REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czyhanie na błąd podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Urzędnicy mogą prowadzić kontrolę, okazując tylko legitymację służbową. Inspektorzy wykorzystują to uprawnienie, czekając na błąd podatnika. Udając klientów, nakładają na sprzedawcę kary za niewydanie paragonu.


Pracownicy urzędów skarbowych nadużywają uprawnienia do kontroli podatkowych na legitymację. W miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez podatników czekają na ich błąd tylko po to, aby rozpocząć kontrolę i nałożyć karę. Tego typu sytuacje mają miejsce zazwyczaj u podatników rejestrujących obroty za pomocą kas fiskalnych. Takie sygnały docierają do redakcji GP.

- Dwóch panów przez 20 minut stało w kolejce w moim sklepie. Obsługując klientów w trzech przypadkach nie wydałem paragonu, choć zarejestrowałem transakcje na kasie fiskalnej. Niewydanie wydruków z kasy wynikało z pośpiechu, a nie zamiaru oszukania kupujących. Po 20 minutach okazało się, że owi panowie to inspektorzy podatkowi, którzy czekali na moją wpadkę. Gdy zauważyli, że nie wydałem paragonów, pokazali legitymację i oznajmili, że rozpoczynają kontrolę i nakładają na mnie karę w związku z niewydaniem wydruków z kasy fiskalnej. Takie działanie chyba jest nadużyciem ze strony fiskusa. Podatnik jest w ślepym zaułku i nie może w żaden sposób się obronić - żalił się w liście do naszej redakcji jeden z czytelników.


Co na to eksperci?


- Wszczęcie kontroli tylko dlatego, że ktoś nie wydał paragonu, jest nielegalne - podsumował Marek Bytof, doradca podatkowy w TaxWays.

Przyłapany na gorącym uczynku

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w przypadku, gdy okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, a w szczególności istnieje ryzyko utraty materiału dowodowego lub istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu. Zatem inspektorzy podatkowi mają uprawnienia do przeprowadzenia kontroli tylko na legitymację. Według Agnieszki Stanisławskiej, konsultanta w departamencie doradztwa podatkowego, HLB Frąckowiak i Wspólnicy prezentowany sposób przeprowadzania kontroli może budzić pewne wątpliwości, co do jej charakteru, ale przy tego typu przestępstwie jedynie fakt przyłapania sprzedawcy na gorącym uczynku pozwala udowodnić, że do wydania paragonu w ogóle nie doszło.

- Można się zastanowić nad wyłączeniem z katalogu przestępstw czynności polegającej na niewydaniu paragonu czy nie wydaniu go na żądanie klienta. Trzeba mieć jednak świadomość, że obecne brzmienie przepisów w tym zakresie chroni przede wszystkim nie tyle interesy fiskusa, ile samych konsumentów, często nieświadomych swoich praw. Zlikwidowanie tej sankcji mogłoby spowodować, że część sprzedawców odstąpiłaby od wydawania paragonów, co znacznie wydłużyłoby - lub czyniło niemożliwym - skuteczne dochodzenie praw konsumenckich - podkreśliła Agnieszka Stanisławska.

Jej zdaniem, rzetelny sprzedawca nie powinien się obawiać, że któryś z jego klientów okaże się pracownikiem organów kontroli podatkowej, niekoniecznie zainteresowanym samymi zakupami.


Kontrola tak, kara nie


Kto wbrew przepisom dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy fiskalnej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych - wynika z art. 63 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.). Niewydanie paragonu fiskalnego traktowane jest jako przestępstwo skarbowe. Jeśli czyn jest mniejszej wagi, może zostać uznane za wykroczenie skarbowe.

- Obowiązek wydawania nabywcy oryginału wydrukowanego paragonu fiskalnego wynika z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy dotyczących kas fiskalnych - tłumaczył Maciej Grela, prawnik z Kancelarii Prawnej GLN.

Jednocześnie dodał, że w obecnym stanie prawnym ustawodawca przewiduje karę za sam fakt braku wydania paragonu przez sprzedawcę, poza przypadkami, gdy nabywca odmówi jego przyjęcia, nawet w sytuacji gdy transakcja została prawidłowo zarejestrowana na kasie.

- Sprzedawcy przyłapani przez kontrolera na zaniechaniu wydania paragonu nie mogą jednak zostać ukarani mandatem, w przypadku gdy osoba dokonująca czynności nie posiada stosownego upoważnienia do wymierzenia kary grzywny. Wymierzenie kary przez urzędnika posługującego się jedynie legitymacją służbową byłoby w tej sytuacji bezprawne - tłumaczył ekspert Kancelarii Prawnej GLN.

Według niego, aby inspektor (pracownik urzędu skarbowego) mógł ukarać sprzedawcę mandatem karnym, musi posiadać upoważnienie do wymierzania kary grzywny w drodze takiego mandatu, wystawione przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej (lub naczelnika urzędu skarbowego). Samo polecenie służbowe nie jest wystarczające.


Prawo chroni klienta


Prawo karne skarbowe wprowadza sankcje wyłącznie dla tych, którzy działają wbrew przepisom.

Jak podkreślił w rozmowie z nami Marek Bytof, sprzedawca, owszem, ma obowiązek wydania paragonu. Tyle tylko, że wynika to nie z ustawy podatkowej, a z rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas fiskalnych.

- Oczywiście istnieje też i inna ustawa nakazująca (na żądanie zresztą) wydanie paragonu. Rzecz w tym, że dotyczy prawa konsumenckiego będącego poza zakresem kompetencji fiskusa. Obowiązujące przepisy ustawowe są klarowne i nie wymagają zmiany. Problem polega na tym, że wspomniane rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas fiskalnych nakłada dodatkowe obowiązki - także takie, o których dyspozycja ustawowa nie wspomina ani słowem. Tu niewątpliwie potrzebna jest zmiana uwzględniająca taki fakt, że prawo klienta do uzyskania paragonu jest już należycie chronione mocą innych przepisów - argumentował Marek Bytof.

Kontrole podatników posiadających kasy fiskalne nie dziwią. Urząd ma prawo sprawdzić podatnika, jak wywiązuje się on ze swoich obowiązków podatkowych. Co więcej, tego typu czynności nasilą się, gdyż jedną z głównych nieprawidłowości wykrywanych przez inspektorów skarbowych są właśnie uchybienia związane z ewidencjonowaniem obrotów za pomocą kas. Jednak urzędnicy dopełniając swoich obowiązków powinni pamiętać, że podatnicy swoje czynności próbują wykonywać jak najlepiej. Nie każdy przedsiębiorca chce oszukać państwo.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

3 dni
ma urzędnik przeprowadzający kontrolę podatkową na legitymację na dostarczenie podatnikowi pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia takiej kontroli


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA