REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt rozporządzenia. Usługi z niższym VAT

REKLAMA

Od 1 października 2006 r. ma obowiązywać 7-proc. stawka VAT na usługi pracochłonne. Nowa grupa podatników - fryzjerzy - zostanie objęta obniżoną stawką podatkową. Budżet straci na zmianach, ale więcej pieniędzy zostanie w kieszeniach podatników.



Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmiany rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (z datą 6 września). Projekt wprowadza regulacje pozwalające na stosowanie obniżonego 7-proc. VAT na usługi pracochłonne. To efekt propozycji Komisji Europejskiej przedłużenia do 2010 roku obowiązywania w 17 państwach członkowskich obniżonych stawek na usługi wymagające dużego nakładu pracy.

– Obniżenie stawek VAT przewidziane przepisami projektu rozporządzenia MF będzie dotyczyło niektórych usług, które charakteryzują się wysoką pracochłonnością oraz tym, że są świadczone głównie na rzecz osób fizycznych tzw. konsumentów ostatecznych, którzy nie korzystają z możliwości rozliczenia VAT. Usługami pracochłonnymi, których będzie dotyczyło rozporządzenie, są m.in. usługi szewców, krawców i fryzjerów. Pozytywne efekty wprowadzanych zmian powinniśmy doświadczyć wszyscy jako odbiorcy tych usług – oceniła Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska, adwokat reprezentująca Kancelarię Prawniczą Magnusson.

Niższa stawka już była

Warto przypomnieć, że w Polsce po raz kolejny wprowadza się obniżoną stawkę na usługi pracochłonne. Do 31 grudnia 2005 r. 7-proc. VAT stosowało się na usługi: napraw obuwia i innych artykułów skórzanych (PKWiU 52.71.10-00); napraw odzieży i wyrobów włókienniczych użytku domowego (PKWiU 52.74.11-00); napraw rowerów (PKWiU 52.74.12-00).

Projekt rozszerza zakres usług objętych stawką obniżoną. Będzie ona miała zastosowanie do świadczenia usług w zakresie już obowiązującym do końca ubiegłego roku oraz dodatkowo do usług: fryzjerskich dla kobiet i dziewcząt (PKWiU 93.02.21-00) i fryzjerskich dla mężczyzn i chłopców (PKWiU 93.02.22-00). Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 października 2006 r.

– Do końca 2005 roku obowiązywała obniżona 7-proc. stawka VAT na tzw. usługi pracochłonne (m.in. naprawa obuwia, odzieży, rowerów). W efekcie od 1 stycznia 2006 r. zastosowanie do tych usług ma 22-proc. stawka VAT. Dzięki osiągniętemu w lutym kompromisowi Rada UE utrzymała preferencyjną stawkę na te usługi. Wynikiem tego jest mające wejść w życie w październiku 2006 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponownie wprowadzające 7-proc. stawkę VAT na omawiane usługi. W rezultacie, przez dziesięć miesięcy tego roku, usługi pracochłonne obciążone były dodatkowymi 15 proc. VAT. Niestety, zazwyczaj drobni przedsiębiorcy świadczący omawiane usługi nie mogą liczyć w tym zakresie na jakiekolwiek odszkodowanie – wyjaśniał nam Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna.

Obniżenie stawek VAT dla usług pracochłonnych to dobra wiadomość dla wszystkich, którzy będą mogli je stosować. Trzeba jednak przyznać, że to zmiana dość kosztowna.

Skutki finansowe w skali roku MF oszacowało na około 55 mln zł w odniesieniu do drobnych usług naprawczych. W stosunku do pozostałych usług określenie skutków jest o tyle utrudnione, że brak jest danych dotyczących tylko usług fryzjerskich.

Dane te odnoszą się łącznie do usług fryzjerskich i kosmetycznych. Przy uwzględnieniu takich danych ocenia się, że po wprowadzeniu nowych przepisów do budżetu wpłynie około 120 mln zł mniej. Jak podkreślił resort finansów, zważywszy na fakt, że więcej (z uwagi na potrzeby społeczeństwa) jest usług fryzjerskich niż kosmetycznych – wskazana kwota w większości odnosi się do usług fryzjerskich.

Spodziewana obniżka cen

Zmiana ma pomóc drobnym przedsiębiorcom. Według Ministerstwa Finansów, zmniejszenie stawki pozwoli obniżyć ceny na te usługi, a to z kolei powinno zachęcić konsumentów do częstszego korzystania z tych usług.

Stanisław Marczak, zastępca przewodniczącego Ogólnopolskiej Komisji Fryzjersko-Kosmetycznej Związku Rzemiosła Polskiego, zwrócił uwagę, że przyzwolenie Komisji Europejskiej jest korzystne dla wielu branż, jak również dla potencjalnych klientów. Z tego powodu zmiana stosownych przepisów powinna odbyć się w trybie pilnym.

– W przypadku usług fryzjersko-kosmetycznych Ogólnopolska Komisja Fryzjersko-Kosmetyczna ZRP wyraża opinię, że w celu zrównania szans wszystkich firm fryzjerskich działających na rynku oraz zrekompensowania mniejszych wpływów budżetowych można rozważyć możliwość objęcia podatkiem od towarów i usług wszystkich firm z tej branży, bez względu na wielkość osiąganej sprzedaży – stwierdził Stanisław Marczak.

Unia wyraziła zgodę

Przypomnijmy, Komisja Europejska zaproponowała pod koniec lipca przedłużenie do 2010 roku obowiązywania w 17 państwach członkowskich obniżonych stawek na usługi wymagające dużego nakładu pracy. Zgodnie z Dyrektywą 2006/18/EC, państwa członkowskie mają prawo do stosowania niższych stawek VAT w stosunku do usług, których świadczenie wymaga dużego nakładu pracy. Celem przedstawionej przez Komisję Europejską propozycji jest umożliwienie państwom członkowskim stosowania obniżonych stawek podatkowych na tego typu usługi od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2010 r.

Obniżone stawki będą stosowane w dwóch kategoriach państw UE: w państwach starej Piętnastki, w przypadku których termin stosowania obniżonych stawek jest przedłużany (np. Belgia, Francja, Włochy, Luksemburg, Holandia, Portugalia, Hiszpania, Wielka Brytania, Grecja), a także w nowych państwach członkowskich, gdzie niższe stawki na usługi pracochłonne zostaną dopiero wprowadzone (np. Cypr, Czechy, Finlandia, Węgry, Malta, Litwa, Słowenia).

W przypadku Polski Komisja zezwoliła na stosowanie obniżonych stawek VAT z uwagi na duże nakłady pracy ręcznej w następujących branżach: drobne usługi w zakresie naprawy rowerów, obuwia i wyrobów ze skóry, bielizny, opieka domowa, renowacja i naprawa mieszkań, usługi fryzjersko-kosmetyczne.


Ewa Matyszewska

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA