Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrzy księgowi pilnie poszukiwani

Swoje centra obsługi finansowo-księgowej BPO (Business Process Outsourcing) przenoszą do Polski kolejne firmy.

Ostatnio nowe centrum w Warszawie utworzyło Accenture, nieco wcześniej decyzję o przeniesieniu księgowości z całej Europy do Polski podjął France Telecom. W naszym kraju inwestują także hindusi z koncernu Tata i KPIT Cummins.
W najnowszym rankingu brytyjskiego ośrodka badawczego EIU (Economist Intelligence Unit) sprawdzającego atrakcyjność krajów dla międzynarodowych koncernów decentralizujących swoje operacje (m.in. tworzących centra księgowe) Polska zajęła piąte miejsce. Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej wyprzedziły nas jedynie Czechy. W związku z rosnącą popularnością Polski tworzy się coraz więcej miejsc pracy. Accenture chce docelowo zatrudniać 1000 osób, podobnie centrum HP we Wrocławiu (obecnie 400) i koncerny indyjskie. Ale to nie koniec.
Do 2010 roku w centrach finansowo-księgowych BPO w Polsce będzie pracowało ponad pół miliona osób, głównie księgowych, a rynek outsourcingu finansowo-księgowego w Europie w 2008 roku osiągnie wartość 4 miliardów dolarów – takie szacunki pokazują, że Polska rzeczywiście staje się rajem dla księgowych. Polscy księgowi mają więc powody do radości.
Warto jednak przyjrzeć się wymaganiom, jakie firmy stawiają wobec księgowych oraz warunkom prawnym, w jakich działają centra i firmy outsourcingowe w Polsce.

Problemy z przepisami

Znane przysłowie mówi: co kraj, to obyczaj. Nie inaczej jest z rachunkowością w centrach outsourcingowych. Polska ustawa o rachunkowości ma zastosowanie do spółek na terenie Polski. Tymczasem firmy outsourcingowe obsługujące poszczególne oddziały z różnych krajów muszą stosować przepisy obowiązujące w tych państwach.
Polskie przepisy mają znaczenie jedynie wtedy, gdy firma polska decyduje się wyoutsourcować swoją księgowość do innego kraju. W takich przypadkach mogą pojawić się problemy.
Dokumenty księgowe firmy powinny znajdować się w jej siedzibie albo w miejscu wskazanym przez spółkę, czyli np. w firmie outsourcingowej. Jeśli księgowość firmy polskiej prowadzona jest w centrum outsourcingowym np. na Węgrzech, to urząd skarbowy w Polsce może skontrolować firmę i zażądać przedstawienia dokumentów – przestrzega Radosław Osmólski, prezes firmy outsourcingowej FPA Group.
Polskie przepisy nie są tak liberalne, jak w innych krajach europejskich. Księgowość w dużych firmach outsourcingowych polega przede wszystkim na pracy w dużych systemach komputerowych, takich jak Oracle czy SAP. Są one podłączone do internetu i tą drogą przesyłane są dokumenty do księgowania.
– Z punktu widzenia prawa nie ma jednak problemu, aby prowadzić księgowość firm zagranicznych w Polsce, trzeba tylko mieć na uwadze przepisy kraju, w którym swój oddział ma dana firma – powiedział Radosław Osmólski.
Dla zabezpieczenia przed wszelkimi nieprawidłowościami lub nieporozumieniami między klientem a centrum finansowo-księgowym obie strony sporządzają szczegółowe umowy.

Potrzebna dobra umowa

Umowy podpisywane przez firmy outsourcingowe określają zasady współpracy pomiędzy firmą a outsourcerem.
– Każda firma outsourcingowa ma własną strategię i system obsługi klienta. Można jednak wyróżnić kilka elementów, które powinny być zawarte w każdej umowie. Są to zakres świadczonych usług, procedury współpracy czy termin obowiązywania umowy – stwierdził prezes FPA Group. – Oddanie księgowości na zewnątrz zawsze wiąże się z wystąpieniem ryzyka przekazania ważnych informacji, np. konkurencji, dlatego dobra umowa powinna zawierać klauzule dotyczące zachowania poufności. Należy również określić, kto jest odpowiedzialny w przypadku wystąpienia błędów czy problemów wynikających z pracy firmy outsourcingowej – powiedział Radosław Osmólski.
Firmy outsourcingowe z reguły biorą na siebie odpowiedzialność za wystąpienie błędów. Zgadzają się na zwrot kosztów firmie, gdy błędy wynikną z ich winy.
Dla przeciętnego pracownika, księgowego, wszystkie punkty określone w umowie, a także firmy, które będą obsługiwane przez centrum outsourcingowe, mają tylko znaczenie pośrednie. Od tego, jakich klientów obsługuje firma outsourcingowa zależy, jakich pracowników potrzebuje do pracy.

Niezbędny język obcy

Eksperci podkreślają, że w przypadku księgowych zatrudnionych w centrach outsourcingowych najważniejsza jest znajomość języków obcych.
Na trudności ze znalezieniem księgowych mówiących w mniej popularnych językach obcych narzeka coraz większa liczba dyrektorów finansowych. Jakich pracowników potrzebują firmy outsourcingowe?
– Obecnie poszukujemy szesnastu księgowych mówiących biegle po hiszpańsku, czterech po portugalsku, sześciu po niemiecku, trzech po włosku i dwóch po szwedzku – stwierdził Wallace Sadowski, dyrektor Centrum Usług Finansowych Accenture. Oprócz języka liczą się również inne kwalifikacje.
– Księgowy powinien dobrze obsługiwać komputer. Dużym atutem jest znajomość kilku najbardziej popularnych programów – powiedział Radosław Bednarski, senior menedżer w firmie doradczej KPMG.
Radosław Osmólski proponuje podzielić osoby, których poszukują centra, na trzy grupy. Do pierwszej można zaliczyć menedżerów nadzorujących i zarządzających. oni muszą znać przepisy międzynarodowe i minimum dwa języki obce. Coraz częściej wymaga się od nich certyfikatów, takich jak ACCA czy CIMA. Druga grupa to osoby średniego szczebla. Muszą znać przepisy o rachunkowości oraz język. Trzecią grupę stanowią osoby, które wprowadzają dane .

GDZIE POWINIENEŚ SIĘ ZGŁOSIĆ
Jeśli szukasz pracy, powinieneś zgłosić się do następujących firm:
• Stanowisko: Senior Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant, Senior Acconuntant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Ahold Back Office Services
Prześlij CV i list motywacyjny na adres Ahold Back Office Services Sp. z o.o.,
ul. Gabrieli Zapolskiej 38, 30-126 Kraków lub na e-mail: praca@ahold.pl
• Stanowisko: Samodzielna księgowa, Senior w Departamencie Audytu, Menedżer w Departamencie Audytu, Asystent w zespole rachunkowym
Miejsce pracy: Poznań
Firma: HLB Frąckowiak i Wspólnicy
Prześlij CV i list motywacyjny na adres HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o., pl. Wiosny Ludów 2, 61-831 Poznań lub na e-mail: nowaczyk@hlb.pl
• Stanowisko: Księgowy, Accountant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Capgemini
Wejdź na stronę www.pl.capgemini.com, aby zapoznać się z aktualnymi ofertami; Firma prowadzi nabór cały rok
• Stanowisko: Księgowy z bardzo dobrą znajomością jednego z języków: portugalskiego, hiszpańskiego, szwedzkiego, niemieckiego; Specjalista ds. należności
Miejsce pracy: Warszawa
Firm: Accenture
Prześlij CV i list motywacyjny na e-mail: gdn.kariera.pl@accenture.com

CO TRZEBA WIEDZIEĆ, BY PRACOWAĆ W CENTRUM KSIĘGOWYM
Osoby zainteresowane pracą w centach księgowych powinny:
• znać język obcy, najlepiej angielski i jeszcze jeden dodatkowy,
• mieć doświadczenie na podobnym stanowisku (od roku do 3 lat),
• posiadać wykształcenie wyższe kierunkowe,
• dobrze znać przepisy o rachunkowości i podatkach,
• umieć obsługiwać komputer (pakiet MS Office, ewentualnie Oracle, SAP)
• umieć pracować w grupie,
• posiadać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg lub ACCA (dla menedżerów) – stanowi to dodatkowy atut

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI
Jeśli szukasz pracy w innych firmach, sprawdź oferty na stronach internetowych, m.in.:
http://www.roedl.pl http://www.fpa-group.pl/
http://www.ibm.com/contact/pl http://www.fk-partner.pl/
http://www.sysinfo.com.pl http://www.tgc.pl/(zakładka: kariera)
http://www.pwc.com/kariera http://www.mazars.pl/oferta-pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski
Reklama
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Prezydent podpisał ustawę SLIM VAT 3. Jakie zmiany i od kiedy?

    Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?

    Domy seniora z preferencyjną stawką podatku od nieruchomości

    Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.

    Pomysły na prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę

    Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów. 

    Prezydent podpisał pakiet Slim VAT 3

    Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.

    Emilewicz: projektem nowelizacji ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu zajmie się rząd

    Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.

    Zwrot składki zdrowotnej: wydłużenie terminu, ostatni moment

    Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje  jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.

    Podatek od napiwku. Kto zapłaci?

    Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.

    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.

    Ile zarabiają prezydent i wiceprezydenci Rzeszowa? Jaki mają majątek?

    W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.

    Podatnicy nie spieszą się z testowaniem KSeF

    Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda? 

    Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

    Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

    Trybunał każe ścigać oszustów i pozorantów VAT na podstawie przepisów unijnych, a nie krajowych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie. 

    Aktualny rachunek bankowy trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Termin mija 30 czerwca 2023 r.

    Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.

    Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

    Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

    Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić

    Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.

    Samochód wycofany z działalności rolniczej. Czy jego sprzedaż podlega VAT?

    Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?