REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta po otrzymaniu protokołu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik będzie mógł skorygować deklarację po otrzymaniu protokołu kontroli. Przewiduje to rządowy projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej.

Nowa ustawa
Nowelizacja ustawy jest związana częściowo z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 20 czerwca ubiegłego roku, który stwierdził niekonstytucyjność zawartych w ustawie o kontroli skarbowej regulacji dotyczących uprawnień wywiadu skarbowego. Mimo że straciły moc 30 czerwca, nie zostały zastąpione innymi przepisami.

Zgodnie z proponowanym art. 36 ust. 2 ustawy, wywiad skarbowy będzie mógł uzyskiwać, gromadzić, przetwarzać informacje o dochodach i obrotach podmiotów podlegających kontroli skarbowej, ale już nie o osobach, jak to było sformułowane w niekonstytucyjnych przepisach. Większość zmian dotyczących uprawnień operacyjnych służb skarbowych wykracza jednak poza zakres wskazany przez Trybunał Konstytucyjny.

Jak wskazuje w opinii do nowelizacji prof. dr hab. Marek Kalinowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, zmiana art. 36b uznanego częściowo za niezgodny z konstytucją jest dość istotna. Jednak to jego nowe brzmienie nie daje gwarancji zgodności z konstytucją.

Korzystne dla podatników mają być zmiany dotyczące możliwości złożenia korekty deklaracji podatkowej. Zgodnie z art. 14c ust. 1 pkt 2, kontrolowany będzie mógł, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową.
Profesor Marek Kalinowski wskazuje jednak, że kwestia korekt została uregulowana w Ordynacji podatkowej. Nieuzasadnione więc wydaje się regulowanie zagadnienia tego samego rodzaju w innej ustawie. Przepis taki powinien się znaleźć w Ordynacji podatkowej. To wymagałoby jednak zmiany także innych przepisów o kontroli skarbowej i kodeksu karnego skarbowego.

Wątpliwości budzi też zmiana art. 34 ustawy o kontroli skarbowej, który pozwala na ujawnienie informacji objętych tajemnicą skarbową. Kontrowersyjny może być także nowy art. 34 ust. 1b.

Przesłanki pozwalające na ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę skarbową zostały w nim sformułowane przy użyciu klauzul generalnych oraz zwrotów niedookreślonych. W efekcie zakres, w jakim możliwe jest ujawnianie informacji objętych tajemnicą skarbową, jest bardzo szeroki i niedookreślony. Ekspert ostrzega, że Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uzyska dzięki temu znaczną swobodę przy ustalaniu w praktyce zakresu, w jakim możliwe jest ujawnienie tej tajemnicy.

Profesor Kalinowski zwraca także uwagę, że zmiany wymaga zaproponowany w nowelizacji art. 34 ust. 1a, który reguluje kwestie zgody Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej na ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę skarbową. Prze-pis ten można czytać w różny sposób.

W porządku uzupełniającym zaczynającego się dziś posiedzenia Sejmu zaplanowano rozpatrzenie sprawozdania Komisji Finansów Publicznych z prac nad nowelizacją ustawy o kontroli skarbowej. Podobny, ale nie tak daleko idący projekt ustawy o kontroli skarbowej przygotowali senatorowie. Pisaliśmy o nim w GP nr 78 z 20 kwietnia 2006 roku.

Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA