REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-y złożyło tylko kilka procent podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Liczba złożonych w urzędach skarbowych rocznych zeznań podatkowych za 2006 rok nie przekracza 10 proc. Większość podatników z rocznym rozliczeniem czeka do kwietnia.


Akcja rozliczeń rocznych za 2006 rok już się rozpoczęła. Mimo że pracodawcy mają czas na przekazanie swoim pracownikom informacji o dochodach i pobranych zaliczkach (PIT-11/8B) za ubiegły rok do końca lutego, postanowiliśmy sprawdzić już teraz, czy podatnicy zaczęli składać roczne PIT-y. Z informacji izb skarbowych wynika, że na razie z fiskusem rozliczyli się tylko nieliczni.


- Na Dolnym Śląsku do tej pory zeznania podatkowe złożyło od 2 do 3 proc. podatników. Przykładowo, w Urzędzie Skarbowym Wrocław Krzyki, na ponad 40 tys. obsługiwanych mieszkańców, tylko tysiąc postanowiło wcześniej rozliczyć się z fiskusem - podkreśliła Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu.


Dodaje, że zdaniem pracowników dolnośląskich urzędów wiele wskazuje na to, że w tym roku większość osób zdecyduje się złożyć PIT-y dopiero w kwietniu. Powód - nie ma tylu odliczeń co w ubiegłych latach, więc podatnicy nie spieszą się ze składaniem zeznań podatkowych.


W województwie podlaskim - jak wynika z danych Radosława Hancewicza z Izby Skarbowej w Białymstoku - złożono o 20 proc. mniej rocznych zeznań w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Podobne dane są m.in. w województwach warmińsko-mazurskim, pomorskim, świętokrzyskim i podkarpackim.


Czekają na informacje


Płatnicy na wydanie PIT pracownikom mają czas do końca lutego. W związku z tym - jak wskazała Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach - w śląskich urzędach skarbowych nie ma, poza nielicznymi przypadkami, większego zainteresowania składaniem zeznań podatkowych.


PIT 11/8B powinien trafić do pracownika oraz do właściwego urzędu skarbowego, w którym rozlicza się pracownik. Pojawia się tu pytanie, co w sytuacji, gdy pracodawca w terminie nie przekaże takiej informacji.


Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśniła, że jeśli dokument taki nie trafi do podatnika, który zobowiązany jest jednak do rozliczenia swoich dochodów, powinien on zwrócić się pisemnie do swojego pracodawcy o przekazanie takiej informacji.


- Jeżeli pisemna prośba nie przyniesie skutku, wówczas podatnik będzie musiał rozliczyć się ze swoim urzędem skarbowym na podstawie informacji które posiada, mimo że mogą one być niekompletne - radziła nasza rozmówczyni.


Dodała, że do wypełnionego formularza podatkowego warto dołączyć informację, że nie otrzymało się PIT-11/8B od pracodawcy i że rozliczenia dokonuje się na podstawie własnych informacji. Warto również, jej zdaniem, do takiego zeznania dołączyć kserokopię pisma wysłanego wcześniej do pracodawcy z prośbą o przekazanie PIT-11/8B o wysokości osiągniętego dochodu.


Mało ulg i zeznań


Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie podkreśliła, że mniejsze zainteresowanie podatników rozliczeniem podatku za 2006 rok wynika m.in. z ograniczenia liczby ulg podatkowych, a szczególnie brakiem popularnej ulgi remontowej.


- Zainteresowanie rozliczeniem podatku zwiększy się znacznie pod koniec lutego, o czym świadczy liczba pobieranych druków zeznań oraz liczba zgłaszanych telefonicznie i osobiście pytań dotyczących opodatkowania dochodów, a także liczba przesyłanych przez płatników informacji PIT-11/8B - argumentowała nasza rozmówczyni.


Trzeba jednak podkreślić, że nie we wszystkich regionach kraju podatnicy czekają na rozliczenie z fiskusem.


- Na terenie województwa lubelskiego do 16 lutego 2007 r. do urzędów skarbowych wpłynęło ponad 40 tys. zeznań. W większości od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jak widać, akcja PIT ruszyła już na dobre, mimo że nie minął jeszcze termin dostarczenia informacji od płatników - podkreśliła Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie.


Mimo niewielkiej liczby złożonych do tej pory deklaracji pracownicy izb skarbowych zwracają uwagę na popełniane przez podatników błędy.

- Podatnicy popełniają podobne błędy do tych z lat ubiegłych. Do najczęstszych należą: brak podpisu (szczególnie u osób, które korzystają z oprogramowań komputerowych), błędy rachunkowe oraz niewypełnianie wszystkich pozycji, wpisywanie numeru NIP płatnika w miejsce NIP podatnika - wymieniała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie.


Błędów można uniknąć


Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie doradza podatnikom, którzy dopiero będą wypełniać swoje zeznania, aby nie śpieszyli się podczas ich wypełniania lub przepisywania.


Wszyscy nasi rozmówcy wskazali ponadto, że podatnicy coraz częściej mają problemy z prawidłowym rozliczeniem dochodów zagranicznych. Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach przypomniała, że podatnicy rozliczający się z dochodów uzyskanych za granicą powinni pamiętać, że istotne są nie tylko przepisy ustaw podatkowych, ale także umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę z innymi krajami. Rozliczając się z dochodu zagranicznego, do składanego zeznania rocznego PIT-36, PIT-36L czy PIT-38 należy dołączyć nowy załącznik PIT/ZG.


23 938 623 podatników PIT było w 2005 roku


PODATNICY POPEŁNIAJĄ BŁĘDY

Najczęściej popełniane błędy w zeznaniach rocznych to:

- brak podpisów podatników,

- brak oznaczenia, czy jest to zeznanie czy korekta zeznania podatkowego,

- podawanie NIP płatnika zamiast NIP podatnika,

- niekompletne wypełnianie zeznań podatkowych,

- składanie zeznań na nieprawidłowym druku,

- niezaokrąglanie podstawy opodatkowania i/lub podatku do pełnych złotych,

- nieprawidłowe wykazywanie odliczeń od dochodu czy podatku,

- nieprawidłwowe wykazywanie kwot składek społecznych i zdrowotnych,

- błędy w kwotach odliczeń z lat ubiegłych,

- błędy rachunkowe,

- nieaktualizowanie danych podanych w NIP.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF zmieni wszystko. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA