REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz remontowy na pokrycie strat

REKLAMA

Spółdzielnie mieszkaniowe podejmują błędne decyzje dotyczące pokrycia strat bilansowych. Dla skompensowania niedoborów sięgają po pieniądze zgromadzone na funduszu remontowym. Sąd Najwyższy przesądzi, czy stratę można pokryć ze środków z funduszu remontowego.

Coraz częściej spółdzielnie mieszkaniowe niewłaściwie wykorzystują fundusze remontowe. Przykładem jest sprawa Ewy Lang-Piotrowskiej, która zaskarżyła uchwałę zebrania przedstawicieli członków Spółdzielni Mieszkaniowej Pracowników Nauki w Krakowie o pokryciu części straty bilansowej z funduszu remontowego. Wyrokiem z 24 maja 2005 r. (sygn IC 1076/04) Sąd Okręgowy w Krakowie uchylił zaskarżoną uchwałę w zakresie, w jakim przewidywała ona pokrycie straty z funduszu remontowego. Uchwałę uznano za sprzeczną z przepisami prawa spółdzielczego.

Zdania są podzielone

Sąd Apelacyjny w Krakowie nie podzielił tego stanowiska i wyrokiem z 6 grudnia 2005 r. (sygn. IACa 1475/05) uchylił orzeczenie Sądu Okręgowego. Uznał, że fundusz remontowy spółdzielni jest funduszem własnym, zatem spółdzielnia miała prawo pokryć z niego stratę.

Do tego poglądu przychyla się mecenas Sławomir Wasilewski z kancelarii prawnej J. Kruk, S. Wasilewski i Wspólnicy. Jego zdaniem wszystkie fundusze spółdzielni są funduszami własnymi. Fundusz remontowy także, tylko utworzonym na określony cel.

– W moim przekonaniu nie wyklucza to pokrycia strat również z tego funduszu – dodaje nasz rozmówca.

Z kolei Danuta Koszyk-Ciałowicz, radca prawny, konsultant Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie do spraw spółdzielczości mieszkaniowej, nie zgadza się w z tym twierdzeniem. Uważa, że kluczowe w tym przypadku są przepisy ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) i ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 2119, poz. 1116 z późn. zm.). Prawo spółdzielcze reguluje kwestie funduszy własnych w art. 78 oraz sposób pokrycia strat w art. 90 prawa spółdzielczego. Wyjaśnia, że straty bilansowe spółdzielnia powinna pokrywać zgodnie z dyspozycją art. 90 oraz w kolejności wynikającej z tego przepisu. Zasadnicze fundusze własne spółdzielni wymienia ustawa. Są to fundusze: udziałowy i zasobowy.

– Nigdzie nie jest zdefiniowane, czy fundusz remontowy jest funduszem własnym. Jest oczywiste, że jest funduszem własnym spółdzielni, ale przede wszystkim celowym – twierdzi nasza rozmówczyni. Zwraca uwagę, że jego tworzenie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy fundusz

Obowiązek ten wprowadziła po raz pierwszy zmiana w ustawie z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, która weszła w życie od 2001 roku. W art. 6 ust. 3 wskazuje się, że spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Natomiast odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni.

Jak twierdzi nasz ekspert, fundusz remontowy powinien być przeznaczony wyłącznie na remonty.

Jako uzasadnienie wskazuje art. 19 prawa spółdzielczego, który wyraźnie stwierdza się, że członek spółdzielni uczestniczy w pokrywaniu jej strat do wysokości zadeklarowanych udziałów.

– Regulacja ta jest normą ogólną prawa spółdzielczego. Dlatego nie można członka obciążać stratą spółdzielni pokrywając ją z funduszu udziałowego, a nadto zabrać środki z wyodrębnionego funduszu remontowego, na który członek wpłaca stosownie do uchwał podjętych przez organy spółdzielni – komentuje Danuta Koszyk-Ciałowicz.

Potwierdzeniem tego stanowiska są – zdaniem konsultantki Okręgowej Izby Radców Prawnych – przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, które wyraźnie stanowią, że spółdzielnie działają bezwynikowo. Oznacza to, że w działalności statutowej nie występuje pojęcie zysku ani straty, a tylko różnica między kosztami a przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Jeżeli wystąpi różnica między kosztami a przychodami, spółdzielnia ma środki prawne, aby na bieżąco temu zaradzić, np. w formie uchwały zwiększającej wysokość opłat eksploatacyjnych. Zgodnie zaś z art. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jeżeli wynik był ujemny, to z tym wynikiem spółdzielnia rozpoczyna kolejny rok.

– W takim przypadku rada nadzorcza powinna tak ustalić wysokość opłat eksploatacyjnych na dany rok, aby pokryć tę różnicę i na bieżąco dysponować środkami na wydatki – dodaje Danuta Koszyk-Ciałowicz. Rząd lub posłowie powinni zadbać o jednoznaczne określenie, czy pieniędzmi z funduszu remontowego można pokrywać straty spółdzielni mieszkaniowych

Oczekiwanie na kasację

Ewa Lang-Piotrowska wniosła skargę kasacyjną i czeka na orzeczenie Sądu Najwyższego. Przesądzi ono, czy praktyki spółdzielni dotyczące wykorzystywania funduszy remontowych dla pokrycia strat są zgodne z prawem.

Do końca 2005 roku członkowie spółdzielni mieszkaniowych mieli prawo odliczyć od podatku dochodowego część wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. Wydaje się zatem, że nie można dowolne gospodarować tym funduszem.

ENCYKLOPEDIA
PRAWA SPÓŁDZIELNIA – dobrowolne zrzeszenie nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Więcej w Praktycznej Encyklopedii Prawa na CD. Drugą z pięciu płyt możesz kupić dziś w salonach prasowych

POSTULUJEMY
Rząd lub posłowie powinni zadbać o jednoznaczne określenie, czy pieniędzmi z funduszu remontowego można pokrywać straty spółdzielni mieszkaniowych.

Agnieszka Pokojska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA