REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt i import aut pod lupą

REKLAMA

Wiadomo już, kto w 2007 roku może spodziewać się kontroli podatkowej. Urzędnicy uważniej skontrolują ryczałtowców i sprowadzających zagraniczne auta. Nadal sprawdzane będą przypadki zawyżania kosztów podatkowych w firmach.


Podatnicy mogą już sprawdzić, czy w tym roku pojawi się u nich kontrola podatkowa. Właśnie opublikowano wykaz obszarów kontroli na 2007 rok. Urzędy skarbowe zajmą się przede wszystkim handlem używanymi autami oraz kontrolą wpłat zryczałtowanego podatku dochodowego. Powód: błędy i nieprawidłowości odnotowane w tym zakresie przez administrację skarbową. Ponadto będą kontynuować czynności zapoczątkowane w roku ubiegłym.


Będą kontrole u VAT-owców


Podatnikom VAT w 2007 roku dużo energii poświęcą nie tylko urzędnicy kontroli skarbowej (UKS), ale również organy podatkowe. W przypadku UKS kontrole dotyczą głównie walki z oszustwami karuzelowymi. Kontrole podatkowe będą bardziej szczegółowe. Mają dotyczyć m.in. transakcji wewnątrzwspólnotowych, usług budowlanych, a także zaniżania wysokości obrotów. Dużo pracy zaplanowano urzędnikom w zakresie kontroli rejestracji dla potrzeb VAT. Sprawdzą także, czy podatnicy poprawnie stosują kasy fiskalne, a zwłaszcza, czy nie uchylają się od obowiązku instalowania kas lub czy nie dokonują sprzedaży z ich pominięciem.

W przypadku usług budowlanych, na podstawie przeprowadzonych do tej pory kontroli stwierdzono, że szczególne zagrożenie dotyczy podatników zatrudniających pracowników bez zgłoszenia, którzy nie naliczają i nie odprowadzają zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wypłat wynagrodzeń. Urzędnicy zainteresują się również firmami developerskimi wykorzystującymi niewielkie firmy, którym po zakończeniu prac i odbiorze faktury nie są wypłacane należności.


Urzędnicy sprawdzą koszty...


Najczęstszym błędem podatkowym, jaki popełniają podmioty prowadzące działalność gospodarczą, jest nieprawidłowe wykazywanie kosztów uzyskania przychodów. Podatnicy przeważnie zawyżają koszty. Dlatego działania kontrolne kierowane są i będą nadal na sprawdzanie tych błędów. Podatnicy często tworzą sztuczne koszty (poprzez wprowadzanie do obiegu fikcyjnych faktur) lub nieewidencjonowaniu całości przychodów ze sprzedaży. Zdarzają się też nieprawidłowości w odliczaniu strat z lat ubiegłych. Takie przypadki nadużyć prowadzą do znacznego zaniżania zobowiązań podatkowych, stąd wzmożone kontrole, do których podatnicy typowani są po szczegółowej analizie danych będących w posiadaniu organów podatkowych.


...i handel autami...


W 2007 roku urzędnicy dokładniej przyjrzą się transakcjom związanym z handlem używanymi samochodami, zwłaszcza przywożonymi z zagranicy. Polacy sprowadzają coraz więcej takich aut. Pojawia się też coraz więcej nieprawidłowości w tym zakresie. Dotyczą one zarówno osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych zajmujących się handlem i pośrednictwem w handlu samochodami, które nie zgłosiły podjęcia działalności gospodarczej.

Urzędnicy zaobserwowali, że osoby niefigurujące jako prowadzące działalność dokonują wielokrotnego sprowadzania używanych samochodów z zagranicy i ich dalszej odsprzedaży na podstawie cywilnoprawnych umów kupna-sprzedaży. Z analizy składanych wniosków o wydanie zaświadczeń o braku obowiązku zapłaty podatku oraz przedkładanych umów wynika, że przywożone są pojazdy wyprodukowane głównie w latach 90., nabywane za 50-200 euro w sytuacji, gdy ich wartość rynkowa w Polsce jest kilkakrotnie wyższa. Ponadto podatnicy nie płacą od takich transakcji należnego PIT i VAT.


...oraz niektóre rozliczenia


Pod czujnym okiem urzędników znajdą się także podatnicy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Od tego roku nie muszą oni składać deklaracji miesięcznych lub kwartalnych z wykazanymi wielkościami przychodów i należnego podatku. A to często prowadzi do sytuacji, gdy podatnicy faktycznie osiągający przychody, od których powinni odprowadzić podatek, nie dokonują wpłat należnego podatku. W efekcie docho- dzi do zmniejszenia bieżą- cych wpływów budżetowych. Urzędnicy zweryfikują te rozliczenia. Ich zdaniem nieprawidłowości we wpłatach ryczałtu zazwyczaj mają charakter zamierzony.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA