REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek jest wyższy, gdy za sprzęt płaci samorząd

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na dostawy sprzętu komputerowego do szkół można stosować 0-proc. stawkę VAT. Gdy jednak zakupy finansuje samorząd, to stawka powinna wzrosnąć do 22 proc. - uważają niektóre urzędy skarbowe.


Te same komputery, które trafiają do szkół, mogą być opodatkowane różną stawką podatku od towarów i usług. Wszystko zależy od tego, kto finansuje zakupy oraz od stanowiska urzędu skarbowego. Niektóre urzędy uważają, że gdy za sprzęt płaci np. powiat, który jest organem prowadzącym placówkę oświatową, to dostawca towaru powinien naliczyć 22 proc. VAT. Jeżeli komputery kupowałaby szkoła, to można by zastosować 0-proc. podatek.


Przetarg i zamówienie


- Ogłosiliśmy przetarg i zamówienie na komputery dla jednej ze szkół. Z lektury ustawy o VAT wynika, że jeżeli sprzęt jest przeznaczony na potrzeby szkoły, to powinien być opodatkowany 0-proc. stawką. W trakcie realizacji zamówienia dostawca sprzętu zmienił stawkę na 22 proc., gdyż tak kazał mu jego urząd skarbowy.
Jesteśmy bezradni w zderzeniu z fiskusem. Sprawa mogła zakończyć się w sądzie, ale woleliśmy po prostu zmienić umowę - opowiada Bożena Szewczyk, skarbnik powiatu ostródzkiego. - Samorząd musiał dopłacić kilka tysięcy złotych podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku o wysokości 0 proc. stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Dokonujący dostawy może zastosować tę stawkę, gdy ma zamówienia potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Tymczasem urzędy skarbowe często uznają, że gdy zakupu dokonuje samorząd, a nie szkoła, to stawka 0 proc. nie może mieć zastosowania.

W przypadku powiatu ostródzkiego szkoła nie mogła sama kupić komputerów, gdyż zakupy finansowane były z środków unijnych otrzymanych z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu PHARE 2003.

Zdaniem Michała Wojtasa, doradcy podatkowego z kancelarii doradców podatkowych EOL Elżbieta Olechowska, Bartosz Olechowski, kwestia nabycia sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, gdy nabywcą (płatnikiem) nie jest ta placówka, jest niejednoznaczna.


Warunki do spełnienia


- Czytając uważnie komentowane przepisy, wydaje się, że skorzystanie z 0-proc. stawki VAT dla dostawy sprzętu komputerowego nie zależy od tego, kto płaci, czyli nabywa ten sprzęt. Ustawodawca wyraźnie wymaga spełnienia dwóch warunków, tj. dostawy dla placówki oświatowej oraz posiadania zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę. Nie ma mowy o osobie nabywcy. Moim zdaniem może to być także organ nadzorujący, powiat lub miasto - uważa doradca.


Według Bożeny Szewczyk tego typu problemy mogą zdarzać się częściej, gdyż coraz więcej zakupów realizowanych jest ze środków unijnych.


Uprościć przepisy


- Należałoby uprościć przepisy lub minister finansów powinien wydać jednolitą interpretację w tej sprawie - mówi skarbnik powiatu ostródzkiego.

W przeciwnym razie samorządy będą szukały rozwiązań pozwalających uniknąć podatku w umowach ze szkołami, dostawcami i dysponentami środków z Unii Europejskiej. W grę wchodzi na przykład upoważnienie pełnomocnictwem dyrektora szkoły do przeprowadzenia zakupów. Nie wiadomo tylko, czy zgodzi się na to dysponent pieniędzy z Unii Europejskiej.


Także zdaniem Michała Wojtasa potrzebna jest urzędowa wykładnia przepisów. W przeciwnym wypadku samorządom finansującym zakupy sprzętu komputerowego dla podległych im placówek oświatowych pozostaje tylko droga sądowo-administracyjna.


Podobne problemy mają niektóre samorządy finansujące zakupy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej. Część urzędów skarbowych uważa, że w takim przypadku należy płacić 22-proc. VAT, a nie preferencyjną 7-proc. stawkę, który wynika wprost z ustawy.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA