REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każda umowa leasingu będzie księgowana tak samo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Zmiany w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości ujednolicą pojęcie leasingu. W księgach firmowych nie będzie podziału na leasing finansowy i operacyjny. Pierwszą wersję nowego standardu poznamy już na początku 2008 roku.


Trwają prace nad nowym sposobem ewidencji umów leasingu. To efekt zmian, jakie zaczną obowiązywać od 2009 roku w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości. Założenia zmierzają do zupełnego wyeliminowania opcji leasingu operacyjnego. W praktyce oznacza to, że każda transakcja - niezależnie od jej charakteru - będzie rozliczana jak leasing finansowy.

- Użytkownikowi będzie narzucone jednolite podejście do wszystkich typów transakcji - wyjaśnia doktor Radosław Ignatowski.

Jego zdaniem, mimo że ewidencje będą prostsze, mogą pojawić się poważne rozbieżności interpretacyjne. Problem polega bowiem na tym, że zmieni się tylko rachunkowe ujęcie leasingu. Przepisy podatkowe pozostaną bez zmian. W rachunkowości umowy leasingu będą zatem szybciej rozliczane w kosztach niż w przepisach podatkowych.


Zmiany w ewidencji


Fakt wypracowania jednolitego i uniwersalnego modelu ujmowania umów leasingu w rachunkowości potwierdza Anna Kocoń, biegły rewident z firmy Ernst & Young.

- Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości wstępnie rozważała aż cztery modele, z których tylko jeden spotkał się z akceptacją. Jest to model oparty na prawach do korzystania - informuje nasza rozmówczyni.

Dodaje, że model ma wiele wspólnego z dotychczasowym leasingiem finansowym, nie można go jednak z nim mylić.

- Jest to zupełnie nowe podejście, które już nie będzie rozróżniało leasingu operacyjnego i finansowego. Będzie podlegało zupełnie nowym kryteriom ujmowania i wyceny zgodnie ze zmienionym MSR nr 17 - podkreśla.

Zmiany w ujęciu leasingu nie pozostaną bez wpływu na sytuację firm. Zdaniem Marcina Opiłowskiego, doradcy podatkowego z firmy Ernst & Young, mogą pojawić się nowe rozbieżności w ujęciu podatkowym i rachunkowym.


Będą nowe problemy


- Ponieważ w przepisach podatkowych nie przewiduje się w tym zakresie żadnych zmian, w niektórych przypadkach będzie to wpływać na wysokość aktywów z tytułu podatku odroczonego - przewiduje ekspert.

Jego zdaniem może to oznaczać zachętę do optymalizacji w zakresie podatku bieżącego poprzez wykorzystanie na szerszą skalę instytucji planowania podatkowego, w tym międzynarodowego. Zmiany w MSR będą miały podobny wpływ na podejście rachunkowe w innych krajach, zaś różnice między systemami podatkowymi tych krajów często pozwalają na optymalizację podatkową dla polskich przedsiębiorstw.

Potwierdza to dr Marcin Pielaszek z Katedry Rachunkowości Menedżerskiej Szkoły Głównej Handlowej, który jest zwolennikiem ujednolicenia leasingu również w polskich przepisach. Jego zdaniem, jeżeli umowa leasingu operacyjnego ma charakter nieodwoływalny, czyli nie ma praktycznej możliwości wycofania się z niej, powstaje obowiązek do ponoszenia opłat w przyszłości. Jednocześnie nabywane jest prawo otrzymywania w przyszłości korzyści ekonomicznych przez uzgodniony okres. Oznacza to, że jest spełniona definicja zobowiązania, jak też składnika aktywów.

- W konsekwencji powinny być one ujęte w bilansie i odpowiednio przełożone na rachunek zysków i strat - wyjaśnia nasz rozmówca. Składniki aktywów powinny być amortyzowane, a od zobowiązania spółka powinna naliczać koszty finansowe, czyli tak jak to jest obecnie w umowach leasingu finansowego.


Umowy do kontroli


Polski Komitet Standardów Rachunkowości pracuje nad Krajowym Standardem Rachunkowości nr 4 Rachunkowość leasingu. Jego celem jest uregulowanie zasad wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych aktywów i zobowiązań wynikających z umów leasingu.

Marek Tarka, audytor z firmy Mazars, twierdzi, że wprowadzenie krajowego standardu rachunkowości bazującego na rozwiązaniach przyjętych w MSR nr 17 powoduje konieczność dokonania analizy każdej umowy przez strony transakcji pod względem możliwości istnienia wbudowanych elementów leasingu. Może się zatem okazać, że duża część umów zawartych w danym przedsiębiorstwie będzie spełniała warunki leasingu operacyjnego lub finansowego. W przypadku ujawnienia elementów leasingu operacyjnego, zmiany będą miały jedynie wpływ na zakres informacji dodatkowej.

- Większy problem mogą stanowić zmiany wywołane ujawnieniem elementów leasingu finansowego, który podlega specyficznym zasadom ujęcia, wyceny i prezentacji. Mogą one wpłynąć na zmianę wartości pozycji wykazanych w całym sprawozdaniu finansowym - uważa nasz rozmówca.

Ułatwieniem dla przedsiębiorców będą w takiej sytuacji precyzyjne wytyczne w zakresie identyfikacji elementów leasingu w zawieranych umowach. Pozwoli to poprawić jakość sprawozdawczości finansowej.


Będą nowe zasady ewidencjonowania umów
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA