REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd nie sprawdzi decyzji urzędnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sądy rzadko weryfikują decyzje organów skarbowych o zabezpieczeniu należności podatkowych. Urzędnicy dowolnie interpretują fakty, czasami naruszając prawa podatników. Poszkodowani mogą domagać się odszkodowań, ale tylko w procesach cywilnych.

Podatnicy nie mają możliwości kwestionowania decyzji o zabezpieczeniu należności podatkowych. Co prawda, przepisy pozwalają na wnoszenie odwołania i skargi do sądu, lecz trudno te uprawnienia zrealizować.

Nie ma decyzji…

Zobowiązanie podatkowe jeszcze przed terminem płatności może być zabezpieczone na majątku podatnika. Gdy organ uzna, że zachodzi uzasadniona obawa niewykonania zobowiązania, czyli że podatnik nie zapłaci podatku, wydaje decyzję o zabezpieczeniu. W praktyce oznacza to zajęcie konta firmowego.

Jak wyjaśnia Mariusz Marecki, doradca podatkowy z Pricewater-houseCoopers, decyzja o zabezpieczeniu zostaje najczęściej wydana po kontroli podatkowej, kiedy urząd skarbowy ma już precyzyjne wyobrażenie o kształcie przyszłej decyzji wymiarowej i jest gotów do jej wydania w krótkim czasie.

– Wydanie decyzji wymiarowej powoduje wygaśnięcie decyzji o zabezpieczeniu. Podatnicy przerzucają więc wysiłki na walkę z tą decyzją, zostawiając walkę z samą, przejściową ze swej istoty, choć przecież bardzo dotkliwą, instytucją zabezpieczenia – twierdzi ekspert.

– Decyzja o zabezpieczeniu może być wydana, tylko jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję – wyjaśnia Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal & Manges. Dodaje, że okoliczności te muszą być udowodnione przez organ podatkowy. Decyzja o zabezpieczeniu i prawidłowość oceny przesłanek leżących u podstaw jej wydania podlega weryfikacji zarówno administracyjnej (odwołanie), jak i sądowej (skarga).

– Ze względu jednak na relatywnie szybką możliwość wygaśnięcia decyzji o zabezpieczeniu, można mieć wątpliwości co do skuteczności takiej weryfikacji – twierdzi nasz rozmówca.

…ani kontroli...

W praktyce najczęściej sądy administracyjne nie mają więc czego kontrolować. Zanim sprawa trafia na wokandę, zaskarżonej decyzji zabezpieczającej już nie ma. Sąd nie może kontrolować czegoś, co nie istnieje. Musi umorzyć postępowanie.

– Efektem konstrukcji przepisów, która powoduje brak motywacji do kontynuowania sporu o zabezpieczenie, bywa niska jakość decyzji o zabezpieczeniu – zauważa Mariusz Marecki. Decyzje wydawane są z pominięciem prawa podatnika do udziału w postępowaniu.

– Z uwagi na wygaśnięcie decyzji o zabezpieczeniu z mocy prawa, w chwili wydania decyzji wymiarowej często nie ma możliwości sądowej kontroli decyzji o zabezpieczeniu – przyznaje Hubert Cichoń, radca prawny z kancelarii Deloitte. Taka konstrukcja przepisów jest jednak wymuszona przez sam charakter decyzji o zabezpieczeniu. Jest to decyzja tymczasowa, wydaje się ją w momencie, kiedy organ jeszcze nie wie, jaką kwotę będzie musiał zapłacić podatnik, określa ją tylko w przybliżeniu.

– Może co prawda zdarzyć się, że decyzja o zabezpieczeniu nie ma uzasadnionych podstaw, a nie dojdzie do jej kontroli – twierdzi ekspert. Jego zdaniem prowadzi to do wniosku, że kontrola sądowa jest możliwa wyłącznie w teorii.

…jest jednak zabezpieczenie

Podatnik nie jest jednak bezradny. Zdaniem Roberta Krasnodębskiego, jeśli decyzję wydano z naruszeniem prawa, a podatnik z tego tytułu poniósł szkodę, może dochodzić jej rekompensaty. Potwierdza to Hubert Cichoń.

– W skrajnych przypadkach można dochodzić odszkodowania, wskazując na negatywne skutki wadliwej decyzji o zabezpieczeniu. Wydaje się jednak, że możliwe jest to wyłącznie w zwykłym trybie przed sądem cywilnym, a nie w trybie Ordynacji podatkowej – twierdzi ekspert.

– Najlepszym sposobem wybrnięcia z tej sytuacji jest korzystanie przez podatnika z możliwości wskazania sposobu zabezpieczenia – dodaje Hubert Cichoń.

Podatnik może sam zaproponować, w jaki sposób chce zabezpieczyć ewentualne należności podatkowe. Może być to m.in. gwarancja bankowa, ubezpieczeniowa, weksel. Organ ma wtedy obowiązek przyjąć proponowany rodzaj zabezpieczenia. Potrzebny jest tylko wniosek.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA