REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia podatkowe w dobie COVID-19

Ułatwienia podatkowe w dobie COVID-19
Ułatwienia podatkowe w dobie COVID-19

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany terminów rozliczeń podatkowych, zmiany stawek VAT czy rozwiązania związane z darowiznami podczas epidemii – to tylko nieliczne z wprowadzanych na bieżąco uproszczeń na jakie mogą liczyć przedsiębiorcy. Opowiedzieli o nich eksperci z Ministerstwa Finansów podczas jednego z ostatnich webinariów w ramach cyklu „Tarcza Antykryzysowa dla biznesu”.

Wideokonferencję rozpoczęło wystąpienie Jana Sarnowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Pełnomocnik ds. współpracy międzynarodowej w zakresie VAT podsumował przeprowadzone działania i przedstawił nowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Zasadą polityki podatkowej w okresie epidemii jest „nie wymagać od firm niemożliwego”. W sytuacji gdy całość uwagi przedsiębiorców powinna być poświęcona walce o pozostanie na rynku, konieczne jest zdjęcie z nich lub przesunięcie w czasie maksymalnie dużej liczby obowiązków związanych z zapłatą i rozliczeniem podatków. Doświadczenia ostatnich miesięcy potwierdziły, że rozliczenia podatków powinny być jak najmniej czasochłonne i jak najbardziej proinwestycyjne. Ten cel chcemy osiągnąć poprzez nowe inicjatywy, takie jak np. maksymalne powiększenie dostępności ryczałtów czy też wdrożenie estońskiego CIT-u. Ten ostatni będzie dla małych firm tym, czym już teraz dla pracowników jest Twój E-PIT. Dzięki niemu, prawie 9 mln pracowników złożyło deklaracje przy pomocy kilku kliknięć – powiedział Jan Sarnowski.

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

Ministerstwo Finansów, w ramach Tarczy Antykryzysowej, zniosło naliczanie opłaty prolongacyjnej. Jest ona standardowo nakładana na podatników z tytułu odroczenia lub rozłożenia na raty płatności podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami i wynosi 4 proc. Aby zostać zwolnionym z tej opłaty wystarczy złożyć odpowiedni wniosek podczas trwającego stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, bądź 30 dni po odwołaniu tych stanów. Jak wyjaśnił dr Przemysław Szymczyk, dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów – nie jest istotne kiedy powstało lub stało się wymagalne zobowiązane podatkowe, wobec którego zastosowano odroczenie lub rozłożenie na raty. Mogło to nastąpić zarówno po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego czy stanu epidemii, jak i w okresie wcześniejszym. Najważniejszy jest moment złożenia wniosku, tzn. w okresie epidemicznym lub w ciągu 30 dni po jego odwołaniu. Celem bowiem omawianego rozwiązania było i nadal jest ułatwienie podatnikom wywiązania się z odroczonych lub rozłożonych na raty należności, niezależnie od daty powstania lub wymagalności zobowiązań podatkowych, których te decyzje dotyczą.

Zmiany terminów rozliczeń

Kolejne ułatwienie dotyczy wydłużenia terminu na złożenie deklaracji PIT. Pomimo, że formalnie nie został on zmieniony i nadal obowiązywała data 30 kwietnia 2020 r., to podatnicy, którzy nie zdążyli z uregulowaniem należności, ale zrobili to do 1 czerwca 2020 r., nie zostali obciążeni odsetkami za zwłokę.
Z tego ułatwienia skorzystało ponad 334 tys. osób. Analogiczne rozwiązanie zostało zastosowane przy wpłatach daniny solidarnościowej.

REKLAMA

Wydłużono termin na raportowanie krajowych schematów podatkowych do 30. dnia następującego po odwołaniu stanu epidemicznego, a w przypadku schematów transgranicznych przedłużono terminy co najmniej o pół roku (część z nich aż do 30 kwietnia 2021 r.). Do 31 lipca br. przedłużono także terminy związane z przekazywaniem i wymianą informacji o rachunkach raportowanych (CRS) oraz amerykańskich rachunkach raportowanych (FATCA).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwotnie, w ramach Tarczy 2.0 przedłużono do 20 lipca br. termin zapłaty tzw. podatku minimalnego (od przychodów z budynków) za marzec, kwiecień i maj 2020 r. Dotyczyło to podatników, którzy spełnili określone warunki (np. związane ze spadkiem przychodów o co najmniej 50 proc.). Następnie, Tarcza 4.0 rozszerzyła to rozwiązanie poprzez wprowadzenie zwolnienia z powyższego podatku za okres od 1 marca do 31 grudnia 2020 r. Skorzystają z niego m.in. właściciele hoteli, galerii handlowych, biurowców i innych budynków, które są wynajmowane, dzierżawione lub leasingowane.

- Wiele przedsiębiorstw było sparaliżowanych nagłym przejściem na pracę zdalną. Należyte wykonanie obowiązków związanych z rozliczeniami podatkowymi, szczególnie w zakresie rozliczenia rocznego podatku dochodowego, wymaga bliskiej interakcji z innymi pracownikami oraz niezakłóconego dostępu do danych. Dla wielu podatników poprawne wykonanie obowiązków podatkowych, szczególnie w początkowej fazie epidemii, było znacznie utrudnione. Nie powinniśmy wymagać od podatników bohaterskich czynów - skomentował Aleksander Łożykowski, dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych, Ministerstwo Finansów.

Certyfikaty rezydencji

Przedłużono także terminy posługiwania się certyfikatami rezydencji, czyli zaświadczeniami o miejscu zamieszkania (PIT) lub siedzibie (CIT) podatnika dla celów podatkowych. W czasie obowiązywania w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po ich odwołaniu, płatnik będzie miał możliwość posługiwania się certyfikatem rezydencji, jeżeli w tym czasie upłynął jego 12-miesięczny okres ważności. Dodatkowo, umożliwiono korzystanie z kopii certyfikatu lub jego wersji obejmującej 2019 r.

– To istotne udogodnienie dla licznej grupy krajowych płatników, którzy dokonują wypłat na rzecz zagranicznych rezydentów i którzy to płatnicy doświadczają w aktualnej sytuacji trudności z uzyskaniem oryginałów certyfikatów od swoich kontrahentów – wskazał dr Przemysław Szymczyk.

Darowizny

Od podstawy obliczenia podatku można odliczyć darowizny przekazane od 1 stycznia do 30 września 2020 r. Muszą one dotyczyć walki z COVID-19 i zostać przekazane m.in. dla podmiotów leczniczych (wpisanych do właściwego wykazu), Agencji Rezerw Materiałowych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, Domów Pomocy Społecznej oraz szkół. W przypadku szkół ustawa precyzuje, że ulgi dotyczą darowizn rzeczowych w formie komputerów przenośnych - laptopów i tabletów (zdatnych do użytku i nie starszych niż trzy lata). Od podatku można odliczyć kwotę odpowiadającą wartości darowizny lub od 150 do 200 proc. wartości – zależy to od terminu przekazania środków.

Zmiany w podatku od towarów i usług

Od 1 lipca br. stosujemy nowe, prostsze zasady dotyczące stawek podatku VAT. Tak zwana nowa matryca stawek VAT porządkuje je i ułatwia stosowanie ich w biznesie. Dodatkowo w zakresie stawek VAT wprowadzono również szereg rozwiązań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Na wstępie warto wskazać na obniżenie stawki VAT do 0 proc. dla darowizn laptopów i tabletów dla placówek oświatowych.

Ta sama stawka (0 proc.) przysługuje dla darowizn związanych ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej przez COVID-19. Mogą być to m.in.: wyroby medyczne, produkty lecznicze, substancje czynne, produkty biobójcze – wyłącznie środki dezynfekujące, specjalistyczne testy diagnostyczne służące do analizy i wykrywania czynników patogennych w organizmie człowieka, wodzie, powietrzu i glebie oraz środki ochrony indywidualnej – wyłącznie maski, osłony/szyby ochronne na twarz, okulary ochronne, kombinezony, ochraniacze na buty, czepki i rękawice. Zastosowanie stawki zależne jest od podmiotu, któremu została przekazana darowizna oraz dotyczy wsparcia udzielonego od 1 lutego do 24 kwietnia br. na rzecz Agencji REZERW Materiałowych, Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych oraz tzw. szpitali jednoimiennych. Od 25 kwietnia do 31 sierpnia br. zakres podmiotowy został rozszerzony o wszystkie podmioty wykonując działalność leczniczą, np. pozostałe szpitale, podmioty związane ze świadczeniem w ramach ratownictwa medycznego czy transportu sanitarnego oraz określone jednostki pomocy społecznej (domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych oraz domy pomocy społecznej). Warunkiem dokumentacyjnym jest zawarcie pisemnej umowy (również poprzez pocztę elektroniczną), z której będzie wynikało, że towary będą przeznaczone na cele związane ze zwalczaniem COVID-19.

– Pamiętajmy, że stawka 0 proc. jest podwójnie korzystna, ponieważ przedsiębiorca posiadając wcześniej dany towar na stanie oraz wykorzystując go w prowadzonej działalności gospodarczej miał co do zasady prawo do odliczenia VAT. Obecnie, nie dość, że mamy stawkę 0 proc. przy przekazaniu darowizn, to jeszcze zachowujemy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie – powiedział dr Paweł Selera, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług z Ministerstwa Finansów.

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

Kolejnym działaniem jest wprowadzenie stawki 0 proc. dla produktów leczniczych sprowadzonych do Polski. Z uwagi na stan epidemii i zakaz podróżowania, wielu pacjentów nie mogło wykonywać terapii lub zabiegów (w tym także podawanie leków) za granicą. Konieczne było sprowadzanie do kraju produktów leczniczych podlegających odpowiedniej stawce VAT. Aby obniżyć ją do 0%, konieczne było spełnienie następujących warunków - leki były uprzednio przedmiotem importu towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, ich zakup został sfinansowany ze środków pochodzących ze zbiórek publicznych organizowanych przez organizacje pożytku publicznego oraz służą terapii, której przeprowadzenie poza granicami RP stało się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione z uwagi na epidemię. Aby skorzystać z tego rozwiązania, podatnik musi przedstawić potwierdzenie od organizacji pożytku publicznego, że zbiórka środków była przeprowadzona zgodnie z obowiązującym prawem oraz informację od nabywcy, że leki będą wykorzystane do terapii na terytorium kraju.

Wideo z konferencji: https://www.youtube.com/watch?v=mz6B-qkRH-w

Źródło: PARP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA