REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasypani paragonami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorców, którzy sprzedają w ramach sprzedaży detalicznej produkty osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym mają problemy z przechowywaniem wydruków z kas fiskalnych.

Sprzedaż na rzecz tych dwóch grup podatników trzeba ewidencjonować przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kopie paragonów wydanych klientom trzeba przechowywać przez ponad pięć lat. A to kosztuje. Trzeba też znaleźć miejsce, w którym będą przechowywane papierowe rolki. Rozwiązaniem tych problemów byłaby możliwość elektronicznego przechowywania danych.
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad przygotowaniem przepisów o elektronicznym przechowywaniu paragonów. Nie wiadomo jednak, kiedy się zakończą.
O tym, że prace będą kontynuowane zapewniał również wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Przedsiębiorcy czekają

Tymczasem w branży kas fiskalnych wszyscy oczekują na wprowadzenie możliwości elektronicznego przechowywania. Jeszcze w tamtym roku Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) w piśmie skierowanym do Ministerstwa Finansów zgłosiła swoje uwagi dotyczące elektronicznego przechowywania paragonów.
– Największe problemy z wprowadzeniem elektronicznego przechowywania paragonów sprawiają kwestie technologiczne, a to wymaga współpracy z branżą – twierdzi wiceminister finansów Jarosław Neneman. Branża jednak ma swoje pomysły i jest chętna do współpracy.
– Paragony każdego z modułów fiskalnych na koniec dnia mogłyby być zapisane na nośnikach elektronicznych (płyty CD), dla bezpieczeństwa w dwóch kopiach. Format plików, jak i rodzaj nośnika elektronicznego musiałyby gwarantować niezmienność danych pierwotnego zapisu – twierdzi Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Przedsiębiorcy zwracają jednak uwagę na konieczność odpowiedniego przygotowania przepisów.
– Jeżeli warunki techniczne uprawniające do przechowywania paragonów w sposób elektroniczny będą zbyt surowe, regulacja stanie się bezcelowa – twierdzi Artur Socik, kontroler finansowy z Geant Polska.

Przykład z Europy

W innych krajach europejskich system elektronicznego przechowywania paragonów jest powszechnie stosowany jako fakultatywny do przechowywania tysięcy papierowych rolek.
– W krajach UE nie wszyscy są zobowiązani do rejestrowania sprzedaży przez kasy fiskalne. Grecja, Litwa, Włochy, Węgry mają kasy fiskalne i prawo, które zezwala na przechowywanie wydruków elektronicznie, a nie w sposób papierowy – zauważa Lakshman Ramani, prezes Fasy Polska, spółki zajmującej się produkcją kas fiskalnych.
Wprowadzenie elektronicznego przechowywania to korzyści dla wszystkich. Przedsiębiorcy zyskują, bo zmniejszają się koszty przechowywania, a kontrolujący zyskują na czasie.
– Dla dużych przedsiębiorców obowiązek przechowywania milionów paragonów w formie papierowej jest dużym problem. Często łączy się to z dodatkowymi kosztami – twierdzi Rafał Parczewski, kierownik do spraw korporacyjnych Tesco Polska.
– W krajach UE, które nie wymagają kas fiskalnych, podatnicy mogą przechowywać historię przeprowadzonych operacji w formie elektronicznej. Sprawdzenie tych operacji polega na kontroli na ekranie monitora – oszczędza się papier, energię i czas – podkreśla Lakshman Ramani.
Oznacza to, że sprzedawca nie musi drukować kopii paragonu dla siebie, bo ma jego zapis w formie elektronicznej.
W niektórych przypadkach paragony mogą ulegać samoczynnemu zniszczeniu. Nie musi to być powódź czy pożar. Jak podkreśla Rafał Parczewski wydruki papierowe z czasem blakną, co praktycznie uniemożliwia ich odczytanie. Jego zdaniem rozporządzenie należy zmienić w taki sposób, by możliwe było przechowywanie informacji zawartych na paragonach wyłącznie w pamięci kasy fiskalnej.

Nieprecyzyjne regulacje

Przepisy obowiązującego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT zawierają namiastkę elektronicznego przechowywania paragonów. Podatnicy wydający ponad 100 tys. paragonów rocznie, jeśli zgłoszą ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego i posiadają urządzenia do odczytu tych danych, mogą sporządzać i przechowywać kopie dokumentów kasowych na informatycznych nośnikach jednokrotnego trwałego zapisu. Niestety nie likwiduje to obowiązku jednoczesnego drukowania tych kopii i ich przechowywania. Mogą być one niszczone szybciej, bo już po upływie 6 miesięcy. Niewielu jednak podatników korzysta z tej możliwości, bo nie wynikają z tego żadne korzyści. Jedyna oszczędność to koszt przechowywania, nie ogranicza to jednak kosztów papieru, a dodatkowo wymaga nakładów na urządzenia i nośniki.

POSTULUJEMY
Konieczne jest przyspieszenie prac nad zmianami w rozporządzeniu, tak by podatnicy jak najszybciej mogli przechowywać paragony fiskalne w sposób elektroniczny.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BOGDAN ŚWIĄDER
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA