REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów może być zwolnione z VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wprowadzanie towarów przywiezionych z zagranicy do składu celnego skutkuje zawieszeniem zapłaty VAT. Podatek ten co do zasady trzeba uiścić dopiero po dopuszczeniu towarów do obrotu.

Skład celny to instytucja o dwojakim znaczeniu. Jest to miejsce wyznaczone w porozumieniu z organami celnymi, podlegające ich kontroli, w którym składowane są towary. Oprócz tego skład celny to jedna z gospodarczych procedur celnych, której istotą jest odłożenie w czasie poboru należności celnych i podatkowych od przywożonych towarów.

Składowanie towarów

Zgodnie z regulacjami Wspólnotowego Kodeksu Celnego (Rozporządzenie Rady EWG nr 29/13/92 z dnia 12 października 1992 r.) procedura składu celnego pozwala na składowanie towarów niewspólnotowych oraz wspólnotowych.

– Wprowadzanie do składu celnego towarów wspólnotowych jest możliwe w drodze wyjątku, jeżeli w związku z umieszczeniem ich w składzie będą korzystały, zgodnie z przepisami wspólnotowymi, ze środków stosowanych w przypadku wywozu tego rodzaju towarów – wyjaśnia Michał Bernat, doradca podatkowy w Zespole Podatkowym Kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

Oznacza to, że co do zasady, procedurą składu celnego mogą być obejmowane towary sprowadzone z państw trzecich. Wynika to z faktu, iż z chwilą akcesji do UE Polskę obowiązuje reguła, zgodnie z którą towary dopuszczone do obrotu w jednym z państw Unii uważa się za dopuszczone do obrotu na całym obszarze Wspólnoty.
W konsekwencji do składów celnych można wprowadzać towary niewspólnotowe, oraz te towary wspólnotowe, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium UE.

– Towary przeznaczone do procedury składu celnego należy przedstawić organom celnym wraz ze zgłoszeniem o objęciu ich tą procedurą. Są one odpowiednio ewidencjonowane przez osobę wyznaczoną przez organy celne w momencie wprowadzania ich do składu, w celu umożliwienia kontroli ilości towarów w składzie – tłumaczy nasz rozmówca.

Zwolnienie z VAT

Podatnik dokonujący czynności wprowadzania do składu celnego towarów wspólnotowych może skorzystać ze zwolnienia z VAT. Pamiętać należy, że jest to transakcja wewnątrz UE, czyli wewnątrzwspólnotowe nabycie, a nie import. Co do zasady, podatnik VAT z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego płaci podatek według stawki obowiązującej w Polsce dla konkretnego towaru. Odstępstwo od tej reguły zawiera par. 11b rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wprowadzanych do składu celnego podlega zwolnieniu z VAT.

– Trzeba zwrócić uwagę na to, że warunkiem zwolnienia jest łączne spełnienie trzech warunków – podkreśla Michał Szychowski, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Pamiętać należy, że towary muszą być przeznaczone do odsprzedaży w składzie celnym podatnikowi VAT. Ponadto muszą być one ujęte w odpowiedniej ewidencji towarowej oraz być pod dozorem celnym, umożliwiającym organowi podatkowemu kontrolę nad tym towarem.

– Podatnik musi również złożyć, najpóźniej w terminie określonym do złożenia deklaracji podatkowej VAT-7 za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, informację o skorzystaniu z tego zwolnienia. Informacja powinna określać wartość towarów objętych tym zwolnieniem – dodaje Michał Szychowski.

Odroczenie zapłaty

Minister finansów we wspomnianym rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, zwolnił od zapłaty tego podatku także import towarów objętych procedurą m.in. składu celnego (par. 8 ust. 1 pkt 10). Zwolnienia tego nie stosuje się jednak, jeżeli na podstawie przepisów celnych powstaje obowiązek uiszczenia cła.

– W sytuacji gdy towar zostanie wprowadzony do składu celnego spoza terytorium Wspólnoty, obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług powstanie wtedy, gdy towar zostanie dopuszczony do obrotu na terytorium kraju (import). W takim przypadku, zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik jest zobowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku VAT – wyjaśnia Michał Szychowski z HLB.

SKŁADY PUBLICZNE I PRYWATNE
Składy celne dzielimy na publiczne i prywatne. W pierwszym składować towary może każda zainteresowana osoba, która otrzyma pozwolenie organu celnego na korzystanie z procedury składu celnego. Skład prywatny służy do składowania towarów konkretnego przedsiębiorcy, na potrzeby prowadzonej przez niego działalności.

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA