REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Sejmie nowe odliczenia dla rodziców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Już trzy warianty ulg podatkowych związanych z wychowywaniem dzieci zawiera projekt nowelizacji ustawy o PIT, który czeka w Sejmie na drugie czytanie.

Zmiana prawa

Odliczenia podatkowe dla rodzin wychowujących dzieci przewiduje projekt nowelizacji ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz złożone do niego poprawki poselskie.

Zgodnie z założeniami rządu w rozliczeniu za 2007 rok podatnicy uzyskujący dochody opodatkowane na ogólnych zasadach mogliby odliczyć od podatku kwotę równą iloczynowi liczby wychowywanych dzieci i kwoty zmniejszającej podatek. W 2007 roku miałaby ona wynieść 572,54 zł. Ulga ma przysługiwać rodzicom wychowującym co najmniej troje dzieci.

Ulga na każde dziecko

Odliczenie dotyczyłoby łącznie obojga małżonków, ale kwota odliczana byłaby od podatku jednego z nich lub obojga w określonych przez nich proporcjach. W przypadku rodziców rozwiedzionych lub po orzeczeniu separacji odliczenie przysługiwałoby wyłącznie temu rodzicowi, u którego dziecko faktycznie przebywa.

Modyfikację rozwiązania rządowego zaproponowali posłowie Prawa i Sprawiedliwości. Podczas prac w sejmowej Komisji Finansów Publicznych złożyli poprawkę do projektu nowelizacji ustawy. Na podstawie art. 27f w brzmieniu wynikającym z poprawki podatnicy mieliby prawo odliczyć kwotę stanowiącą iloczyn kwoty 120 zł oraz liczby wychowywanych własnych lub przysposobionych dzieci. Odliczenie opierałoby się na kwocie niższej niż tzw. kwota wolna od podatku (jak w propozycji rządowej), ale objęłoby każde posiadane dziecko.

Inne zasady odliczenia od podatku przysługującego w związku z posiadanymi dziećmi proponują posłowie Platformy Obywatelskiej. Odliczenie przysługiwałoby rodzicom i opiekunom prawnym dzieci, które spełniałyby określone w ustawie kryteria. Jeżeli podatnik wychowywałby jedno dziecko, podatek po obliczeniu można by zmniejszyć o kwotę 50 zł. Jeżeli wychowywałby więcej niż jedno dziecko, mógłby odliczyć po 100 zł na każde kolejne dziecko.

Odliczenie miałoby zmniejszać kwotę podatku podatników rozliczających się samodzielnie, łączną kwotę podatku określonego na imię obojga małżonków rozliczających się łącznie lub kwotę podatku osoby samotnie wychowującej dzieci. Odliczenie nie przysługiwałoby, gdy przynajmniej do jednego z małżonków osoby wychowującej dzieci lub jej dziecka miałyby zastosowanie przepisy o 19-proc. podatku liniowym lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Iloraz rodzinny

Przepisy pozwalające na zmniejszenie obciążeń podatników wychowujących dzieci proponuje także Liga Polskich Rodzin. Rozwiązanie nie polega na klasycznym odliczeniu, tylko sposobie obliczenie podatku. Chodzi o umożliwienie zastosowania tzw. ilorazu rodzinnego (zamiast obowiązującego dziś tzw. ilorazu małżeńskiego, czyli wspólnego rozliczenia się z małżonkiem).

Dochód małżonków posiadających dzieci byłby sumowany, a następnie dzielony przez liczbę członków rodziny. Obliczony od tej kwoty podatek (z uwzględnieniem kwoty wolnej) mnożony byłby przez dwa.

TRZY WARIANTY JEDNEJ ULGI
Projekt rządowy
• Ulga dla osób, które mają co najmniej troje dzieci
• Odliczenie – 572,54 zł na każde dziecko
Projekt PO
• Nie określono minimalnej liczby dzieci uprawniającej do ulgi
• Odliczenie 50 zł na pierwsze dziecko i po 100 zł
na każde kolejne
Poprawka PiS
• Nie ma minimalnej liczby dzieci uprawniającej do ulgi
• Odliczenie 120 zł na każde dziecko

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA