REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma jasnych zasad rozliczania podatku

REKLAMA

Jeśli resort finansów nie określi jasnych zasad rozliczania podatku przez przedsiębiorców realizujących projekty finansowane z funduszy strukturalnych, dodatkowe koszty poniesie Skarb Państwa.


Polska, przystępując do Unii Europejskiej, uzyskała dostęp do funduszy strukturalnych. Nie jesteśmy jednak przygotowani, aby sprawnie wykorzystać tę pomoc. Zawiodło Ministerstwo Finansów, które nie określiło, jak rozliczać projekty z fiskusem.


Dodatkowe koszty


Przykładem jest interpretacja przez organy podatkowe realizacji zadań w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL). Urzędnicy utrzymują, że usługi świadczone na rzecz projektu są odpłatne w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Skutkiem jest konieczność wystawiania faktur przez podmioty realizujące projekty w ramach SPO RZL instytucjom wdrażającym. I tu pojawia się problem. Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004 z 10 marca 2004 r. podatki i opłaty, w tym VAT, nie stanowią kosztów kwalifikowanych do refundacji ze środków UE. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy są one rzeczywiście i ostatecznie odprowadzane przez beneficjenta lub odbiorcę końcowego pomocy. Zasady te dotyczą też wytycznych SPO RZL, z których dodatkowo wynika, że przy sporządzaniu budżetów projektów zakłada się ich realizację po kosztach, czyli bez marży i bez końcowych podatków.

Sprowadza się to do tego, że polski fiskus wymaga, by płacić VAT, z kolei przepisy unijne i zgodne z nimi wytyczne instytucji wdrażających mówią, że nie wolno w budżecie umieszczać takich kwot.


Wspólny projekt


Interpretację tę fiskus rozciąga też na zasady rozliczania się partnerów wspólnie realizujących projekt. Procedura otrzymywania dotacji odbywa się poprzez przelanie zaliczki przez instytucję wdrażającą na konto lidera projektu. Ten zaś przelewa odpowiednie części zaliczki partnerom na finansowanie zadań przez nich realizowanych. Fiskus wymaga, by w tym cyklu partner, otrzymując swoją część, wystawiał liderowi fakturę VAT. Takie działanie sprzeczne jest z zasadami SPO RZL, a budżety projektów nie przewidują kosztów na dodatkowy podatek. Skąd więc mają pochodzić środki na jego pokrycie?

Gdybyśmy podzielili stanowisko fiskusa, w myśl którego partnerzy rozliczają się z liderem na podstawie faktur VAT, trzeba jeszcze ustalić właściwą stawkę podatku. Niektórzy partnerzy wykonują tylko zadania szkoleniowe zwolnione z podatku, a inni zadania specjalne, np. rekrutację, logistykę szkoleń, promocję. Czasami jest też tak, że za szkolenie odpowiada partner, a lider jedynie koordynuje i rozlicza projekt. Jak wtedy ustalić stawkę VAT? Kiedy obowiązuje stawka 22 proc., kiedy 7 lub 0 proc. VAT, a kiedy zwolnienie? Wątpliwości te powinno rozstrzygnąć MF, zwłaszcza że już teraz każdy urząd skarbowy postępuje według własnego uznania.


Problem można rozwiązać


W zaistniałej sytuacji możliwe są trzy rozwiązania. Po pierwsze, minister finansów mógłby wydać jednoznaczną wykładnię przepisów dotyczących rozliczania VAT oraz sposobu rozliczania się partnerów realizujących projekty w ramach konsorcjum. Interpretacja ta powinna być zgodna z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów w ramach programu SPO RZL.

Drugie rozwiązanie to zmiana zasad realizacji projektów przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), tak by uwzględniały wykładnię urzędów i izb skarbowych. Jednak w tej sytuacji PARP i inne instytucje wdrażające będą zmuszone do akceptacji zmian w budżetach wszystkich projektów, które umożliwią przedsiębiorcom pokrycie dodatkowo poniesionych kosztów, i to zarówno nie- uwzględnionego VAT, jak i korekt księgowych oraz nowych zasad księgowania. W tym przypadku niezbędne byłoby też wydanie przez ministra finansów decyzji o nienaliczaniu odsetek od dotychczas stosowanych sposobów rozliczania.

Trzecie, najmniej korzystne rozstrzygnięcie, to odstąpienie przedsiębiorców od realizacji projektów. Niewykluczone są też roszczenia regresowe wobec Skarbu Państwa za straty wynikające z niespójnego wdrażania programów. W tym przypadku procedura odwoławcza nie skończy się w Polsce.


Piotr Stefaniak

prezes Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA