REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w sieci

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

O planowanych zmianach w przepisach księgowi mogą dowiedzieć się ze stron internetowych. Większość z nich prowadzona jest jednak w języku angielskim, a to duże utrudnienie.

Nad tworzeniem, wdrażaniem i udoskonalaniem standardów rachunkowości, a także rewizji finansowej i etyki zawodu księgowego pracują międzynarodowe organizacje księgowe. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i utrudnienie nadużyć związanych z niewłaściwym wykorzystywaniem wiedzy z zakresu rachunkowości. Przygotowany przewodnik przedstawia pięć organizacji zajmujących się tymi zagadnieniami. Wskazane zostały zakresy działalności każdej z nich.

Odesłania do stron internetowych pozwolą wszystkim księgowym wcześniej zapoznać się z planowanymi zmianami dotyczącymi rachunkowości i ich zawodu. Barierą w uzyskaniu wiadomości może być jednak język. Wszystkie strony prowadzone są bowiem w języku angielskim (poza stroną Stowarzyszenia Księgowych w Polsce). Tylko niektóre dokumenty dostępne są w języku francuskim, niemieckim, a nawet rosyjskim.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
SIEDZIBA: Warszawa (Polska)
PREZES: Zbigniew Messner
ZAKRES DZIAŁANIA: organizacja profesjonalnych szkoleń, a także współpraca z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców w celu wzmocnienia prawidłowości rozliczeń.
CZŁONKOWIE: przedstawiciele środowiska zawodowego związanego z rachunkowością.
KONTAKT: Biuro Zarządu Głównego, ul. Górnośląska 5, 00-443 Warszawa,
tel. 622 77 39/622 77 40, fax 622 77 81,
e-mail: sekretariat@skwp.org.pl
STRONA INTERNETOWA: www.skwp.org.pl; prowadzona w języku polskim
Można tu znaleźć:
• informacje o kursach zawodowych,
• listę systemów rekomendowanych programów informatycznych przeznaczonych do stosowania w jednostkach zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Federacja Księgowych i Audytorów Małych i Średnich Przedsiębiorstw
SIEDZIBA: Bruksela (Belgia)
PREZES: Federico Diomeda
ZAKRES DZIAŁANIA: wpływanie na procesy legislacyjne i regulacyjne, tak by uwzględniały problemy małych i średnich przedsiębiorstw.
CZŁONKOWIE: organizacje księgowe z Danii, Finlandii, Francji, Holandii, Niemiec, Norwegii, Polski, Rosji, Szwecji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch.
KONTAKT: 4, Rue Jacques de Lalaing B – 1040 Bruxelles Belgium,
tel. + 32 (0) 2 736 88 86, fax + 32 (0) 2 736 29 64,
e-mail: info@efaa.com
STRONA INTERNETOWA: http://www.efaa.com/; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• informacje o współpracy z Komisją Europejską.

Międzynarodowa Federacja Księgowych
SIEDZIBA: Nowy Jork (USA)
PREZES: Graham Ward
ZAKRES DZIAŁANIA: udoskonalanie praktyki wykonywania zawodu księgowych; kierowanie wydawaniem międzynarodowych wytycznych z dziedziny rewizji finansowej, a także wydawanie Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej oraz Kodeksu Etyki Zawodowej Księgowych.
CZŁONKOWIE: 163 organizacje zawodowe księgowych ze 120 krajów (obejmuje 2,5 miliona księgowych)
KONTAKT: 545 Fifth Avenue14th Floor New York, NY 10017
tel. +1 (212) 286 9344, fax +1 (212) 286 9570,
e-mail: julissaguevara@ifac.org
STRONA INTERNETOWA: http://www.ifac.org; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• strategię rozwoju standardów na lata 2006–2009.

Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
SIEDZIBA: Londyn (Wielka Brytania)
PRZEWODNICZĄCY: David Twee-die
ZAKRES DZIAŁANIA: opracowywanie globalnych standardów rachunkowości (Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej MSSF/ Międzynarodowe Standardy Rachunkowości MSR).
KONTAKT: 30 Cannon Street, London EC4M 6XH, United Kingdom
tel. 44 (0) 20 7246 6410, fax 44 (0) 20 7246 6411
e-mail: iasb@iasb.org
STRONA INTERNETOWA: http://www.iasb.org; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• plan pracy nad Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości na lata 2006–2008.

Rada Standardów Rachunkowości Finansowej
SIEDZIBA: Norwalk (USA)
PRZEWODNICZĄCY: Robert H. Herz
ZAKRES DZIAŁANIA: ustanawianie, egzekwowanie i udoskonalanie standardów rachunkowości w USA oraz doradztwo i edukacja m.in. księgowych, audytorów i użytkowników informacji finansowej.
KONTAKT: 401 Merritt 7 P. O. Box 5116 Norwalk, Connecticut 06856-5116
tel. (203) 847 0700, fax (203) 849 9714
STRONA INTERNETOWA: http://www.fasb.org/; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• informacje o planowanych działaniach (prace nad rozwojem Amerykańskich Standardów Rachunkowości),
• liczne publikacje.

Europejska Federacja Ekspertów Księgowych
SIEDZIBA: Bruksela (Belgia)
PREZES: David Devlin
ZAKRES DZIAŁANIA: promowanie dobrej sprawozdawczości finansowej i audytu w Unii Europejskiej; dążenie do ujednolicenia poglądów i pobudzanie dyskusji na tematy sprawozdawczości finansowej, badania sprawozdań, etyki, norm wykonywania zawodu, rachunkowości zarządczej i rynków kapitałowych.
CZŁONKOWIE: 44 organizacje zawodowe księgowych z 32 krajów (w tym wszystkie państwa UE i 3 państwa EFTA)
KONTAKT: Avenue d’Auderghem, 22-28 B-1040 Brussels,
tel. +32 2 285 40 85, fax +32 2 231 11 12
e-mail: secretariat@fee.be
STRONA INTERNETOWA: http://www.fee.be; prowadzona w języku angielskim
Można tu znaleźć:
• raporty dotyczące koordynacji egzekwowania standardów, nadzoru publicznego w Europie, sprawozdawczości finansowej i rewizji finansowej w obszarze ładu korporacyjnego.

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA