REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast ISO urzędy skarbowe potrzebują informatyzacji

REKLAMA

Urzędy skarbowe wdrażają normy ISO, by poprawić jakość świadczonych usług. Tymczasem urzędnicy skarbowi uważają, że zamiast wydawania pieniędzy na ISO, przydałoby się więcej komputerów i etatów.

Jak poinformowało GP Ministerstwo Finansów, już 50 urzędów i izb skarbowych wprowadziło system zarządzania jakością ISO, a kolejne 47 jest w trakcie jego wdrażania. Systemem ISO mogą się już pochwalić np. urzędy w Płońsku, Płocku czy Siedlcach. Pierwsze przygotowania do rozpoczęcia wdrażania nowego systemu zarządzania jakością podjęto w 2003 roku. Po co ISO w urzędach skarbowych? Ministerstwo Finansów wymienia 24 powody organizacyjne, dla których ISO jest potrzebne. To między innymi redukcja kosztów funkcjonowania urzędu czy wzmocnienie wydolności administracyjnej urzędu.

Druga grupa powodów, dla których wprowadza się ISO, wiąże się zdaniem MF z „szeroko pojmowanym dobrem klienta”. Chodzi o satysfakcję podatnika, poprawę jakości świadczonych usług, stworzenie przyjaznego urzędu, ale także zwiększenie efektywności poboru zobowiązań.

Ile kosztuje wprowadzenie ISO do urzędów i izb skarbowych? Resort finansów odpowiada tajemniczo, że koszt wdrożenia systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO obejmie koszt zatrudnienia firmy konsultingowej oraz koszt audytu certyfikującego.

Rzeczywistość widziana oczami Ministerstwa Finansów wygląda jednak zupełnie inaczej niż z poziomu urzędników skarbowych. Ci ostatni nie ukrywają rozgoryczenia.

– Nie kwestionujemy zasadności wprowadzania norm ISO do urzędów skarbowych i poprawiania obsługi podatników. Ale to sztuka dla sztuki, w dodatku kosztowna. Zamiast zwiększania liczby miejsc parkingowych przed urzędami, bardziej przydałyby się nam nowe komputery i monitory – mówi Tomasz Ludwiński, przewodniczący Sekcji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych.

Podobnego zdania jest Dariusz Malinowski, dyrektor z KPMG.

– Dziwi mnie pomysł wdrażania ISO w urzędach skarbowych. Nie wiem, czy wprowadzenie norm zarządzania zmieni cokolwiek w ich pracy. Od urzędów skarbowych oczekiwałbym przede wszystkim, by działały zgodnie z prawem, by decyzje i postanowienia były wydawane w terminach, szanowano podatników. To wystarczy – mówi nasz rozmówca. Jego zdaniem zamiast systemu ISO, urzędy skarbowe potrzebują informatyzacji, nowych narzędzi pracy, dobrze wykształconych i wynagradzanych kadr. Potrzebna jest także zmiana mentalności urzędników, której ISO nie zapewni.

Marcin Musiał
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA