REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za błędy może grozić grzywna i pozbawienie wolności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do końca marca większość spółek ma czas na sporządzenie sprawozdań finansowych. Zarząd spółki ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości w tym dokumencie. System kontroli wewnętrznej w firmie powinien zapewnić rzetelność sprawozdania.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Firmy, których rok obrotowy zbieżny jest z kalendarzowym, mają czas do końca marca na sporządzenie sprawozdań finansowych. Natomiast z końcem czerwca mija termin ich zatwierdzenia. Osoby podpisujące sprawozdania, np. członkowie zarządu, ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe ich sporządzenie. Za błędy mogą im grozić nie tylko kary pieniężne, ale nawet pozbawienia wolności. Kluczem do uniknięcia ryzyka może być stworzenie takiej kontroli wewnętrznej, która da pewność zarządowi, że przygotowane sprawozdanie jest rzetelne i zgodne z przepisami.


Wysokie kary za błędy


Cezary Żelaznicki, radca prawny Domański Zakrzewski Palinka, przypomina, że odpowiedzialnym za nieprawidłowe wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, co do zasady, jest kierownik, którym z reguły jest zarząd. Osoba, która dopuściła do zawarcia w sprawozdaniu nierzetelnych danych, podlega według ustawy o rachunkowości grzywnie, karze pozbawienia wolności do lat dwóch albo obu tym karom łącznie.

- Przepis ten jednak zakłada umyślność działania osób odpowiedzialnych za sporządzenie sprawozdania - podkreśla.

Umyślność oznacza tu świadome wprowadzenie nieprawdziwych danych.

Możliwa jest - według eksperta - również sytuacja, w której podpisanie nieprawidłowego sprawozdania wyrządzi spółce znaczną szkodę majątkową, co może skutkować zgodnie z kodeksem karnym odpowiedzialnością osób, które podpisały takie sprawozdanie. Takie konsekwencje grożą także w przypadku działania nieumyślnego.

- W zależności od rozmiaru szkody osoba, która podpisała nieprawidłowe sprawozdanie, może podlegać karze od trzech miesięcy do dziesięciu lat pozbawienia wolności - twierdzi Cezary Żelaznicki.

Według niego nie można także wykluczyć, że osoba, która podpisała nieprawidłowe sprawozdanie, może odpowiadać za prowadzenie dokumentacji działalności gospodarczej w sposób nierzetelny lub niezgodny z prawdą. Za takie przestępstwo, w zależności od jego wagi, kodeks karny przewiduje grzywnę, która może osiągnąć nawet 720 tys. zł, karę ograniczenia lub pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat.

Nie wolno też lekceważyć przepisów kodeksu karnego skarbowego.

Cezary Żelaznicki wyjaśnia, że podpisanie nieprawidłowego sprawozdania może niekiedy pociągać za sobą nieprawidłowe wyliczenie i przekazanie podatku dochodowego. Natomiast narażenie podatku na uszczuplenie podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, tzn. maksymalnie około 9 mln zł, karze pozbawienia wolności lub też obu tym karom łącznie.

- Do sytuacji, w której podpisano nieprawidłowe sprawozdanie, można też stosować odpowiednie postanowienia kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że zgodnie z tymi przepisami umyślne lub nieumyślne ogłoszenie nieprawdziwych danych podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do dwóch lat.


Konieczna kontrola wewnętrzna


Brak wiedzy z dziedziny rachunkowości nie zwalnia z odpowiedzialności za przyjęcie nieprawidłowo sporządzonego sprawozdania.

Dlatego też Anna Sirocka, biegły rewident, partner w dziale audytu firmy Ernst & Young, podkreśla, że zarząd spółki odpowiedzialny jest za stworzenie i utrzymywanie takiego systemu kontroli wewnętrznej, który zapewni przygotowanie rzetelnych sprawozdań, efektywną i sprawną działalność spółki oraz przestrzeganie przepisów. Obejmuje to stworzenie środowiska kontroli oraz utrzymywanie zasad i procedur pomagających osiągnąć założony cel.

- Proces tworzenia sprawozdań finansowych podlega kontroli wewnętrznej. Do obowiązków zarządu spółki należy skorygowanie istotnych błędów - wyjaśnia rozmówczyni.

Jak twierdzi Małgorzata Wojdat, biegły rewident, partner w firmie Ernst & Young, niepodpisanie przez zarząd sprawozdania to przypadek szczególny. Mamy wtedy do czynienia z sytuacją, w której dany członek zarządu nie zgadza się z ujęciem jakiejś transakcji czy zdarzenia gospodarczego w księgach rachunkowych, a w efekcie w sprawozdaniu finansowym.

- Odmowa podpisania sprawozdania może oznaczać, iż dany członek zarządu uważa, że w spółce nie działa efektywny system kontroli wewnętrznej - dodaje.

Według Anny Sirockiej oznacza to zarzuty dotyczące takich kwestii, jak manipulacja wynikami finansowymi spółki, sprzeniewierzenie jej majątku, umyślne obejście mechanizmów kontroli wewnętrznej, niewłaściwy wpływ podmiotów powiązanych na transakcje zawierane z tymi podmiotami, działanie na szkodę jednostki lub innych nieprawidłowości, niezgodne z prawem działania lub nadużycia, które mogą spowodować zniekształcenie informacji zawartych w sprawozdaniu lub w inny sposób wpłynąć na sprawozdawczość finansową spółki.

Jeżeli jednak - jak podkreśla Anna Kazirod, biegły rewident z Kancelarii Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek - dojdzie do sytuacji, w której jeden z członków zarządu odmówi podpisania sprawozdania, to na piśmie musi wyjaśnić, dlaczego tak postąpił. W takim przypadku uzasadnienie należy dołączyć do sprawozdania. Obowiązek taki wynika z art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości.

- Zarząd nie może nadużywać tej możliwości i tylko w wyjątkowo powinien z niej korzystać. Odmowa może bowiem źle wpłynąć na wizerunek firmy - twierdzi rozmówczyni.

Podkreśla, że odmowa podpisu nie może być stosowana przez zarząd jako sposób uniknięcia odpowiedzialności, ponieważ zgodnie z k.s.h. to właśnie zarząd odpowiada za wszystkie działania spółki.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odmowa szkodzi spółce


Anna Sirocka przyznaje, że spotykała się z sytuacją, w której nowo powołany zarząd odmawiał podpisania sprawozdania, ponieważ uważał, że nie miał czasu wystarczającego do zapoznania się z działalnością spółki, a sprawozdanie dotyczy działań poprzedniego zarządu.

- W mojej ocenie w takiej sytuacji powinien przesunąć wydanie sprawozdania (oczywiście, jeżeli nie minęły jeszcze terminy ustawowe) i zapoznać się ze spółką oraz ustalić, czy sprawozdanie przedstawia rzetelnie i prawidłowo sytuację finansową spółki - wyjaśnia.

Dodaje, że brak podpisu to bardzo zły i czytelny sygnał dla użytkowników sprawozdań finansowych - podważanie istnienia efektywnie działającego systemu kontroli wewnętrznej i informowanie o możliwości nieujawnionych nadużyć.

Członkowie zarządu nigdy nie będą mieć wszystkich informacji o firmie. Jednak w sprawach najbardziej istotnych powinni mieć wiedzę lub możliwość jej ustalenia.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

REKLAMA

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA