REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe bezprawnie wydają interpretacje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacje umów wydaje tylko minister. Tymczasem robią to także urzędy skarbowe. Odpowiedź urzędu nie chroni podatnika.


Urzędy skarbowe wydają wiążące interpretacje podatkowe od początku 2005 roku. Od września 2005 r. spod kompetencji urzędów wyłączono postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych. Interpretowaniem zagadnień podatkowych związanych z tymi umowami ma prawo zajmować się tylko minister finansów. Jednak wprowadzenie tego wyłączenia nie przeszkadza urzędom w wydawaniu interpretacji w zakresie umów międzynarodowych, mimo że nie mają do tego prawa. Jak widać, przepisy sobie, praktyka sobie. Co więcej, interpretacje dotyczące umów zamieszczone na stronach internetowych Ministerstwa Finansów w większości są wydane przez urzędy. Pisma ministra są sporadyczne.


Tymczasem interpretacja wydana przez urząd w sprawie np. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest nieważna, bo wydaje ją organ do tego nieuprawniony.

- Z brzmienia przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wynika, że celem ustawodawcy było przyznanie ministrowi finansów wyłącznej kompetencji do wydawania w indywidualnych sprawach interpretacji postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zatem interpretacja tych postanowień dokonana przez inny organ wydana będzie wbrew przepisom, które określają właściwość organów w sprawach wydawania interpretacji - skomentował Artur Cmoch, doradca podatkowy Kancelarii Prawnej Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.

Jego zdaniem istnieje ryzyko, że w takiej sytuacji podatnik nie mógłby skutecznie powołać się na zasadę zaufania do organów podatkowych (i otrzymana interpretacja nie chroniłaby go). W celu uniknięcia wątpliwości, w kwestiach dotyczących umów międzynarodowych podatnik od razu powinien zwracać się do ministra.


Częściowa wina podatników...


Zastanawiając się nad odpowiedzią na pytanie, dlaczego urzędy skarbowe nadal wydają interpretacje w zakresie umów międzynarodowych, można dojść do wniosku, że taka sytuacja jest po części winą podatników. Dlaczego? Bo składają oni wnioski o tego typu interpretacje do naczelników urzędów skarbowych, a nie do ministra. Jednak błędów urzędników nie można tłumaczyć nieznajomością prawa przez podatników.


Ewa Grzejszczyk, ekspert z firmy Deloitte, zauważyła, że przy założeniu, że do postanowień interpretacyjnych mają zastosowanie przepisy dotyczące postępowania podatkowego, w sytuacji wydania interpretacji dotyczącej umów przez naczelnika urzędu występuje przesłanka do stwierdzenia nieważności takiego postanowienia jako wydanego z naruszeniem przepisów o właściwości.

Jednocześnie podkreśliła, że jeżeli wniosek interpretacyjny został przez podatnika złożony do naczelnika urzędu zamiast do ministra finansów, naczelnik powinien niezwłocznie przekazać go ministrowi, zawiadamiając o tym podatnika.


...nie tłumaczy urzędników


Maciej Grela, prawnik z Kancelarii Prawnej GLN, uważa, że wydanie przez urząd w indywidualnej sprawie podatnika postanowienia o interpretacji przepisów podatkowych co do zakresu i sposobu stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi niewątpliwie naruszenie przepisów dotyczących właściwości rzeczowej organów podatkowych. Kontrowersyjną kwestią pozostają skutki takiego naruszenia.

- Urząd, do którego złożono taki wniosek, jest zobowiązany przekazać go ministrowi. W przypadku nieprzekazania wniosku do postanowienia urzędu znajdą zastosowanie przepisy o stwierdzeniu nieważności ostatecznych decyzji ze względu na naruszenie właściwości - dodał Maciej Grela.

Jego zdaniem należy więc przyjąć, że interpretacja wydana przez urząd będzie wiążąca dla organów podatkowych do momentu, w którym jej nieważność zostanie stwierdzona przez organ wyższej instancji w wyniku zażalenia lub kontroli instancyjnej.

- Decyzja o stwierdzenie nieważności postanowienia odnosi skutek ex tunc, tj. od dnia wydania zakwestionowanej interpretacji. Kontrowersyjne w tym kontekście jest zastosowanie par. 5 art. 14b Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym uchylenie postanowienia wywiera skutek, począwszy od rozliczenia podatku za okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym decyzja została doręczona podatnikowi - tłumaczył nasz rozmówca.


Sytuacje wątpliwe...


Dając szansę na wytłumaczenie się urzędom wydającym niezgodnie z prawem omawianych dziś interpretacji, moglibyśmy usłyszeć, że w niektórych wnioskach o zinterpretowanie prawa podatkowego podatnicy zadają pytania nie tylko związane z umowami międzynarodowymi.

Na ten aspekt zwrócił uwagę Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie. Według niego zdarzają się stany faktyczne z pogranicza, w których naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł wydać interpretację. Przykładowo, odpowiedzi na pytanie, czy posiadanie certyfikatu rezydencji kontrahenta zagranicznego uprawnia do obniżonej stawki wynikającej z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, powinien udzielić naczelnik na podstawie ustawy o CIT, a nie minister finansów.

- Należy podkreślić, że to na organach podatkowych ciąży obowiązek weryfikacji swojej właściwości w danej sprawie. Jeżeli organ, który w świetle art. 14e Ordynacji podatkowej nie jest właściwy w sprawie, wydał podatnikowi wiążącą interpretację dotyczącą umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, formalnie taka interpretacja jest dla niego wiążąca. Niestety, organ podatkowy może z urzędu lub na wniosek stwierdzić nieważność zarówno postanowień, jak i decyzji wydanych z naruszeniem przepisów. Stwierdzenie nieważności decyzji ma skutek wsteczny, czyli powoduje wyeliminowanie wydanego niezgodnie z właściwością postanowienia od momentu jego wydania - podkreślił Wojciech Pietrasiewicz.

Nasz rozmówca uważa także, że do momentu stwierdzenia jego nieważności postanowienie formalnie obowiązuje. Do momentu stwierdzenia nieważności podatnik jest chroniony przez interpretację. Natomiast po stwierdzeniu jego nieważności, podatnik traci tę ochronę ze skutkiem wstecznym.

- Jeśli decyzja nie jest jeszcze ostateczna, organ odwoławczy z urzędu powinien niezwłocznie uchylić takie postanowienie ze względu na to, że zostało ono wydane z rażącym naruszeniem prawa - wskazywał ekspert z Baker & McKenzie.

Wydaje się - według Wojciecha Pietrasiewicza - że negatywne skutki wynikające z błędnego określenia przez organ podatkowy swojej właściwości nie powinny dotykać podatnika. Choć podatnik musi dochować staranności przy składaniu wniosku, to na organie podatkowym ciąży ustalenie, że jest on właściwy w sprawie. W przypadku uchylenia decyzji przez organ odwoławczy istnieje mechanizm opóźnionego skutku uchylenia decyzji. W przypadku stwierdzenia nieważności postanowienia przepisy takiego mechanizmu nie przewidują.


...i niepewna ochrona


Oceniając całą sytuację, eksperci wskazali, że wydawanie interpretacji w zakresie umów międzynarodowych przez urzędy skarbowe jest zjawiskiem co najmniej dziwnym.

Jak wyjaśnił dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt UW, wydawanie interpretacji m.in. postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania należy do wyłącznej kompetencji ministra finansów. Inne organy podatkowe nie mają kompetencji w tym zakresie.

- Trudno zrozumieć utrzymywanie się nadal praktyki wydawania interpretacji przez organy inne niż minister finansów. Można mieć poważne wątpliwości co do ważności takich interpretacji jako wydanych przez organy nieuprawnione. W konsekwencji, ich ochronna moc w stosunku do podatników jest także wątpliwa - argumentował dr Fiszer.

Naukę z dzisiejszej analizy mogliby wyciągnąć i podatnicy i urzędnicy. Jeśli chodzi o pierwszych: wnioski o wydanie interpretacji podatnicy powinni kierować bezpośrednio do ministra. Natomiast urzędnicy, gdy dostaną wniosek z zakresu, którego nie mają prawa interpretować, powinni odesłać go ministrowi finansów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁADY INTERPRETACJI UMÓW MIĘDZYNARODOWYCH

- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowie w interpretacji z 20 grudnia 2006 r. (nr 1443/ZPD/41/415/26/06/HR) zinterpretował m.in. przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej między Polską a Wielką Brytanią z 1976 roku.

- Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w interpretacji z 29 września 2006 r. (nr 1424/2150/4111 /415/63/06/JS) zinterpretował m.in. przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej między Polską a Norwegią z 1977 roku.


POSTULUJEMY

Minister finansów powinien wydać pismo skierowane do naczelników urzędów skarbowych, w którym pouczyłby ich, aby nie wydawali interpretacji w zakresie umów międzynarodowych, bo nie mają do tego prawa.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA