REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brakuje urzędników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jutro ma wznowić prace zespół analizujący zatrudnienie w urzędach skarbowych. Ze wstępnych szacunków wynika, że już obecnie brakuje około 4,5 tys. urzędników. Tymczasem na urzędy skarbowe nakładane są wciąż nowe obowiązki.

Od 15 września 2006 r. specjalny zespół zajmujący się obciążeniem pracą w jednostkach Ministerstwa Finansów ma wznowić prace związane z analizą zatrudnienia w organach skarbowych. Już teraz jednak wiadomo, że jest ono niewystarczające. Mówi się, że brakuje 4,5 tys. urzędników. Ministerstwo Finansów zastrzega jednak, że dokładny raport na ten temat dopiero powstanie, natomiast dane o brakach wynikają z dokumentu wewnętrznego, który powstał na pewnym etapie prac dotyczących zatrudnienia w skarbówce.

– Oficjalny raport, który zostanie przedłożony ministrowi finansów, powstanie dopiero na przełomie września i października. Na wnioski, które wynikają ze wstępnych opracowań, jest jeszcze za wcześnie – stwierdza Dominika Tuzinek-Szymkowska z Ministerstwa Finansów.

Kadrowe niedostatki

Od kilku lat wzrasta liczba podatników, którzy są obsługiwani przez urzędników skarbowych. Z roku na rok zwiększają się też wpływy podatkowe. W 2003 roku wyniosły one 135,2 mld zł, w 2004 roku – 135,5 mld zł, a w 2005 roku – 155,8 zł. Warto dodać, że aż 70 proc. wpływów do budżetu przysparza administracja podatkowa.
Według danych przygotowanych przez specjalny zespół w Ministerstwie Finansów wynika, że już w tej chwili w urzędach skarbowych brakuje około 4,5 tys. pracowników. W urzędach skarbowych pracuje około 38 tys. osób na 65 tys. podległych ministrowi finansów.

– Do służb skarbowych w ciągu ostatnich 9 lat przydzielono tylko 7 etatów – zaznacza Tomasz Ludwiński, przewodniczący rady Sekcji Krajowej NSSZ Solidarność Pracowników Skarbowych. Oznacza to, że wszelkie nowe przyjęcia do pracy w służbach podatkowych odbywają się w ramach istniejących etatów, np. przejścia na emeryturę, rezygnacji z pracy itp.

Dodatkowe obowiązki

W ostatnich kilku latach nałożono też nowe obowiązki na urzędy skarbowe.

– Zwrot VAT za materiały budowlane, wydawanie zaświadczeń o dochodach i interpretacji podatkowych przy niezmienionej od lat liczbie etatów powoduje, że istnieją braki kadrowe w urzędach skarbowych – twierdzi Tomasz Ludwiński.

Nowe obowiązki powstały też w związku z wejściem nowej ustawy o VAT. Urzędy skarbowe wydają zaświadczenia potwierdzające uiszczenie VAT lub o braku takiego obowiązku z tytułu nabycia samochodów osobowych z innych krajów unijnych. W skali 2004 roku to ponad 842 tys. zaświadczeń, a w 2005 roku aż 851 tys., gdyż tyle używanych samochodów osobowych sprowadzono z innych krajów Unii Europejskiej po 1 maja 2004 r.

– Z każdym rokiem pojawiają się nowe zadania, takie jak np. udzielanie odpowiedzi na zapytania sądów, prokuratur, komorników sądowych i innych organów egzekucyjnych, sprawdzanie oświad- czeń majątkowych (senatorów, posłów, radnych i innych podmiotów określonych w przepisach), wydawanie zaświadczeń do celów zasiłkowych, stypendiów i akademików, wydawanie interpretacji podatkowych – dodaje Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

– W związku z przystąpieniem Polski do UE, urzędy skarbowe rozliczają VAT będący dawniej podatkiem granicznym. Powoduje to, że wzrasta liczba zapytań dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych – zwraca uwagę Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie.

Nadmiar obowiązków

– Największe potrzeby kadrowe dolnośląskie urzędy skarbowe odczuwają w działach egzekucji administracyjnej, gdzie wraz z drastycznym przyrostem tytułów wykonawczych stopniowo maleje liczba pracowników bezpośrednio zajmujących się egzekucją zaległości podatkowych (poborcy podatkowi) – twierdzi Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Braki kadrowe w urzędach skarbowych w poszczególnych województwach potwierdza większość z 16 izb skarbowych.

– Potrzeby zwiększenia liczby pracowników w poszczególnych urzędach skarbowych sięgają 10 proc. aktualnych stanów etatowych – ocenia Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku.

Brak rąk do pracy jest szczególnie odczuwany w czasie wzmożonych akcji okresowych, np. składania zeznań rocznych PIT.

– W organach skarbowych woj. świętokrzyskiego sytuacji w sferze zatrudnienia nie można nazwać krytyczną. Powierzane zadania są bowiem na bieżąco realizowane. Braki kadrowe i duże obciążenia pracą występują jednak szczególnie w okresie składania zeznań rocznych i wydawania przez urzędy skarbowe zaświadczeń o dochodach – twierdzi Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.

– Sytuacja kadrowa w wielkopolskiej administracji podatkowej nie jest z pewnością krytyczna. Nie zmienia to oczywiście faktu, że z roku na rok można zaobserwować stały wzrost ilości nakładanych na administrację podatkową zadań, za czym nie idzie stosowny wzrost zatrudnienia – zauważa Szymon Ossowski z Izby Skarbowej w Poznaniu.

Bunt w resorcie

Tymczasem zarobki w urzędzie skarbowym nie są rewelacyjne. Zwykli pracownicy z wieloletnim stażem zarabiają około 1300- -1800 zł netto. Dochodzą do tego niewielkie premie kwartalne i ewentualnie tzw. 3-procentówki, pochodzące z zaoszczędzonych środków.

Na nagrody nie ma co liczyć, bo są tylko dla wybranych. Ich namiastką może być dofinansowanie kursów językowych, które są organizowane w poszczególnych urzędach. Nie jest to sytuacja komfortowa. Nic dziwnego, że frustracja pracowników urzędów skarbowych o mało co nie dosięgła bezpośrednio samego Ministerstwa Finansów. Zapowiadana na początku tego roku 10-proc. redukcja zatrudnienia w administracji skarbowej niemalże wywołała falę strajków i demonstracji. W ostatniej chwili udało się ministerstwu załagodzić konflikt.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Bogdan Świąder
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA