REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegły rewident odpowie za każdy swój błąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Polska ma ponad rok na dostosowanie prawa do unijnej dyrektywy dotyczącej biegłych rewidentów. Nowe zasady zobowiązują do przeprowadzania kompleksowego badania spółek z należytą starannością. Przyjęcie tych przepisów spowoduje wzrost zakresu odpowiedzialności biegłych oraz cen usług firm audytorskich.


Firmom audytorskim trudniej będzie ograniczyć odpowiedzialność za błędy popełnione przez zatrudnianych przez nie biegłych rewidentów przy badaniu sprawozdań finansowych spółek. Nowe zasady odpowiedzialności biegłych przewiduje 43 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady. Polska ma czas na jej wprowadzenie do 29 czerwca 2008 roku.

Małgorzata Wężyk-Topolska, radca prawny z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka przyznaje, że firmy audytorskie często starają się maksymalnie ograniczyć swoją odpowiedzialność za szkodę wywołaną nieprawidłowym wykonaniem usługi, poprzez zastosowanie odpowiednich postanowień umownych. Pojawiają się klauzule, które ograniczają odpowiedzialność audytora np. do trzykrotności wynagrodzenia za badanie. Jeżeli więc wyrządzona szkoda będzie większa, nie zostanie pokryta w całości.

- Firma korzystająca z usług audytora otrzyma rekompensatę tylko do wysokości określonej w umowie - wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Należy jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, strony nie mogą wyłączyć odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną kontrahentowi umyślnie. W takim przypadku audytor zobowiązany będzie do naprawienia szkody w jej pełnej wysokości.


Za błąd będzie kara


Zdaniem Jerzego Bielawnego, wiceprezesa Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, taką praktykę potwierdza niedawny wyroku Sądu Najwyższego. SN uznał, że gdy zawarto umowę na badanie sprawozdania finansowego ze spółką audytorską, ale jest ono wykonywane przez konkretnego biegłego rewidenta, to jego błąd odpowiada firma audytorska, jeżeli przewiduje to umowa.

Założenia Dyrektywy w zakresie odpowiedzialności idą w innym kierunku, czyli ponoszenia odpowiedzialności w każdym przypadku, w którym został popełniony błąd. Zgodnie z Dyrektywą, biegli rewidenci i firmy audytorskie mają obowiązek wykonywać swoją pracę z należytą starannością i w związku z tym powinni odpowiadać za szkody finansowe spowodowane brakiem wymaganej staranności.


Kompleksowe badania


Jerzy Bielawny podkreśla, że odpowiedzialność będzie na tym polegać, że bez względu na to jak się strony umówią, firma audytorska będzie zobowiązana przeprowadzić kompleksowe badanie. Sprawdzi dokumenty badanej spółki tylko pod kątem zgodności rozwiązań rachunkowych, ale również zgodności z prawem spółek, ubezpieczeń społecznych i innymi sferami prawa, które dotyczą działalności firmy.

- Badane firmy zyskają więc kompleksową obsługę, za którą będzie brana odpowiedzialność - twierdzi rozmówca.

Jego zdaniem, kończy się czas indywidualnych biegłych rewidentów, a nadchodzi zespołów specjalistycznych, gdy poszczególni członkowie są specjalistami z różnych dziedzin: ubezpieczeń społecznych, prawa handlowego, prawa spółek i prawa podatkowego.

- Celem projektodawców Dyrektywy nie było jednak ułatwienie klientom dochodzenia roszczeń - twierdzi wiceprezes Instytutu Studiów Podatkowych.

Skoro jednak zmienia się typ odpowiedzialności na odpowiedzialność z tytułu winy, to w takim razie firma, która będzie chciała zaistnieć na rynku, musi legitymować się wobec klienta dobrą polisą.

Są jednak minusy wprowadzenia kompleksowych badań. Jak podkreśla Jerzy Bielawny, będą one swoistym audytem z zakresu należności publicznoprawnych. Podczas badania mogą być wykryte różne nieprawidłowości, np. zaległości podatkowe, co może okazać się niekorzystne dla firmy. Nieunikniony jest również wzrost ceny usług audytorskich.


Zakres odpowiedzialności


Z takim obrazem odpowiedzialności nie zgadza się Krzysztof Burnos, prezes zarządu Biura Biegłych Rewidentów Elma-PolAudit z Łodzi, członek komisji ds. współpracy międzynarodowej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Według niego, obecny stan prawny określa odpowiedzialność biegłego rewidenta i firm audytorskich jako nieograniczoną.

- Rzeczywiście niektóre firmy audytorskie praktykują wpisywanie zapisów ograniczających swoją odpowiedzialność - uważa rozmówca.

Jego zdaniem wprowadzenie takich zapisów przez firmy audytorskie do umowy, np. ograniczających odpowiedzialność do dziesięciokrotności wynagrodzenia, nie jest skuteczne z mocy prawa.


Ograniczenia kwotowe


Podkreśla też, że błąd biegłego rewidenta należy oceniać z punktu widzenia celu jego pracy. Wymaga to znajomości natury samego procesu rewizji finansowej. Jeżeli błąd spowodował duże uszczuplenie firmy, to ma ona prawo dochodzić roszczeń wobec biegłego. Ale jeżeli udowodni, że przeprowadzał badania zgodnie z ze standardami rewizji finansowej, to ma prawo do obrony.

- Od implementacji 43 Dyrektywy oczekujemy, że zostanie wprowadzony system wskazujący, jaka jest odpowiedzialność biegłego i że odpowiedzialność będzie ograniczona i proporcjonalna do szkody, jaka została wyrządzona klientowi - mówi ekspert.

Podobnie do tego problemu odnosi się Fundacja Edukacji Ekonomicznej (Foundation for Economic Education - FEE). W marca na posiedzeniu Rady FEE zostały określone działania organizacji w obszarze implementacji dyrektywy w Unii Europejskiej. FEE przygotowała dla Komisji Europejskiej oficjalne stanowisko, w którym został wskazany model odpowiedzialności proporcjonalnej, której ocena zależy od rzeczywistego udziału biegłego rewidenta w szkodzie, jaką użytkownicy sprawozdania finansowego ponoszą z jego winy. Według fundacji istnieje możliwość wprowadzenia maksymalnego, kwotowego pułapu odpowiedzialności.

Co do tej ostatniej kwestii, to według Krzysztofa Burnosa opinie są podzielone. Jego zdaniem odpowiedzialność może być kwotowo ograniczona. Limit mógłby jednak istnieć w przypadku szkód katastroficznych, w których nie ma możliwości zrekompensowania błędu biegłego rewidenta.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jerzy Bielawny, wiceprezes Instytutu Studiów Podatkowych, uważa, że dzięki zmianom badane firmy zyskają kompleksową obsługę, za którą odpowiedzialność wezmą audytorzy


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA