REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta po kontroli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy zyskają prawo do korekty deklaracji podatkowych po kontroli skarbowej. O skorzystaniu z nowego uprawnienia trzeba poinformować organ w ciągu trzech dni. Dopuszczalne będzie poprawianie wszystkich rozliczeń podatkowych.
Zmiana prawa

Podatnicy będą mogli korygować deklaracje po doręczeniu protokołu kontroli. Wszystko dzięki zmianom w ustawie o kontroli skarbowej. Przepisy ustawy z dnia 22 września 2006 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw zaczną wkrótce obowiązywać. Tekst ustawy podpisał już prezydent, teraz czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Przepisy zaczną obowiązywać po upływie 21 dni od ich publikacji, czyli jeszcze w tym roku.

Nowe uprawnienie…

Do tej pory podatnicy, u których kontrola podatkowa była prowadzona przez pracowników urzędu skarbowego i tych, do których zawitał urząd kontroli skarbowej, byli odmiennie traktowani. Ci, u których prowadzona była kontrola skarbowa, nie mogli korygować deklaracji.

– Gdy kontrolę przeprowadzał urząd kontroli skarbowej i wykrył nieprawidłowości, podatnik musiał czekać, aż jego rozliczenia zostaną skorygowane przez ten urząd w formie decyzji podatkowej, przez co narażał się na odpowiedzialność karną skarbową, a w przypadku VAT na 30-proc. sankcję – podkreśla Tomasz Rolewicz, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Teraz podatnik zyska możliwość korekty również po kontroli skarbowej. Będzie miał na to 14 dni od momentu doręczenia protokołu kontroli.

– Zmiany w ustawie wprowadzające możliwość korygowania deklaracji po doręczeniu podatnikowi protokołu kontroli oceniam pozytywnie – twierdzi Alicja Sarna, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

– Wprowadzenie tego przepisu z pewnością spotka się z pozytywnym odbiorem wśród przedsiębiorców – dodaje Marlena Kucińska, aplikant radcowski w Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy zrzeszonej w Consortio Lex. Jej zdaniem 14-dniowy termin ma dać przedsiębiorcy możliwość zapoznania się z treścią protokołu kontroli i podjęcia decyzji o złożeniu korekty.

…i nowe obowiązki

Tomasz Rolewicz zwraca uwagę, że protokół z kontroli skarbowej, w przeciwieństwie do kontroli przeprowadzonej przez urząd skarbowy, zawiera prawną ocenę rozliczeń podatnika.

Znając zarzuty organu kontroli skarbowej, podatnikowi łatwiej będzie podjąć decyzję o skorygowaniu deklaracji. Zwłaszcza że będzie mógł skorygować swoje rozliczenia we wszystkich podatkach.

Podatnik będzie miał 3 dni na poinformowanie organów kontroli skarbowej o fakcie złożenia korekty deklaracji podatkowej.

– Regulacje te mają przeciwdziałać niezasadnemu podejmowaniu przez organy kontroli skarbowej dalszych czynności związanych z określeniem zobowiązania podatkowego, w sytuacji gdy podatnik dokonał korekty odpowiedniej deklaracji – tłumaczy Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & Mckenzie.

Podobnie uważa Tomasz Rolewicz. Jego zdaniem deklaracje korygujące podatnik składa do innego organu, tj. urzędu skarbowego, niż urząd kontroli skarbowej, który kontrolę prowadził. Ten ostatni musi być poinformowany o korekcie, tak by mógł uwzględnić tę okoliczność przy dalszym postępowaniu, np. umarzając je.

Ekspertów dziwi jednak nałożenie podwójnego obowiązku informowania o korekcie (zarówno podatnika, jak i organ podatkowy, do którego składana jest korekta). Ich zdaniem 3-dniowy termin ma charakter instrukcyjny.
– Niedotrzymanie trzydniowego terminu nie powinno wywołać żadnych negatywnych skutków dla podatnika w zakresie skuteczności korekty – mówi Alicja Sarna.

Organ wie lepiej

Eksperci nie są jednak przekonani, czy tak samo 3-dniowy termin będą traktowały organy kontroli skarbowej. Może się zdarzyć, że organy pokuszą się o zakwestionowanie skuteczności dokonanej korekty w przypadku przekroczenia terminu. Lepiej zatem – co podkreślają eksperci – zachować ostrożność i udzielić organom kontroli skarbowej informacji o korekcie deklaracji podatkowej niezwłocznie po jej dokonaniu z zachowaniem terminu.

Doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy Andrzej Nikończyk zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt sprawy. Odmienne uregulowanie zasad dokonywania korekty po kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej i urząd skarbowy spowoduje, że w VAT po kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej korekta będzie dopuszczalna, a po prowadzonej przez urząd skarbowy nadal nie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA