REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrzy księgowi pilnie poszukiwani

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Swoje centra obsługi finansowo-księgowej BPO (Business Process Outsourcing) przenoszą do Polski kolejne firmy.

Ostatnio nowe centrum w Warszawie utworzyło Accenture, nieco wcześniej decyzję o przeniesieniu księgowości z całej Europy do Polski podjął France Telecom. W naszym kraju inwestują także hindusi z koncernu Tata i KPIT Cummins.
W najnowszym rankingu brytyjskiego ośrodka badawczego EIU (Economist Intelligence Unit) sprawdzającego atrakcyjność krajów dla międzynarodowych koncernów decentralizujących swoje operacje (m.in. tworzących centra księgowe) Polska zajęła piąte miejsce. Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej wyprzedziły nas jedynie Czechy. W związku z rosnącą popularnością Polski tworzy się coraz więcej miejsc pracy. Accenture chce docelowo zatrudniać 1000 osób, podobnie centrum HP we Wrocławiu (obecnie 400) i koncerny indyjskie. Ale to nie koniec.
Do 2010 roku w centrach finansowo-księgowych BPO w Polsce będzie pracowało ponad pół miliona osób, głównie księgowych, a rynek outsourcingu finansowo-księgowego w Europie w 2008 roku osiągnie wartość 4 miliardów dolarów – takie szacunki pokazują, że Polska rzeczywiście staje się rajem dla księgowych. Polscy księgowi mają więc powody do radości.
Warto jednak przyjrzeć się wymaganiom, jakie firmy stawiają wobec księgowych oraz warunkom prawnym, w jakich działają centra i firmy outsourcingowe w Polsce.

Problemy z przepisami

Znane przysłowie mówi: co kraj, to obyczaj. Nie inaczej jest z rachunkowością w centrach outsourcingowych. Polska ustawa o rachunkowości ma zastosowanie do spółek na terenie Polski. Tymczasem firmy outsourcingowe obsługujące poszczególne oddziały z różnych krajów muszą stosować przepisy obowiązujące w tych państwach.
Polskie przepisy mają znaczenie jedynie wtedy, gdy firma polska decyduje się wyoutsourcować swoją księgowość do innego kraju. W takich przypadkach mogą pojawić się problemy.
Dokumenty księgowe firmy powinny znajdować się w jej siedzibie albo w miejscu wskazanym przez spółkę, czyli np. w firmie outsourcingowej. Jeśli księgowość firmy polskiej prowadzona jest w centrum outsourcingowym np. na Węgrzech, to urząd skarbowy w Polsce może skontrolować firmę i zażądać przedstawienia dokumentów – przestrzega Radosław Osmólski, prezes firmy outsourcingowej FPA Group.
Polskie przepisy nie są tak liberalne, jak w innych krajach europejskich. Księgowość w dużych firmach outsourcingowych polega przede wszystkim na pracy w dużych systemach komputerowych, takich jak Oracle czy SAP. Są one podłączone do internetu i tą drogą przesyłane są dokumenty do księgowania.
– Z punktu widzenia prawa nie ma jednak problemu, aby prowadzić księgowość firm zagranicznych w Polsce, trzeba tylko mieć na uwadze przepisy kraju, w którym swój oddział ma dana firma – powiedział Radosław Osmólski.
Dla zabezpieczenia przed wszelkimi nieprawidłowościami lub nieporozumieniami między klientem a centrum finansowo-księgowym obie strony sporządzają szczegółowe umowy.

Potrzebna dobra umowa

Umowy podpisywane przez firmy outsourcingowe określają zasady współpracy pomiędzy firmą a outsourcerem.
– Każda firma outsourcingowa ma własną strategię i system obsługi klienta. Można jednak wyróżnić kilka elementów, które powinny być zawarte w każdej umowie. Są to zakres świadczonych usług, procedury współpracy czy termin obowiązywania umowy – stwierdził prezes FPA Group. – Oddanie księgowości na zewnątrz zawsze wiąże się z wystąpieniem ryzyka przekazania ważnych informacji, np. konkurencji, dlatego dobra umowa powinna zawierać klauzule dotyczące zachowania poufności. Należy również określić, kto jest odpowiedzialny w przypadku wystąpienia błędów czy problemów wynikających z pracy firmy outsourcingowej – powiedział Radosław Osmólski.
Firmy outsourcingowe z reguły biorą na siebie odpowiedzialność za wystąpienie błędów. Zgadzają się na zwrot kosztów firmie, gdy błędy wynikną z ich winy.
Dla przeciętnego pracownika, księgowego, wszystkie punkty określone w umowie, a także firmy, które będą obsługiwane przez centrum outsourcingowe, mają tylko znaczenie pośrednie. Od tego, jakich klientów obsługuje firma outsourcingowa zależy, jakich pracowników potrzebuje do pracy.

Niezbędny język obcy

Eksperci podkreślają, że w przypadku księgowych zatrudnionych w centrach outsourcingowych najważniejsza jest znajomość języków obcych.
Na trudności ze znalezieniem księgowych mówiących w mniej popularnych językach obcych narzeka coraz większa liczba dyrektorów finansowych. Jakich pracowników potrzebują firmy outsourcingowe?
– Obecnie poszukujemy szesnastu księgowych mówiących biegle po hiszpańsku, czterech po portugalsku, sześciu po niemiecku, trzech po włosku i dwóch po szwedzku – stwierdził Wallace Sadowski, dyrektor Centrum Usług Finansowych Accenture. Oprócz języka liczą się również inne kwalifikacje.
– Księgowy powinien dobrze obsługiwać komputer. Dużym atutem jest znajomość kilku najbardziej popularnych programów – powiedział Radosław Bednarski, senior menedżer w firmie doradczej KPMG.
Radosław Osmólski proponuje podzielić osoby, których poszukują centra, na trzy grupy. Do pierwszej można zaliczyć menedżerów nadzorujących i zarządzających. oni muszą znać przepisy międzynarodowe i minimum dwa języki obce. Coraz częściej wymaga się od nich certyfikatów, takich jak ACCA czy CIMA. Druga grupa to osoby średniego szczebla. Muszą znać przepisy o rachunkowości oraz język. Trzecią grupę stanowią osoby, które wprowadzają dane .

GDZIE POWINIENEŚ SIĘ ZGŁOSIĆ
Jeśli szukasz pracy, powinieneś zgłosić się do następujących firm:
• Stanowisko: Senior Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant, Senior Acconuntant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Ahold Back Office Services
Prześlij CV i list motywacyjny na adres Ahold Back Office Services Sp. z o.o.,
ul. Gabrieli Zapolskiej 38, 30-126 Kraków lub na e-mail: praca@ahold.pl
• Stanowisko: Samodzielna księgowa, Senior w Departamencie Audytu, Menedżer w Departamencie Audytu, Asystent w zespole rachunkowym
Miejsce pracy: Poznań
Firma: HLB Frąckowiak i Wspólnicy
Prześlij CV i list motywacyjny na adres HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o., pl. Wiosny Ludów 2, 61-831 Poznań lub na e-mail: nowaczyk@hlb.pl
• Stanowisko: Księgowy, Accountant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Capgemini
Wejdź na stronę www.pl.capgemini.com, aby zapoznać się z aktualnymi ofertami; Firma prowadzi nabór cały rok
• Stanowisko: Księgowy z bardzo dobrą znajomością jednego z języków: portugalskiego, hiszpańskiego, szwedzkiego, niemieckiego; Specjalista ds. należności
Miejsce pracy: Warszawa
Firm: Accenture
Prześlij CV i list motywacyjny na e-mail: gdn.kariera.pl@accenture.com

CO TRZEBA WIEDZIEĆ, BY PRACOWAĆ W CENTRUM KSIĘGOWYM
Osoby zainteresowane pracą w centach księgowych powinny:
• znać język obcy, najlepiej angielski i jeszcze jeden dodatkowy,
• mieć doświadczenie na podobnym stanowisku (od roku do 3 lat),
• posiadać wykształcenie wyższe kierunkowe,
• dobrze znać przepisy o rachunkowości i podatkach,
• umieć obsługiwać komputer (pakiet MS Office, ewentualnie Oracle, SAP)
• umieć pracować w grupie,
• posiadać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg lub ACCA (dla menedżerów) – stanowi to dodatkowy atut

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI
Jeśli szukasz pracy w innych firmach, sprawdź oferty na stronach internetowych, m.in.:
http://www.roedl.pl http://www.fpa-group.pl/
http://www.ibm.com/contact/pl http://www.fk-partner.pl/
http://www.sysinfo.com.pl http://www.tgc.pl/(zakładka: kariera)
http://www.pwc.com/kariera http://www.mazars.pl/oferta-pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA