REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trybunał rozstrzygnie spór doradców z księgowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Dziś Trybunał Konstytucyjny zdecyduje, czy księgowi mogą sporządzać deklaracje i zeznania. Krajowa Rada Doradców Podatkowych twierdzi, że jest to przepis niekonstytucyjny. Ministerstwo Finansów planuje już kolejne zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym.


Od dzisiejszej decyzji Trybunału Konstytucyjnego zależy, czy osoby uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych będą mogły dalej wykonywać niektóre czynności doradztwa podatkowego. Chodzi o to, czy księgowi mają prawo prowadzić, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych oraz udzielać im pomocy w tym zakresie. Ponadto księgowi mogą sporządzać zeznania i deklaracje podatkowe podatników i udzielać im pomocy. Przepisy uchwalone przez parlament w grudniu 2004 r. od początku budziły kontrowersje wśród doradców podatkowych.


Nierówna konkurencja


Jak tłumaczył resort finansów oraz posłowie, nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym w 2004 roku spowodowana była chęcią poszerzenia podmiotów uprawnionych do sporządzania ewidencji podatkowych oraz wypełniania zeznań i deklaracji podatników. Zmiany w konsekwencji miały prowadzić do obniżenia cen usług doradztwa podatkowego oraz otwarcia korporacji. Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) prof. Witold Modzelewski podkreślał już wtedy, że ustawa przed nowelizacją nie odbierała nikomu uprawnień do składania deklaracji. Zdaniem doradców, nowelizacja nie przyznała - wbrew twierdzeniom resortu i posłów - uprawnień księgowym w zakresie prostych czynności, ale wręcz odwrotnie. Księgowi nie mogą jedynie udzielać porad i opinii oraz reprezentować podatników przed sądami administracyjnymi. Zmiany, których dokonano w 2004 roku, oznaczały więc nierówną konkurencję na rynku między księgowymi a doradcami.

Jak powiedział Gazecie Prawnej Dariusz M. Malinowski z KRDP, nowelizacja niemalże zrównała uprawnienia osób prowadzących usługowo księgi rachunkowe z doradcami podatkowymi, czyli dwóch grup zawodowych, które mają rozbieżne obowiązki i ograniczenia dotyczące wykonywania zawodu. Doradcy wskazują, że księgowi mają możliwość reklamowania swoich usług oraz mniejsze obowiązki związane z obowiązkowym ubezpieczeniem OC, zatem nie muszą wypełniać wymogów takich jak inne zawody zaufania publicznego, czyli adwokaci, radcowie prawni i doradcy podatkowi.

- Konkurencja jest więc zaburzona - stwierdził Dariusz M. Malinowski.

Od tego, co orzeknie Trybunał, zależy sytuacja na rynku. Może ją również zmienić planowana przez Ministerstwo Finansów kolejna nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym.


Resort chce zmian


Ministerstwo Finansów twierdzi, że obecne prace znajdują się we wstępnej fazie i trudno określić, jakie to będą propozycje. Z nieoficjalnych informacji, do których dotarła Gazeta Prawna, wynika, że resort m.in. chce: zwiększenia nadzoru nad korporacją doradców, nadać osobowość prawną regionalnym oddziałom Krajowej Izby Doradców Podatkowych i wprowadzić zmiany w przepisach dotyczących komisji egzaminacyjnej doradztwa podatkowego. W przypadku komisji chodzi o doprecyzowanie, czy KRDP musi podać ministrowi finansów dwudziestu kandydatów do komisji, czy większą liczbę, aby minister mógł wybierać. Resort rozważa też wprowadzenie możliwości zmiany składu komisji w trakcie kadencji. Obecnie nie ma takiej możliwości. Niewykluczone jest też zwiększenie uprawnień przewodniczącego komisji.

Większy nadzór nad korporacją resort chciałby osiągnąć poprzez wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym KRDP miałaby obowiązek wykonania prac zleconych przez ministerstwo na mocy decyzji administracyjnej.

Zmieniona miałaby być również struktura korporacji doradców. Nadanie osobowości prawnej regionom KIDP oznaczałoby zmniejszenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych oraz zwiększenie roli oddziałów poprzez większy wpływ na decyzję rady. Niewykluczone, że przewodniczący oddziałów byliby automatycznie członkami KRDP. Pomysł ten dyskutowany jest również w samej korporacji.


Propozycje korporacji


Wśród doradców podatkowych także pojawiają się propozycje zmian. Jak tłumaczył Gazecie Prawnej Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący KRDP, nie ma jednak obecnie oficjalnego stanowiska Rady. Wśród propozycji znalazł się temat dotyczący usamodzielnienia oddziałów regionalnych KIDP przez nadanie im samodzielności prawnej. Zdaniem naszego rozmówcy, za decentralizacją przemawiają: organizacja szkoleń, którą obecnie przeprowadzają oddziały, możliwość lepszego wykorzystania pieniędzy przez struktury lokalne oraz integracja środowisk w regionach.

- Interpretacje urzędów i sądów w Polsce są często tak rozbieżne, że integracja regionalna i wzajemne rozwiązywanie problemów są bardziej celowe niż na szczeblu centralnym - powiedział Zbigniew Błaszczyk.

Kolejnym tematem dyskutowanym przez doradców jest brak możliwości zatrudniania doradców podatkowych na podstawie umowy o pracę.

- Burmistrzowi łatwiej byłoby wygospodarować ćwierć etatu dla doradcy podatkowego, niż korzystać z jego usług za każdym razem, gdy jest taka potrzeba, organizując przetarg czy negocjacje celem wyłonienia doradcy - stwierdził nasz rozmówca.

Dodał, że w obecnej ustawie o doradztwie niedookreślony jest przepis dotyczący udziału doradców podatkowych w zarządach spółek kapitałowych. Jego zdaniem doradcy mają doskonałe predyspozycje, aby pełnić funkcje np. wiceprezesa ds. finansowych w zarządach spółek.

Doradcy dyskutują też o celowości zakazu reklamy. Pojawiają się głosy, że możliwe byłoby dopuszczenie pewnych ograniczonych form reklamy z zachowaniem istniejących ograniczeń dotyczących treści uznawanych za informację. Zwiększyłoby to możliwości służenia przez doradców podatkowych społeczeństwu.

Wszystkie te propozycje oznaczają, że w najbliższym czasie wykonywanie zawodu doradcy podatkowego odbywać się będzie na nowych zasadach oraz inaczej zostanie zorganizowany rynek księgowych i doradców.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Jak doszło do uchwalenia kontrowersyjnych zmian w ustawie o doradztwie podatkowym




Szersza perspektywa


UNIA


Doradztwo podatkowe w krajach Unii Europejskiej jest zróżnicowane. Na przykład w Niemczech istnieje podział na doradców podatkowych, księgowych oraz doradców o niepełnych uprawnieniach. Ci ostatni posiadają uprawnienia do rozliczania osób fizycznych w zakresie dochodów ze stosunku pracy. Księgowy, który prowadzi księgi handlowe, nie może podpisywać deklaracji podatkowych. W przypadku gdy księgowy zrobi bilans, udaje się do doradcy podatkowego, który sporządza roczne deklaracje podatkowe. Niemcy mają jednak zamiar zliberalizować rynek doradztwa podatkowego poprzez przyznanie księgowym większych uprawnień. Doradcy podatkowi mają jednak silniejszą pozycję niż adwokaci. Również w Czechach doradcy mają silną pozycję na rynku. Sporządzenie deklaracji przez doradcę uprawnia do jej złożenia w urzędzie w późniejszym terminie.


Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA