REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ucieczka przed podatkami do Unii się opłaca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ucieczki firm z Polski do krajów o bardziej przyjaznych systemach podatkowych są często stosowaną praktyką.

Prawdopodobnie tendencja do tego typu zachowań będzie narastać dopóty, dopóki nie zmienią się zasady opodatkowania dywidend w Polsce.

Na forum internetowym Ministerstwa Finansów ktoś zadał pytanie tej treści: Jaka jest skala zjawiska uciekania z polskiej jurysdykcji podatkowej?

Ministerstwo odpowiedziało, że organy podatkowe nie dysponują danymi, które pozwalają precyzyjnie ustalić rozmiar zjawiska. Niemniej, zdaniem MF, nie ma wyraźnej tendencji emigracji spółek za granicę. Świadczyć o tym mają dane GUS, z których wynika, że z roku na rok rośnie w Polsce liczebność spółek handlowych. Skoro rośnie liczba, to skala przenoszenia spółek za granicę nie może być duża.

Obawiam się, że ten sposób argumentacji prowadzi do wniosków zupełnie fałszywych. Prawidłowa odpowiedź na postawione na wstępie pytanie powinna brzmieć: tendencja do emigracji spółek jest bardzo wyraźna, choć to prawda, że obecnie polska statystyka nie zna jej faktycznych rozmiarów.

Po pierwsze, należałoby stwierdzić, że według danych GUS każdego roku rośnie liczba polskich spółek handlowych z udziałem kapitału zagranicznego. Zwiększa się też procentowy udział tych spółek w stosunku do ogólnej liczby spółek działających w kraju.

Po drugie, należałoby ustalić, z jakich konkretnie krajów pochodzi kapitał. Otóż dane statystyczne są naprawdę interesujące. Weźmy za przykład tylko dwa województwa. W Małopolskiem w roku 2004 – 75,7 proc. kapitału pochodziło z Holandii. W tym samym roku w województwie świętokrzyskim udział kapitału pochodzącego z Holandii wyniósł 49,9 proc. Każdy chyba się zgodzi, że jak na małą Holandię, to naprawdę dużo, ale oczywiście o przypadku mowy być nie może. Spośród spółek handlowych z udziałem kapitału zagranicznego najczęściej wykorzystuje się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przyczyną jest rzecz jasna to, że spółka z o.o. zabezpiecza inwestora przed nieograniczoną odpowiedzialnością z tytułu ryzyka biznesowego. Problem jednak w tym, że dywidenda wypłacana w Polsce jest opodatkowana według stawki 19 proc. Do końca roku 2004 między Polską a Holandią obowiązywała bardzo korzystna umowa o w unikaniu podwójnego opodatkowania. Wypłata dywidendy z polskiej spółki mogła być w całości zwolniona z opodatkowania. Jednocześnie prawo holenderskie przewidywało (i przewiduje zresztą nadal) zwolnienie z podatku dywidendy otrzymanej. Co więcej, możliwa była dalsza dystrybucja dywidendy bez lub przy stosunkowo niskim podatku. Holandia rozwiązywała zatem problem polskiego podatku u źródła.

Od roku 2004 zaszły pewne zmiany. Obowiązuje nowa umowa, według której od wypłacanej dywidendy należy potrącić u źródła minimum 5 proc. podatku. Jednak w miejsce umowy obowiązującej tylko w stosunkach dwustronnych pojawiło się prawo europejskie obowiązujące w 25 krajach. Obecnie, po spełnieniu ustawowych kryteriów, w Polsce zwolnieniu podatkowemu podlega dywidenda wypłacana do spółki kapitałowej zarejestrowanej w dowolnym kraju UE. Wniosek nasuwa się sam. Zapewne w dłuższej perspektywie będziemy obserwować procentowy wzrost kapitału pochodzącego nie tylko z Holandii, ale też z krajów takich jak Luksemburg, Belgia czy Cypr. Tam dywidenda otrzymana przez spółkę kapitałową także może być wolna od podatku. Będzie narastać tendencja do emigracji spółek holdingowych za granicę, spółek, powiedzmy jasno, kontrolowanych przez samych Polaków. Chyba że polski ustawodawca wykona jeden krok: zniesie podatek od dywidendy.

Marek Bytof
prawnik z kancelarii TaxWays
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA