REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy coraz rzadziej zadają pytania fiskusowi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

O wydanie wiążących interpretacji podatkowych podatnicy występują do organów podatkowych coraz rzadziej. W niektórych województwach pytań jest nawet o 40 proc. mniej niż w latach poprzednich.


Wciągu pierwszych dwóch miesięcy 2007 roku podatnicy złożyli niewiele wniosków do urzędów skarbowych o wydanie interpretacji podatkowych w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku - kiedy wiążące interpretacje zaczęły być wydawane - oraz 2006 roku. Wynika to z sondy przeprowadzonej przez GP w izbach skarbowych.


Z danych Macieja Cichańskiego z Izby Skarbowej w Bydgoszczy wynika, że w 2007 roku urzędy skarbowe województwa kujawsko-pomorskiego odnotowały nieznaczny spadek liczby składanych wniosków o interpretacje podatkowe.


- Przykładowo obecnie do Urzędu Skarbowego w Elblągu wpłynęło około 21 wniosków o wydanie interpretacji.


- W analogicznym okresie roku ubiegłego było ich 40 - wskazała Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.


Natomiast Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach stwierdziła, że według stanu na 15 lutego 2007 r. w urzędach skarbowych podlegających Izbie zostało złożonych 118 wniosków o wydanie interpretacji. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego liczba złożonych wniosków jest teraz niższa o około 40 proc. Podobnie jest w innych województwach, choć w niektórych poziom składanych zapytań jest porównywalny do lat poprzednich.


Maleje liczba wniosków


Urzędy notują spadek napływających wniosków, ale rośnie zainteresowanie informacją telefoniczną, w tym Krajową Informacją Podatkową.

- Jeden z ośrodków KIP, tj. ośrodek w Bielsku Białej, w styczniu obsłużył 16 409 połączeń. W większości dotyczyły one zmian w podatkach, jakie weszły w życie z początkiem 2007 roku. Tylko sporadyczne informacje były poświęcone pytaniom związanym z zeznaniami podatkowymi - podkreśliła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.


Według informacji zebranych przez Barbarę Szalińską z Izby Skarbowej w Gdańsku, w styczniu i lutym 2007 r. do izby wpływały interpretacje wydawane przez naczelników na wnioski składane w październiku, listopadzie i grudniu 2006 r.


- Naczelnicy urzędów zgodnie z Ordynacją podatkową mają bowiem trzymiesięczny termin od dnia otrzymania wniosku na wydanie postanowienia w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - dodała nasza rozmówczyni.


Wątpliwości z VAT, PIT i CIT


Co do zakresu tematycznego w składanych wnioskach, nadal najwięcej pytań dotyczy VAT, choć coraz więcej wątpliwości podatnicy zgłaszają również w zakresie podatków dochodowych.


W związku ze zmianami podatkowymi, jakie zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2007 r. spory odsetek wniosków dotyczy właśnie nowych rozwiązań podatkowych.


- Wyraźnie wzrosła liczba pytań dotyczących podatku dochodowego, mniej jest natomiast pytań dotyczących VAT. Podatnicy często pytają o wykładnię nowo wprowadzonych przepisów prawa podatkowego, które sprawiają trudności interpretacyjne, czego świetnym przykładem jest obowiązująca od 1 stycznia 2007 r. definicja działalności gospodarczej w podatku dochodowym od osób fizycznych - argumentowała Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie.

W styczniu 2007 r. podatnicy złożyli w urzędach skarbowych województwa podlaskiego 135 wniosków o interpretację.


- Najwięcej z nich dotyczyło PIT-61, VAT-45 oraz CIT-20 - podkreślił Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku.


Braki formalne we wnioskach


Mimo już ponaddwuletniego obowiązywania instytucji wiążących interpretacji podatkowych, podatnicy we wnioskach nadal popełniają błędy.


Agnieszka Jóźwin-Dolata z Izby Skarbowej w Opolu jako najczęściej popełniane błędy przez podatników składających wnioski o wydanie wiążących interpretacji przepisów wymieniła: brak wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, brak oświadczenia, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wnioski są wnoszone przez osobę niebędącą stroną w danej sprawie.


Na podobne uchybienia zwróciła uwagę Małgorzata Komecka z Izby Skarbowej w Szczecinie.


- Najczęstsze braki formalne to: lakoniczne sformułowanie stanu faktycznego, brak własnego stanowiska w sprawie oraz brak oświadczenia, że nie toczy się wobec podatnika postępowanie lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA