REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie nowa metoda amortyzacji dla małych firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić zachętę do inwestowania. Zaproponowało więc tzw. małym podatnikom nową metodę amortyzacji uproszczonej.

Projekt zmian przedstawiony przez Ministerstwo Finansów obejmuje między innymi regulacje dotyczące amortyzacji określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wiele z zaproponowanych zmian ma co prawda jedynie charakter redakcyjny, można jednak odnaleźć w projekcie kilka mniej lub bardziej istotnych o charakterze merytorycznym.

Wkłady niepieniężne

Jedna z nich dotyczy art. 22g regulującego kwestie wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W przepisie tym nowym elementem jest określenie wysokość wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych przez podatników w razie likwidacji osoby prawnej. W związku z tym został dodany przepis, który nie pozwala określać takiej wartości ponad wartość rynkową.
Ponadto nowym uregulowaniem jest przepis, zgodnie z którym podatnicy otrzymujący wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części będą ustalali wartość otrzymanego majątku w wartości początkowej ustalonej w księgach zbywcy.
Zmiany mają dotyczyć również art. 22h i również podatników, którzy otrzymywali wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Po zmianach będą oni mieli obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Muszą przy tym uwzględnić metody amortyzacji i wysokości dokonanych odpisów amortyzacyjnych, które stosował do tej pory zbywca.

Budynki niemieszkalne

Kolejna propozycja, którą zaproponował resort finansów, odnosi się do uregulowań zawartych w artykule 22j. Dotyczą one budynków niemieszkalnych, których okres amortyzacji podatkowej wynosi 40 lat. Nowe brzmienie tego przepisu nakazywać będzie nabywcy budynku amortyzację uwzględniającą dotychczasowy okres amortyzacji ustalony przez zbywcę. Należy jednak pamiętać, że okres, w którym będzie amortyzował budynek nowy właściciel, nie może być krótszy niż 10 lat.

Jednorazowa amortyzacja

Najbardziej istotne zmiany przewidziano w art. 22k, który reguluje sferę dotyczącą odpisów od wartości początkowej maszyn i urządzeń. Ustawodawca zamierza w tym przypadku uchylić ustępy 4, 5 i 6, a w zamian dodać nowe od 7 do 12. W związku z tym wprowadzona będzie nowa metoda jednorazowej amortyzacji dla małych podatników oraz tych, którzy rozpoczynają działalności i przewidują, że do tej grupy podatników będą się zaliczać. Kryterium, jakim posłuży się ustawodawca w określaniu małych i dużych, jest wysokość przychodów ze sprzedaży w roku poprzednim (lub też przewidywanych dla podatników rozpoczynających działalność). Limit wynosi równowartość 800 000 euro (określony jest on w ustawie o rachunkowości). Należy przy tym przypomnieć, że w takim przypadku osoby przed rozpoczęciem roku obrotowego zobowiązane są do zawiadomienia o tym urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zasady amortyzacji, które wprowadzają znowelizowane przepisy, polegają na możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych dokonywanych jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, iż łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie przekroczy równowartości kwoty 50 000 euro.
Nowe zasady amortyzacji wykluczą natomiast możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych w pierwszym roku podatkowym w wysokości 30 proc. tej wartości.

Samochód osobowy

W związku z regulacjami dotyczącymi amortyzacji należy zauważyć, że Ministerstwo Finansów proponuje nową definicję samochodu osobowego. Według obecnych uregulowań samochód osobowy to ten, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg. Resort finansów zamierza usunąć tę regulację (art. 23 ustęp 3a), a w zamian dodać w art. 5a pkt 19. Zmiana wprowadzać będzie definicję, która jest taka sama jak ta, którą zawiera (art. 86 ust. 3) ustawa z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 53, poz. 523 z późn. zm.).

JAKIE ZMIANY PROPONUJE MINISTERSTWO
Najważniejsze zmiany dotyczące amortyzacji:
• otrzymujący wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części:
– będą ustalali wartość otrzymanego majątku w wartości początkowej ustalonej w księgach zbywcy,
– będą dokonywać odpisów amortyzacyjnych uwzględniające metody amortyzacji i wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych zbywcy,
• nabyte budynki niemieszkalne o okresie amortyzacji 40 lat będzie trzeba amortyzować, uwzględniając dotychczasowy okres, w jakim był amortyzowany przez zbywcę, ale nie krócej niż 10 lat,
• mali podatnicy będą mogli dokonać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, iż łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości kwoty 50 000 euro.

Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA