REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia 2020 podatki PIT, CIT i VAT trzeba wpłacać na mikrorachunki

Subskrybuj nas na Youtube
Od 1 stycznia 2020 podatki PIT, CIT i VAT trzeba wpłacać na mikrorachunki
Od 1 stycznia 2020 podatki PIT, CIT i VAT trzeba wpłacać na mikrorachunki

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. PIT, CIT i VAT będą płacone na mikrorachunki podatników, a nie rachunki urzędów skarbowych, jak dotychczas - mówi w rozmowie z PAP dyrektor departamentu poboru podatków Dariusz Aniećko.

Mikrorachunki podatkowe to przypisane każdemu podatnikowi indywidualne rachunki, na które będą płacone podatki. Aniećko zaznaczył, że system rusza po 1 stycznia 2020 r. i obejmie płatności PIT i CIT oraz VAT. W przypadku tego ostatniego podatku będą pewne wyjątki, np. VAT importowy będzie wpłacany tak, jak obecnie. W przyszłości, jak podał Aniećko, system mikrorachunków ma objąć także inne daniny, np. akcyzę, czy cła.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

"Przeprowadzone zostały testy w Krajowej Izbie Rozliczeniowej dotyczące przepływu płatności na mikrorachunki. Analizujemy wydajność tego systemu" - powiedział dyrektor. Zapewnił, że system rozliczeniowy urzędów skarbowych przystosowano już do wprowadzenia mikrorachunków. Trwają szkolenia pracowników w urzędach skarbowych oraz ostatnie uzgodnienia z Narodowym Bankiem Polskim dotyczące podpisania nowej umowy na obsługę rachunku bankowego do obsługi mikrorachunków.

"Mikrorachunki dla PIT, CIT i VAT to pierwszy krok w kierunku centralizacji rozliczeń. Będziemy chcieli włączyć do niego pobór także innych podatków" - powiedział przedstawiciel Ministerstwa Finansów.

Wyjaśnił, że celem zmiany jest przede wszystkim wprowadzenie ułatwień dla podatników. Zamiast wpłacać podatki na trzy rachunki, jak do tej pory, będą one płacone na jeden. Jednocześnie fiskus automatycznie zaksięguje odpowiednią kwotę na centralnej karcie kontowej podatnika.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

"To także duże ułatwienie dla administracji skarbowej, bowiem dotychczas księgowanie tych kwot trwa czasem dwa do trzech dni. Po zmianach księgowanie wpłaconych kwot będzie odbywało się trybie nocnym - powiedział.

REKLAMA

Aniećko zauważył, że obecnie, wraz ze zmianą miejsca zamieszkania podatnik musi wpłacać podatki do innego urzędu skarbowego. "Sytuacja taka utrudniała m.in. rozliczenia zeznań rocznych, wydanie zaświadczenia np. o niezaleganiu. Ponadto, podatnicy często dokonywali wpłat na niewłaściwe rachunki. Przy centralnym systemie i mikrorachunkach problem wpłaty na niewłaściwy rachunek podatkowy przestaje istnieć" - informuje Aniećko.

Zgodnie z informacjami MF, 1 stycznia 2020 r. zostaną uruchomione mikrorachunki dla wszystkich podatników. Mikrorachunki zastąpią obecnie funkcjonujące rachunki, których jest 1600 w 400 urzędach skarbowych. Dotychczasowe rachunki urzędów skarbowych do wpłat PIT, CIT i VAT pozostaną aktywne do końca grudnia 2019 r.

"Obecnie obowiązujące rachunki bankowe będą aktywne do 31 grudnia 2019 r. Po 1 stycznia 2020 r. bank zleceniodawcy nie powinien zrealizować takiego przelewu, już na etapie zlecania przez podatnika polecenia przelewu" - powiedział dyrektor pytany, czy po 1 stycznia 2020 r. będzie możliwa pomyłka i przelew podatku na "stary" rachunek.

Zaznaczył, że zapłata podatku przez podatnika na niewłaściwy rachunek bankowych nie jest uznawana jako skuteczne rozliczenie z fiskusem. Urząd skarbowy może uznać dokonanie wpłat przez podatnika po uznaniu płatności na właściwym rachunku.

Aniećko zapewnił, że na podatnikach będzie ciążył tylko jeden obowiązek związany ze zmianą. Trzeba będzie sprawdzić numer mikrorachunku podatkowego. "Podatnik będzie płacił podatki (PIT, CIT, VAT) tak, jak robił to dotychczas. Jedyna zmiana polega na tym, że zamiast wpisywać w poleceniu przelewu numer rachunku bankowego urzędu skarbowego, podatnik będzie wpisywał swój indywidualny rachunek podatkowy" - wyjaśnił.

Resort finansów spodziewa się masowego wykorzystania mikrorachunków po 15 lutego 2020 r., kiedy ruszą rozliczenia PIT-ów za 2019 r. "Na przyjęcie masowych wpłat przy użyciu mikrorachunków jesteśmy przygotowani, m.in. właśnie w tym kierunku są prowadzone testy wydajnościowe z NBP" - zapewnił dyrektor.

Dodał, że system mikrorachunków jest wdrażany przez MF w ramach programu "Witraż". Resort finansów chce, aby oprócz kompleksowego rozliczania podatników, jednolity system objął docelowo także cały zakres działania urzędów skarbowych wraz z egzekucją podatków.

Zgodnie z informacjami MF numer mikrorachunku można sprawdzić w generatorze dostępnym na stronie podatki.gov.pl lub w dowolnym urzędzie skarbowym. Potrzebny jest numer PESEL lub NIP - w przypadku przedsiębiorców. Numer generowany jest automatycznie – nie ma potrzeby składania w tej sprawie żadnych wniosków do urzędu skarbowego. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA