REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdzonego podatnika może przywrócić Senat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Posłowie wykreślili przepisy o sprawdzonym podatniku z nowelizacji Ordynacji podatkowej. Ministerstwo Finansów nie broni przygotowanego przez siebie projektu. Przedsiębiorcy nie kryją zaskoczenia i liczą na zmianę przepisów w Senaci.

Zmiana prawa

Na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu Senat ma zająć się rządową nowelizacją Ordynacji podatkowej. W projekcie nie ma jednak instytucji sprawdzonego podatnika, która miała być jedną ze sztandarowych zmian w ustawie. Sprawdzonego podatnika wykreślił z ustawy Sejm.

Opracowany w resorcie finansów projekt zakładał, że przedsiębiorcy, którzy uzyskają status sprawdzonego podatnika, byliby informowani na miesiąc wcześniej o planowanej kontroli podatkowej. Korzystaliby także z domniemania, że nie mają zaległości podatkowych w przypadku konieczności przedłożenia zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub o wysokości zaległości podatkowych. Nowe rozwiązania miały obowiązywać od 1 stycznia 2007 r.

Nie spodobał się audytor

Zdaniem poseł Marii Zuby z PiS o wykreśleniu sprawdzonego podatnika zdecydował brak pewności, że zawarte w projekcie przepisy definiują w sposób przejrzysty i jasny status, tryb i zasady funkcjonowania tzw. audytora upoważnionego. Miał on być odpowiedzialny za przygotowanie raportu potwierdzającego brak nieprawidłowości w rozliczeniach podatnika w okresie dwóch lat przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru sprawdzonych podatników.
Zastrzeżenia do instytucji sprawdzonego podatnika zgłaszała również poseł Halina Murias z LPR. Jej zdaniem sprawdzony podatnik podważa rzetelność pozostałych podatników. Wady ustawy dostrzegli też sami przedsiębiorcy. Ich zdaniem nie uzasadniają one jednak wykreślenia instytucji.

– Postulowaliśmy zmiany w przepisach dotyczących sprawdzonego podatnika, ale generalnie popieraliśmy to rozwiązanie. Zastrzeżenia dotyczące audytu nie powinny być powodem rezygnacji z tej instytucji – ocenia Magdalena Garbacz, ekspert z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Miał być klub uczciwych

Mirosław Barszcz, partner w kancelarii Baker&McKenzie, były wiceminister finansów i współautor przepisów o sprawdzonym podatniku, uważa, że wykreślenie instytucji z nowelizacji Ordynacji podatkowej to nieszczęście.

– Ministerstwu Finansów powinno zależeć na wprowadzeniu tej instytucji, choćby dlatego, że znacznie obniżyłaby koszty funkcjonowania aparatu skarbowego. Ideą, która nam przyświecała, było stworzenie swoistego klubu uczciwych, ale i uprzywilejowanych podatników – mówi Mirosław Barszcz. Jego zdaniem byłaby to zachęta dla firm, by dokładać więcej staranności w prowadzeniu dokumentacji. Dodaje, że sprawdzony podatnik mógł pokazać, iż bycie uczciwym się opłaca.

– Skoro audytorzy zewnętrzni mają uprawnienia do kontrolowania firm na rynku finansowym, to dlaczego nie skorzystać z tej możliwości wobec podatników – dodaje.

Resort nie protestował

Rząd nie próbował przekonywać posłów do utrzymania przygotowanych przez siebie regulacji. Wiceminister finansów Marian Banaś przyznał w trakcie posiedzenia Sejmu, że stanowisko resortu różni się od opinii posłów z Komisji Finansów Publicznych, niemniej wykreślenie sprawdzonego podatnika z ustawy sprzyjać będzie szybszemu wdrożeniu procedury wydawania wiążących interpretacji.

– Rząd nadal będzie koncentrował się na rozważaniu, czy nie prowadzić dalszych prac w kierunku instytucji sprawdzonego podatnika, gdyż jest tam wiele rozwiązań ułatwiających życie podatnikom – stwierdził wiceminister Banaś.

Zapowiedź wprowadzenia sprawdzonego podatnika z entuzjazmem przyjęli przedsiębiorcy. Podkreślano, że krąg podmiotów, które mogłyby korzystać z przywilejów, powinien być nawet szerszy, gdyż większość firm jest uczciwa.

Udany pilotaż

Na zmiany czekali także urzędnicy skarbowi. Wiosną MF zaczęło pilotażowy program dotyczący sprawdzonego podatnika. W województwie pomorskim objęto nim podatników, którzy nie mieli zaległości podatkowych i wobec których nie prowadzono śledztwa czy dochodzenia. W województwie lubelskim o kontroli uprzedzono firmy prowadzące działalność gospodarczą od co najmniej 36 miesięcy. Z danych MF wynika, że większość firm pozytywnie oceniła nowe rozwiązanie. Przedsiębiorcy mieli czas na sprawdzenie ksiąg i ewentualne złożenie korekty. Spośród 756 podatników uprzedzonych o kontroli 96 złożyło korekty deklaracji na kwotę opiewającą w sumie na 120 tys. zł. Pilotaż ma być prowadzony do końca roku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA