REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki stosujące ład korporacyjny funkcjonują sprawniej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Zasady ładu korporacyjnego, mimo że nie są obowiązkowe, mogą wnieść wiele dobrego do funkcjonowania spółek giełdowych. Przekonały się o tym już spółki funkcjonujące w Unii Europejskiej.


l
 Ład korporacyjny to zbiór zasad postępowania, skierowany zarówno do organów spółek, jak i akcjonariuszy. Kiedy w Unii Europejskiej zaczął powstawać ład korporacyjny?

- Komisja Wspólnoty Europejskiej opracowała tzw. Zalecenia Komisji z 15 lutego 2005 r. dotyczące roli dyrektorów niewykonawczych lub członków rady nadzorczej spółek i komisji rady mających na celu opracowanie zasad ładu korporacyjnego. Zasady te zbudowane zostały na czterech elementach: podejście ramowe zaleceń według zasady - przestrzegaj lub wyjaśnij; obecność niezależnych przedstawicieli w radzie nadzorczej; komitet do spraw wynagrodzeń członków rady; komitet do spraw audytu.


l
 Czym charakteryzują się poszczególne elementy, na jakich opiera się ład korporacyjny?

- Zaczynając od pierwszego - podejście ramowe według zasady - przestrzegaj lub wyjaśnij, oparte jest na dobrowolnym przestrzeganiu zasad dobrej etyki biznesu i ładu korporacyjnego. Spółki giełdowe w sytuacji zaniechania przyjętych reguł mają moralny obowiązek wyjaśnienia swojego postępowania i uzasadnienia, dlaczego odstąpiono w praktyce od zbioru określonych zaleceń dotyczących najlepszej praktyki.


l
 Kolejny element to obecność niezależnych przedstawicieli w radzie nadzorczej. Czemu ma to służyć?

- Na początek trzeba wyjaśnić, kim jest niezależny członek rady. To osoba, która nie ma powiązań gospodarczych, rodzinnych lub innych ze spółką, z jej akcjonariuszem mającym pakiet kontrolny, lub jej kierownictwem, które mogą skutkować sprzecznością interesów i mogą wpłynąć na osąd członka rady nadzorczej.

Obecność niezależnych przedstawicieli w radzie nadzorczej mających możliwość kwestionowania decyzji zarządu i pozostałych członków rady jest powszechnie uważana za środek ochrony interesów akcjonariuszy mniejszościowych i innych stron. W spółkach mających akcjonariuszy dysponujących pakietem kontrolnym akcji kładzie się nacisk na to, aby sprawy spółki były prowadzone z zabezpieczeniem interesu akcjonariuszy mniejszościowych.


l
 Po co tworzyć w ramach spółki komitet do spraw wynagrodzeń i komitet do spraw audytu?

- Według zaleceń Komisji Europejskiej w sytuacji, kiedy rada nadzorcza odgrywa rolę w procesie ustalania wynagrodzeń zarządów, powinien powstać komitet do spraw wynagrodzeń funkcjonujący w ramach rady nadzorczej. Jego celem jest opracowanie propozycji radzie nadzorczej w zakresie ustalania wynagrodzeń, które są adekwatne do wielkości spółki, zakresu jej działania i aktualnej sytuacji finansowej. Tworzenie komitetów z zasady nie ma na celu ograniczenia kompetencji decyzyjnych rady nadzorczej, jedynie usprawnienie jej działania.

Natomiast komitet do spraw audytu ma na celu monitorowanie rzetelności informacji finansowych przedstawianych przez spółkę, analizę i krytyczną ocenę stosowanych przez spółkę zasad rachunkowości i systemów kontroli wewnętrznej oraz zapewnienie skuteczności funkcji audytu zewnętrznego, czyli kontroli finansów spółki przez niezależnych biegłych rewidentów. Komitet do spraw audytu powinien funkcjonować podobnie, jak komitet do spraw wynagrodzeń, choć w skład komitetu powinni wchodzić członkowie mający szeroką wiedzę z rachunkowości i finansów.


l
 A jak wygląda tworzenie ładu korporacyjnego w Polsce?

- Pierwsze polskie zasady ładu korporacyjnego opracowane zostały przez Komitet Dobrych Praktyk składający się z reprezentantów różnych środowisk związanych z rynkiem kapitałowym i zapisane zostały w dokumencie Dobre praktyki w spółkach publicznych 2002. Ich nowelizacja zawarta jest w dokumencie Dobre praktyki 2005, który obowiązuje obecnie.


l
 Trwa teraz konsultacja publiczna dotycząca Dobrych Praktyk spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jakie zmiany w tym zakresie proponuje giełda?

- Warszawska Giełda Papierów Wartościowych opracowała projekt modyfikacji zasad Dobrych Praktyk, które w punkcie wyjściowym opierają się na Zaleceniach Komisji UE, ale które w wielu istotnych obszarach idą znacznie dalej.


l
 Czy będą one bardziej rygorystyczne od tych, które zaproponowała Komisja Europejska?

- Bardziej rygorystyczne zasady są szkodliwe dla rozwoju GPW, gdyż są bardziej kosztowne dla funkcjonowania spółek giełdowych i krępują działanie ich akcjonariuszy. W sytuacji kiedy GPW jest w ostrej konkurencji z innymi giełdami w Europie, jakiekolwiek odstępstwo od innych rynków może mieć brzemienne skutki.

Szczególnie krytyczne są propozycje wymagające, aby przynajmniej dwóch członków rady nadzorczej spełniało kryteria niezależności od spółki i podmiotów z nią powiązanych. Krytyczny jest również wymóg funkcjonowania komitetu do spraw audytu i to, by w jego składzie był co najmniej jeden członek niezależny od spółki i podmiotów pozostających w istotnym powiązaniu ze spółką. Podobnie jest z wymogiem obligatoryjnej rotacji firmy audytorskiej i biegłego rewidenta badającego sprawozdania finansowe spółki przynajmniej raz na pięć lat oraz z zakazem ponownego badania przez okres co najmniej trzech lat.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
André Helin, prezes zarządu firmy audytorskiej BDO Numerica, doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania, biegły rewident


Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA