REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrzy księgowi pilnie poszukiwani

REKLAMA

Swoje centra obsługi finansowo-księgowej BPO (Business Process Outsourcing) przenoszą do Polski kolejne firmy.

Ostatnio nowe centrum w Warszawie utworzyło Accenture, nieco wcześniej decyzję o przeniesieniu księgowości z całej Europy do Polski podjął France Telecom. W naszym kraju inwestują także hindusi z koncernu Tata i KPIT Cummins.
W najnowszym rankingu brytyjskiego ośrodka badawczego EIU (Economist Intelligence Unit) sprawdzającego atrakcyjność krajów dla międzynarodowych koncernów decentralizujących swoje operacje (m.in. tworzących centra księgowe) Polska zajęła piąte miejsce. Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej wyprzedziły nas jedynie Czechy. W związku z rosnącą popularnością Polski tworzy się coraz więcej miejsc pracy. Accenture chce docelowo zatrudniać 1000 osób, podobnie centrum HP we Wrocławiu (obecnie 400) i koncerny indyjskie. Ale to nie koniec.
Do 2010 roku w centrach finansowo-księgowych BPO w Polsce będzie pracowało ponad pół miliona osób, głównie księgowych, a rynek outsourcingu finansowo-księgowego w Europie w 2008 roku osiągnie wartość 4 miliardów dolarów – takie szacunki pokazują, że Polska rzeczywiście staje się rajem dla księgowych. Polscy księgowi mają więc powody do radości.
Warto jednak przyjrzeć się wymaganiom, jakie firmy stawiają wobec księgowych oraz warunkom prawnym, w jakich działają centra i firmy outsourcingowe w Polsce.

Problemy z przepisami

Znane przysłowie mówi: co kraj, to obyczaj. Nie inaczej jest z rachunkowością w centrach outsourcingowych. Polska ustawa o rachunkowości ma zastosowanie do spółek na terenie Polski. Tymczasem firmy outsourcingowe obsługujące poszczególne oddziały z różnych krajów muszą stosować przepisy obowiązujące w tych państwach.
Polskie przepisy mają znaczenie jedynie wtedy, gdy firma polska decyduje się wyoutsourcować swoją księgowość do innego kraju. W takich przypadkach mogą pojawić się problemy.
Dokumenty księgowe firmy powinny znajdować się w jej siedzibie albo w miejscu wskazanym przez spółkę, czyli np. w firmie outsourcingowej. Jeśli księgowość firmy polskiej prowadzona jest w centrum outsourcingowym np. na Węgrzech, to urząd skarbowy w Polsce może skontrolować firmę i zażądać przedstawienia dokumentów – przestrzega Radosław Osmólski, prezes firmy outsourcingowej FPA Group.
Polskie przepisy nie są tak liberalne, jak w innych krajach europejskich. Księgowość w dużych firmach outsourcingowych polega przede wszystkim na pracy w dużych systemach komputerowych, takich jak Oracle czy SAP. Są one podłączone do internetu i tą drogą przesyłane są dokumenty do księgowania.
– Z punktu widzenia prawa nie ma jednak problemu, aby prowadzić księgowość firm zagranicznych w Polsce, trzeba tylko mieć na uwadze przepisy kraju, w którym swój oddział ma dana firma – powiedział Radosław Osmólski.
Dla zabezpieczenia przed wszelkimi nieprawidłowościami lub nieporozumieniami między klientem a centrum finansowo-księgowym obie strony sporządzają szczegółowe umowy.

Potrzebna dobra umowa

Umowy podpisywane przez firmy outsourcingowe określają zasady współpracy pomiędzy firmą a outsourcerem.
– Każda firma outsourcingowa ma własną strategię i system obsługi klienta. Można jednak wyróżnić kilka elementów, które powinny być zawarte w każdej umowie. Są to zakres świadczonych usług, procedury współpracy czy termin obowiązywania umowy – stwierdził prezes FPA Group. – Oddanie księgowości na zewnątrz zawsze wiąże się z wystąpieniem ryzyka przekazania ważnych informacji, np. konkurencji, dlatego dobra umowa powinna zawierać klauzule dotyczące zachowania poufności. Należy również określić, kto jest odpowiedzialny w przypadku wystąpienia błędów czy problemów wynikających z pracy firmy outsourcingowej – powiedział Radosław Osmólski.
Firmy outsourcingowe z reguły biorą na siebie odpowiedzialność za wystąpienie błędów. Zgadzają się na zwrot kosztów firmie, gdy błędy wynikną z ich winy.
Dla przeciętnego pracownika, księgowego, wszystkie punkty określone w umowie, a także firmy, które będą obsługiwane przez centrum outsourcingowe, mają tylko znaczenie pośrednie. Od tego, jakich klientów obsługuje firma outsourcingowa zależy, jakich pracowników potrzebuje do pracy.

Niezbędny język obcy

Eksperci podkreślają, że w przypadku księgowych zatrudnionych w centrach outsourcingowych najważniejsza jest znajomość języków obcych.
Na trudności ze znalezieniem księgowych mówiących w mniej popularnych językach obcych narzeka coraz większa liczba dyrektorów finansowych. Jakich pracowników potrzebują firmy outsourcingowe?
– Obecnie poszukujemy szesnastu księgowych mówiących biegle po hiszpańsku, czterech po portugalsku, sześciu po niemiecku, trzech po włosku i dwóch po szwedzku – stwierdził Wallace Sadowski, dyrektor Centrum Usług Finansowych Accenture. Oprócz języka liczą się również inne kwalifikacje.
– Księgowy powinien dobrze obsługiwać komputer. Dużym atutem jest znajomość kilku najbardziej popularnych programów – powiedział Radosław Bednarski, senior menedżer w firmie doradczej KPMG.
Radosław Osmólski proponuje podzielić osoby, których poszukują centra, na trzy grupy. Do pierwszej można zaliczyć menedżerów nadzorujących i zarządzających. oni muszą znać przepisy międzynarodowe i minimum dwa języki obce. Coraz częściej wymaga się od nich certyfikatów, takich jak ACCA czy CIMA. Druga grupa to osoby średniego szczebla. Muszą znać przepisy o rachunkowości oraz język. Trzecią grupę stanowią osoby, które wprowadzają dane .

GDZIE POWINIENEŚ SIĘ ZGŁOSIĆ
Jeśli szukasz pracy, powinieneś zgłosić się do następujących firm:
• Stanowisko: Senior Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant, Senior Acconuntant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Ahold Back Office Services
Prześlij CV i list motywacyjny na adres Ahold Back Office Services Sp. z o.o.,
ul. Gabrieli Zapolskiej 38, 30-126 Kraków lub na e-mail: praca@ahold.pl
• Stanowisko: Samodzielna księgowa, Senior w Departamencie Audytu, Menedżer w Departamencie Audytu, Asystent w zespole rachunkowym
Miejsce pracy: Poznań
Firma: HLB Frąckowiak i Wspólnicy
Prześlij CV i list motywacyjny na adres HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o., pl. Wiosny Ludów 2, 61-831 Poznań lub na e-mail: nowaczyk@hlb.pl
• Stanowisko: Księgowy, Accountant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Capgemini
Wejdź na stronę www.pl.capgemini.com, aby zapoznać się z aktualnymi ofertami; Firma prowadzi nabór cały rok
• Stanowisko: Księgowy z bardzo dobrą znajomością jednego z języków: portugalskiego, hiszpańskiego, szwedzkiego, niemieckiego; Specjalista ds. należności
Miejsce pracy: Warszawa
Firm: Accenture
Prześlij CV i list motywacyjny na e-mail: gdn.kariera.pl@accenture.com

CO TRZEBA WIEDZIEĆ, BY PRACOWAĆ W CENTRUM KSIĘGOWYM
Osoby zainteresowane pracą w centach księgowych powinny:
• znać język obcy, najlepiej angielski i jeszcze jeden dodatkowy,
• mieć doświadczenie na podobnym stanowisku (od roku do 3 lat),
• posiadać wykształcenie wyższe kierunkowe,
• dobrze znać przepisy o rachunkowości i podatkach,
• umieć obsługiwać komputer (pakiet MS Office, ewentualnie Oracle, SAP)
• umieć pracować w grupie,
• posiadać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg lub ACCA (dla menedżerów) – stanowi to dodatkowy atut

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI
Jeśli szukasz pracy w innych firmach, sprawdź oferty na stronach internetowych, m.in.:
http://www.roedl.pl http://www.fpa-group.pl/
http://www.ibm.com/contact/pl http://www.fk-partner.pl/
http://www.sysinfo.com.pl http://www.tgc.pl/(zakładka: kariera)
http://www.pwc.com/kariera http://www.mazars.pl/oferta-pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA