REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy chcą jasnych przepisów

REKLAMA

Prace nad zmianami w systemie podatkowym opóźniają się. Niektóre rozwiązania czekają już na drugie czytanie w Sejmie, jak np. projekt zmian w ustawie o CIT.

Część jest jeszcze na etapie prac w komisjach sejmowych. Jest jeszcze szansa na pewne podpowiedzi, zwłaszcza ze strony tych najbardziej zainteresowanych – przedsiębiorców. Poprosiliśmy ekspertów, aby wskazali na rozwiązania, które należałoby uwzględnić, zmieniając podatki, tak by wreszcie ulżyć przedsiębiorcom. Co do jednego nasi rozmówcy byli zgodni: potrzeba polskiemu systemowi podatkowemu stabilizacji.

Uproszczenia dla małych firm

Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, podkreślił w rozmowie z GP, że należy apelować o pozostawienie uproszczonych form opodatkowania, które są istotne dla małych firm.

– Dla przedsiębiorców barierą są problemy wynikające ze stosowania różnych stawek VAT i przyporządkowania im właściwych towarów lub usług. Celowe jest zatem wprowadzenie jednej stawki VAT, co uprości system podatkowy – tłumaczył Andrzej Arendarski.

– Przedsiębiorcy oczekują uproszczenia systemu podatkowego, a szczególnie ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawa ta, nawet po kosmetycznych zmianach, które proponuje rząd, wciąż będzie zawierała wiele sprzeczności i w wielu obszarach będzie niezgodna z VI Dyrektywą. Nasz skomplikowany system podatkowy nastręcza trudności interpretacyjnych nie tylko podatnikom, ale – o ironio – także urzędnikom – wskazał Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich. Jego zdaniem średni koszt związany z obsługą podatku w małych i średnich przedsiębiorstwach sięga 10-20 proc. wartości podatku. Przedsiębiorcy zatrudniają specjalistów, a czasem tworzą departamenty do prowadzenia spraw podatkowych.

Andrzej Malinowski wskazał także, że podatki powinny być niższe. Nie chodzi o obniżanie stawek, ale o obniżenie wysokości realnie płaconych podatków. Stawka CIT wynosi obecnie 19 proc. i jest jedną z najniższych w Europie.

– Jednak sama stawka niewiele znaczy. Oprócz niej liczy się sposób opodatkowania. W praktyce oznacza to katalog wydatków, które nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu. Jeżeli spojrzymy wówczas na wysokość realnego podatku w Polsce, to okaże się, że jest on o kilka punktów wyższy niż oficjalna stawka. Szacuje się, że realna stawka podatku to ok. 25-30 proc. – argumentował prezydent KPP.

Niższe podatki i składki

Robert Żukowski, ekspert Instytutu Sobieskiego, wskazał, że podatki wcale nie są najważniejsze.

– Kompromitujące dla naszego kraju jest np. to, że nie można zarejestrować firmy kilkoma kliknięciami w klawiaturę komputera. Trzeba się natomiast fatygować do ZUS, urzędu statystycznego, urzędu skarbowego. Z łatwą i szybką rejestracją firmy poradziły sobie takie kraje jak Estonia czy Bułgaria – kraje, które przecież nie mają przewagi cywilizacyjnej nad Polską – stwierdził nasz rozmówca. Powstaje pytanie, co z podatkami?

– Te na poziomie 19 proc. nie są wcale zbyt wysokie. Dramatyczny w Polsce – ale ten nie dotyka przedsiębiorców jako takich – jest klin podatkowy. Ale na klin podatkowy w dużej mierze składają się wysokie składki ZUS, PIT jest mniej ważny. Zatem należałoby zacząć od obniżki składek, bo za tym pójdzie obniżka klina podatkowego – podkreślił Robert Żukowski.

– Podatki od wynagrodzeń są w omawianym przypadku najbardziej istotne, bo dotyczą obciążenia pracy. W sensie detali ilość rozwiązań jest duża, ale od zmniejszania tych obciążeń należałoby zacząć zmiany w podatkach – zauważył Maciej Grabowski, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Ważne stabilne prawo

Wiesław Zawadzki, dyrektor zespołu ekspertów w Business Centre Club, uważa, że jest jeden, najważniejszy postulat – stabilność przepisów. Chodzi o to, by nie zdarzały się takie sytuacje jak dziś, że ciągle zmieniają się przepisy.

– Przedsiębiorcy uczą się interpretować dany przepis, a on ulega zmianie. Mamy do czynienia z wyścigiem między piszącymi ustawy a wszystkimi podatnikami na interpretacje. Gdy przepisy stale się zmieniają, pojawiają się zarzuty, że podatnicy coś robią źle. Jak jest źle, trzeba liczyć się z napiętnowaniem czy karami finansowymi. Gdyby przepisy były stabilne, to w końcu wykształciłaby się jakaś praktyka – dodał Wiesław Zawadzki.

– Mamy nadzieję, że zapowiadana centralizacja wydawania wiążących interpretacji podatkowych rozwiąże ten problem, nie komplikując przy tym i nie opóźniając całej procedury.

Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha podkreślił, że kosmetyczne zmiany, które są prowadzone, zwykle do tej pory pogarszały sytuację polskich przedsiębiorców. Stało się tak m.in. wtedy, gdy ograniczono uproszczone formy opodatkowania dla małych i średnich przedsiębiorców oraz rozszerzono krąg podatników, którzy muszą stosować kasy fiskalne.

– Obowiązująca praktyka wskazuje na pogłębianie patologii obecnego systemu. Nie ma ani działania, ani skłonności do refleksji nad zmianą systemu podatkowego, aby nie tyle miał pomagać przedsiębiorcom, co był dla niego neutralny – wskazał Andrzej Sadowski.

Firmy oczekują konkretów

W zakresie CIT Komisja Finansów Publicznych zakończyła prace wprowadzając kilka popieranych przez przedsiębiorców zmian.

– Cieszy przede wszystkim propozycja posłów w zakresie pozostawienia możliwości wpłaty zaliczek w formie uproszczonej oraz utrzymanie 30 proc. amortyzacji dla niektórych fabrycznie nowych środków trwałych. Również decyzja o utrzymaniu odliczeń przy darowiznach na cele pożytku publicznego stanowi realizację postulatu popieranego przez PKPP Lewiatan – zanalizowała Magdalena Garbacz z PKPP Lewiatan.

Dodała, że na dokonanie w projektach zmian przez posłów przedsiębiorcy liczą również w ustawie o VAT. Choć cieszy propozycja rządu w zakresie wprowadzenia instytucji postponed accounting i magazynów typu call-off, to dla ich właściwego funkcjonowania i rzeczywistej przydatności dla inwestorów wskazana jest liberalizacja zaproponowanych przepisów.

– Liczymy na modyfikację propozycji w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego. Zaproponowane ujednolicenie momentu, związane z automatyczną likwidacją wyjątków wynikających ze specyfiki poszczególnych branż, to nie jest dobre rozwiązanie. Zdecydowany sprzeciw budzi propozycja rozszerzania przypadków tzw. kontroli na legitymację. Liczymy, że ta zmiana zostanie z projektu wykreślona – dodała.

Przedsiębiorcy bardziej od zmian w podatkach oczekują stabilizacji i pewności. Zasygnalizowane przez ekspertów problemy to tylko kilka postulatów. Czy posłowie pracując nad zmianami w podatkach wezmą je pod uwagę? Czas pokaże.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA