REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za błędy może grozić grzywna i pozbawienie wolności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do końca marca większość spółek ma czas na sporządzenie sprawozdań finansowych. Zarząd spółki ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości w tym dokumencie. System kontroli wewnętrznej w firmie powinien zapewnić rzetelność sprawozdania.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Firmy, których rok obrotowy zbieżny jest z kalendarzowym, mają czas do końca marca na sporządzenie sprawozdań finansowych. Natomiast z końcem czerwca mija termin ich zatwierdzenia. Osoby podpisujące sprawozdania, np. członkowie zarządu, ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe ich sporządzenie. Za błędy mogą im grozić nie tylko kary pieniężne, ale nawet pozbawienia wolności. Kluczem do uniknięcia ryzyka może być stworzenie takiej kontroli wewnętrznej, która da pewność zarządowi, że przygotowane sprawozdanie jest rzetelne i zgodne z przepisami.


Wysokie kary za błędy


Cezary Żelaznicki, radca prawny Domański Zakrzewski Palinka, przypomina, że odpowiedzialnym za nieprawidłowe wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, co do zasady, jest kierownik, którym z reguły jest zarząd. Osoba, która dopuściła do zawarcia w sprawozdaniu nierzetelnych danych, podlega według ustawy o rachunkowości grzywnie, karze pozbawienia wolności do lat dwóch albo obu tym karom łącznie.

- Przepis ten jednak zakłada umyślność działania osób odpowiedzialnych za sporządzenie sprawozdania - podkreśla.

Umyślność oznacza tu świadome wprowadzenie nieprawdziwych danych.

Możliwa jest - według eksperta - również sytuacja, w której podpisanie nieprawidłowego sprawozdania wyrządzi spółce znaczną szkodę majątkową, co może skutkować zgodnie z kodeksem karnym odpowiedzialnością osób, które podpisały takie sprawozdanie. Takie konsekwencje grożą także w przypadku działania nieumyślnego.

- W zależności od rozmiaru szkody osoba, która podpisała nieprawidłowe sprawozdanie, może podlegać karze od trzech miesięcy do dziesięciu lat pozbawienia wolności - twierdzi Cezary Żelaznicki.

Według niego nie można także wykluczyć, że osoba, która podpisała nieprawidłowe sprawozdanie, może odpowiadać za prowadzenie dokumentacji działalności gospodarczej w sposób nierzetelny lub niezgodny z prawdą. Za takie przestępstwo, w zależności od jego wagi, kodeks karny przewiduje grzywnę, która może osiągnąć nawet 720 tys. zł, karę ograniczenia lub pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat.

Nie wolno też lekceważyć przepisów kodeksu karnego skarbowego.

Cezary Żelaznicki wyjaśnia, że podpisanie nieprawidłowego sprawozdania może niekiedy pociągać za sobą nieprawidłowe wyliczenie i przekazanie podatku dochodowego. Natomiast narażenie podatku na uszczuplenie podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, tzn. maksymalnie około 9 mln zł, karze pozbawienia wolności lub też obu tym karom łącznie.

- Do sytuacji, w której podpisano nieprawidłowe sprawozdanie, można też stosować odpowiednie postanowienia kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że zgodnie z tymi przepisami umyślne lub nieumyślne ogłoszenie nieprawdziwych danych podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do dwóch lat.


Konieczna kontrola wewnętrzna


Brak wiedzy z dziedziny rachunkowości nie zwalnia z odpowiedzialności za przyjęcie nieprawidłowo sporządzonego sprawozdania.

Dlatego też Anna Sirocka, biegły rewident, partner w dziale audytu firmy Ernst & Young, podkreśla, że zarząd spółki odpowiedzialny jest za stworzenie i utrzymywanie takiego systemu kontroli wewnętrznej, który zapewni przygotowanie rzetelnych sprawozdań, efektywną i sprawną działalność spółki oraz przestrzeganie przepisów. Obejmuje to stworzenie środowiska kontroli oraz utrzymywanie zasad i procedur pomagających osiągnąć założony cel.

- Proces tworzenia sprawozdań finansowych podlega kontroli wewnętrznej. Do obowiązków zarządu spółki należy skorygowanie istotnych błędów - wyjaśnia rozmówczyni.

Jak twierdzi Małgorzata Wojdat, biegły rewident, partner w firmie Ernst & Young, niepodpisanie przez zarząd sprawozdania to przypadek szczególny. Mamy wtedy do czynienia z sytuacją, w której dany członek zarządu nie zgadza się z ujęciem jakiejś transakcji czy zdarzenia gospodarczego w księgach rachunkowych, a w efekcie w sprawozdaniu finansowym.

- Odmowa podpisania sprawozdania może oznaczać, iż dany członek zarządu uważa, że w spółce nie działa efektywny system kontroli wewnętrznej - dodaje.

Według Anny Sirockiej oznacza to zarzuty dotyczące takich kwestii, jak manipulacja wynikami finansowymi spółki, sprzeniewierzenie jej majątku, umyślne obejście mechanizmów kontroli wewnętrznej, niewłaściwy wpływ podmiotów powiązanych na transakcje zawierane z tymi podmiotami, działanie na szkodę jednostki lub innych nieprawidłowości, niezgodne z prawem działania lub nadużycia, które mogą spowodować zniekształcenie informacji zawartych w sprawozdaniu lub w inny sposób wpłynąć na sprawozdawczość finansową spółki.

Jeżeli jednak - jak podkreśla Anna Kazirod, biegły rewident z Kancelarii Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek - dojdzie do sytuacji, w której jeden z członków zarządu odmówi podpisania sprawozdania, to na piśmie musi wyjaśnić, dlaczego tak postąpił. W takim przypadku uzasadnienie należy dołączyć do sprawozdania. Obowiązek taki wynika z art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości.

- Zarząd nie może nadużywać tej możliwości i tylko w wyjątkowo powinien z niej korzystać. Odmowa może bowiem źle wpłynąć na wizerunek firmy - twierdzi rozmówczyni.

Podkreśla, że odmowa podpisu nie może być stosowana przez zarząd jako sposób uniknięcia odpowiedzialności, ponieważ zgodnie z k.s.h. to właśnie zarząd odpowiada za wszystkie działania spółki.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odmowa szkodzi spółce


Anna Sirocka przyznaje, że spotykała się z sytuacją, w której nowo powołany zarząd odmawiał podpisania sprawozdania, ponieważ uważał, że nie miał czasu wystarczającego do zapoznania się z działalnością spółki, a sprawozdanie dotyczy działań poprzedniego zarządu.

- W mojej ocenie w takiej sytuacji powinien przesunąć wydanie sprawozdania (oczywiście, jeżeli nie minęły jeszcze terminy ustawowe) i zapoznać się ze spółką oraz ustalić, czy sprawozdanie przedstawia rzetelnie i prawidłowo sytuację finansową spółki - wyjaśnia.

Dodaje, że brak podpisu to bardzo zły i czytelny sygnał dla użytkowników sprawozdań finansowych - podważanie istnienia efektywnie działającego systemu kontroli wewnętrznej i informowanie o możliwości nieujawnionych nadużyć.

Członkowie zarządu nigdy nie będą mieć wszystkich informacji o firmie. Jednak w sprawach najbardziej istotnych powinni mieć wiedzę lub możliwość jej ustalenia.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA