REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opieka medyczna znów będzie kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie z projektem zmian w Ordynacji podatkowej i innych ustawach, który ma zreformować system podatkowy, z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie uchylony pkt 60 dotyczący kosztów finansowania prywatnej opieki medycznej.

Co to oznacza w praktyce? Od przyszłego roku – bo wtedy miałoby zacząć obowiązywać nowe rozwiązanie – będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na prywatną opiekę medyczną przy jednoczesnym włączeniu jej do podstawy wymiaru PIT. Taka zmiana będzie sporo kosztować. Według szacunków MF będzie to 25 mln zł. O ocenę tej propozycji poprosiliśmy niezależnych ekspertów. Wszyscy są zgodni – zmiana jest korzystna, choć jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.
– Wprowadzenie takiego odliczenia będzie stymulowało rozwój prywatnej służby zdrowia ograniczając jednocześnie szarą strefę – wyjaśnił Trajan Szuladziński, doradca podatkowy. Podkreślił jednak, że najistotniejszy będzie szczegółowy zapis ustawy o PIT regulujący zakres odliczenia wydatków na opiekę medyczną. Można założyć, że prawo do takiego odliczenia nie będzie zależne od źródła uzyskiwanych przychodów. Tym samym odliczeń będą mogli dokonywać zarówno ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą, jak i osoby uzyskujące przychody z pracy.

Obecne przepisy są złe

Dziś nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in. wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw.
– Obecne uregulowania nie znajdują żadnego uzasadnienia. Pracodawca bezpośrednio pokrywający koszty opieki zdrowotnej pracowników nie może zaliczyć tego wydatku do kosztów. Jeżeli natomiast wypłaci pracownikowi wyższą pensję, którą ten ostatni przeznaczy na koszty opieki zdrowotnej, to wydatek ten będzie potrącalny podatkowo. Nie ma w takim uregulowaniu żadnej logiki. Dlatego pomysł, by koszty opieki zdrowotnej były potrącalne podatkowo, zasługuje na pochwałę – uważa Arkadiusz Michaliszyn, prawnik z CMS Cameron McKenna Dariusz Greszta.
Zdaniem dr Janusza Fiszera, partnera w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkta Uniwersytetu Warszawskiego propozycja MF to właściwa i pożądana zmiana. Nie ma bowiem racjonalnego powodu, aby tego rodzaju wydatek, ponoszony przez pracodawcę – podatnika CIT albo PIT – na rzecz pracownika, nie miałby być traktowany jako koszt uzyskania przychodu.
– Każdy wydatek ponoszony na rzecz pracownika powinien stanowić koszt uzyskania przychodu, gdyż taka właśnie jest jego ekonomiczna funkcja jako pozapłacowego elementu wynagrodzenia pracownika – wyjaśnił dr Fiszer. Dodał jednak, że z drugiej strony nie ma powodu, aby takie niepieniężne świadczenie otrzymane od pracodawcy miało być wyłączone u pracownika z podstawy opodatkowania dla celów PIT. Dotychczas świadczenia te były włączane do podstawy opodatkowania u pracownika, lecz jednocześnie nie stanowiły kosztu dla pracodawcy, co ewidentnie naruszało ogólną zasadę prawa podatkowego, że wydatek, który u jednego podmiotu jest kosztem – u drugiego podmiotu stanowi przychód, względnie dochód do opodatkowania.

Zachęta dla pracodawców

Zdaniem specjalistów zmiana w katalogu kosztów będzie korzystna dla przedsiębiorców. Ewa Flor, starszy konsultant podatkowy BDO Polska uważa, że po wprowadzeniu rozwiązania resortu finansów pracodawcy nie będą musieli dokonywać interpretacji, do jakich świadczeń zdrowotnych są zobowiązani przez przepisy prawa, a które są nieobowiązkowe i nie stanowią kosztów podatkowych. Wyeliminowane zostaną także częste spory z urzędami skarbowymi dotyczące prawidłowego kwalifikowania wydatków.
Również Michał Szychowski, doradca podatkowy HLB Frąckowiak i Wspólnicy stwierdził, że proponowana przez MF zmiana przepisów zachęci pracodawców do ponoszenia wydatków na prywatną opiekę medyczną pracowników. Włączenie jednak wartości tych świadczeń do podstawy wymiaru PIT zwiększy obciążenia pracowników z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne.
– Z punktu widzenia dotychczasowej praktyki organów podatkowych, przypisanie do przychodu pracowników wartości tych świadczeń może niekiedy być trudne – zauważył Michał Szychowski.

Korzyści dla pracowników

Ewentualne wprowadzenie możliwości uznania za koszty uzyskania przychodu wydatków poniesionych na prywatną opiekę medyczną stanowi w istocie dostosowanie regulacji prawnej do istniejącego stanu faktycznego – twierdzą specjaliści.
– Podatnicy korzystają obecnie z prywatnej opieki medycznej, ponosząc koszty w całości. Nowa regulacja zapewni większą równowagę pomiędzy aspektem solidarnościowym ochrony zdrowia a faktyczną ekwiwalentnością świadczeń – podkreślił dr Robert Zajdler, ekspert podatkowy. Dodał także, iż rozwiązanie takie będzie dobre dla korzystających z prywatnej opieki medycznej. Szczególne korzyści będą widoczne w rozwoju tego podsektora rynku, który oferuje płatne świadczenia medyczne wysokiej jakości. Dla podatników rozwiązania te będą stanowiły dodatkową zachętę do korzystania z tego rodzaju świadczeń.
ewa.matyszewska@infor.pl
AS
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA