REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd nie sprawdzi decyzji urzędnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sądy rzadko weryfikują decyzje organów skarbowych o zabezpieczeniu należności podatkowych. Urzędnicy dowolnie interpretują fakty, czasami naruszając prawa podatników. Poszkodowani mogą domagać się odszkodowań, ale tylko w procesach cywilnych.

Podatnicy nie mają możliwości kwestionowania decyzji o zabezpieczeniu należności podatkowych. Co prawda, przepisy pozwalają na wnoszenie odwołania i skargi do sądu, lecz trudno te uprawnienia zrealizować.

Nie ma decyzji…

Zobowiązanie podatkowe jeszcze przed terminem płatności może być zabezpieczone na majątku podatnika. Gdy organ uzna, że zachodzi uzasadniona obawa niewykonania zobowiązania, czyli że podatnik nie zapłaci podatku, wydaje decyzję o zabezpieczeniu. W praktyce oznacza to zajęcie konta firmowego.

Jak wyjaśnia Mariusz Marecki, doradca podatkowy z Pricewater-houseCoopers, decyzja o zabezpieczeniu zostaje najczęściej wydana po kontroli podatkowej, kiedy urząd skarbowy ma już precyzyjne wyobrażenie o kształcie przyszłej decyzji wymiarowej i jest gotów do jej wydania w krótkim czasie.

– Wydanie decyzji wymiarowej powoduje wygaśnięcie decyzji o zabezpieczeniu. Podatnicy przerzucają więc wysiłki na walkę z tą decyzją, zostawiając walkę z samą, przejściową ze swej istoty, choć przecież bardzo dotkliwą, instytucją zabezpieczenia – twierdzi ekspert.

– Decyzja o zabezpieczeniu może być wydana, tylko jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję – wyjaśnia Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal & Manges. Dodaje, że okoliczności te muszą być udowodnione przez organ podatkowy. Decyzja o zabezpieczeniu i prawidłowość oceny przesłanek leżących u podstaw jej wydania podlega weryfikacji zarówno administracyjnej (odwołanie), jak i sądowej (skarga).

– Ze względu jednak na relatywnie szybką możliwość wygaśnięcia decyzji o zabezpieczeniu, można mieć wątpliwości co do skuteczności takiej weryfikacji – twierdzi nasz rozmówca.

…ani kontroli...

W praktyce najczęściej sądy administracyjne nie mają więc czego kontrolować. Zanim sprawa trafia na wokandę, zaskarżonej decyzji zabezpieczającej już nie ma. Sąd nie może kontrolować czegoś, co nie istnieje. Musi umorzyć postępowanie.

– Efektem konstrukcji przepisów, która powoduje brak motywacji do kontynuowania sporu o zabezpieczenie, bywa niska jakość decyzji o zabezpieczeniu – zauważa Mariusz Marecki. Decyzje wydawane są z pominięciem prawa podatnika do udziału w postępowaniu.

– Z uwagi na wygaśnięcie decyzji o zabezpieczeniu z mocy prawa, w chwili wydania decyzji wymiarowej często nie ma możliwości sądowej kontroli decyzji o zabezpieczeniu – przyznaje Hubert Cichoń, radca prawny z kancelarii Deloitte. Taka konstrukcja przepisów jest jednak wymuszona przez sam charakter decyzji o zabezpieczeniu. Jest to decyzja tymczasowa, wydaje się ją w momencie, kiedy organ jeszcze nie wie, jaką kwotę będzie musiał zapłacić podatnik, określa ją tylko w przybliżeniu.

– Może co prawda zdarzyć się, że decyzja o zabezpieczeniu nie ma uzasadnionych podstaw, a nie dojdzie do jej kontroli – twierdzi ekspert. Jego zdaniem prowadzi to do wniosku, że kontrola sądowa jest możliwa wyłącznie w teorii.

…jest jednak zabezpieczenie

Podatnik nie jest jednak bezradny. Zdaniem Roberta Krasnodębskiego, jeśli decyzję wydano z naruszeniem prawa, a podatnik z tego tytułu poniósł szkodę, może dochodzić jej rekompensaty. Potwierdza to Hubert Cichoń.

– W skrajnych przypadkach można dochodzić odszkodowania, wskazując na negatywne skutki wadliwej decyzji o zabezpieczeniu. Wydaje się jednak, że możliwe jest to wyłącznie w zwykłym trybie przed sądem cywilnym, a nie w trybie Ordynacji podatkowej – twierdzi ekspert.

– Najlepszym sposobem wybrnięcia z tej sytuacji jest korzystanie przez podatnika z możliwości wskazania sposobu zabezpieczenia – dodaje Hubert Cichoń.

Podatnik może sam zaproponować, w jaki sposób chce zabezpieczyć ewentualne należności podatkowe. Może być to m.in. gwarancja bankowa, ubezpieczeniowa, weksel. Organ ma wtedy obowiązek przyjąć proponowany rodzaj zabezpieczenia. Potrzebny jest tylko wniosek.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA