REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do odliczenia potrzebna będzie faktura

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Możliwość potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie dopiero w momencie, gdy podatnik otrzyma fakturę albo dokument celny od sprzedawcy.

ZMIANA PRAWA

Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje m.in. dokonanie zmian w zakresie regulacji dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego, objętych art. 86.

Najistotniejsza zmiana dotyczy określenia momentu powstania prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Moment ten został bowiem zasadniczo powiązany z chwilą powstania obowiązku podatkowego po stronie dokonującego sprzedaży towarów lub usług. W obowiązującym stanie prawnym przedmiotowe prawo przysługuje z chwilą otrzymania faktury albo dokumentu celnego przez podatnika.

Obecne przepisy


Mając na uwadze jedynie przepis art. 86 ust. 10, należałoby uznać, że zmiana ta jest korzystna dla podatnika i ma na celu wyłącznie dostosowanie polskich przepisów do VI Dyrektywy. Artykuł 17 (1) VI Dyrektywy wiąże bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towarów i usług z chwilą powstania obowiązku podatkowego po stronie dostawcy towarów lub świadczącego usługę.

REKLAMA

REKLAMA


Jak jednak wynika z dalszych przepisów ustawy w zaproponowanym kształcie, a w szczególności z art. 86 ust. 11, powstanie obowiązku podatkowego to wyłącznie jeden z warunków niezbędnych do stwierdzenia prawa podatnika do odliczenia podatku - zauważają eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Możliwość potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie dopiero wtedy, gdy podatnik otrzyma fakturę albo dokument celny od sprzedawcy. Należy zatem stwierdzić, iż zmiana będzie mieć faktycznie charakter pozorny.


Zgodnie z zaproponowanymi zmianami podatnik powinien otrzymać fakturę (dokument celny) do dnia złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, a nie, jak obecnie, w miesiącu (okresie rozliczeniowym), którego deklaracja dotyczy. Zatem pozorny skutek zmian złagodzono poprzez przedłużenie terminu, w którym podatnik może otrzymać wyżej wskazane dokumenty, stanowiące podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.


Stosowane rozwiązanie

REKLAMA


Rozwiązanie to zbliżone jest do obecnie obwiązujących regulacji w zakresie eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w odniesieniu do prawa opodatkowania przedmiotowych transakcji według stawki 0 proc., która to stawka może zostać zastosowana pod warunkiem, że w chwili złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy podatnik dysponuje ustawowo określonymi dokumentami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

OPINIA

Marzena Gubała - ekspert Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej


Przepisy w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego uzależniają prawo i moment odliczenia VAT od chwili otrzymania faktury zakupowej stanowiącej podstawę do odliczenia. Tymczasem na gruncie przepisów VI Dyrektywy VAT wystarczy, aby podatnik posiadał fakturę stanowiącą podstawę dokonanego odliczenia VAT. W konsekwencji organ podatkowo-skarbowy, przeprowadzający kontrolę u podatnika, kierując się przepisami polskiej ustawy o VAT, będzie badał nie tylko, czy podatnik posiada fakturę zakupową, ale też moment, w którym ją otrzymał. Stąd też na podatniku będzie ciążył obowiązek wykazania, że w okresie rozliczeniowym, w którym dokonał potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku wynikającą z faktury, posiadał już ten dokument.


Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA