REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za popełnienie wykroczenia podatnikom grożą wysokie grzywny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przewinienie, którego dopuści się podatnik, można zakwalifikować jako wykroczenie skarbowe. Grożą za nie wysokie grzywny sięgające nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Jeśli podatnik narusza przepisy prawa podatkowego, zastosowanie znajdą przepisy ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm. – dalej k.k.s.).

– Aby podlegać odpowiedzialności karnej skarbowej, trzeba popełnić czyn zabroniony określony w k.k.s. i to w sposób zawiniony i co do zasady umyślny – mówi Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy. Czyn musi też charakteryzować się znaczną społeczną szkodliwością. Jego zdaniem przesłanki te muszą wystąpić łącznie, bowiem brak którejkolwiek wyłącza odpowiedzialność na gruncie k.k.s. Nasz rozmówca przypomina, że popełnienie czynu zabronionego nie zawsze jest przestępstwem, może być jedynie wykroczeniem.

Przewinienie podatnika

Wykroczenie skarbowe to czyn zabroniony przez przepisy k.k.s. pod groźbą kary grzywny określonej kwotowo, jeśli kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej albo wartość przedmiotu czynu nie przekracza minimalnego wynagrodzenia w czasie jego popełnienia. Jako minimalne wynagrodzenie należy rozumieć wynagrodzenie za pracę ustalone na podstawie ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. nr 200, poz. 1679 z późn. zm.) obowiązujące w czasie popełnienia wykroczenia przez podatnika. Obecnie chodzi o 899,10 zł. Wykroczeniem skarbowym jest także inny czyn zabroniony, jeżeli kodeks tak stanowi.

Przestępstwa nie ma

Kodeks wskazuje również sytuacje, kiedy podatnik mimo popełnienia przestępstwa będzie mógł odpowiadać za taki czyn, jak za wykroczenie skarbowe. Będzie to możliwe, ale tylko wtedy, gdy popełniony czyn zostanie uznany za wypadek mniejszej wagi. Może się tak stać wówczas, gdy działanie podatnika będzie charakteryzować niski stopień społecznej szkodliwości czynu, a zwłaszcza wtedy, gdy uszczuplona lub narażona na uszczuplenie kwota nie będzie przekraczać ustawowego progu, a sposób i okoliczności popełnienia czynu nie będą wskazywać na rażące lekceważenie porządku finansowoprawnego lub reguł ostrożności wymaganych w danych okolicznościach.

Za ustawowy próg należy rozumieć pięciokrotną wysokość minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w czasie popełnienia czynu. Obecnie jest to 4495,50 zł. Jako wypadek mniejszej wagi można również zakwalifikować sytuację, gdy przedmiot czynu zabronionego nie przekraczałby kwoty małej wartości, a pobudki sprawcy zasługiwałyby na uwzględnienie.

Jako wypadek mniejszej wagi może być uznane np. nieprzechowywanie księgi we właściwym miejscu, czyli poza miejscem wykonywania działalności przez podatnika, jego siedzibą albo miejscem określonym w umowie z biurem rachunkowym.

Będą surowe kary

Sprawca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności tylko wtedy, gdy czyn, którego się dopuścił, był zabroniony i karalny już w momencie jego popełnienia. Za popełnienie wykroczenia grozi kara grzywny, która określana jest kwotowo. Co do zasady – o ile kodeks nie stanowi inaczej – wymierza się ją w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Oznacza to, że może ona wynosić najmniej 89,91 zł, a najwięcej 17 982 zł. Jeśli zaś karę grzywny nałożono w formie mandatu karnego, wówczas nie może ona przekraczać podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, a więc 1798,20 zł.

PRZEWINIENIA, ZA KTÓRE GROŻĄ SANKCJE FINANSOWE
Wykroczeniem skarbowym będzie:
• uporczywe niewpłacanie podatku w terminie
• nieskładnie w terminie deklaracji podatkowych
• nieskładnie w terminie informacji podsumowującej
• podrobienie lub przerobienie znaku urzędowego mającego stwierdzić uiszczenie opłaty skarbowej
• nieprowadzenie księgi lub nieprzechowywanie księgi we właściwym miejscu
• nieprzestrzeganie obowiązków związanych z używaniem kasy rejestrującej
• uchylanie się przez podatnika od opodatkowania
• wprowadzenie w błąd organu podatkowego i narażenie go na zwrot należności podatkowej
• niedobranie przez płatnika podatku lub pobranie go w kwocie niższej od należnej

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA