Nabywca musi poinformować urząd
REKLAMA
Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje w dwóch okolicznościach. Gdy wiąże się z nabyciem nieruchomości, powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie na własność lub nabycie prawa użytkowania wieczystego. Gdy obowiązek podatkowy zależy od istnienia budowli, powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844) osoba fizyczna, będąca właścicielem nieruchomości, powinna złożyć odpowiedniemu organowi szczegółową informację o posiadanych nieruchomościach i obiektach budowlanych w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności, z którymi związane jest powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego. W przypadku nabycia nieruchomości (lub zbycia) informację taką należy złożyć w ciągu 14 dni od daty zakupu (sprzedaży).
Formularz, którego wzór jest ustalany przez właściwą radę gminy, można uzyskać w poszczególnych urzędach gminy (miast) lub znaleźć na stronach internetowych urzędów. W informacji uwzględnia się jedynie przedmioty opodatkowania podatkiem nieruchomości położone na terenie danej gminy.
Podatek od nieruchomości ustala w drodze decyzji właściwy organ. Jest on płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Jeżeli nabycie nieruchomości nastąpiło w trakcie roku, podatek od nieruchomości za ten rok zostanie ustalony proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Niezłożenie informacji jest zagrożone sankcją z kodeksu karnego skarbowego.
Marcin Musiał
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA