REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasypani paragonami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorców, którzy sprzedają w ramach sprzedaży detalicznej produkty osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym mają problemy z przechowywaniem wydruków z kas fiskalnych.

Sprzedaż na rzecz tych dwóch grup podatników trzeba ewidencjonować przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kopie paragonów wydanych klientom trzeba przechowywać przez ponad pięć lat. A to kosztuje. Trzeba też znaleźć miejsce, w którym będą przechowywane papierowe rolki. Rozwiązaniem tych problemów byłaby możliwość elektronicznego przechowywania danych.
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad przygotowaniem przepisów o elektronicznym przechowywaniu paragonów. Nie wiadomo jednak, kiedy się zakończą.
O tym, że prace będą kontynuowane zapewniał również wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Przedsiębiorcy czekają

Tymczasem w branży kas fiskalnych wszyscy oczekują na wprowadzenie możliwości elektronicznego przechowywania. Jeszcze w tamtym roku Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) w piśmie skierowanym do Ministerstwa Finansów zgłosiła swoje uwagi dotyczące elektronicznego przechowywania paragonów.
– Największe problemy z wprowadzeniem elektronicznego przechowywania paragonów sprawiają kwestie technologiczne, a to wymaga współpracy z branżą – twierdzi wiceminister finansów Jarosław Neneman. Branża jednak ma swoje pomysły i jest chętna do współpracy.
– Paragony każdego z modułów fiskalnych na koniec dnia mogłyby być zapisane na nośnikach elektronicznych (płyty CD), dla bezpieczeństwa w dwóch kopiach. Format plików, jak i rodzaj nośnika elektronicznego musiałyby gwarantować niezmienność danych pierwotnego zapisu – twierdzi Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Przedsiębiorcy zwracają jednak uwagę na konieczność odpowiedniego przygotowania przepisów.
– Jeżeli warunki techniczne uprawniające do przechowywania paragonów w sposób elektroniczny będą zbyt surowe, regulacja stanie się bezcelowa – twierdzi Artur Socik, kontroler finansowy z Geant Polska.

Przykład z Europy

W innych krajach europejskich system elektronicznego przechowywania paragonów jest powszechnie stosowany jako fakultatywny do przechowywania tysięcy papierowych rolek.
– W krajach UE nie wszyscy są zobowiązani do rejestrowania sprzedaży przez kasy fiskalne. Grecja, Litwa, Włochy, Węgry mają kasy fiskalne i prawo, które zezwala na przechowywanie wydruków elektronicznie, a nie w sposób papierowy – zauważa Lakshman Ramani, prezes Fasy Polska, spółki zajmującej się produkcją kas fiskalnych.
Wprowadzenie elektronicznego przechowywania to korzyści dla wszystkich. Przedsiębiorcy zyskują, bo zmniejszają się koszty przechowywania, a kontrolujący zyskują na czasie.
– Dla dużych przedsiębiorców obowiązek przechowywania milionów paragonów w formie papierowej jest dużym problem. Często łączy się to z dodatkowymi kosztami – twierdzi Rafał Parczewski, kierownik do spraw korporacyjnych Tesco Polska.
– W krajach UE, które nie wymagają kas fiskalnych, podatnicy mogą przechowywać historię przeprowadzonych operacji w formie elektronicznej. Sprawdzenie tych operacji polega na kontroli na ekranie monitora – oszczędza się papier, energię i czas – podkreśla Lakshman Ramani.
Oznacza to, że sprzedawca nie musi drukować kopii paragonu dla siebie, bo ma jego zapis w formie elektronicznej.
W niektórych przypadkach paragony mogą ulegać samoczynnemu zniszczeniu. Nie musi to być powódź czy pożar. Jak podkreśla Rafał Parczewski wydruki papierowe z czasem blakną, co praktycznie uniemożliwia ich odczytanie. Jego zdaniem rozporządzenie należy zmienić w taki sposób, by możliwe było przechowywanie informacji zawartych na paragonach wyłącznie w pamięci kasy fiskalnej.

Nieprecyzyjne regulacje

Przepisy obowiązującego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT zawierają namiastkę elektronicznego przechowywania paragonów. Podatnicy wydający ponad 100 tys. paragonów rocznie, jeśli zgłoszą ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego i posiadają urządzenia do odczytu tych danych, mogą sporządzać i przechowywać kopie dokumentów kasowych na informatycznych nośnikach jednokrotnego trwałego zapisu. Niestety nie likwiduje to obowiązku jednoczesnego drukowania tych kopii i ich przechowywania. Mogą być one niszczone szybciej, bo już po upływie 6 miesięcy. Niewielu jednak podatników korzysta z tej możliwości, bo nie wynikają z tego żadne korzyści. Jedyna oszczędność to koszt przechowywania, nie ogranicza to jednak kosztów papieru, a dodatkowo wymaga nakładów na urządzenia i nośniki.

POSTULUJEMY
Konieczne jest przyspieszenie prac nad zmianami w rozporządzeniu, tak by podatnicy jak najszybciej mogli przechowywać paragony fiskalne w sposób elektroniczny.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BOGDAN ŚWIĄDER
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA