REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta po kontroli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy zyskają prawo do korekty deklaracji podatkowych po kontroli skarbowej. O skorzystaniu z nowego uprawnienia trzeba poinformować organ w ciągu trzech dni. Dopuszczalne będzie poprawianie wszystkich rozliczeń podatkowych.
Zmiana prawa

Podatnicy będą mogli korygować deklaracje po doręczeniu protokołu kontroli. Wszystko dzięki zmianom w ustawie o kontroli skarbowej. Przepisy ustawy z dnia 22 września 2006 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw zaczną wkrótce obowiązywać. Tekst ustawy podpisał już prezydent, teraz czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Przepisy zaczną obowiązywać po upływie 21 dni od ich publikacji, czyli jeszcze w tym roku.

Nowe uprawnienie…

Do tej pory podatnicy, u których kontrola podatkowa była prowadzona przez pracowników urzędu skarbowego i tych, do których zawitał urząd kontroli skarbowej, byli odmiennie traktowani. Ci, u których prowadzona była kontrola skarbowa, nie mogli korygować deklaracji.

– Gdy kontrolę przeprowadzał urząd kontroli skarbowej i wykrył nieprawidłowości, podatnik musiał czekać, aż jego rozliczenia zostaną skorygowane przez ten urząd w formie decyzji podatkowej, przez co narażał się na odpowiedzialność karną skarbową, a w przypadku VAT na 30-proc. sankcję – podkreśla Tomasz Rolewicz, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Teraz podatnik zyska możliwość korekty również po kontroli skarbowej. Będzie miał na to 14 dni od momentu doręczenia protokołu kontroli.

– Zmiany w ustawie wprowadzające możliwość korygowania deklaracji po doręczeniu podatnikowi protokołu kontroli oceniam pozytywnie – twierdzi Alicja Sarna, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

– Wprowadzenie tego przepisu z pewnością spotka się z pozytywnym odbiorem wśród przedsiębiorców – dodaje Marlena Kucińska, aplikant radcowski w Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy zrzeszonej w Consortio Lex. Jej zdaniem 14-dniowy termin ma dać przedsiębiorcy możliwość zapoznania się z treścią protokołu kontroli i podjęcia decyzji o złożeniu korekty.

…i nowe obowiązki

Tomasz Rolewicz zwraca uwagę, że protokół z kontroli skarbowej, w przeciwieństwie do kontroli przeprowadzonej przez urząd skarbowy, zawiera prawną ocenę rozliczeń podatnika.

Znając zarzuty organu kontroli skarbowej, podatnikowi łatwiej będzie podjąć decyzję o skorygowaniu deklaracji. Zwłaszcza że będzie mógł skorygować swoje rozliczenia we wszystkich podatkach.

Podatnik będzie miał 3 dni na poinformowanie organów kontroli skarbowej o fakcie złożenia korekty deklaracji podatkowej.

– Regulacje te mają przeciwdziałać niezasadnemu podejmowaniu przez organy kontroli skarbowej dalszych czynności związanych z określeniem zobowiązania podatkowego, w sytuacji gdy podatnik dokonał korekty odpowiedniej deklaracji – tłumaczy Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & Mckenzie.

Podobnie uważa Tomasz Rolewicz. Jego zdaniem deklaracje korygujące podatnik składa do innego organu, tj. urzędu skarbowego, niż urząd kontroli skarbowej, który kontrolę prowadził. Ten ostatni musi być poinformowany o korekcie, tak by mógł uwzględnić tę okoliczność przy dalszym postępowaniu, np. umarzając je.

Ekspertów dziwi jednak nałożenie podwójnego obowiązku informowania o korekcie (zarówno podatnika, jak i organ podatkowy, do którego składana jest korekta). Ich zdaniem 3-dniowy termin ma charakter instrukcyjny.
– Niedotrzymanie trzydniowego terminu nie powinno wywołać żadnych negatywnych skutków dla podatnika w zakresie skuteczności korekty – mówi Alicja Sarna.

Organ wie lepiej

Eksperci nie są jednak przekonani, czy tak samo 3-dniowy termin będą traktowały organy kontroli skarbowej. Może się zdarzyć, że organy pokuszą się o zakwestionowanie skuteczności dokonanej korekty w przypadku przekroczenia terminu. Lepiej zatem – co podkreślają eksperci – zachować ostrożność i udzielić organom kontroli skarbowej informacji o korekcie deklaracji podatkowej niezwłocznie po jej dokonaniu z zachowaniem terminu.

Doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy Andrzej Nikończyk zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt sprawy. Odmienne uregulowanie zasad dokonywania korekty po kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej i urząd skarbowy spowoduje, że w VAT po kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej korekta będzie dopuszczalna, a po prowadzonej przez urząd skarbowy nadal nie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA