REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga meldunkowa może być kłopotem dla małżonków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowa ulga meldunkowa dotyczy łącznie obojga małżonków. Zameldowanie przez 12 miesięcy w mieszkaniu pozwoli uniknąć PIT przy jego sprzedaży. Przepisy nie precyzują, czy mąż i żona muszą być razem zameldowani w danym lokalu.

NOWE PRAWO

REKLAMA

Autopromocja


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od początku 2007 roku podatnicy nie muszą płacić 19-proc. PIT od dochodu przy sprzedaży nieruchomości, jeśli będą zameldowani w mieszkaniu lub domu przez co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. Nowa ulga dotyczy łącznie obojga małżonków.


Przepisy jednak nie precyzują, w jaki sposób małżonkowie mogą skorzystać z ulgi. Możliwe są dwa sposoby rozumienia nowego przepisu. Pierwszy - mąż i żona muszą być zameldowani razem w jednym mieszkaniu przez co najmniej rok, aby przy jego sprzedaży nie zapłacić podatku. To wersja niekorzystna dla podatników. Druga możliwa interpretacja jest bardziej korzystna dla podatników. Wynika z niej, że dla skorzystania z nowej ulgi meldunkowej przez małżonków wystarczy, aby tylko jedno z nich było zameldowane w mieszkaniu, które potem ma być sprzedane.

REKLAMA


Ta druga interpretacja mogłaby dawać możliwości korzystnego, choć zgodnego z prawem, planowania podatków. Aby to lepiej zobrazować, przedstawmy przykład: małżonkowie kupili dwa mieszkania 2 stycznia 2007 r. Mąż melduje się w jednym, żona w drugim. Po 12 miesiącach, w lutym 2008 r., małżonkowie sprzedają oba mieszkania z zyskiem, ponieważ przez ten czas wzrosły ceny nieruchomości. Podatku dochodowego nie zapłacą, korzystając z nowej ulgi meldunkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jednak przepis napisany jest w sposób niejednoznaczny. Eksperci podatkowi nie są zgodni, jaka powinna być właściwa interpretacja nowych przepisów. Najprawdopodobniej właściwą wypracują organy podatkowe.


Ustawodawca mało dokładny


Wniosek z tego, że po raz kolejny ustawodawca, nowelizując przepisy podatkowe, nie dołożył należytej staranności, tak aby były jasne i nie stwarzały wątpliwości interpretacyjnych.


Z ustawy o PIT nie wynika jasno, jak należy rozumieć łączne zastosowanie zwolnienia do obojga małżonków przy nowej uldze meldunkowej. Czy zwolnienie to należy traktować w ten sposób, że oboje muszą spełnić warunek zameldowania przez okres co najmniej roku przed datą zbycia, aby choć jedno z nich mogło skorzystać ze zwolnienia? Czy też wystarczy, że warunek ten jest spełniony przez jedno z małżonków dokonujących zbycia nieruchomości? Na te pytania odpowiedział dr Tomasz Nowak, prawnik z departamentu podatkowego kancelarii prawnej Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. Jego zdaniem prawidłowa jest druga interpretacja. Każde z małżonków jest odrębnym podatnikiem. Nie można uzależniać prawa do zwolnienia jednego podatnika od okoliczności związanych z innym podatnikiem.


- Jeśli zatem zbycia nieruchomości dokonują małżonkowie, to przychody uzyskane z tego zbycia przez obojga powinny być zwolnione z PIT, jeśli tylko warunki zwolnienia są spełnione przez jednego z nich - argumentował dr Tomasz Nowak.


Ulga wielokrotnego użytku...

REKLAMA


Również mec. Bernard Łukomski, radca prawny i doradca podatkowy w White & Case, zwrócił uwagę, że jak większa część naszej legislacji podatkowej, tak i przepisy odnoszące się do nowej ulgi przy sprzedaży nieruchomości mogą budzić wątpliwości interpretacyjne. Najprawdopodobniej ustawodawcy chodziło o to, aby warunkiem skorzystania ze zwolnienia było zameldowanie obojga małżonków. Takie podejście jest dość logiczne, gdyż oparte jest na założeniu, że małżonkowie mieszkają (a przynajmniej powinni mieszkać) razem.


- Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że przepisy (po raz kolejny) nie zachęcają do zawierania małżeństw... przynajmniej osób zamożnych, których stać na dwa mieszkania. Skoro małżeństwo ma mieć prawo tylko do jednej ulgi, to jest oczywiste, że zawierać małżeństwa w pewnych przypadkach się po prostu nie opłaca - wskazał Bernard Łukomski. Jednocześnie dodał, że jest też pozytywny aspekt sprawy (aczkolwiek nie wiadomo, czy zamierzony przez ustawodawcę) - ustawa nie zabrania wielokrotnego korzystania z takiego zwolnienia.


O tym, jak właściwie korzystać z ulgi, rozstrzygnie zapewne praktyka organów podatkowych i wydawane przez nie interpretacje podatkowe.


...lub jednokrotnego


Trzeba pamiętać, że poza zameldowaniem, dla skorzystania z ulgi w PIT przy sprzedaży nieruchomości będzie trzeba spełnić dodatkowe warunki.

Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska, adwokat reprezentujący kancelarię Magnusson, wyjaśniła w rozmowie z nami, że nowe zwolnienie dotyczy mieszkań i domów nabytych po 1 stycznia 2007 r. Warunkiem zwolnienia jest złożenie we właściwym urzędzie skarbowym, w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości, oświadczenia stwierdzającego spełnienie warunków do skorzystania ze zwolnienia. Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie to dotyczy łącznie obojga małżonków.


- Nie jest jednak jasne, czy w przypadku małżonków warunkiem skorzystania z tego zwolnienia będzie zameldowanie ich obojga na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy. Niestety, brzmienie art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać na tę niekorzystną dla podatników interpretację - dodała Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska.


19 proc. dochodu wynosi od 1 stycznia 2007 r. podatek dochodowy od osób fizycznych przy sprzedaży nieruchomości


Fiskus rozwiąże problem


Skoro kwestię skorzystania z ulgi mają rozstrzygnąć organy podatkowe - tak wskazują eksperci - to może warto byłoby już dziś wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wydanie interpretacji podatkowej w tej sprawie. Pomocne może to być zwłaszcza dla małżonków, którzy kupili po 1 stycznia nieruchomość i planują ją sprzedać.


Jak stwierdziła Ewa Opalińska, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GLN, mimo że nowe regulacje stanowią, iż zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu zbycia nieruchomości mieszkaniowej ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, to w praktyce zwrot ten może budzić kontrowersje.


- Jeżeli tylko jedno z małżonków spełnia kryterium okresu zameldowania, organy podatkowe mogą zakwestionować przyznanie zwolnienia obojgu małżonkom podnosząc, że kryterium zameldowania powinni oni spełniać łącznie. Z drugiej strony, zwrot ten może również sugerować, że zwolnieniem przysługującym jednemu małżonkowi objęty jest drugi, skoro zwolnienie stosuje się łącznie do obojga małżonków - przekonywała Ewa Opalińska.


Jej zdaniem, ta ostatnia wykładnia jest właściwsza z punktu widzenia celu nowych regulacji. Trudno przyjąć, że zamysłem ustawodawcy było pogorszenie sytuacji małżonków, z których tylko jedno spełnia warunki uprawniające do uzyskania zwolnienia. W konsekwencji zwolnienie przysługujące małżonkowi samodzielnie zbywającemu nieruchomość mieszkaniową za zgodą współmałżonka, powinno mieć zastosowanie również do drugiego.


Warto wystąpić o interpretację


Zdaniem ekspertów należy oczekiwać, że praktyka organów rozstrzygnie w najbliższym czasie powstałe wątpliwości.


- Małżonkowie, z których tylko jedno spełnia warunek okresu zameldowania, planujący obecnie zbycie nieruchomości należącej do majątku wspólnego, w celu uzyskania bezpieczeństwa podatkowego powinni wystąpić do organu podatkowego o wydanie interpretacji w tej sprawie - radziła Ewa Opalińska.


Od wielu lat zapowiada się uproszczenie przepisów podatkowych, tak aby ich interpretacja nie była potrzebna. Przykład ulgi meldunkowej pokazuje jednak, że wszystko kończy się na dobrych chęciach. A podatnicy nadal nie mogą się doczekać prostych, zrozumiałych, a przez to przyjaznych dla nich przepisów.


POSTULUJEMY

Minister finansów powinien jak najszybciej przygotować projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i precyzyjnie w nim określić warunki, jakie muszą spełnić małżonkowie, aby móc skorzystać z ulgi meldunkowej przy sprzedaży nieruchomości.


Ewa Matyszewska

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

REKLAMA

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

REKLAMA

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA