REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrzy księgowi pilnie poszukiwani

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Swoje centra obsługi finansowo-księgowej BPO (Business Process Outsourcing) przenoszą do Polski kolejne firmy.

Ostatnio nowe centrum w Warszawie utworzyło Accenture, nieco wcześniej decyzję o przeniesieniu księgowości z całej Europy do Polski podjął France Telecom. W naszym kraju inwestują także hindusi z koncernu Tata i KPIT Cummins.
W najnowszym rankingu brytyjskiego ośrodka badawczego EIU (Economist Intelligence Unit) sprawdzającego atrakcyjność krajów dla międzynarodowych koncernów decentralizujących swoje operacje (m.in. tworzących centra księgowe) Polska zajęła piąte miejsce. Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej wyprzedziły nas jedynie Czechy. W związku z rosnącą popularnością Polski tworzy się coraz więcej miejsc pracy. Accenture chce docelowo zatrudniać 1000 osób, podobnie centrum HP we Wrocławiu (obecnie 400) i koncerny indyjskie. Ale to nie koniec.
Do 2010 roku w centrach finansowo-księgowych BPO w Polsce będzie pracowało ponad pół miliona osób, głównie księgowych, a rynek outsourcingu finansowo-księgowego w Europie w 2008 roku osiągnie wartość 4 miliardów dolarów – takie szacunki pokazują, że Polska rzeczywiście staje się rajem dla księgowych. Polscy księgowi mają więc powody do radości.
Warto jednak przyjrzeć się wymaganiom, jakie firmy stawiają wobec księgowych oraz warunkom prawnym, w jakich działają centra i firmy outsourcingowe w Polsce.

Problemy z przepisami

Znane przysłowie mówi: co kraj, to obyczaj. Nie inaczej jest z rachunkowością w centrach outsourcingowych. Polska ustawa o rachunkowości ma zastosowanie do spółek na terenie Polski. Tymczasem firmy outsourcingowe obsługujące poszczególne oddziały z różnych krajów muszą stosować przepisy obowiązujące w tych państwach.
Polskie przepisy mają znaczenie jedynie wtedy, gdy firma polska decyduje się wyoutsourcować swoją księgowość do innego kraju. W takich przypadkach mogą pojawić się problemy.
Dokumenty księgowe firmy powinny znajdować się w jej siedzibie albo w miejscu wskazanym przez spółkę, czyli np. w firmie outsourcingowej. Jeśli księgowość firmy polskiej prowadzona jest w centrum outsourcingowym np. na Węgrzech, to urząd skarbowy w Polsce może skontrolować firmę i zażądać przedstawienia dokumentów – przestrzega Radosław Osmólski, prezes firmy outsourcingowej FPA Group.
Polskie przepisy nie są tak liberalne, jak w innych krajach europejskich. Księgowość w dużych firmach outsourcingowych polega przede wszystkim na pracy w dużych systemach komputerowych, takich jak Oracle czy SAP. Są one podłączone do internetu i tą drogą przesyłane są dokumenty do księgowania.
– Z punktu widzenia prawa nie ma jednak problemu, aby prowadzić księgowość firm zagranicznych w Polsce, trzeba tylko mieć na uwadze przepisy kraju, w którym swój oddział ma dana firma – powiedział Radosław Osmólski.
Dla zabezpieczenia przed wszelkimi nieprawidłowościami lub nieporozumieniami między klientem a centrum finansowo-księgowym obie strony sporządzają szczegółowe umowy.

Potrzebna dobra umowa

Umowy podpisywane przez firmy outsourcingowe określają zasady współpracy pomiędzy firmą a outsourcerem.
– Każda firma outsourcingowa ma własną strategię i system obsługi klienta. Można jednak wyróżnić kilka elementów, które powinny być zawarte w każdej umowie. Są to zakres świadczonych usług, procedury współpracy czy termin obowiązywania umowy – stwierdził prezes FPA Group. – Oddanie księgowości na zewnątrz zawsze wiąże się z wystąpieniem ryzyka przekazania ważnych informacji, np. konkurencji, dlatego dobra umowa powinna zawierać klauzule dotyczące zachowania poufności. Należy również określić, kto jest odpowiedzialny w przypadku wystąpienia błędów czy problemów wynikających z pracy firmy outsourcingowej – powiedział Radosław Osmólski.
Firmy outsourcingowe z reguły biorą na siebie odpowiedzialność za wystąpienie błędów. Zgadzają się na zwrot kosztów firmie, gdy błędy wynikną z ich winy.
Dla przeciętnego pracownika, księgowego, wszystkie punkty określone w umowie, a także firmy, które będą obsługiwane przez centrum outsourcingowe, mają tylko znaczenie pośrednie. Od tego, jakich klientów obsługuje firma outsourcingowa zależy, jakich pracowników potrzebuje do pracy.

Niezbędny język obcy

Eksperci podkreślają, że w przypadku księgowych zatrudnionych w centrach outsourcingowych najważniejsza jest znajomość języków obcych.
Na trudności ze znalezieniem księgowych mówiących w mniej popularnych językach obcych narzeka coraz większa liczba dyrektorów finansowych. Jakich pracowników potrzebują firmy outsourcingowe?
– Obecnie poszukujemy szesnastu księgowych mówiących biegle po hiszpańsku, czterech po portugalsku, sześciu po niemiecku, trzech po włosku i dwóch po szwedzku – stwierdził Wallace Sadowski, dyrektor Centrum Usług Finansowych Accenture. Oprócz języka liczą się również inne kwalifikacje.
– Księgowy powinien dobrze obsługiwać komputer. Dużym atutem jest znajomość kilku najbardziej popularnych programów – powiedział Radosław Bednarski, senior menedżer w firmie doradczej KPMG.
Radosław Osmólski proponuje podzielić osoby, których poszukują centra, na trzy grupy. Do pierwszej można zaliczyć menedżerów nadzorujących i zarządzających. oni muszą znać przepisy międzynarodowe i minimum dwa języki obce. Coraz częściej wymaga się od nich certyfikatów, takich jak ACCA czy CIMA. Druga grupa to osoby średniego szczebla. Muszą znać przepisy o rachunkowości oraz język. Trzecią grupę stanowią osoby, które wprowadzają dane .

GDZIE POWINIENEŚ SIĘ ZGŁOSIĆ
Jeśli szukasz pracy, powinieneś zgłosić się do następujących firm:
• Stanowisko: Senior Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant, Senior Acconuntant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Ahold Back Office Services
Prześlij CV i list motywacyjny na adres Ahold Back Office Services Sp. z o.o.,
ul. Gabrieli Zapolskiej 38, 30-126 Kraków lub na e-mail: praca@ahold.pl
• Stanowisko: Samodzielna księgowa, Senior w Departamencie Audytu, Menedżer w Departamencie Audytu, Asystent w zespole rachunkowym
Miejsce pracy: Poznań
Firma: HLB Frąckowiak i Wspólnicy
Prześlij CV i list motywacyjny na adres HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o., pl. Wiosny Ludów 2, 61-831 Poznań lub na e-mail: nowaczyk@hlb.pl
• Stanowisko: Księgowy, Accountant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Capgemini
Wejdź na stronę www.pl.capgemini.com, aby zapoznać się z aktualnymi ofertami; Firma prowadzi nabór cały rok
• Stanowisko: Księgowy z bardzo dobrą znajomością jednego z języków: portugalskiego, hiszpańskiego, szwedzkiego, niemieckiego; Specjalista ds. należności
Miejsce pracy: Warszawa
Firm: Accenture
Prześlij CV i list motywacyjny na e-mail: gdn.kariera.pl@accenture.com

CO TRZEBA WIEDZIEĆ, BY PRACOWAĆ W CENTRUM KSIĘGOWYM
Osoby zainteresowane pracą w centach księgowych powinny:
• znać język obcy, najlepiej angielski i jeszcze jeden dodatkowy,
• mieć doświadczenie na podobnym stanowisku (od roku do 3 lat),
• posiadać wykształcenie wyższe kierunkowe,
• dobrze znać przepisy o rachunkowości i podatkach,
• umieć obsługiwać komputer (pakiet MS Office, ewentualnie Oracle, SAP)
• umieć pracować w grupie,
• posiadać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg lub ACCA (dla menedżerów) – stanowi to dodatkowy atut

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI
Jeśli szukasz pracy w innych firmach, sprawdź oferty na stronach internetowych, m.in.:
http://www.roedl.pl http://www.fpa-group.pl/
http://www.ibm.com/contact/pl http://www.fk-partner.pl/
http://www.sysinfo.com.pl http://www.tgc.pl/(zakładka: kariera)
http://www.pwc.com/kariera http://www.mazars.pl/oferta-pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA