Kwota, której przekroczenie zobowiązuje do przeprowadzenia audytu w jednostkach sektora finansów publicznych, ma wzrosnąć z 35 do 40 mln zł. Resort finansów rozszerza też krąg podmiotów objętych kontrolą.
Ministerstwo Finansów przygotowało
projekt rozporządzenia w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Resort finansów – na podstawie przeprowadzonych analiz – określił nową wartość kwoty zobowiązującej do przeprowadzenia audytu na poziomie 40 mln zł. Oznacza to, że jeżeli kwota gromadzonych środków lub kwota wydatków i rozchodów publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego przekroczy 40 mln zł,
jednostka sektora finansów publicznych będzie miała obowiązek prowadzić
audyt wewnętrzny. Teraz kwota, po przekroczeniu której konieczne jest przeprowadzenie audytu, wynosi 35 mln zł.
Wejście w życie rozporządzenia oznacza też konieczność objęcia obowiązkiem kontroli kolejnych grup podmiotów, dotychczas nieprzeprowadzających audytu. Teraz obowiązek ten dotyczy ok. 400 jednostek samorządu terytorialnego i 200 jednostek podsektora rządowego. Ministerstwo przewiduje, że przy ustalonych wartościach progowych na poziomie 40 mln systemem audytu wewnętrznego objętych zostanie około 650 jednostek podsektora samorządowego i około 180 jednostek podsektora rządowego.
Przy rozszerzeniu grup objętych audytem i pozostawieniu progu na poziomie 35 mln zł, kontroli podlegałoby odpowiednio o 4 proc. i 1 proc. więcej jednostek niż wynika to z przewidywań resortu.
Doktor Michał Bitner, specjalista z zakresu finansów publicznych, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego uważa, że podwyższenie wartości progowej o 5 mln nie jest istotną różnicą. Jego zdaniem nie powinno się to przyczynić do znacznej zmiany liczby jednostek zobligowanych do przeprowadzenia audytu.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl