REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki chcą opłaty za darowany 1 proc.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Bank zażądał od pana Jana prowizji od wpłaty 1 proc. podatku na konto częstochowskiej organizacji pożytku publicznego. Dlaczego? Bo organizacja nie poprosiła banku o zwolnienie z opłaty. Ani ta, ani inne


Termin rozliczenia z fiskusem tuż-tuż. Częstochowianin postanowił skorzystać z prawa do przekazania 1 proc. podatku jednej z organizacji pożytku publicznego. W ubiegłym roku wpłacał na konto warszawskiej organizacji. Tym razem jednak zdecydował, że wspomoże stowarzyszenie od lat działające w Częstochowie.


- Niestety, zupełnie niespodziewanie bank zażądał ode mnie 5 zł prowizji za wpłatę - opowiada pan Jan. - Byłem bardzo zaskoczony, bo w ubiegłym roku nie płaciłem ani grosza. Zdenerwowałem się, bo tych kilka złotych wolałbym przekazać ubogim. To skandal, że banki zarabiają na działalności charytatywnej i odstraszają od przekazywania procentu podatku. Ludzie rezygnują, gdy muszą jeszcze do tego dopłacać.


Banki zaprzeczają tym zarzutom. Twierdzą, że są pełne dobrej woli, ale czekają na gest ze strony organizacji pożytku publicznego, które powinny być najbardziej zainteresowane zachętami dla darczyńców.


- Nasz bank nie pobiera prowizji od wpłat gotówkowych dokonywanych na rachunki organizacji pożytku publicznego, ale tylko tych, które wcześniej nawiązały współpracę z bankiem lub zwróciły się do banku z taką prośbą - mówi Marek Kłuciński, rzecznik prasowy PKO BP. - W pozostałych przypadkach pobierana jest opłata zgodna z obowiązującą w banku taryfą opłat i prowizji.


Podobną politykę obrał także ING Bank Śląski.


- Wystarczy przesłać do nas pisemną prośbę - mówi Joanna Majer-Skrupa, zastępczyni rzecznika ING Banku Śląskiego. - Każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie, bo nie wszystkie organizacje proszą o takie same odstępstwa.


Niestety, częstochowskie organizacje - poza apelami o przekazanie 1 proc. podatku - nie zrobiły wiele, by zachęcić darczyńców.


- Muszę przyznać, że faktycznie nie pomyślałam o tym, by porozmawiać z bankami w tej sprawie - mówi Elżbieta Ferenc, szefowa Fundacji Chrześcijańskiej "Adullam". - Może dlatego, że sami pomagamy wypełniać zeznania ludziom, którzy sobie z tym nie radzą, a oni w zamian pozwalają nam odpisać 1 proc. No i sami zawozimy pieniądze do banku, a od wpłat na własne konto we własnym banku nic nie płacimy.


W piersi bije się też Kazimierz Słobodzian, prezes Stowarzyszenia Wzajemnej Pomocy "Agape": - Nie zrobiłem tego, bo tak naprawdę mamy bardzo mało wpłat z podatku. Poza tym wiele ludzi korzysta z przelewów, a te w wielu bankach są bezpłatne. Ale na pewno zachęcę do negocjowania z bankami inne organizacje.


Stowarzyszenie Opieki Hospicyjnej Ziemi Częstochowskiej uzyskało status organizacji pożytku publicznego niedawno. - W tym roku pierwszy raz czekamy na wpłaty podatku - mówi prezes Anna Kaptacz. - Ale natychmiast wyślemy pisma do banków, by ułatwić naszym darczyńcom przekazywanie pieniędzy.


Bank Ochrony Środowiska jako jeden z nielicznych całkowicie zrezygnował z opłat. - Od początku stycznia do końca kwietnia nie naliczamy prowizji za wpłaty na konta organizacji pożytku publicznego - mówi Krystyna Forowicz, rzeczniczka BOŚ. - Tak było również w ubiegłym roku.


Poczta pobiera złotówkę.


Eliza Kwiatkowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA