REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja zwolnień najwcześniej za pół roku

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce przedłużyć zwolnienia dotyczące stosowania kas fiskalnych. Przewidziana w projekcie zmian ulga będzie obowiązywać tylko do 1 lipca 2007 roku. Niewykluczone, że resort finansów zlikwiduje zwolnienia w drugiej połowie przyszłego roku.

Zmiana prawa

Ministerstwo Finansów opublikowało na stronie internetowej projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących z 28 marca 2006 r. (Dz.U. z 2006 r. nr 51, poz. 375). Zawiera ono katalog zwolnień od obowiązku stosowania kas fiskalnych.

Zwolnienia tymczasowe

Przewidziane w projekcie zwolnienia mają charakter prowizoryczny. Będą obowiązywać tylko pół roku. Może to oznaczać, że Ministerstwo Finansów przygotowuje się do likwidacji zwolnień z kas fiskalnych. Gdyby miało być inaczej, minister finansów wydałby rozporządzenie na cały rok, a nie tylko na sześć miesięcy. Niewykluczone jednak, że w czerwcu po raz kolejny zwolnienia przedłuży.

Michał Stolarek, radca prawny z Kancelarii Stolarek & Grabalski, jest zdania, że projekt nie wprowadza żadnych zmian w porównaniu z obowiązującym rozporządzeniem. Ze zwolnień będą korzystać te same grupy co obecnie.

– Może dziwić, czemu zwolnienia będą obowiązywać tylko pół roku. Niewykluczone, że minister finansów planuje istotne zmiany w tym zakresie. Od dawna mówi się o wprowadzeniu obowiązku stosowania kas fiskalnych przez nowe grupy podatników, np. świadczących usługi związane z poradami prawnymi czy księgowością – tłumaczy Michał Stolarek.

Decyzja w ostatniej chwili

Resort finansów przyzwyczaił już podatników, że rozporządzenia dotyczące kas fiskalnych ukazują się tuż przed końcem roku.

– Wydawanie rozporządzeń dotyczących kas fiskalnych w ostatniej chwili, przed wygaśnięciem obowiązywania poprzedniego rozporządzenia, to praktyka od dawna stosowana przez resort finansów. Były przypadki, gdy rozporządzenie ukazywało się 28 grudnia. Na pierwszy rzut oka ten projekt niczego nie zmienia. Przedłuża obowiązujące zwolnienia i nie wyjaśnia wątpliwości związanych z przekazaniem przez pracodawców swoim pracownikom nagranych nośników, np. płyt CD. Tym bardziej niezrozumiałe jest, dlaczego Ministerstwo Finansów tak długo zwlekało z jego wydaniem. Uzasadnienie, że wydanie rozporządzenia wymagało wytężonej pracy intelektualnej, byłoby więc nie na miejscu – mówi Andrzej Bernatek, doradca podatkowy z firmy doradczej KPMG.

Po 1 stycznia 2007 r. żadna nowa grupa przedsiębiorców wymieniona w załączniku do rozporządzenia z 28 marca nie będzie musiała zainstalować kasy. Szeroki katalog zwolnień zawiera usługi związane z ochroną zdrowia, prawnicze, rachunkowo-księgowe, ochroniarskie i detektywistyczne czy naukowo-badawcze.

6 KROKÓW
Jak rozpocząć ewidencję za pomocą kasy fiskalnej

1 Zakup kasy fiskalnej. Musi ona odpowiadać kryteriom określonym przez przepisy podatkowe oraz profilowi prowadzonej działalności.
2 Fiskalizacja kasy przez służby serwisowe. Oznacza to jednokrotną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.
3 Zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego. Należy to zrobić w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji, aby otrzymać numer ewidencyjny.
4 Oznaczenie numerem ewidencyjnym. Nanieś w sposób trwały na obudowę kasy numer nadany przez naczelnika urzędu skarbowego.
5 Zgłoszenie liczby kas. Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, złóż do naczelnika urzędu pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania.
6 Początek ewidencjonowania. Rozpocznij ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach.

Limity bez zmian

Nie zmienią się zwolnienia dla niektórych podatników rozliczających się kartą podatkową. Zostaną utrzymane ograniczenia obrotów, po przekroczeniu których przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności będą musieli prowadzić za pomocą kasy ewidencję obrotów i VAT. Chodzi o limit 20 tys. złotych w przypadku firm, które rozpoczną sprzedaż po 1 stycznia 2007 r. i limit 40 tys. zł dla firm, które działalność kontynuują, ale nie wpadły jeszcze w obowiązek stosowania kas z powodu przekroczenia limitu w poprzednich latach.

Przez pierwsze półrocze 2007 roku zostanie także utrzymane zwolnienie dla podatników, u których sprzedaż objęta zwolnieniem przedmiotowym od obowiązku stosowania kas przekracza 70 proc. sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Jak wyjaśnia MF w uzasadnieniu do projektu, niewydanie nowego rozporządzenia przed 31 grudnia 2006 r. oznaczałoby, że od 1 stycznia 2007 r. wszystkie podmioty korzystające obecnie ze zwolnień z kas fiskalnych musiałyby je zainstalować i prowadzić za ich pomocą ewidencję.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

REKLAMA

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA