REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wciąż wielu podatników ma milionowe zaległości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Liczba podatników z ponadmilionowymi zaległościami podatkowymi nie zmienia się od kilku lat. Głównym tego powodem są przeciągające się procedury egzekucyjne oraz mała ściągalność należności. Eksperci uważają, że długoletni plan spłaty zadłużeń pozwoli na zwiększenie wpływów budżetowych.


Od 2003 roku około 3,5 tys. podmiotów gospodarczych posiada zaległości podatkowe we wszelkich wpłatach należności wobec budżetu państwa powyżej łącznej kwoty 1 mln zł. Ogółem zaległości wraz z odsetkami oscylują w granicach 17 mld zł. Te wartości z roku na rok nie maleją. Zapytaliśmy ekspertów, co jest tego przyczyną. Ich zdaniem powodem jest długa procedura egzekucyjna i brak planu, według którego zaległości mogłyby być ściągane.


Starych długów...


Patrząc na utrzymującą się na podobnym poziomie przez kolejne lata liczbę podatników posiadających zaległości podatkowe, jak również zbliżony poziom łącznej kwoty tych zaległości, można dojść do wniosku, że w większości przypadków są to stare zaległości, przenoszone z roku na rok, jedynie z niewielkimi zmianami. Takiego zdania jest Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna, który w rozmowie z nami wskazał, że jedną z głównych przyczyn tego stanu rzeczy mogą być przeciągające się procedury egzekucji zobowiązań podatkowych, a co za tym idzie, ich mała faktyczna skuteczność.

- Okoliczność ta, w połączeniu z coraz bardziej skomplikowanymi przepisami podatkowymi, przekłada się na zauważalną tendencję wzrostową w zakresie kwot zaległości podatkowych. W celu uzdrowienia tej sytuacji, trzeba by przede wszystkim przeanalizować słabe punkty prowadzonych postępowań egzekucyjnych, a następnie podjąć odpowiednie kroki (w tym legislacyjne) mające na celu zlikwidowanie tych słabych punktów - uważa Andrzej Pośniak.


...i zadłużonych podatników...


Eksperci wskazują, że trudno o jednoznaczną opinię, co jest przyczyną utrzymującego się ponad milionowego stanu zaległości podatkowych na podstawie wyłącznie danych liczbowych bez podania bardziej szczegółowych informacji, choćby co do natury zaległości czy też kwestii, czy są one stwierdzone prawomocnym rozstrzygnięciem, czy też w stosunku do tych zaległości nadal toczy się postępowanie.

Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe uważa, że przyczyny braku płatności mogą być bardzo różne, a częściowo mogą wynikać z przyczyn proceduralnych (np. wstrzymanie wykonalności decyzji podatkowej ze względu na ważny interes podatnika).

- Pomijając takie sytuacje, podstawowe przyczyny mogące powodować utrzymanie się zaległości podatkowych mają swoje źródło w niewypłacalności poszczególnych podatników, którzy nie są w stanie na bieżąco i terminowo regulować swoich zobowiązań podatkowych oraz niemożności identyfikacji innych podmiotów odpowiedzialnych za daną zaległość podatkową. Przyczyną takiej sytuacji może być również niemożność identyfikacji przez odpowiednie organy zasobów majątkowych podatnika, z których można byłoby dokonać skutecznej egzekucji, czy wreszcie opieszałość przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych - tłumaczył Wojciech Pietrasiewicz.


...pozwoli pozbyć się plan


Jednocześnie specjaliści, z którymi rozmawialiśmy, twierdzą, że egzekucja zaległości podatkowych przebiega w ostatnich latach coraz sprawniej.

Mariusz Marecki, dyrektor w zespole do spraw postępowań podatkowych PricewaterhouseCoopers podkreśla, że zdecydowana większość podatników czym prędzej wpłaca zaległe podatki lub występuje o ulgi w spłacie (rozłożenie na raty/odroczenie) zanim dosięgnie ich organ egzekucyjny.

- Podatnicy chcą w ten sposób uniknąć dodatkowych kosztów - zarówno tych wyrażonych w pieniądzach, jak i związanych z wizerunkiem. To, że nadal istnieją podmioty niepłacące zaległości, może oznaczać, że fiskus nie jest jednakowo stanowczy wobec wszystkich. Sądzę, że chodzi tu w większości o podmioty, w stosunku do których twarda egzekucja mogłaby oznaczać np. znaczne redukcje zatrudnienia, a istniejące przepisy dotyczące pomocy dla przedsiębiorców utrudniają udzielanie rozsądnych ulg, które mogłyby rozwiązać sytuację - dodał nasz rozmówca.

Jego zdaniem, mimo że w wielu przypadkach egzekucja może oznaczać negatywne skutki społeczne, to jednak jakiś plan spłaty tych zaległości powinien być przyjęty. Nawet gdyby to miał być plan na lata. Sytuacja, w której dłużnik nie płaci i nawet nie stara się płacić, jest demoralizująca. Potrzebna jest analiza sytuacji i odważne działania - zapewne zarówno administracyjne, jak i polityczne.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA