REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja zwolnień najwcześniej za pół roku

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce przedłużyć zwolnienia dotyczące stosowania kas fiskalnych. Przewidziana w projekcie zmian ulga będzie obowiązywać tylko do 1 lipca 2007 roku. Niewykluczone, że resort finansów zlikwiduje zwolnienia w drugiej połowie przyszłego roku.

Zmiana prawa

Ministerstwo Finansów opublikowało na stronie internetowej projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących z 28 marca 2006 r. (Dz.U. z 2006 r. nr 51, poz. 375). Zawiera ono katalog zwolnień od obowiązku stosowania kas fiskalnych.

Zwolnienia tymczasowe

Przewidziane w projekcie zwolnienia mają charakter prowizoryczny. Będą obowiązywać tylko pół roku. Może to oznaczać, że Ministerstwo Finansów przygotowuje się do likwidacji zwolnień z kas fiskalnych. Gdyby miało być inaczej, minister finansów wydałby rozporządzenie na cały rok, a nie tylko na sześć miesięcy. Niewykluczone jednak, że w czerwcu po raz kolejny zwolnienia przedłuży.

Michał Stolarek, radca prawny z Kancelarii Stolarek & Grabalski, jest zdania, że projekt nie wprowadza żadnych zmian w porównaniu z obowiązującym rozporządzeniem. Ze zwolnień będą korzystać te same grupy co obecnie.

– Może dziwić, czemu zwolnienia będą obowiązywać tylko pół roku. Niewykluczone, że minister finansów planuje istotne zmiany w tym zakresie. Od dawna mówi się o wprowadzeniu obowiązku stosowania kas fiskalnych przez nowe grupy podatników, np. świadczących usługi związane z poradami prawnymi czy księgowością – tłumaczy Michał Stolarek.

Decyzja w ostatniej chwili

Resort finansów przyzwyczaił już podatników, że rozporządzenia dotyczące kas fiskalnych ukazują się tuż przed końcem roku.

– Wydawanie rozporządzeń dotyczących kas fiskalnych w ostatniej chwili, przed wygaśnięciem obowiązywania poprzedniego rozporządzenia, to praktyka od dawna stosowana przez resort finansów. Były przypadki, gdy rozporządzenie ukazywało się 28 grudnia. Na pierwszy rzut oka ten projekt niczego nie zmienia. Przedłuża obowiązujące zwolnienia i nie wyjaśnia wątpliwości związanych z przekazaniem przez pracodawców swoim pracownikom nagranych nośników, np. płyt CD. Tym bardziej niezrozumiałe jest, dlaczego Ministerstwo Finansów tak długo zwlekało z jego wydaniem. Uzasadnienie, że wydanie rozporządzenia wymagało wytężonej pracy intelektualnej, byłoby więc nie na miejscu – mówi Andrzej Bernatek, doradca podatkowy z firmy doradczej KPMG.

Po 1 stycznia 2007 r. żadna nowa grupa przedsiębiorców wymieniona w załączniku do rozporządzenia z 28 marca nie będzie musiała zainstalować kasy. Szeroki katalog zwolnień zawiera usługi związane z ochroną zdrowia, prawnicze, rachunkowo-księgowe, ochroniarskie i detektywistyczne czy naukowo-badawcze.

6 KROKÓW
Jak rozpocząć ewidencję za pomocą kasy fiskalnej

1 Zakup kasy fiskalnej. Musi ona odpowiadać kryteriom określonym przez przepisy podatkowe oraz profilowi prowadzonej działalności.
2 Fiskalizacja kasy przez służby serwisowe. Oznacza to jednokrotną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.
3 Zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego. Należy to zrobić w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji, aby otrzymać numer ewidencyjny.
4 Oznaczenie numerem ewidencyjnym. Nanieś w sposób trwały na obudowę kasy numer nadany przez naczelnika urzędu skarbowego.
5 Zgłoszenie liczby kas. Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, złóż do naczelnika urzędu pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania.
6 Początek ewidencjonowania. Rozpocznij ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach.

Limity bez zmian

Nie zmienią się zwolnienia dla niektórych podatników rozliczających się kartą podatkową. Zostaną utrzymane ograniczenia obrotów, po przekroczeniu których przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności będą musieli prowadzić za pomocą kasy ewidencję obrotów i VAT. Chodzi o limit 20 tys. złotych w przypadku firm, które rozpoczną sprzedaż po 1 stycznia 2007 r. i limit 40 tys. zł dla firm, które działalność kontynuują, ale nie wpadły jeszcze w obowiązek stosowania kas z powodu przekroczenia limitu w poprzednich latach.

Przez pierwsze półrocze 2007 roku zostanie także utrzymane zwolnienie dla podatników, u których sprzedaż objęta zwolnieniem przedmiotowym od obowiązku stosowania kas przekracza 70 proc. sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Jak wyjaśnia MF w uzasadnieniu do projektu, niewydanie nowego rozporządzenia przed 31 grudnia 2006 r. oznaczałoby, że od 1 stycznia 2007 r. wszystkie podmioty korzystające obecnie ze zwolnień z kas fiskalnych musiałyby je zainstalować i prowadzić za ich pomocą ewidencję.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. średnia pensja w Polsce przekroczy granicę 9000 zł brutto. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA