REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urzędnicy mogą prowadzić kontrolę, okazując tylko legitymację służbową. Inspektorzy wykorzystują to uprawnienie, czekając na błąd podatnika. Udając klientów, nakładają na sprzedawcę kary za niewydanie paragonu.


Pracownicy urzędów skarbowych nadużywają uprawnienia do kontroli podatkowych na legitymację. W miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez podatników czekają na ich błąd tylko po to, aby rozpocząć kontrolę i nałożyć karę. Tego typu sytuacje mają miejsce zazwyczaj u podatników rejestrujących obroty za pomocą kas fiskalnych. Takie sygnały docierają do redakcji GP.

- Dwóch panów przez 20 minut stało w kolejce w moim sklepie. Obsługując klientów w trzech przypadkach nie wydałem paragonu, choć zarejestrowałem transakcje na kasie fiskalnej. Niewydanie wydruków z kasy wynikało z pośpiechu, a nie zamiaru oszukania kupujących. Po 20 minutach okazało się, że owi panowie to inspektorzy podatkowi, którzy czekali na moją wpadkę. Gdy zauważyli, że nie wydałem paragonów, pokazali legitymację i oznajmili, że rozpoczynają kontrolę i nakładają na mnie karę w związku z niewydaniem wydruków z kasy fiskalnej. Takie działanie chyba jest nadużyciem ze strony fiskusa. Podatnik jest w ślepym zaułku i nie może w żaden sposób się obronić - żalił się w liście do naszej redakcji jeden z czytelników.


Co na to eksperci?


- Wszczęcie kontroli tylko dlatego, że ktoś nie wydał paragonu, jest nielegalne - podsumował Marek Bytof, doradca podatkowy w TaxWays.

Przyłapany na gorącym uczynku

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w przypadku, gdy okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, a w szczególności istnieje ryzyko utraty materiału dowodowego lub istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu. Zatem inspektorzy podatkowi mają uprawnienia do przeprowadzenia kontroli tylko na legitymację. Według Agnieszki Stanisławskiej, konsultanta w departamencie doradztwa podatkowego, HLB Frąckowiak i Wspólnicy prezentowany sposób przeprowadzania kontroli może budzić pewne wątpliwości, co do jej charakteru, ale przy tego typu przestępstwie jedynie fakt przyłapania sprzedawcy na gorącym uczynku pozwala udowodnić, że do wydania paragonu w ogóle nie doszło.

- Można się zastanowić nad wyłączeniem z katalogu przestępstw czynności polegającej na niewydaniu paragonu czy nie wydaniu go na żądanie klienta. Trzeba mieć jednak świadomość, że obecne brzmienie przepisów w tym zakresie chroni przede wszystkim nie tyle interesy fiskusa, ile samych konsumentów, często nieświadomych swoich praw. Zlikwidowanie tej sankcji mogłoby spowodować, że część sprzedawców odstąpiłaby od wydawania paragonów, co znacznie wydłużyłoby - lub czyniło niemożliwym - skuteczne dochodzenie praw konsumenckich - podkreśliła Agnieszka Stanisławska.

Jej zdaniem, rzetelny sprzedawca nie powinien się obawiać, że któryś z jego klientów okaże się pracownikiem organów kontroli podatkowej, niekoniecznie zainteresowanym samymi zakupami.


Kontrola tak, kara nie


Kto wbrew przepisom dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy fiskalnej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych - wynika z art. 63 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.). Niewydanie paragonu fiskalnego traktowane jest jako przestępstwo skarbowe. Jeśli czyn jest mniejszej wagi, może zostać uznane za wykroczenie skarbowe.

- Obowiązek wydawania nabywcy oryginału wydrukowanego paragonu fiskalnego wynika z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy dotyczących kas fiskalnych - tłumaczył Maciej Grela, prawnik z Kancelarii Prawnej GLN.

Jednocześnie dodał, że w obecnym stanie prawnym ustawodawca przewiduje karę za sam fakt braku wydania paragonu przez sprzedawcę, poza przypadkami, gdy nabywca odmówi jego przyjęcia, nawet w sytuacji gdy transakcja została prawidłowo zarejestrowana na kasie.

- Sprzedawcy przyłapani przez kontrolera na zaniechaniu wydania paragonu nie mogą jednak zostać ukarani mandatem, w przypadku gdy osoba dokonująca czynności nie posiada stosownego upoważnienia do wymierzenia kary grzywny. Wymierzenie kary przez urzędnika posługującego się jedynie legitymacją służbową byłoby w tej sytuacji bezprawne - tłumaczył ekspert Kancelarii Prawnej GLN.

Według niego, aby inspektor (pracownik urzędu skarbowego) mógł ukarać sprzedawcę mandatem karnym, musi posiadać upoważnienie do wymierzania kary grzywny w drodze takiego mandatu, wystawione przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej (lub naczelnika urzędu skarbowego). Samo polecenie służbowe nie jest wystarczające.


Prawo chroni klienta


Prawo karne skarbowe wprowadza sankcje wyłącznie dla tych, którzy działają wbrew przepisom.

Jak podkreślił w rozmowie z nami Marek Bytof, sprzedawca, owszem, ma obowiązek wydania paragonu. Tyle tylko, że wynika to nie z ustawy podatkowej, a z rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas fiskalnych.

- Oczywiście istnieje też i inna ustawa nakazująca (na żądanie zresztą) wydanie paragonu. Rzecz w tym, że dotyczy prawa konsumenckiego będącego poza zakresem kompetencji fiskusa. Obowiązujące przepisy ustawowe są klarowne i nie wymagają zmiany. Problem polega na tym, że wspomniane rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas fiskalnych nakłada dodatkowe obowiązki - także takie, o których dyspozycja ustawowa nie wspomina ani słowem. Tu niewątpliwie potrzebna jest zmiana uwzględniająca taki fakt, że prawo klienta do uzyskania paragonu jest już należycie chronione mocą innych przepisów - argumentował Marek Bytof.

Kontrole podatników posiadających kasy fiskalne nie dziwią. Urząd ma prawo sprawdzić podatnika, jak wywiązuje się on ze swoich obowiązków podatkowych. Co więcej, tego typu czynności nasilą się, gdyż jedną z głównych nieprawidłowości wykrywanych przez inspektorów skarbowych są właśnie uchybienia związane z ewidencjonowaniem obrotów za pomocą kas. Jednak urzędnicy dopełniając swoich obowiązków powinni pamiętać, że podatnicy swoje czynności próbują wykonywać jak najlepiej. Nie każdy przedsiębiorca chce oszukać państwo.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

3 dni
ma urzędnik przeprowadzający kontrolę podatkową na legitymację na dostarczenie podatnikowi pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia takiej kontroli


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA