REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasypani paragonami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorców, którzy sprzedają w ramach sprzedaży detalicznej produkty osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym mają problemy z przechowywaniem wydruków z kas fiskalnych.

Sprzedaż na rzecz tych dwóch grup podatników trzeba ewidencjonować przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kopie paragonów wydanych klientom trzeba przechowywać przez ponad pięć lat. A to kosztuje. Trzeba też znaleźć miejsce, w którym będą przechowywane papierowe rolki. Rozwiązaniem tych problemów byłaby możliwość elektronicznego przechowywania danych.
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad przygotowaniem przepisów o elektronicznym przechowywaniu paragonów. Nie wiadomo jednak, kiedy się zakończą.
O tym, że prace będą kontynuowane zapewniał również wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Przedsiębiorcy czekają

Tymczasem w branży kas fiskalnych wszyscy oczekują na wprowadzenie możliwości elektronicznego przechowywania. Jeszcze w tamtym roku Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) w piśmie skierowanym do Ministerstwa Finansów zgłosiła swoje uwagi dotyczące elektronicznego przechowywania paragonów.
– Największe problemy z wprowadzeniem elektronicznego przechowywania paragonów sprawiają kwestie technologiczne, a to wymaga współpracy z branżą – twierdzi wiceminister finansów Jarosław Neneman. Branża jednak ma swoje pomysły i jest chętna do współpracy.
– Paragony każdego z modułów fiskalnych na koniec dnia mogłyby być zapisane na nośnikach elektronicznych (płyty CD), dla bezpieczeństwa w dwóch kopiach. Format plików, jak i rodzaj nośnika elektronicznego musiałyby gwarantować niezmienność danych pierwotnego zapisu – twierdzi Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Przedsiębiorcy zwracają jednak uwagę na konieczność odpowiedniego przygotowania przepisów.
– Jeżeli warunki techniczne uprawniające do przechowywania paragonów w sposób elektroniczny będą zbyt surowe, regulacja stanie się bezcelowa – twierdzi Artur Socik, kontroler finansowy z Geant Polska.

Przykład z Europy

W innych krajach europejskich system elektronicznego przechowywania paragonów jest powszechnie stosowany jako fakultatywny do przechowywania tysięcy papierowych rolek.
– W krajach UE nie wszyscy są zobowiązani do rejestrowania sprzedaży przez kasy fiskalne. Grecja, Litwa, Włochy, Węgry mają kasy fiskalne i prawo, które zezwala na przechowywanie wydruków elektronicznie, a nie w sposób papierowy – zauważa Lakshman Ramani, prezes Fasy Polska, spółki zajmującej się produkcją kas fiskalnych.
Wprowadzenie elektronicznego przechowywania to korzyści dla wszystkich. Przedsiębiorcy zyskują, bo zmniejszają się koszty przechowywania, a kontrolujący zyskują na czasie.
– Dla dużych przedsiębiorców obowiązek przechowywania milionów paragonów w formie papierowej jest dużym problem. Często łączy się to z dodatkowymi kosztami – twierdzi Rafał Parczewski, kierownik do spraw korporacyjnych Tesco Polska.
– W krajach UE, które nie wymagają kas fiskalnych, podatnicy mogą przechowywać historię przeprowadzonych operacji w formie elektronicznej. Sprawdzenie tych operacji polega na kontroli na ekranie monitora – oszczędza się papier, energię i czas – podkreśla Lakshman Ramani.
Oznacza to, że sprzedawca nie musi drukować kopii paragonu dla siebie, bo ma jego zapis w formie elektronicznej.
W niektórych przypadkach paragony mogą ulegać samoczynnemu zniszczeniu. Nie musi to być powódź czy pożar. Jak podkreśla Rafał Parczewski wydruki papierowe z czasem blakną, co praktycznie uniemożliwia ich odczytanie. Jego zdaniem rozporządzenie należy zmienić w taki sposób, by możliwe było przechowywanie informacji zawartych na paragonach wyłącznie w pamięci kasy fiskalnej.

Nieprecyzyjne regulacje

Przepisy obowiązującego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT zawierają namiastkę elektronicznego przechowywania paragonów. Podatnicy wydający ponad 100 tys. paragonów rocznie, jeśli zgłoszą ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego i posiadają urządzenia do odczytu tych danych, mogą sporządzać i przechowywać kopie dokumentów kasowych na informatycznych nośnikach jednokrotnego trwałego zapisu. Niestety nie likwiduje to obowiązku jednoczesnego drukowania tych kopii i ich przechowywania. Mogą być one niszczone szybciej, bo już po upływie 6 miesięcy. Niewielu jednak podatników korzysta z tej możliwości, bo nie wynikają z tego żadne korzyści. Jedyna oszczędność to koszt przechowywania, nie ogranicza to jednak kosztów papieru, a dodatkowo wymaga nakładów na urządzenia i nośniki.

POSTULUJEMY
Konieczne jest przyspieszenie prac nad zmianami w rozporządzeniu, tak by podatnicy jak najszybciej mogli przechowywać paragony fiskalne w sposób elektroniczny.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BOGDAN ŚWIĄDER
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA