REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrzy księgowi pilnie poszukiwani

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Swoje centra obsługi finansowo-księgowej BPO (Business Process Outsourcing) przenoszą do Polski kolejne firmy.

Ostatnio nowe centrum w Warszawie utworzyło Accenture, nieco wcześniej decyzję o przeniesieniu księgowości z całej Europy do Polski podjął France Telecom. W naszym kraju inwestują także hindusi z koncernu Tata i KPIT Cummins.
W najnowszym rankingu brytyjskiego ośrodka badawczego EIU (Economist Intelligence Unit) sprawdzającego atrakcyjność krajów dla międzynarodowych koncernów decentralizujących swoje operacje (m.in. tworzących centra księgowe) Polska zajęła piąte miejsce. Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej wyprzedziły nas jedynie Czechy. W związku z rosnącą popularnością Polski tworzy się coraz więcej miejsc pracy. Accenture chce docelowo zatrudniać 1000 osób, podobnie centrum HP we Wrocławiu (obecnie 400) i koncerny indyjskie. Ale to nie koniec.
Do 2010 roku w centrach finansowo-księgowych BPO w Polsce będzie pracowało ponad pół miliona osób, głównie księgowych, a rynek outsourcingu finansowo-księgowego w Europie w 2008 roku osiągnie wartość 4 miliardów dolarów – takie szacunki pokazują, że Polska rzeczywiście staje się rajem dla księgowych. Polscy księgowi mają więc powody do radości.
Warto jednak przyjrzeć się wymaganiom, jakie firmy stawiają wobec księgowych oraz warunkom prawnym, w jakich działają centra i firmy outsourcingowe w Polsce.

Problemy z przepisami

Znane przysłowie mówi: co kraj, to obyczaj. Nie inaczej jest z rachunkowością w centrach outsourcingowych. Polska ustawa o rachunkowości ma zastosowanie do spółek na terenie Polski. Tymczasem firmy outsourcingowe obsługujące poszczególne oddziały z różnych krajów muszą stosować przepisy obowiązujące w tych państwach.
Polskie przepisy mają znaczenie jedynie wtedy, gdy firma polska decyduje się wyoutsourcować swoją księgowość do innego kraju. W takich przypadkach mogą pojawić się problemy.
Dokumenty księgowe firmy powinny znajdować się w jej siedzibie albo w miejscu wskazanym przez spółkę, czyli np. w firmie outsourcingowej. Jeśli księgowość firmy polskiej prowadzona jest w centrum outsourcingowym np. na Węgrzech, to urząd skarbowy w Polsce może skontrolować firmę i zażądać przedstawienia dokumentów – przestrzega Radosław Osmólski, prezes firmy outsourcingowej FPA Group.
Polskie przepisy nie są tak liberalne, jak w innych krajach europejskich. Księgowość w dużych firmach outsourcingowych polega przede wszystkim na pracy w dużych systemach komputerowych, takich jak Oracle czy SAP. Są one podłączone do internetu i tą drogą przesyłane są dokumenty do księgowania.
– Z punktu widzenia prawa nie ma jednak problemu, aby prowadzić księgowość firm zagranicznych w Polsce, trzeba tylko mieć na uwadze przepisy kraju, w którym swój oddział ma dana firma – powiedział Radosław Osmólski.
Dla zabezpieczenia przed wszelkimi nieprawidłowościami lub nieporozumieniami między klientem a centrum finansowo-księgowym obie strony sporządzają szczegółowe umowy.

Potrzebna dobra umowa

Umowy podpisywane przez firmy outsourcingowe określają zasady współpracy pomiędzy firmą a outsourcerem.
– Każda firma outsourcingowa ma własną strategię i system obsługi klienta. Można jednak wyróżnić kilka elementów, które powinny być zawarte w każdej umowie. Są to zakres świadczonych usług, procedury współpracy czy termin obowiązywania umowy – stwierdził prezes FPA Group. – Oddanie księgowości na zewnątrz zawsze wiąże się z wystąpieniem ryzyka przekazania ważnych informacji, np. konkurencji, dlatego dobra umowa powinna zawierać klauzule dotyczące zachowania poufności. Należy również określić, kto jest odpowiedzialny w przypadku wystąpienia błędów czy problemów wynikających z pracy firmy outsourcingowej – powiedział Radosław Osmólski.
Firmy outsourcingowe z reguły biorą na siebie odpowiedzialność za wystąpienie błędów. Zgadzają się na zwrot kosztów firmie, gdy błędy wynikną z ich winy.
Dla przeciętnego pracownika, księgowego, wszystkie punkty określone w umowie, a także firmy, które będą obsługiwane przez centrum outsourcingowe, mają tylko znaczenie pośrednie. Od tego, jakich klientów obsługuje firma outsourcingowa zależy, jakich pracowników potrzebuje do pracy.

Niezbędny język obcy

Eksperci podkreślają, że w przypadku księgowych zatrudnionych w centrach outsourcingowych najważniejsza jest znajomość języków obcych.
Na trudności ze znalezieniem księgowych mówiących w mniej popularnych językach obcych narzeka coraz większa liczba dyrektorów finansowych. Jakich pracowników potrzebują firmy outsourcingowe?
– Obecnie poszukujemy szesnastu księgowych mówiących biegle po hiszpańsku, czterech po portugalsku, sześciu po niemiecku, trzech po włosku i dwóch po szwedzku – stwierdził Wallace Sadowski, dyrektor Centrum Usług Finansowych Accenture. Oprócz języka liczą się również inne kwalifikacje.
– Księgowy powinien dobrze obsługiwać komputer. Dużym atutem jest znajomość kilku najbardziej popularnych programów – powiedział Radosław Bednarski, senior menedżer w firmie doradczej KPMG.
Radosław Osmólski proponuje podzielić osoby, których poszukują centra, na trzy grupy. Do pierwszej można zaliczyć menedżerów nadzorujących i zarządzających. oni muszą znać przepisy międzynarodowe i minimum dwa języki obce. Coraz częściej wymaga się od nich certyfikatów, takich jak ACCA czy CIMA. Druga grupa to osoby średniego szczebla. Muszą znać przepisy o rachunkowości oraz język. Trzecią grupę stanowią osoby, które wprowadzają dane .

GDZIE POWINIENEŚ SIĘ ZGŁOSIĆ
Jeśli szukasz pracy, powinieneś zgłosić się do następujących firm:
• Stanowisko: Senior Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant
Miejsce pracy: Warszawa
Firma: FPA-Group
Zgłoś się do: Barbary Kochańskiej-Mierzejewskiej, tel.: (022) 458 23 60, e-mail: warszawa@fpa-group.pl
• Stanowisko: Accountant, Senior Acconuntant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Ahold Back Office Services
Prześlij CV i list motywacyjny na adres Ahold Back Office Services Sp. z o.o.,
ul. Gabrieli Zapolskiej 38, 30-126 Kraków lub na e-mail: praca@ahold.pl
• Stanowisko: Samodzielna księgowa, Senior w Departamencie Audytu, Menedżer w Departamencie Audytu, Asystent w zespole rachunkowym
Miejsce pracy: Poznań
Firma: HLB Frąckowiak i Wspólnicy
Prześlij CV i list motywacyjny na adres HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o., pl. Wiosny Ludów 2, 61-831 Poznań lub na e-mail: nowaczyk@hlb.pl
• Stanowisko: Księgowy, Accountant
Miejsce pracy: Kraków
Firma: Capgemini
Wejdź na stronę www.pl.capgemini.com, aby zapoznać się z aktualnymi ofertami; Firma prowadzi nabór cały rok
• Stanowisko: Księgowy z bardzo dobrą znajomością jednego z języków: portugalskiego, hiszpańskiego, szwedzkiego, niemieckiego; Specjalista ds. należności
Miejsce pracy: Warszawa
Firm: Accenture
Prześlij CV i list motywacyjny na e-mail: gdn.kariera.pl@accenture.com

CO TRZEBA WIEDZIEĆ, BY PRACOWAĆ W CENTRUM KSIĘGOWYM
Osoby zainteresowane pracą w centach księgowych powinny:
• znać język obcy, najlepiej angielski i jeszcze jeden dodatkowy,
• mieć doświadczenie na podobnym stanowisku (od roku do 3 lat),
• posiadać wykształcenie wyższe kierunkowe,
• dobrze znać przepisy o rachunkowości i podatkach,
• umieć obsługiwać komputer (pakiet MS Office, ewentualnie Oracle, SAP)
• umieć pracować w grupie,
• posiadać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg lub ACCA (dla menedżerów) – stanowi to dodatkowy atut

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI
Jeśli szukasz pracy w innych firmach, sprawdź oferty na stronach internetowych, m.in.:
http://www.roedl.pl http://www.fpa-group.pl/
http://www.ibm.com/contact/pl http://www.fk-partner.pl/
http://www.sysinfo.com.pl http://www.tgc.pl/(zakładka: kariera)
http://www.pwc.com/kariera http://www.mazars.pl/oferta-pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA