REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów może być zwolnione z VAT

REKLAMA

Wprowadzanie towarów przywiezionych z zagranicy do składu celnego skutkuje zawieszeniem zapłaty VAT. Podatek ten co do zasady trzeba uiścić dopiero po dopuszczeniu towarów do obrotu.

Skład celny to instytucja o dwojakim znaczeniu. Jest to miejsce wyznaczone w porozumieniu z organami celnymi, podlegające ich kontroli, w którym składowane są towary. Oprócz tego skład celny to jedna z gospodarczych procedur celnych, której istotą jest odłożenie w czasie poboru należności celnych i podatkowych od przywożonych towarów.

Składowanie towarów

Zgodnie z regulacjami Wspólnotowego Kodeksu Celnego (Rozporządzenie Rady EWG nr 29/13/92 z dnia 12 października 1992 r.) procedura składu celnego pozwala na składowanie towarów niewspólnotowych oraz wspólnotowych.

– Wprowadzanie do składu celnego towarów wspólnotowych jest możliwe w drodze wyjątku, jeżeli w związku z umieszczeniem ich w składzie będą korzystały, zgodnie z przepisami wspólnotowymi, ze środków stosowanych w przypadku wywozu tego rodzaju towarów – wyjaśnia Michał Bernat, doradca podatkowy w Zespole Podatkowym Kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

Oznacza to, że co do zasady, procedurą składu celnego mogą być obejmowane towary sprowadzone z państw trzecich. Wynika to z faktu, iż z chwilą akcesji do UE Polskę obowiązuje reguła, zgodnie z którą towary dopuszczone do obrotu w jednym z państw Unii uważa się za dopuszczone do obrotu na całym obszarze Wspólnoty.
W konsekwencji do składów celnych można wprowadzać towary niewspólnotowe, oraz te towary wspólnotowe, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium UE.

– Towary przeznaczone do procedury składu celnego należy przedstawić organom celnym wraz ze zgłoszeniem o objęciu ich tą procedurą. Są one odpowiednio ewidencjonowane przez osobę wyznaczoną przez organy celne w momencie wprowadzania ich do składu, w celu umożliwienia kontroli ilości towarów w składzie – tłumaczy nasz rozmówca.

Zwolnienie z VAT

Podatnik dokonujący czynności wprowadzania do składu celnego towarów wspólnotowych może skorzystać ze zwolnienia z VAT. Pamiętać należy, że jest to transakcja wewnątrz UE, czyli wewnątrzwspólnotowe nabycie, a nie import. Co do zasady, podatnik VAT z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego płaci podatek według stawki obowiązującej w Polsce dla konkretnego towaru. Odstępstwo od tej reguły zawiera par. 11b rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wprowadzanych do składu celnego podlega zwolnieniu z VAT.

– Trzeba zwrócić uwagę na to, że warunkiem zwolnienia jest łączne spełnienie trzech warunków – podkreśla Michał Szychowski, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Pamiętać należy, że towary muszą być przeznaczone do odsprzedaży w składzie celnym podatnikowi VAT. Ponadto muszą być one ujęte w odpowiedniej ewidencji towarowej oraz być pod dozorem celnym, umożliwiającym organowi podatkowemu kontrolę nad tym towarem.

– Podatnik musi również złożyć, najpóźniej w terminie określonym do złożenia deklaracji podatkowej VAT-7 za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, informację o skorzystaniu z tego zwolnienia. Informacja powinna określać wartość towarów objętych tym zwolnieniem – dodaje Michał Szychowski.

Odroczenie zapłaty

Minister finansów we wspomnianym rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, zwolnił od zapłaty tego podatku także import towarów objętych procedurą m.in. składu celnego (par. 8 ust. 1 pkt 10). Zwolnienia tego nie stosuje się jednak, jeżeli na podstawie przepisów celnych powstaje obowiązek uiszczenia cła.

– W sytuacji gdy towar zostanie wprowadzony do składu celnego spoza terytorium Wspólnoty, obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług powstanie wtedy, gdy towar zostanie dopuszczony do obrotu na terytorium kraju (import). W takim przypadku, zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik jest zobowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku VAT – wyjaśnia Michał Szychowski z HLB.

SKŁADY PUBLICZNE I PRYWATNE
Składy celne dzielimy na publiczne i prywatne. W pierwszym składować towary może każda zainteresowana osoba, która otrzyma pozwolenie organu celnego na korzystanie z procedury składu celnego. Skład prywatny służy do składowania towarów konkretnego przedsiębiorcy, na potrzeby prowadzonej przez niego działalności.

Magdalena Majkowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA