REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd skarbowy może poprawiać błędy popełnione przez podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organy podatkowe mogą samodzielnie korygować deklaracje podatkowe. Nie muszą wzywać podatnika do poprawienia błędów.

Podatnik, przed 1 września 2005 roku był wzywany przez organ podatkowy, jeśli ten – w ramach czynności sprawdzających – stwierdził, że złożona deklaracja zawiera błędy. Podatnik poprawiał błędy w siedzibie organu. Od 1 września 2005 roku, na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej, w razie stwierdzenia, że złożona przez podatnika (płatnika czy inkasenta) deklaracja zawiera błędy rachunkowe i inne oczywiste omyłki, bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy sam powinien skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień.

Zyskali podatnicy

Dzięki zmianie przepisów podatnik, który popełnił błąd w złożonej deklaracji, nie musi już osobiście stawiać się w siedzibie organu podatkowego po to tylko, by poprawić deklarację, co znacznie ułatwia procedurę eliminowania drobnych błędów w deklaracjach.
Z drugiej jednak strony, organ podatkowy może skorygować nie tylko błędy rachunkowe i oczywiste omyłki. Może także dokonać korekty deklaracji wtedy, gdy wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami.
Wprawdzie korekta dokonywana jest przez organ podatkowy wyłącznie wtedy, gdy zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 zł, niemniej jeśli organ podatkowy skoryguje kilka lub kilkanaście deklaracji podatkowych jednego podatnika, zwiększając zobowiązanie podatkowe, zmniejszając kwotę zwrotu lub nadpłaty, obciążenie dla podatnika i jego zaskoczenie może być duże. Dlatego warto zawsze sprawdzić dokładnie korektę organu podatkowego. Podatnik powinien odpowiednio zareagować, w przypadku gdy nie zgadza się z korektą i podważa zasadność jej dokonania.

ORGAN PODATKOWY MUSI, PODATNIK MOŻE
Organ podatkowy powinien:
• uwierzytelnić kopię skorygowanej deklaracji,
• doręczyć podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.
Podatnik może:
• w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty.
W razie niewniesienia sprzeciwu korekta dokonana przez urząd wywołuje takie skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Można złożyć sprzeciw

Podatnik, który otrzymał informację o korekcie dokonanej przez organ podatkowy (jest to konieczne przy dokonywaniu korekty), może w terminie 14 dni od jej otrzymania złożyć sprzeciw do organu, który dokonał korekty. Jest to nowość w przepisach Ordynacji podatkowej. Wbrew pozorom skutki proceduralne i materialnoprawne wniesienia sprzeciwu lub jego braku są istotne.
Przede wszystkim sprzeciw nie oznacza, że organ, który go otrzymał, musi wyrazić zgodę na anulowanie korekty. Pytanie więc, co stanie się wówczas, gdy korekta organu podatkowego będzie bezzasadna lub nieprawidłowa w ocenie podatnika, a organ nie uwzględni tego sprzeciwu. A co stanie się, gdy podatnik nie wniesie sprzeciwu od korekty urzędu w terminie lub organ podatkowy będzie miał zastrzeżenia, co do formy lub treści sprzeciwu.
Wydaje się, że w pierwszej sytuacji, gdy sprzeciw podatnika zostanie złożony, ale nie zostanie uwzględniony, korekta organu podatkowego jest bezskuteczna i poprawki organ podatkowy powinien anulować. Trzeba się liczyć z tym, że organ podatkowy wezwie wtedy podatnika do autokorekty, a gdy ta nie zostanie dokonana, może wszcząć postępowanie podatkowe.
W drugim przypadku brak sprzeciwu spowoduje, że korekta organu podatkowego będzie traktowana analogicznie do korekty podatnika (ze wszystkimi tego skutkami). Jeśli organ podatkowy będzie miał zastrzeżenia co do formy lub treści sprzeciwu, podatnik powinien pamiętać, że przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują żadnej szczególnej formy sprzeciwu. Nie stawiają także wymagań co do treści. A to oznacza, że złożenie pisma zatytułowanego sprzeciw, bez szczególnej argumentacji prawnej i faktycznej, wystarczy, aby anulować korektę organu. Podatnik powinien jednak wskazać, jakiej korekty deklaracji dotyczy sprzeciw.

KIEDY URZĘDNIK SKORYGUJE DEKLARACJĘ
Jeśli organ podatkowy stwierdzi, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki, bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, może w zależności od rodzaju i zakresu uchybień:
• skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeśli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 zł,
• zwrócić się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

Nie będzie kar

Można sobie zadać pytanie, czy w sytuacji korekty deklaracji w trybie art. 274 Ordynacji podatkowej, możliwe jest postawienie podatnikowi zarzutu popełnienia któregoś z czynów zabronionych opisanych w kodeksie karnym skarbowym, a zwłaszcza zarzutu ukrycia podstawy opodatkowania, oszustwa podatkowego lub próby wyłudzenia zwrotu podatku. Odpowiedź na to pytanie powinna być przecząca. Korekta dokonana na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej z góry zakłada, że błąd w deklaracji jest tak oczywisty, że organ może go sam skorygować (bez żadnych wyjaśnień podatnika). Stąd też w takiej sytuacji nie może być mowy o narażeniu na uszczuplenie należności podatkowych, co jest konieczne, aby można było mówić o popełnieniu któregoś z wymienionych czynów.

Aldona Leszczyńska
Autorka jest doradcą podatkowym, członkiem Zespołu Podatkowego kancelarii Wardyński i Wspólnicy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA