REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meldunek pozwala korzystać ze zwolnień podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zameldowanie daje prawo do ulg w PIT i podatku od darowizn. Podatnicy mają problem z ustaleniem okresu, od którego liczyć meldunek. Są obawy, że fiskus będzie interpretował przepisy na niekorzyść podatników.


Od 1 stycznia wystarczy zameldować się na pobyt stały na 12 miesięcy w mieszkaniu lub domu, by móc go później sprzedać bez podatku. Warunek: taki dom lub mieszkanie trzeba nabyć lub wybudować po 1 stycznia 2007 r. Kłopot w tym, że przepis o nowej uldze nie określa, czy zameldowanie musi nastąpić po 1 stycznia. Ministerstwo Finansów uważa, że tak.


Z takim poglądem nie zgadzają się eksperci podatkowi. Ich zdaniem z żadnego przepisu ustawy o PIT taki sposób liczenia okresu zameldowania nie wynika. Liczyć powinien się łączny okres zameldowania, niezależnie od tego, kiedy podatnik się zameldował. Ważne, by od zameldowania do sprzedaży upłynęło 12 miesięcy. Taka interpretacja jest korzystna dla podatników. Jest jednak mało prawdopodobne, by MF zgodziło się na nią bez wcześniejszej przegranej przed sądami administracyjnymi.

Warto zauważyć, że meldunek stał się po 1 stycznia 2007 r. podstawowym kryterium uprawniającym do korzystania z ulg podatkowych dotyczących nieruchomości.

Warunek taki dotyczy dwóch przypadków. Po pierwsze, zwolnienia z 19-proc. PIT przy sprzedaży nieruchomości, gdy osoba dokonująca takiej transakcji zamelduje się w mieszkaniu lub domu na pobyt stały na co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia (tzw. ulga meldunkowa). Po drugie, ulgi w podatku od spadków i darowizn, która polega na zwolnieniu z tego podatku osób, które otrzymały lub odziedziczyły nieruchomość, jeśli będą w niej zamieszkiwać po zameldowaniu się na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez pięć lat (ulga mieszkaniowa). O ile pierwsze zwolnienie jest nowe, o tyle w drugim przypadku, warunek meldunkowy z początkiem roku dodano do warunku zamieszkiwania.


Liczenie terminu...


Najpierw zajmijmy się nową ulgą meldunkową. Jak wspomniałam, przepisy nie precyzują, od którego momentu liczyć zameldowanie. Problem jest ważny, bo wiele osób mieszka i jest zameldowanych w mieszkaniach lub domach, które dopiero mają zamiar nabyć.

Krzysztof Ścipień, asystent BDO Numerica, zwrócił uwagę, że rozstrzygnięcie kwestii, od jakiego momentu należy liczyć okres zameldowania, tzn. od momentu nabycia sprzedawanej nieruchomości czy też od faktycznego zameldowania, jest o tyle istotne, że dla podatników bardziej korzystne jest liczenie tego okresu od faktycznego zameldowania. Wątpliwości zrodziła wypowiedź MF, które w odpowiedzi na interpelację poselską stwierdziło, że okres 12-miesięcznego zameldowania może być liczony jedynie od 1 stycznia 2007 r.

- W takim przypadku należy odwołać się do wykładni celowościowej art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT, z której wynika, że przepis ten w żadnej mierze nie pozbawia prawa do zwolnienia z podatku dochodowego w wypadku zameldowania przed nabyciem lokalu. Ponadto w ustawie wprowadzającej ulgę meldunkową brak jest przepisów, które wskazywałyby, że okres ten biegnie właśnie od dnia jej wejścia w życie - dodał Krzysztof Ścipień.

Również Marcin Zimny, prawnik w CMS Cameron McKenna, nie zgadza się ze stanowiskiem ministerstwa.

- Oczywiście, aby zwolnienie miało zastosowanie, nieruchomość trzeba nabyć po 1 stycznia 2007 r. Jednak okres zameldowania powinien być liczony od momentu faktycznego zameldowania, a nie nabycia nieruchomości. Oznacza to, że osoba, która zameldowała się w lokalu mieszkalnym przykładowo 10 stycznia 2006 r., ale nabyła go dopiero 5 stycznia 2007 r., może skorzystać ze zwolnienia sprzedając lokal 5 marca 2007 r. W takiej sytuacji warunek 12 miesięcy zameldowania został spełniony - argumentował Marcin Zimny.


...sprawia trudności


Część ekspertów zwraca jednak uwagę na ryzyko, jakie stwarza niezastosowanie się do stanowiska resortu finansów. Jak wyjaśnił Rafał Garbarz, manager Ernst & Young, regulacje dotyczące zwolnienia nie precyzują wyraźnie, czy aby z niego skorzystać, zameldowanie powinno być liczone od dnia nabycia nieruchomości (nie wcześniej niż 1 stycznia 2007 r.), czy też można uwzględnić okres przeszły.

- W rezultacie istnieje wątpliwość, czy przy stosowaniu zwolnienia w przypadku sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku uwzględniać zameldowanie na pobyt stały przed datą nabycia, tj. również przed 1 stycznia 2007 r. - zastanawiał się Rafał Garbarz.

Jego zdaniem odpowiedź ministerstwa na interpelację poselską prezentuje odmienne stanowisko i dlatego należy przypuszczać, że stosowanie korzystnego dla podatnika podejścia będzie wiązało się z ryzykiem zakwestionowania przez władze podatkowe.


Zameldowanie na pobyt stały...


Od faktu zameldowania zależy także zwolnienie dla nieruchomości otrzymanych w spadku lub darowiźnie. Jak tłumaczyła Ewa Bujalska, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej White & Case, na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2006 roku przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w ten sposób był zwolniony z opodatkowania bez konieczności spełnienia warunku sprzedaży nieruchomości po upływie pięciu lat od daty nabycia. Od tego roku podatnik może skorzystać ze zwolnienia, wówczas gdy spełni jeden z warunków - dokona zbycia nieruchomości po upływie pięciu lat od daty darowizny lub spadku albo jeżeli przed datą zbycia był zameldowany na pobyt stały przez co najmniej 12 miesięcy.

- Nowa regulacja jest mniej korzystna, gdyż narzuca obowiązek stałego zameldowania jako warunek skorzystania ze zwolnienia. Jednocześnie na podstawie przepisów przejściowych dochód ze sprzedaży mieszkania w 2007 roku otrzymanego w drodze darowizny dokonanej przed tym rokiem będzie zwolniony z podatku bez konieczności zameldowania w tym lokalu - uważa Ewa Bujalska.


...ma potwierdzić zamieszkanie


W obecnym brzmieniu przepisów ustawy o spadkach i darowiznach jednym z warunków skorzystania z ulgi mieszkaniowej przy nabyciu nieruchomości jest konieczność zamieszkiwania po uprzednim zameldowaniu się na pobyt stały w nabytym lokalu przez okres pięć lat.

- Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy zmieniającej ustawę o spadkach i darowiznach zmiana miała na celu doprecyzowanie przepisów. Podczas prac parlamentarnych wskazywano, że fakt zamieszkania w lokalu jest niezwykle trudny do udowodnienia, szczególnie że zamieszkanie powinno być potwierdzone zameldowaniem, zgodnie z przepisami ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych - podkreśliła Ewa Opalińska, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GLN.


Jednocześnie dodała, że w świetle dotychczas obowiązującego stanowiska organów podatkowych oraz sądów administracyjnych zameldowanie się w miejscu stałego lub czasowego pobytu jest tylko dowodem, że dana osoba dopełniła obowiązku meldunkowego.

- W tym kontekście trudno uznać, że zmiana eliminuje wszelkie wątpliwości w zakresie udowodnienia faktu zamieszkiwania. Jej skutkiem jest raczej zharmonizowanie przepisów ustawy o spadkach i darowiznach z przepisami ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. W obecnym brzmieniu przepisów organy podatkowe będą nadal uprawnione do badania, czy oprócz stałego meldunku, korzystający z ulgi faktycznie w danym lokalu zamieszkuje - ostrzegała Ewa Opalińska.


Również Marek Gadacz, doradca podatkowy w PricewaterhouseCoopers, uważa, że intencją ustawodawcy przy takiej zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn było doprecyzowanie przepisu. Dotychczas podatnik korzystał ze zwolnienia, jeśli m.in. zamieszkiwał w nabytym lokalu lub budynku przez pięć lat. Jednocześnie nie było jasne, o jakie zamieszkiwanie ustawodawcy chodziło. Dodając warunek o zameldowaniu na pobyt stały, ustawodawca doprecyzował w pewien sposób to pojęcie.


- W myśl ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych osoby przebywające na stałe w Polsce są zobowiązane zameldować się w miejscu pobytu stałego. Zatem obowiązek meldunkowy mógł pojawić się niezależnie od przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. W konsekwencji osoby, które nabyły lokal drogą darowizny lub spadku przed 1 stycznia 2007 r., w zasadzie nie muszą się meldować, żeby skorzystać ze zwolnienia, ale taka konieczność może wynikać z obowiązku meldunkowego - tłumaczył Marek Gadacz.


Jakie wnioski mogą wyciągnąć podatnicy z naszej analizy? Trzeba być ostrożnym, korzystając z tzw. ulgi meldunkowej i mieszkaniowej.

W pierwszym przypadku nie ma co liczyć na to, że urząd skarbowy fakt zameldowania będzie liczył od dokonania tej czynności. Raczej interpretacja przepisów pójdzie w kierunku wytycznych Ministerstwa Finansów - meldunek liczy się od momentu nabycia nieruchomości.

W drugim przypadku trzeba przygotować się na bardziej wnikliwą niż dotychczas kontrolę ze strony fiskusa. Organy podatkowe poza faktem zamieszkiwania w darowanym lub dziedziczonym mieszkaniu będą badać, czy dana osoba jest w nim również zameldowana.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać interpretację, która precyzyjnie określi, od kiedy liczyć moment zameldowania przy uldze meldunkowej. MF mógłby też opracować nowelizację ustawy o PIT w tym zakresie.


Ważne! Aby skorzystać z ulgi meldunkowej, wynikającej z ustawy o PIT oraz ulgi mieszkaniowej przewidzianej w ustawie o podatku od spadków i darowizn, trzeba w mieszkaniu lub domu zameldować się na pobyt stały.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA