REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja zwolnień najwcześniej za pół roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce przedłużyć zwolnienia dotyczące stosowania kas fiskalnych. Przewidziana w projekcie zmian ulga będzie obowiązywać tylko do 1 lipca 2007 roku. Niewykluczone, że resort finansów zlikwiduje zwolnienia w drugiej połowie przyszłego roku.

Zmiana prawa

Ministerstwo Finansów opublikowało na stronie internetowej projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących z 28 marca 2006 r. (Dz.U. z 2006 r. nr 51, poz. 375). Zawiera ono katalog zwolnień od obowiązku stosowania kas fiskalnych.

Zwolnienia tymczasowe

Przewidziane w projekcie zwolnienia mają charakter prowizoryczny. Będą obowiązywać tylko pół roku. Może to oznaczać, że Ministerstwo Finansów przygotowuje się do likwidacji zwolnień z kas fiskalnych. Gdyby miało być inaczej, minister finansów wydałby rozporządzenie na cały rok, a nie tylko na sześć miesięcy. Niewykluczone jednak, że w czerwcu po raz kolejny zwolnienia przedłuży.

Michał Stolarek, radca prawny z Kancelarii Stolarek & Grabalski, jest zdania, że projekt nie wprowadza żadnych zmian w porównaniu z obowiązującym rozporządzeniem. Ze zwolnień będą korzystać te same grupy co obecnie.

– Może dziwić, czemu zwolnienia będą obowiązywać tylko pół roku. Niewykluczone, że minister finansów planuje istotne zmiany w tym zakresie. Od dawna mówi się o wprowadzeniu obowiązku stosowania kas fiskalnych przez nowe grupy podatników, np. świadczących usługi związane z poradami prawnymi czy księgowością – tłumaczy Michał Stolarek.

Decyzja w ostatniej chwili

Resort finansów przyzwyczaił już podatników, że rozporządzenia dotyczące kas fiskalnych ukazują się tuż przed końcem roku.

– Wydawanie rozporządzeń dotyczących kas fiskalnych w ostatniej chwili, przed wygaśnięciem obowiązywania poprzedniego rozporządzenia, to praktyka od dawna stosowana przez resort finansów. Były przypadki, gdy rozporządzenie ukazywało się 28 grudnia. Na pierwszy rzut oka ten projekt niczego nie zmienia. Przedłuża obowiązujące zwolnienia i nie wyjaśnia wątpliwości związanych z przekazaniem przez pracodawców swoim pracownikom nagranych nośników, np. płyt CD. Tym bardziej niezrozumiałe jest, dlaczego Ministerstwo Finansów tak długo zwlekało z jego wydaniem. Uzasadnienie, że wydanie rozporządzenia wymagało wytężonej pracy intelektualnej, byłoby więc nie na miejscu – mówi Andrzej Bernatek, doradca podatkowy z firmy doradczej KPMG.

Po 1 stycznia 2007 r. żadna nowa grupa przedsiębiorców wymieniona w załączniku do rozporządzenia z 28 marca nie będzie musiała zainstalować kasy. Szeroki katalog zwolnień zawiera usługi związane z ochroną zdrowia, prawnicze, rachunkowo-księgowe, ochroniarskie i detektywistyczne czy naukowo-badawcze.

6 KROKÓW
Jak rozpocząć ewidencję za pomocą kasy fiskalnej

1 Zakup kasy fiskalnej. Musi ona odpowiadać kryteriom określonym przez przepisy podatkowe oraz profilowi prowadzonej działalności.
2 Fiskalizacja kasy przez służby serwisowe. Oznacza to jednokrotną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.
3 Zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego. Należy to zrobić w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji, aby otrzymać numer ewidencyjny.
4 Oznaczenie numerem ewidencyjnym. Nanieś w sposób trwały na obudowę kasy numer nadany przez naczelnika urzędu skarbowego.
5 Zgłoszenie liczby kas. Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, złóż do naczelnika urzędu pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania.
6 Początek ewidencjonowania. Rozpocznij ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach.

Limity bez zmian

Nie zmienią się zwolnienia dla niektórych podatników rozliczających się kartą podatkową. Zostaną utrzymane ograniczenia obrotów, po przekroczeniu których przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności będą musieli prowadzić za pomocą kasy ewidencję obrotów i VAT. Chodzi o limit 20 tys. złotych w przypadku firm, które rozpoczną sprzedaż po 1 stycznia 2007 r. i limit 40 tys. zł dla firm, które działalność kontynuują, ale nie wpadły jeszcze w obowiązek stosowania kas z powodu przekroczenia limitu w poprzednich latach.

Przez pierwsze półrocze 2007 roku zostanie także utrzymane zwolnienie dla podatników, u których sprzedaż objęta zwolnieniem przedmiotowym od obowiązku stosowania kas przekracza 70 proc. sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Jak wyjaśnia MF w uzasadnieniu do projektu, niewydanie nowego rozporządzenia przed 31 grudnia 2006 r. oznaczałoby, że od 1 stycznia 2007 r. wszystkie podmioty korzystające obecnie ze zwolnień z kas fiskalnych musiałyby je zainstalować i prowadzić za ich pomocą ewidencję.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA