REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-podatki od 2007 roku

REKLAMA

Od początku 2007 roku polscy podatnicy będą mieć możliwość składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Duże firmy obsługiwane przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą mogły składać elektroniczne deklaracje już od 16 sierpnia 2006 r.

Trzeba przyznać, że to dobra wiadomość dla podatników, zwłaszcza że moment wdrożenia u nas systemu deklaracji elektronicznych od kilku lat jest odwlekany. Powody są różne, najczęściej brak możliwości wdrożenia odpowiednich systemów. Widać je zresztą wyraźnie na przykładzie rozliczeń, które mają ruszyć 16 sierpnia. Mimo że początkowo zakładano, że dotyczyłyby one wszystkich płatników, na razie będą odnosiły się tylko do pewnej ich grupy.
Polska, jak na razie, jest jednym z nielicznych krajów, gdzie system e-podatków jeszcze nie obowiązuje. Regionem Europy, w którym takie systemy z powodzeniem funkcjonują.

Zamiast podatnika pracodawca

W Danii i Szwecji obowiązuje jeden model wypełniania obowiązków podatkowych. Po zakończeniu każdego roku podatkowego wszyscy pracodawcy oraz instytucje finansowe przesyłają organom podatkowym informacje dotyczące dochodów oraz aktywności finansowej podatników w ciągu minionego roku. Zwykle dzieje się to w styczniu i lutym. Informacje te trafiają do bazy danych. Kiedy organy podatkowe przygotują formularz deklaracji podatkowej, dane otrzymane od pracodawców wprowadzają do formularzy, a następnie rozsyłają do podatników. Ci ostatni muszą sprawdzić poprawność otrzymanych wydruków.
Henrik Hoffmann, prawnik z kopenhaskiego biura kancelarii Magnusson wyjaśnił, że w Danii – jeśli konieczne są zmiany w deklaracji – podatnik może je odręcznie nanieść na formularzu i odesłać organom podatkowym. Może je także wprowadzić elektronicznie, korzystając z loginu i hasła podanych na deklaracji.
– Również szwedzcy podatnicy uzyskali możliwość składania oraz akceptowania deklaracji podatkowych przez internet, telefonicznie i za pośrednictwem
SMS-ów – podkreśla Anders Bäckman, szwedzki adwokat, partner w sztokholmskim biurze kancelarii Magnusson. Aby zatwierdzić deklarację podatkową, podatnik musi jedynie wprowadzić swój indywidualny kod dostępu. Podobnie jest w Norwegii i Finlandii.

Kilka możliwości

W Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii systemy deklaracji elektronicznych są bardzo zbliżone. Jednak każdy z tych krajów wyróżnia się dodatkową ofertą skierowaną do podatników.
W Danii z elektronicznych rozwiązań w zakresie podatku dochodowego mogą korzystać tylko osoby fizyczne, choć istnieją też rozwiązania dla firm, dotyczące innych podatków.
– Płatnicy VAT-u mogą składać deklaracje VAT-owskie drogą elektroniczną. W takim przypadku płatnik wypełnia deklarację on line, a ewentualnej płatności dokonuje za pomocą internetowego serwisu banku, w którym ma konto – wyjaśnił Henrik Hoffmann.
Również w Norwegii można elektronicznie wprowadzać zmiany do deklaracji podatkowych. W tym celu podatnicy korzystają z kodu PIN, który jest podany na otrzymanej deklaracji.
– W Norwegii podatnicy – osoby fizyczne mają dostęp do decyzji dotyczących ich deklaracji podatkowych za pośrednictwem stron internetowych organów podatkowych – dodaje Anders Bäckman. Od 2006 roku mogą poprosić o przesłanie im SMS-em informacji, kiedy decyzja dotycząca ich deklaracji znajdzie się w serwisie internetowym organów podatkowych. 200 tys. podatników skorzystało już z tej możliwości.
Natomiast w odróżnieniu od Szwecji i Norwegii, w Finlandii podatnicy nie muszą wysyłać potwierdzenia, w przypadku gdy nie mają zastrzeżeń do otrzymanego formularza. Brak odpowiedzi oznacza milczące potwierdzenie, że formularz został wypełniony poprawnie, a tym samym, że podatek został naliczony prawidłowo (Szwecja rozważa możliwość wprowadzenia analogicznego systemu od 2008 roku).
– Metoda milczącego potwierdzenia dotyczy jedynie podatników – osób fizycznych. Firmy muszą zawsze podpisywać i odsyłać zeznania podatkowe – wyjaśniła Anna Enbert, prawnik z biura kancelarii prawniczej Magnusson w Sztokholmie.
– W 2005 roku w Szwecji 2.1 mln podatników skorzystało z możliwości złożenia deklaracji z wykorzystaniem internetu, telefonu oraz SMS-ów, a w roku 2006 już 2.6 mln – wyjaśnił Anders Bäckman. Z kolei w Norwegii w 2006 roku 62 proc. wszystkich pracowników oraz emerytów – czyli ponad 2 mln osób – złożyło deklaracje telefonicznie (11 proc.), przez internet (72 proc.) lub SMS-em (17 proc.).
Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska, adwokat reprezentujący kancelarię Magnusson podkreśla, że chociaż możliwość składania deklaracji w formie elektronicznej obowiązuje w Polsce od 2004 roku, nadal w praktyce nie jest wykorzystywana z powodu braku odpowiednich systemów.
– Skoro Polska od tylu lat przygotowuje się do wdrożenia systemu elektronicznych rozliczeń, może powinna wziąć przykład z krajów skandynawskich – dodaje Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA