REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Statut doradców zawieszony

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister finansów zakwestionował nowy statut doradców podatkowych, bo - jak twierdzi - jest on niezgodny z ustawą o doradztwie podatkowym.


ROZMOWA z DARIUSZEM M. MALINOWSKIM, wiceprzewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych

 

Krajowa Rada Doradców Podatkowych podjęła uchwałę o zwołaniu Nadzwyczajnego Zjazdu Doradców Podatkowych. Co było tego powodem?

- Ministerstwo Finansów, które sprawuje nadzór nad samorządem doradców podatkowych, zakwestionowało jedną, ale najważniejszą uchwałę II Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, czyli zmianę statutu.

Resort zawiesił całą uchwałę zmieniającą statut. Zdaniem ministerstwa wystąpiła kolizja statutu z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym.


Czy to jedyny problem?

- Druga zmiana dotyczy sądów dyscyplinarnych. Problem polega na tym, czy ta sama osoba, będąc sędzią wyższego sądu, może zajmować się sprawą w pierwszej instancji, tzn. dokończyć jej rozpatrzenie.


Nowy statut na to pozwalał?

- Oczywiście, że ta sama osoba nie będzie się zajmować tą samą sprawą w obydwu instancjach. W tym przypadku skorzystaliśmy z rozwiązania stosowanego w sądach powszechnych. Jeżeli sędzia sądu rejonowego awansuje do sądu okręgowego, to finalizuje sprawy, którymi zajmował się w sądzie rejonowym. Tu nie ma żadnej kolizji. Ten sam sędzia nie będzie uczestniczył w podejmowaniu wyroków w obydwu instancjach, natomiast samo zakończenie spraw ma charakter merytoryczny i nie wiąże się z przesunięciami pomiędzy instancjami tego sądu. Decyzje resortu zaskarżyliśmy więc do sądu.


Czy jest już wyrok w tej sprawie?

- Tak, niestety niekorzystny dla nas. 12 grudnia 2006 r. otrzymaliśmy pisemne uzasadnienie wyroku. W sprawie uchwały zjazdowej sąd stanął na stanowisku, że samorząd wykroczył poza zakres uprawnień wynikający z ustawy o doradztwie podatkowym, a sama ustawa nie zawiera norm otwartych, dających samorządowi takie możliwości.

Sąd stwierdził, że KRDP posiada kompetencje ściśle określone w ustawie o doradztwie podatkowym. A zatem, jeśli ustawa nie określa, że czegoś nam nie wolno, to nie możemy przyjąć, że nam wolno.


Jaki był wyrok w sprawie zawieszenia uchwał Krajowej Rady?

- Sprawa ta jest sporem prawniczym dotyczącym skuteczności stosowania prawa korporacyjnego. Stoimy na stanowisku, że jeżeli uchwaliliśmy statut i wszedł on w życie z dniem podjęcia uchwały, to dopóki ten statut nie został zawieszony, jest prawem obowiązującym. Sąd natomiast stwierdził, że nie wolno nam powoływać się na jakiekolwiek prawo wewnątrzkorporacyjne, dopóki nie minęły wszelkie przewidziane terminy pozwalające ministrowi je zakwestionować. Czyli jeżeli w ustawie określony został termin wniesienia uwag przez ministra finansów np. 60-dniowy, to dopiero po tych 60 dniach mamy prawo powoływać się na te uchwały, jeżeli minister nie skorzystał ze swoich uprawnień.


Jakie są więc konsekwencje wyroku sądu?

- Ponieważ znowelizowaliśmy statut jedną uchwałą, to zakwestionowanie nawet trzeciorzędnych elementów statutu spowodowało jego zawieszenie w całości.


Co to oznacza dla korporacji?

- W pierwszej kadencji funkcjonował statut, który obowiązuje obecnie. Wolą II Zjazdu Doradców była zmiana statutu. Dlatego, chcąc uszanować tę wolę, KRDP podjęła uchwałę o zwołaniu Nadzwyczajnego Zjazdu Doradców Podatkowych. Ta uchwała jednak też może być zawieszona.


Co stanie się, jeśli resort finansów ją zakwestionuje?

- Oznaczać to będzie, że zjazd nie odbędzie się w wyznaczonym terminie. Ministerstwo musiałoby jednak uzasadnić, dlaczego kwestionuje uchwałę o zwołaniu Nadzwyczajnego Zjazdu. Gdyby resort skorzystał z tej możliwości, to ostatecznie oznaczałoby to, że zjazd odbyłby się w terminie późniejszym.


KTO MOŻE ZAWIESIĆ UCHWAŁĘ

Minister finansów w ramach swoich kompetencji może wydać decyzję administracyjną o zawieszeniu uchwały zatwierdzającej statut z powodu niezgodności z prawem w terminie 45 dni od dnia otrzymania statutu.

Minister musi przekazać tę decyzję Krajowej Radzie Doradców Podatkowych, w terminie 14 dni od dnia jej wydania.

KTO ZWOŁUJE ZJAZD NADZWYCZAJNY

KRDP zwołuje nadzwyczajny Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych:

- z własnej inicjatywy,

- na wniosek Krajowej Komisji Rewizyjnej,

- na wniosek co najmniej 1/10 ogółu doradców podatkowych,

- na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych

- w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.

ZADANIA WYKONYWANE PRZEZ KRDP

Do zadań Krajowej Rady Doradców Podatkowych należą m.in.:

- reprezentowanie doradców podatkowych,

- podejmowanie decyzji w sprawach wpisu na listę i skreślania z niej,

- opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących prawa podatkowego i przedstawianie wniosków w tym zakresie.

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA