REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy coraz rzadziej zadają pytania fiskusowi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

O wydanie wiążących interpretacji podatkowych podatnicy występują do organów podatkowych coraz rzadziej. W niektórych województwach pytań jest nawet o 40 proc. mniej niż w latach poprzednich.


Wciągu pierwszych dwóch miesięcy 2007 roku podatnicy złożyli niewiele wniosków do urzędów skarbowych o wydanie interpretacji podatkowych w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku - kiedy wiążące interpretacje zaczęły być wydawane - oraz 2006 roku. Wynika to z sondy przeprowadzonej przez GP w izbach skarbowych.


Z danych Macieja Cichańskiego z Izby Skarbowej w Bydgoszczy wynika, że w 2007 roku urzędy skarbowe województwa kujawsko-pomorskiego odnotowały nieznaczny spadek liczby składanych wniosków o interpretacje podatkowe.


- Przykładowo obecnie do Urzędu Skarbowego w Elblągu wpłynęło około 21 wniosków o wydanie interpretacji.


- W analogicznym okresie roku ubiegłego było ich 40 - wskazała Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.


Natomiast Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach stwierdziła, że według stanu na 15 lutego 2007 r. w urzędach skarbowych podlegających Izbie zostało złożonych 118 wniosków o wydanie interpretacji. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego liczba złożonych wniosków jest teraz niższa o około 40 proc. Podobnie jest w innych województwach, choć w niektórych poziom składanych zapytań jest porównywalny do lat poprzednich.


Maleje liczba wniosków


Urzędy notują spadek napływających wniosków, ale rośnie zainteresowanie informacją telefoniczną, w tym Krajową Informacją Podatkową.

- Jeden z ośrodków KIP, tj. ośrodek w Bielsku Białej, w styczniu obsłużył 16 409 połączeń. W większości dotyczyły one zmian w podatkach, jakie weszły w życie z początkiem 2007 roku. Tylko sporadyczne informacje były poświęcone pytaniom związanym z zeznaniami podatkowymi - podkreśliła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.


Według informacji zebranych przez Barbarę Szalińską z Izby Skarbowej w Gdańsku, w styczniu i lutym 2007 r. do izby wpływały interpretacje wydawane przez naczelników na wnioski składane w październiku, listopadzie i grudniu 2006 r.


- Naczelnicy urzędów zgodnie z Ordynacją podatkową mają bowiem trzymiesięczny termin od dnia otrzymania wniosku na wydanie postanowienia w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - dodała nasza rozmówczyni.


Wątpliwości z VAT, PIT i CIT


Co do zakresu tematycznego w składanych wnioskach, nadal najwięcej pytań dotyczy VAT, choć coraz więcej wątpliwości podatnicy zgłaszają również w zakresie podatków dochodowych.


W związku ze zmianami podatkowymi, jakie zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2007 r. spory odsetek wniosków dotyczy właśnie nowych rozwiązań podatkowych.


- Wyraźnie wzrosła liczba pytań dotyczących podatku dochodowego, mniej jest natomiast pytań dotyczących VAT. Podatnicy często pytają o wykładnię nowo wprowadzonych przepisów prawa podatkowego, które sprawiają trudności interpretacyjne, czego świetnym przykładem jest obowiązująca od 1 stycznia 2007 r. definicja działalności gospodarczej w podatku dochodowym od osób fizycznych - argumentowała Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie.

W styczniu 2007 r. podatnicy złożyli w urzędach skarbowych województwa podlaskiego 135 wniosków o interpretację.


- Najwięcej z nich dotyczyło PIT-61, VAT-45 oraz CIT-20 - podkreślił Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku.


Braki formalne we wnioskach


Mimo już ponaddwuletniego obowiązywania instytucji wiążących interpretacji podatkowych, podatnicy we wnioskach nadal popełniają błędy.


Agnieszka Jóźwin-Dolata z Izby Skarbowej w Opolu jako najczęściej popełniane błędy przez podatników składających wnioski o wydanie wiążących interpretacji przepisów wymieniła: brak wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, brak oświadczenia, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wnioski są wnoszone przez osobę niebędącą stroną w danej sprawie.


Na podobne uchybienia zwróciła uwagę Małgorzata Komecka z Izby Skarbowej w Szczecinie.


- Najczęstsze braki formalne to: lakoniczne sformułowanie stanu faktycznego, brak własnego stanowiska w sprawie oraz brak oświadczenia, że nie toczy się wobec podatnika postępowanie lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA