REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ucieczka przed podatkami do Unii się opłaca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ucieczki firm z Polski do krajów o bardziej przyjaznych systemach podatkowych są często stosowaną praktyką.

Prawdopodobnie tendencja do tego typu zachowań będzie narastać dopóty, dopóki nie zmienią się zasady opodatkowania dywidend w Polsce.

Na forum internetowym Ministerstwa Finansów ktoś zadał pytanie tej treści: Jaka jest skala zjawiska uciekania z polskiej jurysdykcji podatkowej?

Ministerstwo odpowiedziało, że organy podatkowe nie dysponują danymi, które pozwalają precyzyjnie ustalić rozmiar zjawiska. Niemniej, zdaniem MF, nie ma wyraźnej tendencji emigracji spółek za granicę. Świadczyć o tym mają dane GUS, z których wynika, że z roku na rok rośnie w Polsce liczebność spółek handlowych. Skoro rośnie liczba, to skala przenoszenia spółek za granicę nie może być duża.

Obawiam się, że ten sposób argumentacji prowadzi do wniosków zupełnie fałszywych. Prawidłowa odpowiedź na postawione na wstępie pytanie powinna brzmieć: tendencja do emigracji spółek jest bardzo wyraźna, choć to prawda, że obecnie polska statystyka nie zna jej faktycznych rozmiarów.

Po pierwsze, należałoby stwierdzić, że według danych GUS każdego roku rośnie liczba polskich spółek handlowych z udziałem kapitału zagranicznego. Zwiększa się też procentowy udział tych spółek w stosunku do ogólnej liczby spółek działających w kraju.

Po drugie, należałoby ustalić, z jakich konkretnie krajów pochodzi kapitał. Otóż dane statystyczne są naprawdę interesujące. Weźmy za przykład tylko dwa województwa. W Małopolskiem w roku 2004 – 75,7 proc. kapitału pochodziło z Holandii. W tym samym roku w województwie świętokrzyskim udział kapitału pochodzącego z Holandii wyniósł 49,9 proc. Każdy chyba się zgodzi, że jak na małą Holandię, to naprawdę dużo, ale oczywiście o przypadku mowy być nie może. Spośród spółek handlowych z udziałem kapitału zagranicznego najczęściej wykorzystuje się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przyczyną jest rzecz jasna to, że spółka z o.o. zabezpiecza inwestora przed nieograniczoną odpowiedzialnością z tytułu ryzyka biznesowego. Problem jednak w tym, że dywidenda wypłacana w Polsce jest opodatkowana według stawki 19 proc. Do końca roku 2004 między Polską a Holandią obowiązywała bardzo korzystna umowa o w unikaniu podwójnego opodatkowania. Wypłata dywidendy z polskiej spółki mogła być w całości zwolniona z opodatkowania. Jednocześnie prawo holenderskie przewidywało (i przewiduje zresztą nadal) zwolnienie z podatku dywidendy otrzymanej. Co więcej, możliwa była dalsza dystrybucja dywidendy bez lub przy stosunkowo niskim podatku. Holandia rozwiązywała zatem problem polskiego podatku u źródła.

Od roku 2004 zaszły pewne zmiany. Obowiązuje nowa umowa, według której od wypłacanej dywidendy należy potrącić u źródła minimum 5 proc. podatku. Jednak w miejsce umowy obowiązującej tylko w stosunkach dwustronnych pojawiło się prawo europejskie obowiązujące w 25 krajach. Obecnie, po spełnieniu ustawowych kryteriów, w Polsce zwolnieniu podatkowemu podlega dywidenda wypłacana do spółki kapitałowej zarejestrowanej w dowolnym kraju UE. Wniosek nasuwa się sam. Zapewne w dłuższej perspektywie będziemy obserwować procentowy wzrost kapitału pochodzącego nie tylko z Holandii, ale też z krajów takich jak Luksemburg, Belgia czy Cypr. Tam dywidenda otrzymana przez spółkę kapitałową także może być wolna od podatku. Będzie narastać tendencja do emigracji spółek holdingowych za granicę, spółek, powiedzmy jasno, kontrolowanych przez samych Polaków. Chyba że polski ustawodawca wykona jeden krok: zniesie podatek od dywidendy.

Marek Bytof
prawnik z kancelarii TaxWays
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA