REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O sankcjach decyduje samorząd

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

System sankcji i dochodzeń dla biegłych rewidentów musi być skuteczny i podlegać nadzorowi publicznemu. Wymaga tego od Polski 43 Dyrektywa UE. Samorząd biegłych chce jednak o sankcjach decydować sam.


Do implementacji 43 Dyrektywy Unii Europejskiej pozostało już tylko dziesięć miesięcy. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów przedstawiła kolejny raport dotyczący tej dyrektywy. Chodzi o sankcje dla biegłych, którzy przeprowadzają badania niezgodnie z zasadami uczciwości zawodowej i sprzecznie z zasadami niezależności.


System skuteczny...


System ma być skonstruowany w taki sposób, aby skutecznie wykrywać, korygować i zapobiegać nieprawidłowemu przeprowadzaniu sprawozdań. Kiedy system będzie skuteczny? Gdy w sposób sprawny będą odnajdywane nieprawidłowości przy badaniu sprawozdań, wykryte nieprawidłowości będą bez zwłoki przekazywane do postępowania dyscyplinarnego, sprawa zostanie szybko rozstrzygnięta, a za nieprawidłowość zostanie nałożona odpowiednia, odstraszająca kara.

- Wszystkie elementy obecnego systemu sankcji i dochodzeń są wystarczające - uważają Krzysztof Burnos, członek komisji międzynarodowej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, i Wiesław Leśniewski, wiceprezes firmy audytorskiej Sadren. Sprawność systemu sankcji zależy - w opinii autorów raportu - również od skuteczności systemu dyscyplinarnego. Obecne procedury zdaniem Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i naszych rozmówców gwarantują już tę skuteczność.

- Można się spodziewać, że system sankcji i dochodzeń nie będzie funkcjonował w przyszłości dokładnie w takim kształcie, jak obecnie. Dziś system jest dobrze zorganizowany. Jeżeli biegłym wytyka się błędy i są karani, to znaczy, że on funkcjonuje - uważa dr Władysław Fałowski z Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.


...i pod nadzorem...


System sankcji i dochodzeń powinien według dyrektywy podlegać Komisji Nadzoru Publicznego. Nie zgadzają się z tym jednak biegli. Ich zdaniem system powinien zostać pod nadzorem samorządu biegłych, zgodnie z określoną w Konstytucji RP zasadą, że samorządy zawodów zaufania publicznego sprawują pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów. Biegli realizują to zadanie dzięki uprawnieniom nadanym im przez ustawę o biegłych rewidentach. Mają możliwość ustalania zasad wykonywania zawodu, kontroli członków samorządu i nakładania sankcji. W samorządzie działa również sąd dyscyplinarny.

Odebranie lub ograniczenie biegłym dotychczasowych uprawnień w zakresie sankcji i dochodzeń oznaczałoby, że nie mogliby oni ponosić pełnej odpowiedzialności za ochronę interesu publicznego, której oczekuje się od nich.

- Nie powinno się przesuwać obecnego systemu dochodzeń i sankcji do zewnętrznych organów, tylko poddać te mechanizmy ocenie przez nadzór publiczny - stwierdził Krzysztof Burnos, prezes zarządu Biura Biegłych Rewidentów Elma-PolAudit.

Zdaniem Wiesława Leśniewskiego problem polega nie na umiejscowieniu systemu ale na tym, w jaki sposób i jakie sprawy trafiają do rozpatrzenia przez rzecznika dyscyplinarnego lub do sądu dyscyplinarnego.


...a sankcje wysokie


Sankcje stosowane wobec biegłych, zgodnie z wymogami dyrektywy, mają być sprawiedliwe i odstraszające.

- Dyrektywa nie wprowadza katalogu sankcji, które powinny być stosowane. Obecny katalog sankcji i instytucji systemu dyscyplinarnego w Polsce jest wystarczający dla swojej skuteczności - uważa Krzysztof Burnos.

Ustawa o biegłych przewiduje wśród kar dyscyplinarnych upomnienie, naganę, zawieszenie w czynnościach zawodowych na okres od roku do trzech lat oraz wydalenie z samorządu biegłych rewidentów. Nagana i zawieszenie uniemożliwiają wybór do organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów do czasu zatarcia kar. Wydalenie z samorządu oznacza skreślenie z listy biegłych uprawnionych do badania sprawozdań, czyli de facto zakaz wykonywania zawodu. Powrót do zawodu jest możliwy dopiero po pięciu latach.

43 Dyrektywa przewiduje jednak, że przypadki wymierzenia sankcji będą podawane do publicznej wiadomości. Na niebezpieczeństwo wprowadzenia takiego przepisu zwraca uwagę dr Władysław Fałowski.

- Podawanie takich informacji do publicznej wiadomości może powodować trudności z wyborem podmiotu do kolejnych badań - powiedział nasz rozmówca.

System sankcji i dochodzeń - zdaniem biegłych - powinien zatem pozostać w samorządzie. Prawo takie gwarantuje im konstytucja, a przeniesienie systemu do nadzoru publicznego spowodowałoby precedens w polskim prawie. W innych zawodach zaufania publicznego systemy te przyporządkowane są do ich samorządów.


SZERSZA PERSPEKTYWA

43 Dyrektywa Unii Europejskiej wprowadza zmiany na rynku audytorskim, zaostrzające kontrolę biegłych rewidentów i spółek audytorskich. Mają one być przede wszystkim niezależne. Wprowadzenie tych restrykcji stało się konieczne po finansowych skandalach związanych z kreatywną księgowością, które doprowadziły do upadku światowego potentata energetycznego Enron. Upadek Enronu spowodował również bankructwa innych firm, takich jak WordCom, Tyco czy Adelphia. Aby zapobiec w przyszłości skandalom finansowym, wprowadzono w USA Sarbanes-Oxley Act. Ustawa ta ma zapewniać niezależność audytora i kontrolę wewnętrzną. Określa również większą odpowiedzialność kierownictwa za wyniki finansowe spółek. Przypadek Enronu nie jest jednak odosobniony. W Europie w konsekwencji kreatywnej rachunkowości i ukrywania długów zbankrutowała firma Parmalat.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA