REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy coraz rzadziej zadają pytania fiskusowi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

O wydanie wiążących interpretacji podatkowych podatnicy występują do organów podatkowych coraz rzadziej. W niektórych województwach pytań jest nawet o 40 proc. mniej niż w latach poprzednich.


Wciągu pierwszych dwóch miesięcy 2007 roku podatnicy złożyli niewiele wniosków do urzędów skarbowych o wydanie interpretacji podatkowych w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku - kiedy wiążące interpretacje zaczęły być wydawane - oraz 2006 roku. Wynika to z sondy przeprowadzonej przez GP w izbach skarbowych.


Z danych Macieja Cichańskiego z Izby Skarbowej w Bydgoszczy wynika, że w 2007 roku urzędy skarbowe województwa kujawsko-pomorskiego odnotowały nieznaczny spadek liczby składanych wniosków o interpretacje podatkowe.


- Przykładowo obecnie do Urzędu Skarbowego w Elblągu wpłynęło około 21 wniosków o wydanie interpretacji.


- W analogicznym okresie roku ubiegłego było ich 40 - wskazała Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.


Natomiast Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach stwierdziła, że według stanu na 15 lutego 2007 r. w urzędach skarbowych podlegających Izbie zostało złożonych 118 wniosków o wydanie interpretacji. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego liczba złożonych wniosków jest teraz niższa o około 40 proc. Podobnie jest w innych województwach, choć w niektórych poziom składanych zapytań jest porównywalny do lat poprzednich.


Maleje liczba wniosków


Urzędy notują spadek napływających wniosków, ale rośnie zainteresowanie informacją telefoniczną, w tym Krajową Informacją Podatkową.

- Jeden z ośrodków KIP, tj. ośrodek w Bielsku Białej, w styczniu obsłużył 16 409 połączeń. W większości dotyczyły one zmian w podatkach, jakie weszły w życie z początkiem 2007 roku. Tylko sporadyczne informacje były poświęcone pytaniom związanym z zeznaniami podatkowymi - podkreśliła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.


Według informacji zebranych przez Barbarę Szalińską z Izby Skarbowej w Gdańsku, w styczniu i lutym 2007 r. do izby wpływały interpretacje wydawane przez naczelników na wnioski składane w październiku, listopadzie i grudniu 2006 r.


- Naczelnicy urzędów zgodnie z Ordynacją podatkową mają bowiem trzymiesięczny termin od dnia otrzymania wniosku na wydanie postanowienia w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - dodała nasza rozmówczyni.


Wątpliwości z VAT, PIT i CIT


Co do zakresu tematycznego w składanych wnioskach, nadal najwięcej pytań dotyczy VAT, choć coraz więcej wątpliwości podatnicy zgłaszają również w zakresie podatków dochodowych.


W związku ze zmianami podatkowymi, jakie zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2007 r. spory odsetek wniosków dotyczy właśnie nowych rozwiązań podatkowych.


- Wyraźnie wzrosła liczba pytań dotyczących podatku dochodowego, mniej jest natomiast pytań dotyczących VAT. Podatnicy często pytają o wykładnię nowo wprowadzonych przepisów prawa podatkowego, które sprawiają trudności interpretacyjne, czego świetnym przykładem jest obowiązująca od 1 stycznia 2007 r. definicja działalności gospodarczej w podatku dochodowym od osób fizycznych - argumentowała Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie.

W styczniu 2007 r. podatnicy złożyli w urzędach skarbowych województwa podlaskiego 135 wniosków o interpretację.


- Najwięcej z nich dotyczyło PIT-61, VAT-45 oraz CIT-20 - podkreślił Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku.


Braki formalne we wnioskach


Mimo już ponaddwuletniego obowiązywania instytucji wiążących interpretacji podatkowych, podatnicy we wnioskach nadal popełniają błędy.


Agnieszka Jóźwin-Dolata z Izby Skarbowej w Opolu jako najczęściej popełniane błędy przez podatników składających wnioski o wydanie wiążących interpretacji przepisów wymieniła: brak wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, brak oświadczenia, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wnioski są wnoszone przez osobę niebędącą stroną w danej sprawie.


Na podobne uchybienia zwróciła uwagę Małgorzata Komecka z Izby Skarbowej w Szczecinie.


- Najczęstsze braki formalne to: lakoniczne sformułowanie stanu faktycznego, brak własnego stanowiska w sprawie oraz brak oświadczenia, że nie toczy się wobec podatnika postępowanie lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA