REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za popełnienie wykroczenia podatnikom grożą wysokie grzywny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przewinienie, którego dopuści się podatnik, można zakwalifikować jako wykroczenie skarbowe. Grożą za nie wysokie grzywny sięgające nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Jeśli podatnik narusza przepisy prawa podatkowego, zastosowanie znajdą przepisy ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm. – dalej k.k.s.).

– Aby podlegać odpowiedzialności karnej skarbowej, trzeba popełnić czyn zabroniony określony w k.k.s. i to w sposób zawiniony i co do zasady umyślny – mówi Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy. Czyn musi też charakteryzować się znaczną społeczną szkodliwością. Jego zdaniem przesłanki te muszą wystąpić łącznie, bowiem brak którejkolwiek wyłącza odpowiedzialność na gruncie k.k.s. Nasz rozmówca przypomina, że popełnienie czynu zabronionego nie zawsze jest przestępstwem, może być jedynie wykroczeniem.

Przewinienie podatnika

Wykroczenie skarbowe to czyn zabroniony przez przepisy k.k.s. pod groźbą kary grzywny określonej kwotowo, jeśli kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej albo wartość przedmiotu czynu nie przekracza minimalnego wynagrodzenia w czasie jego popełnienia. Jako minimalne wynagrodzenie należy rozumieć wynagrodzenie za pracę ustalone na podstawie ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. nr 200, poz. 1679 z późn. zm.) obowiązujące w czasie popełnienia wykroczenia przez podatnika. Obecnie chodzi o 899,10 zł. Wykroczeniem skarbowym jest także inny czyn zabroniony, jeżeli kodeks tak stanowi.

Przestępstwa nie ma

Kodeks wskazuje również sytuacje, kiedy podatnik mimo popełnienia przestępstwa będzie mógł odpowiadać za taki czyn, jak za wykroczenie skarbowe. Będzie to możliwe, ale tylko wtedy, gdy popełniony czyn zostanie uznany za wypadek mniejszej wagi. Może się tak stać wówczas, gdy działanie podatnika będzie charakteryzować niski stopień społecznej szkodliwości czynu, a zwłaszcza wtedy, gdy uszczuplona lub narażona na uszczuplenie kwota nie będzie przekraczać ustawowego progu, a sposób i okoliczności popełnienia czynu nie będą wskazywać na rażące lekceważenie porządku finansowoprawnego lub reguł ostrożności wymaganych w danych okolicznościach.

Za ustawowy próg należy rozumieć pięciokrotną wysokość minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w czasie popełnienia czynu. Obecnie jest to 4495,50 zł. Jako wypadek mniejszej wagi można również zakwalifikować sytuację, gdy przedmiot czynu zabronionego nie przekraczałby kwoty małej wartości, a pobudki sprawcy zasługiwałyby na uwzględnienie.

Jako wypadek mniejszej wagi może być uznane np. nieprzechowywanie księgi we właściwym miejscu, czyli poza miejscem wykonywania działalności przez podatnika, jego siedzibą albo miejscem określonym w umowie z biurem rachunkowym.

Będą surowe kary

Sprawca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności tylko wtedy, gdy czyn, którego się dopuścił, był zabroniony i karalny już w momencie jego popełnienia. Za popełnienie wykroczenia grozi kara grzywny, która określana jest kwotowo. Co do zasady – o ile kodeks nie stanowi inaczej – wymierza się ją w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Oznacza to, że może ona wynosić najmniej 89,91 zł, a najwięcej 17 982 zł. Jeśli zaś karę grzywny nałożono w formie mandatu karnego, wówczas nie może ona przekraczać podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, a więc 1798,20 zł.

PRZEWINIENIA, ZA KTÓRE GROŻĄ SANKCJE FINANSOWE
Wykroczeniem skarbowym będzie:
• uporczywe niewpłacanie podatku w terminie
• nieskładnie w terminie deklaracji podatkowych
• nieskładnie w terminie informacji podsumowującej
• podrobienie lub przerobienie znaku urzędowego mającego stwierdzić uiszczenie opłaty skarbowej
• nieprowadzenie księgi lub nieprzechowywanie księgi we właściwym miejscu
• nieprzestrzeganie obowiązków związanych z używaniem kasy rejestrującej
• uchylanie się przez podatnika od opodatkowania
• wprowadzenie w błąd organu podatkowego i narażenie go na zwrot należności podatkowej
• niedobranie przez płatnika podatku lub pobranie go w kwocie niższej od należnej

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA