REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd skarbowy może poprawiać błędy popełnione przez podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organy podatkowe mogą samodzielnie korygować deklaracje podatkowe. Nie muszą wzywać podatnika do poprawienia błędów.

Podatnik, przed 1 września 2005 roku był wzywany przez organ podatkowy, jeśli ten – w ramach czynności sprawdzających – stwierdził, że złożona deklaracja zawiera błędy. Podatnik poprawiał błędy w siedzibie organu. Od 1 września 2005 roku, na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej, w razie stwierdzenia, że złożona przez podatnika (płatnika czy inkasenta) deklaracja zawiera błędy rachunkowe i inne oczywiste omyłki, bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy sam powinien skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień.

Zyskali podatnicy

Dzięki zmianie przepisów podatnik, który popełnił błąd w złożonej deklaracji, nie musi już osobiście stawiać się w siedzibie organu podatkowego po to tylko, by poprawić deklarację, co znacznie ułatwia procedurę eliminowania drobnych błędów w deklaracjach.
Z drugiej jednak strony, organ podatkowy może skorygować nie tylko błędy rachunkowe i oczywiste omyłki. Może także dokonać korekty deklaracji wtedy, gdy wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami.
Wprawdzie korekta dokonywana jest przez organ podatkowy wyłącznie wtedy, gdy zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 zł, niemniej jeśli organ podatkowy skoryguje kilka lub kilkanaście deklaracji podatkowych jednego podatnika, zwiększając zobowiązanie podatkowe, zmniejszając kwotę zwrotu lub nadpłaty, obciążenie dla podatnika i jego zaskoczenie może być duże. Dlatego warto zawsze sprawdzić dokładnie korektę organu podatkowego. Podatnik powinien odpowiednio zareagować, w przypadku gdy nie zgadza się z korektą i podważa zasadność jej dokonania.

ORGAN PODATKOWY MUSI, PODATNIK MOŻE
Organ podatkowy powinien:
• uwierzytelnić kopię skorygowanej deklaracji,
• doręczyć podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.
Podatnik może:
• w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty.
W razie niewniesienia sprzeciwu korekta dokonana przez urząd wywołuje takie skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Można złożyć sprzeciw

Podatnik, który otrzymał informację o korekcie dokonanej przez organ podatkowy (jest to konieczne przy dokonywaniu korekty), może w terminie 14 dni od jej otrzymania złożyć sprzeciw do organu, który dokonał korekty. Jest to nowość w przepisach Ordynacji podatkowej. Wbrew pozorom skutki proceduralne i materialnoprawne wniesienia sprzeciwu lub jego braku są istotne.
Przede wszystkim sprzeciw nie oznacza, że organ, który go otrzymał, musi wyrazić zgodę na anulowanie korekty. Pytanie więc, co stanie się wówczas, gdy korekta organu podatkowego będzie bezzasadna lub nieprawidłowa w ocenie podatnika, a organ nie uwzględni tego sprzeciwu. A co stanie się, gdy podatnik nie wniesie sprzeciwu od korekty urzędu w terminie lub organ podatkowy będzie miał zastrzeżenia, co do formy lub treści sprzeciwu.
Wydaje się, że w pierwszej sytuacji, gdy sprzeciw podatnika zostanie złożony, ale nie zostanie uwzględniony, korekta organu podatkowego jest bezskuteczna i poprawki organ podatkowy powinien anulować. Trzeba się liczyć z tym, że organ podatkowy wezwie wtedy podatnika do autokorekty, a gdy ta nie zostanie dokonana, może wszcząć postępowanie podatkowe.
W drugim przypadku brak sprzeciwu spowoduje, że korekta organu podatkowego będzie traktowana analogicznie do korekty podatnika (ze wszystkimi tego skutkami). Jeśli organ podatkowy będzie miał zastrzeżenia co do formy lub treści sprzeciwu, podatnik powinien pamiętać, że przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują żadnej szczególnej formy sprzeciwu. Nie stawiają także wymagań co do treści. A to oznacza, że złożenie pisma zatytułowanego sprzeciw, bez szczególnej argumentacji prawnej i faktycznej, wystarczy, aby anulować korektę organu. Podatnik powinien jednak wskazać, jakiej korekty deklaracji dotyczy sprzeciw.

KIEDY URZĘDNIK SKORYGUJE DEKLARACJĘ
Jeśli organ podatkowy stwierdzi, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki, bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, może w zależności od rodzaju i zakresu uchybień:
• skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeśli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 zł,
• zwrócić się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

Nie będzie kar

Można sobie zadać pytanie, czy w sytuacji korekty deklaracji w trybie art. 274 Ordynacji podatkowej, możliwe jest postawienie podatnikowi zarzutu popełnienia któregoś z czynów zabronionych opisanych w kodeksie karnym skarbowym, a zwłaszcza zarzutu ukrycia podstawy opodatkowania, oszustwa podatkowego lub próby wyłudzenia zwrotu podatku. Odpowiedź na to pytanie powinna być przecząca. Korekta dokonana na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej z góry zakłada, że błąd w deklaracji jest tak oczywisty, że organ może go sam skorygować (bez żadnych wyjaśnień podatnika). Stąd też w takiej sytuacji nie może być mowy o narażeniu na uszczuplenie należności podatkowych, co jest konieczne, aby można było mówić o popełnieniu któregoś z wymienionych czynów.

Aldona Leszczyńska
Autorka jest doradcą podatkowym, członkiem Zespołu Podatkowego kancelarii Wardyński i Wspólnicy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA