REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do odliczenia potrzebna będzie faktura

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Możliwość potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie dopiero w momencie, gdy podatnik otrzyma fakturę albo dokument celny od sprzedawcy.

ZMIANA PRAWA

Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje m.in. dokonanie zmian w zakresie regulacji dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego, objętych art. 86.

Najistotniejsza zmiana dotyczy określenia momentu powstania prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Moment ten został bowiem zasadniczo powiązany z chwilą powstania obowiązku podatkowego po stronie dokonującego sprzedaży towarów lub usług. W obowiązującym stanie prawnym przedmiotowe prawo przysługuje z chwilą otrzymania faktury albo dokumentu celnego przez podatnika.

Obecne przepisy


Mając na uwadze jedynie przepis art. 86 ust. 10, należałoby uznać, że zmiana ta jest korzystna dla podatnika i ma na celu wyłącznie dostosowanie polskich przepisów do VI Dyrektywy. Artykuł 17 (1) VI Dyrektywy wiąże bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towarów i usług z chwilą powstania obowiązku podatkowego po stronie dostawcy towarów lub świadczącego usługę.

REKLAMA


Jak jednak wynika z dalszych przepisów ustawy w zaproponowanym kształcie, a w szczególności z art. 86 ust. 11, powstanie obowiązku podatkowego to wyłącznie jeden z warunków niezbędnych do stwierdzenia prawa podatnika do odliczenia podatku - zauważają eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Możliwość potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie dopiero wtedy, gdy podatnik otrzyma fakturę albo dokument celny od sprzedawcy. Należy zatem stwierdzić, iż zmiana będzie mieć faktycznie charakter pozorny.


Zgodnie z zaproponowanymi zmianami podatnik powinien otrzymać fakturę (dokument celny) do dnia złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, a nie, jak obecnie, w miesiącu (okresie rozliczeniowym), którego deklaracja dotyczy. Zatem pozorny skutek zmian złagodzono poprzez przedłużenie terminu, w którym podatnik może otrzymać wyżej wskazane dokumenty, stanowiące podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.


Stosowane rozwiązanie


Rozwiązanie to zbliżone jest do obecnie obwiązujących regulacji w zakresie eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w odniesieniu do prawa opodatkowania przedmiotowych transakcji według stawki 0 proc., która to stawka może zostać zastosowana pod warunkiem, że w chwili złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy podatnik dysponuje ustawowo określonymi dokumentami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

OPINIA

Marzena Gubała - ekspert Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej


Przepisy w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego uzależniają prawo i moment odliczenia VAT od chwili otrzymania faktury zakupowej stanowiącej podstawę do odliczenia. Tymczasem na gruncie przepisów VI Dyrektywy VAT wystarczy, aby podatnik posiadał fakturę stanowiącą podstawę dokonanego odliczenia VAT. W konsekwencji organ podatkowo-skarbowy, przeprowadzający kontrolę u podatnika, kierując się przepisami polskiej ustawy o VAT, będzie badał nie tylko, czy podatnik posiada fakturę zakupową, ale też moment, w którym ją otrzymał. Stąd też na podatniku będzie ciążył obowiązek wykazania, że w okresie rozliczeniowym, w którym dokonał potrącenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku wynikającą z faktury, posiadał już ten dokument.


Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA