REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czyhanie na błąd podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Urzędnicy mogą prowadzić kontrolę, okazując tylko legitymację służbową. Inspektorzy wykorzystują to uprawnienie, czekając na błąd podatnika. Udając klientów, nakładają na sprzedawcę kary za niewydanie paragonu.


Pracownicy urzędów skarbowych nadużywają uprawnienia do kontroli podatkowych na legitymację. W miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez podatników czekają na ich błąd tylko po to, aby rozpocząć kontrolę i nałożyć karę. Tego typu sytuacje mają miejsce zazwyczaj u podatników rejestrujących obroty za pomocą kas fiskalnych. Takie sygnały docierają do redakcji GP.

- Dwóch panów przez 20 minut stało w kolejce w moim sklepie. Obsługując klientów w trzech przypadkach nie wydałem paragonu, choć zarejestrowałem transakcje na kasie fiskalnej. Niewydanie wydruków z kasy wynikało z pośpiechu, a nie zamiaru oszukania kupujących. Po 20 minutach okazało się, że owi panowie to inspektorzy podatkowi, którzy czekali na moją wpadkę. Gdy zauważyli, że nie wydałem paragonów, pokazali legitymację i oznajmili, że rozpoczynają kontrolę i nakładają na mnie karę w związku z niewydaniem wydruków z kasy fiskalnej. Takie działanie chyba jest nadużyciem ze strony fiskusa. Podatnik jest w ślepym zaułku i nie może w żaden sposób się obronić - żalił się w liście do naszej redakcji jeden z czytelników.


Co na to eksperci?


- Wszczęcie kontroli tylko dlatego, że ktoś nie wydał paragonu, jest nielegalne - podsumował Marek Bytof, doradca podatkowy w TaxWays.

Przyłapany na gorącym uczynku

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w przypadku, gdy okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, a w szczególności istnieje ryzyko utraty materiału dowodowego lub istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu. Zatem inspektorzy podatkowi mają uprawnienia do przeprowadzenia kontroli tylko na legitymację. Według Agnieszki Stanisławskiej, konsultanta w departamencie doradztwa podatkowego, HLB Frąckowiak i Wspólnicy prezentowany sposób przeprowadzania kontroli może budzić pewne wątpliwości, co do jej charakteru, ale przy tego typu przestępstwie jedynie fakt przyłapania sprzedawcy na gorącym uczynku pozwala udowodnić, że do wydania paragonu w ogóle nie doszło.

- Można się zastanowić nad wyłączeniem z katalogu przestępstw czynności polegającej na niewydaniu paragonu czy nie wydaniu go na żądanie klienta. Trzeba mieć jednak świadomość, że obecne brzmienie przepisów w tym zakresie chroni przede wszystkim nie tyle interesy fiskusa, ile samych konsumentów, często nieświadomych swoich praw. Zlikwidowanie tej sankcji mogłoby spowodować, że część sprzedawców odstąpiłaby od wydawania paragonów, co znacznie wydłużyłoby - lub czyniło niemożliwym - skuteczne dochodzenie praw konsumenckich - podkreśliła Agnieszka Stanisławska.

Jej zdaniem, rzetelny sprzedawca nie powinien się obawiać, że któryś z jego klientów okaże się pracownikiem organów kontroli podatkowej, niekoniecznie zainteresowanym samymi zakupami.


Kontrola tak, kara nie


Kto wbrew przepisom dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy fiskalnej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych - wynika z art. 63 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.). Niewydanie paragonu fiskalnego traktowane jest jako przestępstwo skarbowe. Jeśli czyn jest mniejszej wagi, może zostać uznane za wykroczenie skarbowe.

- Obowiązek wydawania nabywcy oryginału wydrukowanego paragonu fiskalnego wynika z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy dotyczących kas fiskalnych - tłumaczył Maciej Grela, prawnik z Kancelarii Prawnej GLN.

Jednocześnie dodał, że w obecnym stanie prawnym ustawodawca przewiduje karę za sam fakt braku wydania paragonu przez sprzedawcę, poza przypadkami, gdy nabywca odmówi jego przyjęcia, nawet w sytuacji gdy transakcja została prawidłowo zarejestrowana na kasie.

- Sprzedawcy przyłapani przez kontrolera na zaniechaniu wydania paragonu nie mogą jednak zostać ukarani mandatem, w przypadku gdy osoba dokonująca czynności nie posiada stosownego upoważnienia do wymierzenia kary grzywny. Wymierzenie kary przez urzędnika posługującego się jedynie legitymacją służbową byłoby w tej sytuacji bezprawne - tłumaczył ekspert Kancelarii Prawnej GLN.

Według niego, aby inspektor (pracownik urzędu skarbowego) mógł ukarać sprzedawcę mandatem karnym, musi posiadać upoważnienie do wymierzania kary grzywny w drodze takiego mandatu, wystawione przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej (lub naczelnika urzędu skarbowego). Samo polecenie służbowe nie jest wystarczające.


Prawo chroni klienta


Prawo karne skarbowe wprowadza sankcje wyłącznie dla tych, którzy działają wbrew przepisom.

Jak podkreślił w rozmowie z nami Marek Bytof, sprzedawca, owszem, ma obowiązek wydania paragonu. Tyle tylko, że wynika to nie z ustawy podatkowej, a z rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas fiskalnych.

- Oczywiście istnieje też i inna ustawa nakazująca (na żądanie zresztą) wydanie paragonu. Rzecz w tym, że dotyczy prawa konsumenckiego będącego poza zakresem kompetencji fiskusa. Obowiązujące przepisy ustawowe są klarowne i nie wymagają zmiany. Problem polega na tym, że wspomniane rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas fiskalnych nakłada dodatkowe obowiązki - także takie, o których dyspozycja ustawowa nie wspomina ani słowem. Tu niewątpliwie potrzebna jest zmiana uwzględniająca taki fakt, że prawo klienta do uzyskania paragonu jest już należycie chronione mocą innych przepisów - argumentował Marek Bytof.

Kontrole podatników posiadających kasy fiskalne nie dziwią. Urząd ma prawo sprawdzić podatnika, jak wywiązuje się on ze swoich obowiązków podatkowych. Co więcej, tego typu czynności nasilą się, gdyż jedną z głównych nieprawidłowości wykrywanych przez inspektorów skarbowych są właśnie uchybienia związane z ewidencjonowaniem obrotów za pomocą kas. Jednak urzędnicy dopełniając swoich obowiązków powinni pamiętać, że podatnicy swoje czynności próbują wykonywać jak najlepiej. Nie każdy przedsiębiorca chce oszukać państwo.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

3 dni
ma urzędnik przeprowadzający kontrolę podatkową na legitymację na dostarczenie podatnikowi pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia takiej kontroli


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA