REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdzonego podatnika może przywrócić Senat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Posłowie wykreślili przepisy o sprawdzonym podatniku z nowelizacji Ordynacji podatkowej. Ministerstwo Finansów nie broni przygotowanego przez siebie projektu. Przedsiębiorcy nie kryją zaskoczenia i liczą na zmianę przepisów w Senaci.

Zmiana prawa

Na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu Senat ma zająć się rządową nowelizacją Ordynacji podatkowej. W projekcie nie ma jednak instytucji sprawdzonego podatnika, która miała być jedną ze sztandarowych zmian w ustawie. Sprawdzonego podatnika wykreślił z ustawy Sejm.

Opracowany w resorcie finansów projekt zakładał, że przedsiębiorcy, którzy uzyskają status sprawdzonego podatnika, byliby informowani na miesiąc wcześniej o planowanej kontroli podatkowej. Korzystaliby także z domniemania, że nie mają zaległości podatkowych w przypadku konieczności przedłożenia zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub o wysokości zaległości podatkowych. Nowe rozwiązania miały obowiązywać od 1 stycznia 2007 r.

Nie spodobał się audytor

Zdaniem poseł Marii Zuby z PiS o wykreśleniu sprawdzonego podatnika zdecydował brak pewności, że zawarte w projekcie przepisy definiują w sposób przejrzysty i jasny status, tryb i zasady funkcjonowania tzw. audytora upoważnionego. Miał on być odpowiedzialny za przygotowanie raportu potwierdzającego brak nieprawidłowości w rozliczeniach podatnika w okresie dwóch lat przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru sprawdzonych podatników.
Zastrzeżenia do instytucji sprawdzonego podatnika zgłaszała również poseł Halina Murias z LPR. Jej zdaniem sprawdzony podatnik podważa rzetelność pozostałych podatników. Wady ustawy dostrzegli też sami przedsiębiorcy. Ich zdaniem nie uzasadniają one jednak wykreślenia instytucji.

– Postulowaliśmy zmiany w przepisach dotyczących sprawdzonego podatnika, ale generalnie popieraliśmy to rozwiązanie. Zastrzeżenia dotyczące audytu nie powinny być powodem rezygnacji z tej instytucji – ocenia Magdalena Garbacz, ekspert z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Miał być klub uczciwych

Mirosław Barszcz, partner w kancelarii Baker&McKenzie, były wiceminister finansów i współautor przepisów o sprawdzonym podatniku, uważa, że wykreślenie instytucji z nowelizacji Ordynacji podatkowej to nieszczęście.

– Ministerstwu Finansów powinno zależeć na wprowadzeniu tej instytucji, choćby dlatego, że znacznie obniżyłaby koszty funkcjonowania aparatu skarbowego. Ideą, która nam przyświecała, było stworzenie swoistego klubu uczciwych, ale i uprzywilejowanych podatników – mówi Mirosław Barszcz. Jego zdaniem byłaby to zachęta dla firm, by dokładać więcej staranności w prowadzeniu dokumentacji. Dodaje, że sprawdzony podatnik mógł pokazać, iż bycie uczciwym się opłaca.

– Skoro audytorzy zewnętrzni mają uprawnienia do kontrolowania firm na rynku finansowym, to dlaczego nie skorzystać z tej możliwości wobec podatników – dodaje.

Resort nie protestował

Rząd nie próbował przekonywać posłów do utrzymania przygotowanych przez siebie regulacji. Wiceminister finansów Marian Banaś przyznał w trakcie posiedzenia Sejmu, że stanowisko resortu różni się od opinii posłów z Komisji Finansów Publicznych, niemniej wykreślenie sprawdzonego podatnika z ustawy sprzyjać będzie szybszemu wdrożeniu procedury wydawania wiążących interpretacji.

– Rząd nadal będzie koncentrował się na rozważaniu, czy nie prowadzić dalszych prac w kierunku instytucji sprawdzonego podatnika, gdyż jest tam wiele rozwiązań ułatwiających życie podatnikom – stwierdził wiceminister Banaś.

Zapowiedź wprowadzenia sprawdzonego podatnika z entuzjazmem przyjęli przedsiębiorcy. Podkreślano, że krąg podmiotów, które mogłyby korzystać z przywilejów, powinien być nawet szerszy, gdyż większość firm jest uczciwa.

Udany pilotaż

Na zmiany czekali także urzędnicy skarbowi. Wiosną MF zaczęło pilotażowy program dotyczący sprawdzonego podatnika. W województwie pomorskim objęto nim podatników, którzy nie mieli zaległości podatkowych i wobec których nie prowadzono śledztwa czy dochodzenia. W województwie lubelskim o kontroli uprzedzono firmy prowadzące działalność gospodarczą od co najmniej 36 miesięcy. Z danych MF wynika, że większość firm pozytywnie oceniła nowe rozwiązanie. Przedsiębiorcy mieli czas na sprawdzenie ksiąg i ewentualne złożenie korekty. Spośród 756 podatników uprzedzonych o kontroli 96 złożyło korekty deklaracji na kwotę opiewającą w sumie na 120 tys. zł. Pilotaż ma być prowadzony do końca roku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA