Urząd będzie porównywał wysokość akcyzy
REKLAMA
Sprawa, którą zajął się wojewódzki sąd administracyjny, była analogiczna do tej, którą rozpoznał Europejski Trybunał Sprawiedliwości 18 stycznia 2007 r.
W sprawie dyrektor Izby Celnej w Gdyni utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym uiszczonym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego (rok produkcji 1997).
WSA w Gdańsku uchylił zaskarżoną decyzję. Sąd zaznaczył, że w ocenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości art. 90 akapit pierwszy WE należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on nakładaniu podatku akcyzowego w zakresie, w jakim kwota podatku nakładana na pojazdy używane starsze niż dwa lata, nabyte w państwie członkowskim innym niż to, które wprowadziło taki podatek, przewyższa rezydualną kwotę tego podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych pojazdów, które zostały zarejestrowane wcześniej w państwie członkowskim, które nałożyło podatek.
ETS uznał, że do sądu krajowego należy zbadanie, czy uregulowanie sporne w postępowaniu przed sądem krajowym, a w szczególności stosowanie par. 7 rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, ma takie skutki. Artykuł 90 WE zakazuje bowiem państwom członkowskim nakładania (bezpośrednio lub pośrednio) na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe. Paragraf 7 rozporządzenia (jak i załączniki 1 i 2) przewiduje natomiast, że w przypadku samochodów nowych lub mających mniej niż dwa lata stawka akcyzy wynosi 13,6 proc. lub 3,1 proc. w zależności od pojemności silnika, natomiast w przypadku samochodów starszych niż dwa lata stawka ta zmienia się wraz z wiekiem samochodu i może dochodzić do 65 proc. podstawy opodatkowania.
WSA uznał, że organy podatkowe będą musiały sprawę rozpoznać ponownie, rozstrzygając kwestię, czy rzeczywiście kwota podatku akcyzowego pobranego od skarżącego w związku ze sprowadzeniem samochodu z innego państwa członkowskiego jest wyższa niż kwota tego podatku, jaka byłaby należna od tego typu pojazdu nabytego w kraju.
Sygn. I SA/Gd 637/06
Alicja Sworobowicz
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat