REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Taniej będzie wziąć kredyt niż opóźnić się z zapłatą

Taniej będzie wziąć kredyt niż opóźnić się z zapłatą
Taniej będzie wziąć kredyt niż opóźnić się z zapłatą

REKLAMA

REKLAMA

Prezydent podpisał już ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy zmianie niektórych ustawa w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Ustawa ta jest pakietem rozwiązań mobilizujących dłużników transakcji handlowych (przedsiębiorców i podmioty publiczne) do dokonywania zapłaty w ustalonym terminie. Wśród zawartych w tej ustawie przepisów znajdują się takie, które mają zniechęcać do narzucania nieuzasadnionych, wydłużonych terminów zapłaty. Nowe, wchodzące w życie 1 stycznia 2020 r., regulacje są na tyle dotkliwe, aby dłużnikom nie opłacało się zalegać z płatnościami.

Nierzetelne regulowanie własnych płatności i narzucanie nadmiernie wydłużonych terminów płatności kontrahentom jest przyczyną wielu problemów wierzycieli, którzy:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • mają problem z regulowaniem własnych zobowiązań,
  • ponoszą dodatkowe koszty prowadzenia działalności związane z przeterminowanymi należnościami;
  • nie mają kapitału na prowadzenie inwestycji i rozwój swojej firmy;
  • są zmuszeni podnosić ceny produktów lub usług lub ograniczać zatrudnienie.

Tym negatywnym zjawiskom mają zapobiegać rozwiązania zawarte w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Mają one wejść w życie już od 1 stycznia 2020 r. Nowe przepisy z pewnością przysłużą się do polepszenia sytuacji wierzycieli czekających na swoje wynagrodzenie, szczególnie sytuacji mikro i małych przedsiębiorców, których pozycja jest słabsza w kontaktach z większymi podmiotami.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

REKLAMA

Wyższe odsetki  za opóźnienie w transakcjach handlowych

Obecnie stopa odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych jest równa sumie stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i ośmiu punktów procentowych (na dzień 1 lipca 2019 r. jest to 9,5%). Z danych NBP wynika, że przeciętne oprocentowanie kredytu obrotowego dla przedsiębiorców kształtuje się obecnie na poziomie ok. 10%. W takiej sytuacji koszt kredytu bankowego jest wyższy od kosztów związanych z kredytem kupieckim, czyli zadłużaniem się u własnych kontrahentów. Dla dłużników bardziej „opłacalne” jest więc zadłużenie się u kontrahentów (czyli wstrzymanie się z zapłatą za towar, czy usługę) niż wzięcie kredytu w celu dokonania zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka sytuacja z pewnością sprzyja powstawaniu zatorów płatniczych.  Stąd też w projekcie planuje się podwyższenie wysokości stopy odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych w taki sposób, aby koszt zadłużania u kontrahentów przewyższał koszt kredytu operacyjnego.

Po zmianach, stawka odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych ma być równa sumie stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i dziesięciu punktów procentowych (będzie to 11,5%). Jedynie w przypadku podmiotów publicznych będących podmiotami leczniczymi wysokość odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych ma być pozostawiona na poziomie 9,5%.

Kary za opóźnienie z zapłatą

Dla przedsiębiorców z sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw)  sama możliwość dochodzenia należności na drodze cywilnoprawnej nie usuwa przyczyny zatorów płatniczych. Nie poprawia też ich sytuacji finansowej. Koszty, które trzeba ponieść w związku z wszczęciem postepowania cywilnego są często przeszkodą nie do zaakceptowania dla słabszej strony transakcji.

Dla tych podmiotów dobrą wiadomością jest, że projektodawcy zdecydowali się na wprowadzenie rozwiązań administracyjnoprawnych, czyli przepisów regulujących postępowanie przed Prezesem UOKiK w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Podmioty nadmiernie opóźniające się z regulowaniem swoich zobowiązań będą mogły być ukarane karą administracyjną za stosowanie takich praktyk.

Wysokość kary obliczana będzie jako suma jednostkowych kar za każde niespełnione oraz spełnione po terminie świadczenie pieniężne, które było wymagalne w okresie objętym postępowaniem, z pominięciem świadczeń pieniężnych, w przypadku których termin ich spełnienia upłynął wcześniej niż 2 lata przed dniem wszczęcia postępowania.

Wysokość jednostkowej kary będzie wyliczana według ustawowo określonego wzoru. Obliczanie kary będzie zatem czynnością ściśle matematyczną, a obniżenie kary o 20% lub 10% będzie możliwe wyłącznie wówczas, gdy transakcja zostanie zapłacona nie później niż w terminach wskazanych w ustawie.

Wysokość kary będzie obliczana na podstawie:

  • wartości niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego,
  • liczby dni, które upłynęły od dnia wymagalności niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego, do ostatniego dnia okresu objętego postępowaniem, albo do dnia spełnienia świadczenia, jeżeli świadczenie pieniężne zostało spełnione w okresie objętym postępowaniem,
  • wartości odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych, ustalonej na dzień wydania decyzji o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej.

Przykładowo, kara administracyjna za rok opóźnienia z zapłatą należności w wysokości 100 000 zł wyniesie 11 500 zł.

Skarga i kary w postępowaniu przed UOKiK

Każdy będzie mógł zgłosić Prezesowi UOKiK zawiadomienie dotyczące podejrzenia wystąpienia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. W zawiadomieniu zgłaszający będzie musiał podać swoje dane, ale nie będą one podlegały ujawnieniu, podobnie jak treść zawiadomienia. Dokonując takiego zgłoszenia wierzyciele nie będą więc musieli obawiać się, że stracą z tego powodu kontrahenta.

Po otrzymaniu zawiadomienia Prezes UOKiK będzie mógł przeprowadzić u dłużnika kontrolę oraz żądać informacji zarówno od stron transakcji, jak i podmiotów, które nie są stroną kontrolowanej transakcji handlowej. Za uniemożliwianie lub utrudnianie kontroli Prezes UOKIK będzie mógł nałożyć karę w wysokości do 5% przychodu osiągniętego przez ten podmiot w roku podatkowym (nie więcej niż 50 mln euro). Kara w tej wysokości będzie groziła również za nie udzielenie informacji na żądanie Prezesa UOKiK, albo udzielenie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd.

 Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. i dotyczyć transakcji zawieranych od tego dnia. Mogą też dotyczyć transakcji zawartych przed 1 stycznia 2020 r., ale które stały się wymagalne po wejściu w życie nowych przepisów.

Rozwiązywanie problemów z płatnościami to codzienna rzeczywistość osób zajmujących się rozliczeniami firm. Biura, które szukają wsparcia merytorycznego oraz sposobu na pozyskiwanie nowych klientów powinny wiedzieć, że mogą je uzyskać przyłączając się nieodpłatnie do Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (www.oscbr.pl) stworzonej przez firmę Cash Director we współpracy z mBankiem.

Źródło: Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych – druk sejmowy nr 3475

Ewa Sławińska, prawnik, redaktor naczelna MONITORA księgowego

Artykuł opracowany we współpracy z mBankiem i Ogólnopolską Siecią Certyfikowanych Biur Rachunkowych

Advertisement
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA