REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej osób odzyska VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spóźnialscy też odzyskają podatek. Zakończenie inwestycji nie będzie warunkiem otrzymania pieniędzy. Interpretacja przepisów może sprawiać problemy.


Zmiana prawa

Nowelizacja ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wprowadza korzystne zmiany dla tych, którzy zakończyli inwestycje ponad pół roku temu, ale nie wystąpili o zwrot pieniędzy. Uchyla bowiem półroczny termin do złożenia wniosku. Po wejściu jej w życie o pieniądze będzie się można ubiegać raz w roku.

REKLAMA


Ma być prościej



Obecne brzmienie ustawy budzi wątpliwości. Z przepisów wynika, że w przypadku, gdy inwestycja nie wymaga pozwolenia na budowę, do wniosku należy dołączyć kopię zawiadomienia o zakończeniu prac. Nie wiadomo jednak, w jakim terminie ani kogo inwestor musi zawiadomić. Ustawa nie określa precyzyjnie, w jakich okolicznościach inwestor może złożyć wniosek raz w roku, a kiedy po zakończeniu inwestycji. Fiskus wychodzi z założenia, że po sześciu miesiącach od zakończenia prac upływa termin do złożenia wniosku. Raz w roku można wystąpić o zwrot, wtedy gdy inwestycje są kontynuowane.


- Zmiana spowoduje, że osoby, które zakończyły inwestycje, a przespały półroczny termin do złożenia wniosku, będą go mogły złożyć na mocy obowiązujących przepisów - mówi Krzysztof Zawisza, prawnik z zespołu ds. doradztwa podatkowego w A.Gilarski - Kancelaria Prawna Brenner.


Także urzędnicy Ministerstwa Finansów przyznawali, że wbrew pierwotnym intencjom rządu krąg podmiotów starających się o zwrot VAT znacznie się poszerzy. Rekompensaty mogą objąć faktury na materiały budowlane wystawione przed wejściem w życie ustawy, czyli przed 1 stycznia 2006 r. (ale nie wcześniej niż przed 1 maja 2004 r.). Z ustawy zniknie art. 11, zgodnie z którym w przypadku inwestycji zakończonych do końca 2005 roku półroczny termin do złożenia wniosku upłynął z końcem czerwca 2006 r. Osoby, które nie wystąpiły zwrot w tym czasie, będą mogły to zrobić.


Zdaniem Andrzeja Nikończyka, doradcy podatkowego z kancelarii Ożóg i Wspólnicy, z treści ustawy obowiązującej po nowelizacji nie wynika, by osoby, które zakończyły inwestycję i nie zdążyły wystąpić do urzędu skarbowego w terminie półrocznym, miały jakiekolwiek ograniczenie w złożeniu wniosku.


Według Bartosza Bogdańskiego, doradcy podatkowego ze spółki MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, nowelizacja uczyni ustawę jaśniejszą, choć zmieni niewiele. Uważa on bowiem, że także obecne przepisy pozwalają na złożenie wniosku o zwrot VAT po upływie 6-miesięcznego terminu. Inwestor sam może wybrać, czy składa wniosek w trybie "po zakończeniu inwestycji", czy "raz w roku". Wybierając tę drugą opcję, może wystąpić o zwrot niemal w każdej chwili. Innego zdania są zazwyczaj urzędy skarbowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Nowelizacja miała raczej na celu ograniczenie do końca czerwca 2008 roku ostatecznego terminu do składania wniosków - mówi Bartosz Bogdański.


Mogą pojawić się problemy


Mimo że żaden przepis nowelizacji nie ogranicza prawa do złożenia wniosku spóźnialskim, to urzędy skarbowe mogą rozumieć ustawę odmiennie.


- Można podnosić, że zasady ogólne wskazują, iż wątpliwe jest przywrócenie utraconego uprawnienia - do złożenia wniosku - inaczej, niż w sposób wyraźny - ostrzega Andrzej Nikończyk.


Zwraca uwagę, że nawet jeżeli w znowelizowanej ustawie ograniczenia do złożenia wniosku nie będzie, to organy podatkowe będą mogły powoływać się na jej wcześniejsze brzmienie. Przypomina, że z uzasadnienia do zmiany art. 5 ust. 3 wynika, iż jej celem było wprowadzenie ograniczenia czasowego do składania wniosków (do 30 czerwca 2008 r.), nie zaś przywrócenie terminu do złożenia wniosków, tym bardziej że nowelizacja przywróciła uprawnienie do złożenia wniosków osobom, którym wyznaczono inny organ właściwy do składania wniosków niż naczelnik urzędu skarbowego. Te osoby będą mogły złożyć wnioski do 30 czerwca 2008 r. dla wszelkich inwestycji, także zakończonych przed wejściem w życie nowelizacji.


- Na tej podstawie można uznać, że skoro ustawodawca przywraca poprzez przepis przejściowy uprawnienie dla niektórych, to nie jest ono przywracane dla wszystkich niejako automatycznie - mówi ekspert.


Nie wszyscy skorzystają


Wiadomo na pewno, że nowelizacja nie przywróci terminu inwestorom, którzy już złożyli wniosek po zakończeniu inwestycji, ale z powodu przekroczenia półrocznego terminu otrzymali odmowę zwrotu.


- Należałoby wznowić zakończone już postępowanie, tymczasem brakuje ku temu przesłanek. Zmiana interpretacji lub przepisów nie może być powodem wznowienia postępowania. Z takiego założenia wychodzą zarówno organy podatkowe, jak i NSA - tłumaczy Bartosz Bogdański. Podkreśla, że nie ma natomiast przeszkód, by inwestor, który z jakiegoś powodu w ogóle nie złożył wniosku, mógł wystąpić o zwrot części VAT z faktur wystawionych na przykład przed końcem 2005 r.


Na najbliższym posiedzeniu Sejm ma zająć się poprawkami Senatu do nowelizacji.


ZE STRONY BIZNESU

Popyt na materiały budowlane jest tak duży, że wiele firm nie nadąża z realizacją zamówień, dlatego w 2007 roku można spodziewać się podwyżek cen, a więc i zysków firm z tej branży. Wśród 2 tys. największych polskich przedsiębiorstw ponad 100 to producenci materiałów budowlanych. Według danych za 2005 rok wśród największych producentów cementu i betonu znalazły się Górażdże Cement (788 mln zł przychodów) i Lafarge Cement Polska (588,4 mln zł). Grupa Kęty (740,8 mln zł) dominuje wśród dostawców stolarki okiennej i drzwiowej. Kronopl i Pfleiderer Grajowo to liderzy produkcji materiałów drewnianych. Firmy odnotowały w 2005 roku odpowiednio 1,75 mld zł i 998 mln zł przychodów. W segmencie chemii budowlanej dominuje Henkel Polska i Grupa Atlas, a na rynku farb i lakierów Polifarb Cieszyn-Wrocław. Największym producentem ceramiki sanitarnej jest Cersanit, który w grudniu otrzymał zgodę na przejęcie kontroli nad największym producentem płytek ceramicznych - spółką Opoczno.
Bed

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA