REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek jest wyższy, gdy za sprzęt płaci samorząd

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na dostawy sprzętu komputerowego do szkół można stosować 0-proc. stawkę VAT. Gdy jednak zakupy finansuje samorząd, to stawka powinna wzrosnąć do 22 proc. - uważają niektóre urzędy skarbowe.


Te same komputery, które trafiają do szkół, mogą być opodatkowane różną stawką podatku od towarów i usług. Wszystko zależy od tego, kto finansuje zakupy oraz od stanowiska urzędu skarbowego. Niektóre urzędy uważają, że gdy za sprzęt płaci np. powiat, który jest organem prowadzącym placówkę oświatową, to dostawca towaru powinien naliczyć 22 proc. VAT. Jeżeli komputery kupowałaby szkoła, to można by zastosować 0-proc. podatek.


Przetarg i zamówienie


- Ogłosiliśmy przetarg i zamówienie na komputery dla jednej ze szkół. Z lektury ustawy o VAT wynika, że jeżeli sprzęt jest przeznaczony na potrzeby szkoły, to powinien być opodatkowany 0-proc. stawką. W trakcie realizacji zamówienia dostawca sprzętu zmienił stawkę na 22 proc., gdyż tak kazał mu jego urząd skarbowy.
Jesteśmy bezradni w zderzeniu z fiskusem. Sprawa mogła zakończyć się w sądzie, ale woleliśmy po prostu zmienić umowę - opowiada Bożena Szewczyk, skarbnik powiatu ostródzkiego. - Samorząd musiał dopłacić kilka tysięcy złotych podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku o wysokości 0 proc. stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Dokonujący dostawy może zastosować tę stawkę, gdy ma zamówienia potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Tymczasem urzędy skarbowe często uznają, że gdy zakupu dokonuje samorząd, a nie szkoła, to stawka 0 proc. nie może mieć zastosowania.

W przypadku powiatu ostródzkiego szkoła nie mogła sama kupić komputerów, gdyż zakupy finansowane były z środków unijnych otrzymanych z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu PHARE 2003.

Zdaniem Michała Wojtasa, doradcy podatkowego z kancelarii doradców podatkowych EOL Elżbieta Olechowska, Bartosz Olechowski, kwestia nabycia sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, gdy nabywcą (płatnikiem) nie jest ta placówka, jest niejednoznaczna.


Warunki do spełnienia


- Czytając uważnie komentowane przepisy, wydaje się, że skorzystanie z 0-proc. stawki VAT dla dostawy sprzętu komputerowego nie zależy od tego, kto płaci, czyli nabywa ten sprzęt. Ustawodawca wyraźnie wymaga spełnienia dwóch warunków, tj. dostawy dla placówki oświatowej oraz posiadania zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę. Nie ma mowy o osobie nabywcy. Moim zdaniem może to być także organ nadzorujący, powiat lub miasto - uważa doradca.


Według Bożeny Szewczyk tego typu problemy mogą zdarzać się częściej, gdyż coraz więcej zakupów realizowanych jest ze środków unijnych.


Uprościć przepisy


- Należałoby uprościć przepisy lub minister finansów powinien wydać jednolitą interpretację w tej sprawie - mówi skarbnik powiatu ostródzkiego.

W przeciwnym razie samorządy będą szukały rozwiązań pozwalających uniknąć podatku w umowach ze szkołami, dostawcami i dysponentami środków z Unii Europejskiej. W grę wchodzi na przykład upoważnienie pełnomocnictwem dyrektora szkoły do przeprowadzenia zakupów. Nie wiadomo tylko, czy zgodzi się na to dysponent pieniędzy z Unii Europejskiej.


Także zdaniem Michała Wojtasa potrzebna jest urzędowa wykładnia przepisów. W przeciwnym wypadku samorządom finansującym zakupy sprzętu komputerowego dla podległych im placówek oświatowych pozostaje tylko droga sądowo-administracyjna.


Podobne problemy mają niektóre samorządy finansujące zakupy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej. Część urzędów skarbowych uważa, że w takim przypadku należy płacić 22-proc. VAT, a nie preferencyjną 7-proc. stawkę, który wynika wprost z ustawy.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA