REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w sieci

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

O planowanych zmianach w przepisach księgowi mogą dowiedzieć się ze stron internetowych. Większość z nich prowadzona jest jednak w języku angielskim, a to duże utrudnienie.

Nad tworzeniem, wdrażaniem i udoskonalaniem standardów rachunkowości, a także rewizji finansowej i etyki zawodu księgowego pracują międzynarodowe organizacje księgowe. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i utrudnienie nadużyć związanych z niewłaściwym wykorzystywaniem wiedzy z zakresu rachunkowości. Przygotowany przewodnik przedstawia pięć organizacji zajmujących się tymi zagadnieniami. Wskazane zostały zakresy działalności każdej z nich.

Odesłania do stron internetowych pozwolą wszystkim księgowym wcześniej zapoznać się z planowanymi zmianami dotyczącymi rachunkowości i ich zawodu. Barierą w uzyskaniu wiadomości może być jednak język. Wszystkie strony prowadzone są bowiem w języku angielskim (poza stroną Stowarzyszenia Księgowych w Polsce). Tylko niektóre dokumenty dostępne są w języku francuskim, niemieckim, a nawet rosyjskim.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
SIEDZIBA: Warszawa (Polska)
PREZES: Zbigniew Messner
ZAKRES DZIAŁANIA: organizacja profesjonalnych szkoleń, a także współpraca z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców w celu wzmocnienia prawidłowości rozliczeń.
CZŁONKOWIE: przedstawiciele środowiska zawodowego związanego z rachunkowością.
KONTAKT: Biuro Zarządu Głównego, ul. Górnośląska 5, 00-443 Warszawa,
tel. 622 77 39/622 77 40, fax 622 77 81,
e-mail: sekretariat@skwp.org.pl
STRONA INTERNETOWA: www.skwp.org.pl; prowadzona w języku polskim
Można tu znaleźć:
• informacje o kursach zawodowych,
• listę systemów rekomendowanych programów informatycznych przeznaczonych do stosowania w jednostkach zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Federacja Księgowych i Audytorów Małych i Średnich Przedsiębiorstw
SIEDZIBA: Bruksela (Belgia)
PREZES: Federico Diomeda
ZAKRES DZIAŁANIA: wpływanie na procesy legislacyjne i regulacyjne, tak by uwzględniały problemy małych i średnich przedsiębiorstw.
CZŁONKOWIE: organizacje księgowe z Danii, Finlandii, Francji, Holandii, Niemiec, Norwegii, Polski, Rosji, Szwecji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch.
KONTAKT: 4, Rue Jacques de Lalaing B – 1040 Bruxelles Belgium,
tel. + 32 (0) 2 736 88 86, fax + 32 (0) 2 736 29 64,
e-mail: info@efaa.com
STRONA INTERNETOWA: http://www.efaa.com/; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• informacje o współpracy z Komisją Europejską.

Międzynarodowa Federacja Księgowych
SIEDZIBA: Nowy Jork (USA)
PREZES: Graham Ward
ZAKRES DZIAŁANIA: udoskonalanie praktyki wykonywania zawodu księgowych; kierowanie wydawaniem międzynarodowych wytycznych z dziedziny rewizji finansowej, a także wydawanie Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej oraz Kodeksu Etyki Zawodowej Księgowych.
CZŁONKOWIE: 163 organizacje zawodowe księgowych ze 120 krajów (obejmuje 2,5 miliona księgowych)
KONTAKT: 545 Fifth Avenue14th Floor New York, NY 10017
tel. +1 (212) 286 9344, fax +1 (212) 286 9570,
e-mail: julissaguevara@ifac.org
STRONA INTERNETOWA: http://www.ifac.org; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• strategię rozwoju standardów na lata 2006–2009.

Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
SIEDZIBA: Londyn (Wielka Brytania)
PRZEWODNICZĄCY: David Twee-die
ZAKRES DZIAŁANIA: opracowywanie globalnych standardów rachunkowości (Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej MSSF/ Międzynarodowe Standardy Rachunkowości MSR).
KONTAKT: 30 Cannon Street, London EC4M 6XH, United Kingdom
tel. 44 (0) 20 7246 6410, fax 44 (0) 20 7246 6411
e-mail: iasb@iasb.org
STRONA INTERNETOWA: http://www.iasb.org; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• plan pracy nad Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości na lata 2006–2008.

Rada Standardów Rachunkowości Finansowej
SIEDZIBA: Norwalk (USA)
PRZEWODNICZĄCY: Robert H. Herz
ZAKRES DZIAŁANIA: ustanawianie, egzekwowanie i udoskonalanie standardów rachunkowości w USA oraz doradztwo i edukacja m.in. księgowych, audytorów i użytkowników informacji finansowej.
KONTAKT: 401 Merritt 7 P. O. Box 5116 Norwalk, Connecticut 06856-5116
tel. (203) 847 0700, fax (203) 849 9714
STRONA INTERNETOWA: http://www.fasb.org/; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• informacje o planowanych działaniach (prace nad rozwojem Amerykańskich Standardów Rachunkowości),
• liczne publikacje.

Europejska Federacja Ekspertów Księgowych
SIEDZIBA: Bruksela (Belgia)
PREZES: David Devlin
ZAKRES DZIAŁANIA: promowanie dobrej sprawozdawczości finansowej i audytu w Unii Europejskiej; dążenie do ujednolicenia poglądów i pobudzanie dyskusji na tematy sprawozdawczości finansowej, badania sprawozdań, etyki, norm wykonywania zawodu, rachunkowości zarządczej i rynków kapitałowych.
CZŁONKOWIE: 44 organizacje zawodowe księgowych z 32 krajów (w tym wszystkie państwa UE i 3 państwa EFTA)
KONTAKT: Avenue d’Auderghem, 22-28 B-1040 Brussels,
tel. +32 2 285 40 85, fax +32 2 231 11 12
e-mail: secretariat@fee.be
STRONA INTERNETOWA: http://www.fee.be; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• raporty dotyczące koordynacji egzekwowania standardów, nadzoru publicznego w Europie, sprawozdawczości finansowej i rewizji finansowej w obszarze ładu korporacyjnego.

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA