REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brakuje urzędników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jutro ma wznowić prace zespół analizujący zatrudnienie w urzędach skarbowych. Ze wstępnych szacunków wynika, że już obecnie brakuje około 4,5 tys. urzędników. Tymczasem na urzędy skarbowe nakładane są wciąż nowe obowiązki.

Od 15 września 2006 r. specjalny zespół zajmujący się obciążeniem pracą w jednostkach Ministerstwa Finansów ma wznowić prace związane z analizą zatrudnienia w organach skarbowych. Już teraz jednak wiadomo, że jest ono niewystarczające. Mówi się, że brakuje 4,5 tys. urzędników. Ministerstwo Finansów zastrzega jednak, że dokładny raport na ten temat dopiero powstanie, natomiast dane o brakach wynikają z dokumentu wewnętrznego, który powstał na pewnym etapie prac dotyczących zatrudnienia w skarbówce.

– Oficjalny raport, który zostanie przedłożony ministrowi finansów, powstanie dopiero na przełomie września i października. Na wnioski, które wynikają ze wstępnych opracowań, jest jeszcze za wcześnie – stwierdza Dominika Tuzinek-Szymkowska z Ministerstwa Finansów.

Kadrowe niedostatki

Od kilku lat wzrasta liczba podatników, którzy są obsługiwani przez urzędników skarbowych. Z roku na rok zwiększają się też wpływy podatkowe. W 2003 roku wyniosły one 135,2 mld zł, w 2004 roku – 135,5 mld zł, a w 2005 roku – 155,8 zł. Warto dodać, że aż 70 proc. wpływów do budżetu przysparza administracja podatkowa.
Według danych przygotowanych przez specjalny zespół w Ministerstwie Finansów wynika, że już w tej chwili w urzędach skarbowych brakuje około 4,5 tys. pracowników. W urzędach skarbowych pracuje około 38 tys. osób na 65 tys. podległych ministrowi finansów.

– Do służb skarbowych w ciągu ostatnich 9 lat przydzielono tylko 7 etatów – zaznacza Tomasz Ludwiński, przewodniczący rady Sekcji Krajowej NSSZ Solidarność Pracowników Skarbowych. Oznacza to, że wszelkie nowe przyjęcia do pracy w służbach podatkowych odbywają się w ramach istniejących etatów, np. przejścia na emeryturę, rezygnacji z pracy itp.

Dodatkowe obowiązki

W ostatnich kilku latach nałożono też nowe obowiązki na urzędy skarbowe.

– Zwrot VAT za materiały budowlane, wydawanie zaświadczeń o dochodach i interpretacji podatkowych przy niezmienionej od lat liczbie etatów powoduje, że istnieją braki kadrowe w urzędach skarbowych – twierdzi Tomasz Ludwiński.

Nowe obowiązki powstały też w związku z wejściem nowej ustawy o VAT. Urzędy skarbowe wydają zaświadczenia potwierdzające uiszczenie VAT lub o braku takiego obowiązku z tytułu nabycia samochodów osobowych z innych krajów unijnych. W skali 2004 roku to ponad 842 tys. zaświadczeń, a w 2005 roku aż 851 tys., gdyż tyle używanych samochodów osobowych sprowadzono z innych krajów Unii Europejskiej po 1 maja 2004 r.

– Z każdym rokiem pojawiają się nowe zadania, takie jak np. udzielanie odpowiedzi na zapytania sądów, prokuratur, komorników sądowych i innych organów egzekucyjnych, sprawdzanie oświad- czeń majątkowych (senatorów, posłów, radnych i innych podmiotów określonych w przepisach), wydawanie zaświadczeń do celów zasiłkowych, stypendiów i akademików, wydawanie interpretacji podatkowych – dodaje Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

– W związku z przystąpieniem Polski do UE, urzędy skarbowe rozliczają VAT będący dawniej podatkiem granicznym. Powoduje to, że wzrasta liczba zapytań dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych – zwraca uwagę Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie.

Nadmiar obowiązków

– Największe potrzeby kadrowe dolnośląskie urzędy skarbowe odczuwają w działach egzekucji administracyjnej, gdzie wraz z drastycznym przyrostem tytułów wykonawczych stopniowo maleje liczba pracowników bezpośrednio zajmujących się egzekucją zaległości podatkowych (poborcy podatkowi) – twierdzi Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Braki kadrowe w urzędach skarbowych w poszczególnych województwach potwierdza większość z 16 izb skarbowych.

– Potrzeby zwiększenia liczby pracowników w poszczególnych urzędach skarbowych sięgają 10 proc. aktualnych stanów etatowych – ocenia Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku.

Brak rąk do pracy jest szczególnie odczuwany w czasie wzmożonych akcji okresowych, np. składania zeznań rocznych PIT.

– W organach skarbowych woj. świętokrzyskiego sytuacji w sferze zatrudnienia nie można nazwać krytyczną. Powierzane zadania są bowiem na bieżąco realizowane. Braki kadrowe i duże obciążenia pracą występują jednak szczególnie w okresie składania zeznań rocznych i wydawania przez urzędy skarbowe zaświadczeń o dochodach – twierdzi Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.

– Sytuacja kadrowa w wielkopolskiej administracji podatkowej nie jest z pewnością krytyczna. Nie zmienia to oczywiście faktu, że z roku na rok można zaobserwować stały wzrost ilości nakładanych na administrację podatkową zadań, za czym nie idzie stosowny wzrost zatrudnienia – zauważa Szymon Ossowski z Izby Skarbowej w Poznaniu.

Bunt w resorcie

Tymczasem zarobki w urzędzie skarbowym nie są rewelacyjne. Zwykli pracownicy z wieloletnim stażem zarabiają około 1300- -1800 zł netto. Dochodzą do tego niewielkie premie kwartalne i ewentualnie tzw. 3-procentówki, pochodzące z zaoszczędzonych środków.

Na nagrody nie ma co liczyć, bo są tylko dla wybranych. Ich namiastką może być dofinansowanie kursów językowych, które są organizowane w poszczególnych urzędach. Nie jest to sytuacja komfortowa. Nic dziwnego, że frustracja pracowników urzędów skarbowych o mało co nie dosięgła bezpośrednio samego Ministerstwa Finansów. Zapowiadana na początku tego roku 10-proc. redukcja zatrudnienia w administracji skarbowej niemalże wywołała falę strajków i demonstracji. W ostatniej chwili udało się ministerstwu załagodzić konflikt.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Bogdan Świąder
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA