REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do odliczenia potrzebna będzie faktura

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Możliwość potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie dopiero w momencie, gdy podatnik otrzyma fakturę albo dokument celny od sprzedawcy.

ZMIANA PRAWA

Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje m.in. dokonanie zmian w zakresie regulacji dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego, objętych art. 86.

Najistotniejsza zmiana dotyczy określenia momentu powstania prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Moment ten został bowiem zasadniczo powiązany z chwilą powstania obowiązku podatkowego po stronie dokonującego sprzedaży towarów lub usług. W obowiązującym stanie prawnym przedmiotowe prawo przysługuje z chwilą otrzymania faktury albo dokumentu celnego przez podatnika.

Obecne przepisy


Mając na uwadze jedynie przepis art. 86 ust. 10, należałoby uznać, że zmiana ta jest korzystna dla podatnika i ma na celu wyłącznie dostosowanie polskich przepisów do VI Dyrektywy. Artykuł 17 (1) VI Dyrektywy wiąże bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towarów i usług z chwilą powstania obowiązku podatkowego po stronie dostawcy towarów lub świadczącego usługę.

REKLAMA

Autopromocja


Jak jednak wynika z dalszych przepisów ustawy w zaproponowanym kształcie, a w szczególności z art. 86 ust. 11, powstanie obowiązku podatkowego to wyłącznie jeden z warunków niezbędnych do stwierdzenia prawa podatnika do odliczenia podatku - zauważają eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Możliwość potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie dopiero wtedy, gdy podatnik otrzyma fakturę albo dokument celny od sprzedawcy. Należy zatem stwierdzić, iż zmiana będzie mieć faktycznie charakter pozorny.


Zgodnie z zaproponowanymi zmianami podatnik powinien otrzymać fakturę (dokument celny) do dnia złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, a nie, jak obecnie, w miesiącu (okresie rozliczeniowym), którego deklaracja dotyczy. Zatem pozorny skutek zmian złagodzono poprzez przedłużenie terminu, w którym podatnik może otrzymać wyżej wskazane dokumenty, stanowiące podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.


Stosowane rozwiązanie


Rozwiązanie to zbliżone jest do obecnie obwiązujących regulacji w zakresie eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w odniesieniu do prawa opodatkowania przedmiotowych transakcji według stawki 0 proc., która to stawka może zostać zastosowana pod warunkiem, że w chwili złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy podatnik dysponuje ustawowo określonymi dokumentami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

OPINIA

Marzena Gubała - ekspert Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej


Przepisy w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego uzależniają prawo i moment odliczenia VAT od chwili otrzymania faktury zakupowej stanowiącej podstawę do odliczenia. Tymczasem na gruncie przepisów VI Dyrektywy VAT wystarczy, aby podatnik posiadał fakturę stanowiącą podstawę dokonanego odliczenia VAT. W konsekwencji organ podatkowo-skarbowy, przeprowadzający kontrolę u podatnika, kierując się przepisami polskiej ustawy o VAT, będzie badał nie tylko, czy podatnik posiada fakturę zakupową, ale też moment, w którym ją otrzymał. Stąd też na podatniku będzie ciążył obowiązek wykazania, że w okresie rozliczeniowym, w którym dokonał potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku wynikającą z faktury, posiadał już ten dokument.


Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA