REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Produkcja i posiadanie automatu nie podlega akcyzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Opodatkowaniu akcyzą nie podlegają posiadanie i produkcja automatów do gier.


Zapadł wyrok ważny dla producentów automatów do gier. Skargę do sądu złożyła spółka, która prowadzi działalność w zakresie gier losowych i produkuje automaty zaliczane do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, z których część jest wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności. Automaty wykorzystywane są przez co najmniej sześć lat, po czym są likwidowane.


Spółka zadała pytanie...


Spółka zwróciła się z zapytaniem do urzędu celnego, czy opodatkowaniu akcyzą będzie podlegać wykorzystywanie produkowanych automatów na potrzeby prowadzonej działalności. Zdaniem spółki wykorzystanie wyprodukowanych automatów nie będzie podlegało akcyzie, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, za sprzedaż wyrobów akcyzowych ustawa uważa zużycie tych wyrobów. Zużycie należy rozumieć jako czynność dokonaną i nie ma zastosowania do automatów.


...urząd celny nakazał płacić...


Z takim stanowiskiem nie zgodziły się jednak organy podatkowe. Zdaniem naczelnika urzędu celnego, spółka podlega opodatkowaniu, ale nie z tytułu zużycia wyrobów akcyzowych, ale z faktu ich posiadania, zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. W zażaleniu do dyrektora Izby Celnej spółka stwierdziła, że posiadanie jest opodatkowane tylko wtedy, gdy podatek wcześniej nie został zapłacony. Dyrektor izby celnej utrzymał w mocy postanowienie naczelnika UC. Organ odpowiedział także, że w sytuacji spółki nie będzie miał zastosowania art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy. Gdyby uznać, że posiadanie automatów nie podlegało akcyzie, to - zdaniem dyrektora izby celnej - naruszałoby to konstytucyjną zasadę równości opodatkowania.


...WSA uchylił decyzję


W skardze do WSA spółka zarzuciła naruszenie art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Podkreśliła, że zgodnie z przepisami opodatkowaniu podlegają podmioty, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu wymienione w art. 4 ust. 1-3. Jeśli jednak chodzi o czynność produkcji, to opodatkowaniu podlegają jedynie wyroby zharmonizowane, a automaty są wyrobami niezharmonizowanymi.

WSA po rozpoznaniu sprawy uchylił decyzję dyrektora izby celnej oraz postanowienie naczelnika urzędu. Sąd podzielił stanowisko skarżącej spółki. Zdaniem sądu, automaty nie podlegały akcyzie, natomiast organy podatkowe zastosowały wykładnię na korzyść fiskusa.

Łukasz Zalewski


OPINIA

Beata Kępka, radca prawny

Wyrok ma duże znaczenie dla podmiotów produkujących na własne potrzeby automaty, w tym ruletki automatyczne (wykorzystywane w salonach gier i kasynach gry) oraz w tzw. niskim hazardzie - automaty o niskich wygranych. Orzeczenie sądu uchyla przyjętą linię organów podatkowych, które nakazywały opodatkowywać produkcję automatów. Natomiast argumentacja organu, że brak opodatkowania z tytułu produkcji faworyzuje te podmioty, jest nadużyciem. Opodatkowanie produkcji - jak chciał organ podatkowy - skutkowałoby zmniejszeniem skali działalności i w efekcie (skutek odwrotny do zamierzonego przez organ) zmniejszeniem płaconych przez te podmioty podatków: od gier oraz dochodowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA