REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga meldunkowa może być kłopotem dla małżonków

REKLAMA

Nowa ulga meldunkowa dotyczy łącznie obojga małżonków. Zameldowanie przez 12 miesięcy w mieszkaniu pozwoli uniknąć PIT przy jego sprzedaży. Przepisy nie precyzują, czy mąż i żona muszą być razem zameldowani w danym lokalu.

NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od początku 2007 roku podatnicy nie muszą płacić 19-proc. PIT od dochodu przy sprzedaży nieruchomości, jeśli będą zameldowani w mieszkaniu lub domu przez co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. Nowa ulga dotyczy łącznie obojga małżonków.


Przepisy jednak nie precyzują, w jaki sposób małżonkowie mogą skorzystać z ulgi. Możliwe są dwa sposoby rozumienia nowego przepisu. Pierwszy - mąż i żona muszą być zameldowani razem w jednym mieszkaniu przez co najmniej rok, aby przy jego sprzedaży nie zapłacić podatku. To wersja niekorzystna dla podatników. Druga możliwa interpretacja jest bardziej korzystna dla podatników. Wynika z niej, że dla skorzystania z nowej ulgi meldunkowej przez małżonków wystarczy, aby tylko jedno z nich było zameldowane w mieszkaniu, które potem ma być sprzedane.

REKLAMA


Ta druga interpretacja mogłaby dawać możliwości korzystnego, choć zgodnego z prawem, planowania podatków. Aby to lepiej zobrazować, przedstawmy przykład: małżonkowie kupili dwa mieszkania 2 stycznia 2007 r. Mąż melduje się w jednym, żona w drugim. Po 12 miesiącach, w lutym 2008 r., małżonkowie sprzedają oba mieszkania z zyskiem, ponieważ przez ten czas wzrosły ceny nieruchomości. Podatku dochodowego nie zapłacą, korzystając z nowej ulgi meldunkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jednak przepis napisany jest w sposób niejednoznaczny. Eksperci podatkowi nie są zgodni, jaka powinna być właściwa interpretacja nowych przepisów. Najprawdopodobniej właściwą wypracują organy podatkowe.


Ustawodawca mało dokładny


Wniosek z tego, że po raz kolejny ustawodawca, nowelizując przepisy podatkowe, nie dołożył należytej staranności, tak aby były jasne i nie stwarzały wątpliwości interpretacyjnych.


Z ustawy o PIT nie wynika jasno, jak należy rozumieć łączne zastosowanie zwolnienia do obojga małżonków przy nowej uldze meldunkowej. Czy zwolnienie to należy traktować w ten sposób, że oboje muszą spełnić warunek zameldowania przez okres co najmniej roku przed datą zbycia, aby choć jedno z nich mogło skorzystać ze zwolnienia? Czy też wystarczy, że warunek ten jest spełniony przez jedno z małżonków dokonujących zbycia nieruchomości? Na te pytania odpowiedział dr Tomasz Nowak, prawnik z departamentu podatkowego kancelarii prawnej Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. Jego zdaniem prawidłowa jest druga interpretacja. Każde z małżonków jest odrębnym podatnikiem. Nie można uzależniać prawa do zwolnienia jednego podatnika od okoliczności związanych z innym podatnikiem.


- Jeśli zatem zbycia nieruchomości dokonują małżonkowie, to przychody uzyskane z tego zbycia przez obojga powinny być zwolnione z PIT, jeśli tylko warunki zwolnienia są spełnione przez jednego z nich - argumentował dr Tomasz Nowak.


Ulga wielokrotnego użytku...


Również mec. Bernard Łukomski, radca prawny i doradca podatkowy w White & Case, zwrócił uwagę, że jak większa część naszej legislacji podatkowej, tak i przepisy odnoszące się do nowej ulgi przy sprzedaży nieruchomości mogą budzić wątpliwości interpretacyjne. Najprawdopodobniej ustawodawcy chodziło o to, aby warunkiem skorzystania ze zwolnienia było zameldowanie obojga małżonków. Takie podejście jest dość logiczne, gdyż oparte jest na założeniu, że małżonkowie mieszkają (a przynajmniej powinni mieszkać) razem.


- Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że przepisy (po raz kolejny) nie zachęcają do zawierania małżeństw... przynajmniej osób zamożnych, których stać na dwa mieszkania. Skoro małżeństwo ma mieć prawo tylko do jednej ulgi, to jest oczywiste, że zawierać małżeństwa w pewnych przypadkach się po prostu nie opłaca - wskazał Bernard Łukomski. Jednocześnie dodał, że jest też pozytywny aspekt sprawy (aczkolwiek nie wiadomo, czy zamierzony przez ustawodawcę) - ustawa nie zabrania wielokrotnego korzystania z takiego zwolnienia.


O tym, jak właściwie korzystać z ulgi, rozstrzygnie zapewne praktyka organów podatkowych i wydawane przez nie interpretacje podatkowe.


...lub jednokrotnego


Trzeba pamiętać, że poza zameldowaniem, dla skorzystania z ulgi w PIT przy sprzedaży nieruchomości będzie trzeba spełnić dodatkowe warunki.

Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska, adwokat reprezentujący kancelarię Magnusson, wyjaśniła w rozmowie z nami, że nowe zwolnienie dotyczy mieszkań i domów nabytych po 1 stycznia 2007 r. Warunkiem zwolnienia jest złożenie we właściwym urzędzie skarbowym, w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości, oświadczenia stwierdzającego spełnienie warunków do skorzystania ze zwolnienia. Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie to dotyczy łącznie obojga małżonków.


- Nie jest jednak jasne, czy w przypadku małżonków warunkiem skorzystania z tego zwolnienia będzie zameldowanie ich obojga na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy. Niestety, brzmienie art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać na tę niekorzystną dla podatników interpretację - dodała Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska.


19 proc. dochodu wynosi od 1 stycznia 2007 r. podatek dochodowy od osób fizycznych przy sprzedaży nieruchomości


Fiskus rozwiąże problem


Skoro kwestię skorzystania z ulgi mają rozstrzygnąć organy podatkowe - tak wskazują eksperci - to może warto byłoby już dziś wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wydanie interpretacji podatkowej w tej sprawie. Pomocne może to być zwłaszcza dla małżonków, którzy kupili po 1 stycznia nieruchomość i planują ją sprzedać.


Jak stwierdziła Ewa Opalińska, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GLN, mimo że nowe regulacje stanowią, iż zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu zbycia nieruchomości mieszkaniowej ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, to w praktyce zwrot ten może budzić kontrowersje.


- Jeżeli tylko jedno z małżonków spełnia kryterium okresu zameldowania, organy podatkowe mogą zakwestionować przyznanie zwolnienia obojgu małżonkom podnosząc, że kryterium zameldowania powinni oni spełniać łącznie. Z drugiej strony, zwrot ten może również sugerować, że zwolnieniem przysługującym jednemu małżonkowi objęty jest drugi, skoro zwolnienie stosuje się łącznie do obojga małżonków - przekonywała Ewa Opalińska.


Jej zdaniem, ta ostatnia wykładnia jest właściwsza z punktu widzenia celu nowych regulacji. Trudno przyjąć, że zamysłem ustawodawcy było pogorszenie sytuacji małżonków, z których tylko jedno spełnia warunki uprawniające do uzyskania zwolnienia. W konsekwencji zwolnienie przysługujące małżonkowi samodzielnie zbywającemu nieruchomość mieszkaniową za zgodą współmałżonka, powinno mieć zastosowanie również do drugiego.


Warto wystąpić o interpretację


Zdaniem ekspertów należy oczekiwać, że praktyka organów rozstrzygnie w najbliższym czasie powstałe wątpliwości.


- Małżonkowie, z których tylko jedno spełnia warunek okresu zameldowania, planujący obecnie zbycie nieruchomości należącej do majątku wspólnego, w celu uzyskania bezpieczeństwa podatkowego powinni wystąpić do organu podatkowego o wydanie interpretacji w tej sprawie - radziła Ewa Opalińska.


Od wielu lat zapowiada się uproszczenie przepisów podatkowych, tak aby ich interpretacja nie była potrzebna. Przykład ulgi meldunkowej pokazuje jednak, że wszystko kończy się na dobrych chęciach. A podatnicy nadal nie mogą się doczekać prostych, zrozumiałych, a przez to przyjaznych dla nich przepisów.


POSTULUJEMY

Minister finansów powinien jak najszybciej przygotować projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i precyzyjnie w nim określić warunki, jakie muszą spełnić małżonkowie, aby móc skorzystać z ulgi meldunkowej przy sprzedaży nieruchomości.


Ewa Matyszewska

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA