REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość zapasów do aktualizacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Utraconą wartość zapasów materiałów należy uwzględnić w wyniku finansowym danego roku. Może to spowodować konieczność utworzenia aktywów z tytułu podatku odroczonego.

Wartości zapasów, np. materiałów, które jednostka posiada w magazynie, mogą ulegać znacznym zmianom. Należy więc pamiętać o zasadzie ostrożności zawartej w prawie bilansowym, która nakazuje uwzględnić w wyniku finansowym zmniejszenia wartości użytkowej aktywów (w tym również zapasów).

Termin dokonania korekty

Jak wyjaśnia Anna Kazirod, biegły rewident z Kancelarii Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek, obowiązek dokonywania korekt wyceny zapasów materiałów istnieje wyłącznie na dzień bilansowy kończący rok obrotowy. Podkreśla ona jednak, że warto analizować utratę wartości również w przypadku gdy spółka tworzy sprawozdania kwartalne lub przygotowuje informacje do celów zarządczych lub menedżerów różnych szczebli. Nieuwzględnienie znacznych wartości odpisów aktualizujących zniekształci informacje płynące z przedstawianych danych, fałszując obraz sytuacji majątkowej jednostki.

Odpis aktualizacyjny

Odpisy aktualizacyjne tworzy się najczęściej na pomocą konta z zespołu 3 „Odpis aktualizujący wartość zapasów”, zgodnie z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) w korespondencji z kontem 766 „Pozostałe koszty operacyjne”. Generalna zasada mówi, że obniżenie wartości zapasów dokonuje się do ceny sprzedaży netto.

– Należy jednak pamiętać o wiarygodnym określeniu tej wartości – przestrzega biegła rewident z Kancelarii Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek. Dodaje ona, że firmy mogą mieć z tym pewne problemy ze względu na fakt, że wartości określone w cennikach mogą znacznie odbiegać od tych, po których następuje faktyczna realizacja sprzedaży. Należy więc wybrać spośród tych cen wartość najbardziej zbliżoną do tej, po której sprzedaż jest najczęściej realizowana i do niej oszacować wartość odpisu. W praktyce zazwyczaj cena faktycznej sprzedaży jest niższa od cennikowej, np. ze względu na udzielane przez firmę rabaty.

Odpis aktualizujący można jednak odwrócić. Zgodnie z artykułem 35c, należy tego dokonać w momencie, gdy ustaną przyczyny, dla której dany odpis został utworzony. W księgach rachunkowych operację tę należy zapisać: konto Wn 347 „Odpis aktualizujący wartość zapasów”/Ma konto 760 „Pozostałe koszty operacyjne”.

Metody ustalania odpisów

Odpisy aktualizujące wartość zapasów można tworzyć w sposób ogólny, szacując utratę wartości poszczególnych grup, np. materiałów. Natomiast w niektórych przypadkach konieczne jest utworzenie indywidualnych odpisów. Zdaniem Anny Kazirod, wybór jednej z tych metod będzie uzależniony od sposobu prowadzenia ewidencji przez daną firmę, a także od specyfiki zapasów. Należy więc przede wszystkim przeanalizować, czy poszczególne sztuki zapasów mają odmienny charakter lub czy w magazynie znajdują się grupy takich samych lub podobnych asortymentów, które można odpisać zbiorczo.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa prawna
• Art. 34 ust. 5, art. 35c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA