REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja zwolnień najwcześniej za pół roku

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce przedłużyć zwolnienia dotyczące stosowania kas fiskalnych. Przewidziana w projekcie zmian ulga będzie obowiązywać tylko do 1 lipca 2007 roku. Niewykluczone, że resort finansów zlikwiduje zwolnienia w drugiej połowie przyszłego roku.

Zmiana prawa

Ministerstwo Finansów opublikowało na stronie internetowej projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących z 28 marca 2006 r. (Dz.U. z 2006 r. nr 51, poz. 375). Zawiera ono katalog zwolnień od obowiązku stosowania kas fiskalnych.

Zwolnienia tymczasowe

Przewidziane w projekcie zwolnienia mają charakter prowizoryczny. Będą obowiązywać tylko pół roku. Może to oznaczać, że Ministerstwo Finansów przygotowuje się do likwidacji zwolnień z kas fiskalnych. Gdyby miało być inaczej, minister finansów wydałby rozporządzenie na cały rok, a nie tylko na sześć miesięcy. Niewykluczone jednak, że w czerwcu po raz kolejny zwolnienia przedłuży.

Michał Stolarek, radca prawny z Kancelarii Stolarek & Grabalski, jest zdania, że projekt nie wprowadza żadnych zmian w porównaniu z obowiązującym rozporządzeniem. Ze zwolnień będą korzystać te same grupy co obecnie.

– Może dziwić, czemu zwolnienia będą obowiązywać tylko pół roku. Niewykluczone, że minister finansów planuje istotne zmiany w tym zakresie. Od dawna mówi się o wprowadzeniu obowiązku stosowania kas fiskalnych przez nowe grupy podatników, np. świadczących usługi związane z poradami prawnymi czy księgowością – tłumaczy Michał Stolarek.

Decyzja w ostatniej chwili

Resort finansów przyzwyczaił już podatników, że rozporządzenia dotyczące kas fiskalnych ukazują się tuż przed końcem roku.

– Wydawanie rozporządzeń dotyczących kas fiskalnych w ostatniej chwili, przed wygaśnięciem obowiązywania poprzedniego rozporządzenia, to praktyka od dawna stosowana przez resort finansów. Były przypadki, gdy rozporządzenie ukazywało się 28 grudnia. Na pierwszy rzut oka ten projekt niczego nie zmienia. Przedłuża obowiązujące zwolnienia i nie wyjaśnia wątpliwości związanych z przekazaniem przez pracodawców swoim pracownikom nagranych nośników, np. płyt CD. Tym bardziej niezrozumiałe jest, dlaczego Ministerstwo Finansów tak długo zwlekało z jego wydaniem. Uzasadnienie, że wydanie rozporządzenia wymagało wytężonej pracy intelektualnej, byłoby więc nie na miejscu – mówi Andrzej Bernatek, doradca podatkowy z firmy doradczej KPMG.

Po 1 stycznia 2007 r. żadna nowa grupa przedsiębiorców wymieniona w załączniku do rozporządzenia z 28 marca nie będzie musiała zainstalować kasy. Szeroki katalog zwolnień zawiera usługi związane z ochroną zdrowia, prawnicze, rachunkowo-księgowe, ochroniarskie i detektywistyczne czy naukowo-badawcze.

6 KROKÓW
Jak rozpocząć ewidencję za pomocą kasy fiskalnej

1 Zakup kasy fiskalnej. Musi ona odpowiadać kryteriom określonym przez przepisy podatkowe oraz profilowi prowadzonej działalności.
2 Fiskalizacja kasy przez służby serwisowe. Oznacza to jednokrotną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.
3 Zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego. Należy to zrobić w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji, aby otrzymać numer ewidencyjny.
4 Oznaczenie numerem ewidencyjnym. Nanieś w sposób trwały na obudowę kasy numer nadany przez naczelnika urzędu skarbowego.
5 Zgłoszenie liczby kas. Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, złóż do naczelnika urzędu pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania.
6 Początek ewidencjonowania. Rozpocznij ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach.

Limity bez zmian

Nie zmienią się zwolnienia dla niektórych podatników rozliczających się kartą podatkową. Zostaną utrzymane ograniczenia obrotów, po przekroczeniu których przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności będą musieli prowadzić za pomocą kasy ewidencję obrotów i VAT. Chodzi o limit 20 tys. złotych w przypadku firm, które rozpoczną sprzedaż po 1 stycznia 2007 r. i limit 40 tys. zł dla firm, które działalność kontynuują, ale nie wpadły jeszcze w obowiązek stosowania kas z powodu przekroczenia limitu w poprzednich latach.

Przez pierwsze półrocze 2007 roku zostanie także utrzymane zwolnienie dla podatników, u których sprzedaż objęta zwolnieniem przedmiotowym od obowiązku stosowania kas przekracza 70 proc. sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Jak wyjaśnia MF w uzasadnieniu do projektu, niewydanie nowego rozporządzenia przed 31 grudnia 2006 r. oznaczałoby, że od 1 stycznia 2007 r. wszystkie podmioty korzystające obecnie ze zwolnień z kas fiskalnych musiałyby je zainstalować i prowadzić za ich pomocą ewidencję.

Marcin Musiał
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nieruchomości w 2025 r.: Czy właściciele centrów handlowych i najemcy zapłacą więcej? W projekcie nowelizacji wiele niejasności a nowe przepisy mają obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r.

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nowelizacja ta wprowadzić ma istotne zmiany w kwestii podatku od nieruchomości. Zakładany termin jej wejścia w życie to już 1 stycznia 2025 r. 

Podatek od pustostanów i flipów - nowe podatki od nieruchomości już na horyzoncie. Jest zapowiedź reformy mieszkaniowej, autorstwa Lewicy

Wprowadzenie podatku od pustostanów, podatku fliperskiego, a także zwiększenie środków na odnowę zasobu komunalnego czy wspieranie spółdzielni mieszkaniowych. Takie rozwiązania zawiera nowa reforma mieszkaniowa, którą proponuje Lewica.

Podatki 2025: Podatnicy i gminy potrzebują objaśnień podatkowych do nowych przepisów dot. podatku od nieruchomości

Nowelizacja przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, która ma wejść w życie od 2025 roku czeka już tylko na czeka na podpis Prezydenta RP. Ta nowelizacja jest największa od wielu lat, wprowadza nowe, kluczowe definicje w szczególności budowli, prac budowlanych czy trwałego związania z gruntem. Wprawdzie zgodnie z uzasadnieniem, nowelizacja ma nie zmieniać zakresów opodatkowania, jednak nowe przepisy budzą bardzo dużo wątpliwości. Potrzebna jest więc aktywność Ministra Finansów, żeby na starcie wyjaśnił, co oznaczają nowe przepisy.

Import alkoholu do Polski. Z UE i państw trzecich. Akcyza, cło, transport. Największy problem to kwestia formalności celnych

Jednym z głównych wyzwań przy imporcie alkoholu jest kwestia dokumentacji i formalności celnych. – Import towarów akcyzowych wymaga kompleksowego podejścia i znajomości wielu systemów. Kluczowe jest właściwe przygotowanie dokumentacji już na etapie jego planowania – podkreśla Joanna Porath, prezeska agencji celnej AC Porath. Akcyza wymaga rejestracji w innych systemach niż standardowe zgłoszenia celne. Konieczny warunek to dostarczenie alkoholu bezpiecznie zapakowanego w skrzynie lub palety. Kluczowym aktem prawnym regulującym zasady opodatkowania napojów alkoholowych jest ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

REKLAMA

Wigilia dniem wolnym od pracy? Jest już reakcja przedsiębiorców, którzy zgłaszają poważne wątpliwości i oczekują rzetelnej analiza skutków

Poselski projekt ustanowienia Wigilii dniem wolnym od pracy wywołuje sprzeciw środowisk biznesowych. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, ostrzega przed brakiem konsultacji, pośpiesznym trybem procedowania i możliwymi stratami dla przedsiębiorców. Czy takie zmiany można wprowadzać bez rzetelnej analizy skutków gospodarczych?

Prezent świąteczny dla kontrahenta a podatki. Jak rozliczyć?

Koniec roku na horyzoncie, a zatem coraz bliżej także święta Bożego Narodzenia. Jest to czas kiedy obdarowujemy się prezentami. Często przedsiębiorcy w ten sposób chcą również wyrazić swoją życzliwość wobec kontrahentów. Powstaje wówczas pytanie: czy i do jakiej kwoty możemy komuś wręczyć świąteczny prezent lub też od jakiej wartości prezentu nie jest konieczne opłacenie podatku. Odpowiedź dla wielu może okazać się zaskakująca. Urząd skarbowy nie jest bowiem Świętym Mikołajem i do pewnych prezentów musimy doliczyć stosowny podatek. 

Kawa z INFORLEX. Upominki świąteczne dla pracowników

Zbliża się okres świąteczny i dużo firmy zamawia prezenty świąteczne dla swoich pracowników. W związku z tym zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Tematem spotkania będą upominki świąteczne dla pracowników. Spotkanie odbędzie się online w  dniu 02.12.24 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie: 9:00 online. 

TSUE po stronie podatników: fiskus nie może już tak łatwo odmawiać zwrotu nadpłaconego VAT

TSUE wydał ważne dla podatników orzeczenie dotyczące zwrotu nadpłaconego VAT. Wyrok ten może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki polski fiskus traktuje wnioski o zwrot nadwyżki VAT. Dotychczas urzędy często odmawiały podatnikom zwrotu, argumentując, że zawyżony VAT został opłacony przez konsumentów. Teraz jednak, aby odrzucić wniosek, fiskus będzie musiał przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną. Sprawdź, co oznacza to dla podatników i jak może wpłynąć na ich sytuację finansową.

REKLAMA

Konieczność wyceny aktuarialnej akcyjnych programów motywacyjnych (menedżerskich, ESOP, opcje na akcje, warranty) w świetle Ustawy o rachunkowości oraz MSSF 2

Dlaczego każdy program motywacyjny oparty o akcje lub udziały spółki musi zostać odpowiednio wyceniony, a jego koszt zaksięgowany zgodnie z MSSF 2?

Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny

Święta Bożego Narodzenia, jak żadne inne kojarzą się z wręczaniem prezentów. Dotyczy to również zakładów pracy. Z badania Randstad wynika, że w zeszłym roku ponad 80 proc. pracodawców zamierzało obdarować swoich pracowników.[1] Do najpopularniejszych prezentów należały premie świąteczne, karty upominkowe oraz dodatkowy dzień urlopu. Czemu firmy przykładają do prezentów świątecznych tak dużą wagę? Jak wybrać ten najbardziej wartościowy upominek? O tym opowiada Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.

REKLAMA