokonać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, iż łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości kwoty 50 000 euro.

Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA