REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na sąd kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędnicy: wydatki sądowe dłużników to nie koszty. Eksperci: takie opinie są pozbawione podstaw. Resort finansów: sprawy trzeba traktować indywidualnie.

Do niedawna Ministerstwo Finansów twierdziło, że koszty procesu, zarówno poniesione przez samego dłużnika, jak i zwrócone wierzycielowi w wyniku zasądzenia ich przez sąd, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Uznawano, że nie są one związane z osiągnięciem przychodów (pismo MF nr PO 3/722-459/95).

W konsekwencji organy podatkowe nadal różnicują sytuację podatnika w zależności od tego czy jest wierzycielem, czy dłużnikiem w konkretnym sporze. Dłużnicy stoją na znacznie gorszej pozycji. Tymczasem w ocenie ekspertów podatkowych taki podział jest nieuzasadniony. Wskazują oni, że stanowiskiem wyrażonym w tym piśmie pozbawiono dłużników prawa do zaliczania wydatków związanych z postępowaniem sądowym do kosztów uzyskania przychodu, nie uwzględniając indywidualnych aspektów każdej sprawy.

Sądy uznają za koszty

Odmienne od ministerstwa zdanie w tym zakresie prezentują również sądy. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 lipca 2003 r. (sygn. akt I SA/Wr 709/02) zostało stwierdzone, że koszty poniesione przez dłużnika w związku z obroną przed roszczeniami wierzyciela mogą być zaliczone jako wydatki poniesione w celu uzys-kania przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zdaniem sądu, działania podatnika miały na celu wykazanie, że wykonał on należycie zobowiązanie, co z kolei ma wpływ na wysokość przychodów. W przypadku biernego zachowania się dłużnika w trakcie postępowania, jego przychody byłyby znacznie niższe.

Także Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 14 maja 2004 r. (sygn. akt I SA/Wr 1252/02) stwierdził, że zasada wyrażona w piśmie MF, pozbawiająca w sposób arbitralny dłużnika możliwości zaliczania kosztów procesu do kosztów uzyskania przychodu, nie może być traktowana jak klauzula generalna. Każdą zaś sytuację należy oceniać indywidualnie.

Zmiana stanowiska

Jak poinformowała nas Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie, należy odróżnić sytuacje, w których dłużnik podejmuje działania mające na celu obronę przed ewentualnym zmniejszeniem przychodu lub zwiększeniem straty. Wówczas wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu w momencie zapłaty. Podobnego zdania jest dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie (por. decyzja z 13 lipca 2006 r. nr IS. IX/1-415/61/06). Jednak część organów podatkowych nadal wydaje postanowienia i decyzje zgodne z dotychczasowym stanowiskiem MF (por. decyzja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 18 kwietnia 2006 r., nr PDP/423-19/06/26112).

W związku z tym Gazeta Prawna zadała ministerstwu pytanie: czy – dążąc do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej – nie byłoby wskazane przedstawienie interpretacji uwzględniającej aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie?

Ministerstwo odpowiada

Resort finansów w odpowiedzi z 9 października 2006 r. (nr MB8/341/2006) stwierdził, że wspomniane wcześniejsze pismo nie stanowi urzędowej wykładni prawa. Nie powinno być zatem traktowane jak klauzula gene- ralna.
W ocenie ministerstwa, każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie, w oparciu o konkretne okoliczności faktyczne. Jak przyznaje ministerstwo, nie można założyć, że w każdej sytuacji koszty procesu będą podlegały, lub też nie, zaliczeniu do kosztów podatkowych. Jeśli ponoszone koszty procesu spełniać będą przesłanki ustawowe, dla zaliczenia ich do kosztów podatkowych nie będzie wówczas przeszkód dla takiej ich podatkowej kwalifikacji. Resort finansów uznał ponadto, że z uwagi na indywidualny charakter konkretnych spraw brak jest podstaw do ewentualnego wydania wiążącej wykładni prawa.

Zgadzamy się z Ministerstwem Finansów. Wypada jedynie mieć nadzieję, że również pracownicy urzędów i izb skarbowych dojdą do podobnych wniosków i przestaną korzystać z nieaktualnego już – jak się okazuje – wcześniejszego stanowiska MF.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA